Układ cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Cerber. Autor wycofanej wersji to 213.134.160.226.) |
|||
Linia 7: | Linia 7: | ||
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać [[Tablica karnaugh|tablicy karnaugh]]. |
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać [[Tablica karnaugh|tablicy karnaugh]]. |
||
* Jeżeli rozwiązałeś tablice karnaugh, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie. |
* Jeżeli rozwiązałeś tablice karnaugh, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie. |
||
* Twoje grupy antyhazardowe i tak nie zlikwidują hazardu, przez co układ prawdopodobnie zadziała. |
|||
* Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny. |
* Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny. |
||
* Rozkładanie [[tranzystor]]a na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł. |
* Rozkładanie [[tranzystor]]a na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł. |
||
* Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z [[kabel|przewodami]] włącznie. |
* Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z [[kabel|przewodami]] włącznie. |
||
* Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 |
* Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 Wt. |
||
== Bramki logiczne i podstawowe elementy == |
== Bramki logiczne i podstawowe elementy == |
Wersja z 23:31, 17 lut 2010
Ten artykuł jest pisany w stylu osoby (lub czego tam), której dotyczy i może nie być zrozumiały dla wszystkich. |
Układ cyfrowy – każdy mechanizm elektroniczno-zerojedynkowy dający się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej
- Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnaugh.
- Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnaugh.
- Jeżeli rozwiązałeś tablice karnaugh, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
- Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny.
- Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
- Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
- Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 Wt.
Bramki logiczne i podstawowe elementy
- Bramka I (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem.
- Bramka LUB (OR) – przykład zastosowania: „To be... or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
- Bramka NIE (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, podczas gdy bramka nie zostanie podłączona do kontaktu.
- Bramka ALBO (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
- Bramka ACZKOLWIEK – naklejka na pralkę.
- Przerzutnik – służy do przerzucania gnoju lub siana.
- Multiplekser – przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym ciosem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
- Źródło prądu – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz ,w przypadku gdy jakiś student znowu wywali korki, świecenia przy pomocy diody LED.
- Ciemna masa – studenci na kolokwium z elektroniki.
- Krzyż Fiftiego – do chowania ściąg na kolokwium z teorii pola.