Ludzki żywot: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to 79.163.100.20. Autor wycofanej wersji to 83.243.34.157.) |
|||
Linia 162: | Linia 162: | ||
Za udział w tego typu eventach gracze, którzy osiągną najlepsze wyniki mogą otrzymać różnego rodzaju przedmioty takie jak medale lub puchary - które, choć nie zapewniają żadnych premii do statystyk i umiejętności, stanowią łakomy kąsek dla kolekcjonerów, nierzadko wygranie znaczącego eventu sportowego odblokowuje osiągnięcie '''Premium gracz'''. |
Za udział w tego typu eventach gracze, którzy osiągną najlepsze wyniki mogą otrzymać różnego rodzaju przedmioty takie jak medale lub puchary - które, choć nie zapewniają żadnych premii do statystyk i umiejętności, stanowią łakomy kąsek dla kolekcjonerów, nierzadko wygranie znaczącego eventu sportowego odblokowuje osiągnięcie '''Premium gracz'''. |
||
Wśród wydarzeń sportowych najbardziej znane są organizowana co cztery lata |
Wśród wydarzeń sportowych najbardziej znane są organizowana co cztery lata Olimpiada oraz [[Mundial]]. Jest także Olimpiada Zimowa. |
||
=== Eventy wojenne === |
=== Eventy wojenne === |
Wersja z 15:58, 24 sie 2010
W tym artykule konieczne są drobne poprawki. Zajmij się tym, to nie boli.
Do poprawienia: półpauzy, cudzysłowy, linki wewnętrzne. |
Ludzki żywot – gra z gatunku MMORPG. Okrzyknięta została najbardziej innowacyjną grą wszech czasów, głównie z racji niesamowitych efektów graficznych, wielowątkowej, nieliniowej fabuły, a także z niebywałej popularności – obecnie gra w nią około 6,85 miliarda ludzi, a liczba ta systematycznie rośnie.
Ogólny zarys
Rozgrywka prowadzona jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP) i opiera się w głównej mierze na interakcji z otoczeniem oraz innymi graczami. Bohater gry rozwija się, zdobywa doświadczenie i wiedzę. Wiele zamieszania wprowadza fakt, że fabuła gry nie jest w żadnym stopniu stała. Każda rozgrywka niesie ze sobą zupełnie odmienny poziom wrażeń. Każdy z graczy rozpoczyna swoją historię zupełnie inaczej oraz prowadzi ją w indywidualny, niepowtarzalny sposób. Nawet najmniejsze wybory mają wpływ na kolejne wydarzenia. Fakt ten pogłębiony jest przez bardzo duży aspekt losowości oraz to, że na świat wpływają jednocześnie miliardy innych użytkowników.
Powstanie gry
Wydawca Ludzkiego żywota nie jest do końca znany. Trwa spór o prawa autorskie do projektu pomiędzy God Studios, Evolution Labs oraz Buddha Arts.
Niejasny jest również proces i czas powstawania tej niezwykłej gry. Według niektórych, zajęło to kilkaset milionów lat, a według innych – tylko 6 dni. Zważywszy na bardzo wysoki poziom wykonania, druga wersja wydaje się być niedorzeczna, choć dawniej zdecydowana większość graczy uważała ją za racjonalną.
Istnieją również gracze, którzy twierdzą, iż gra powstała w wyniku niekontrolowanego bądź przypadkowego użycia generatora zwanego Wielkim Wybuchem.
Cel gry
Każde ze studiów wydawniczych, roszczących sobie prawa autorskie do gry, inaczej opisuje jej ostateczny cel:
- Wg God Studios celem gry jest wyselekcjonowanie możliwie dużej grupy graczy, którzy będą dopuszczeni do gry w jej następnym wydaniu Ludzki żywot 2.0. Wg reguł tego wydawcy w grze występuje jego złośliwe alter-ego o ksywce Szatan, które będąc zbuntowanym ex-adminem serwerowni Ziemia nakłania użytkowników do olania celu głównego.
- Wg Evolution Labs gra nie ma celu ostatecznego i celem jej jest dobra zabawa wszystkich graczy. Alternatywnie celem jest uzyskanie na drodze wielopokoleniowej ewolucji graczy o jak najwyższych parametrach.
- Wg Buddha Arts gra powstała przez pomyłkę, kiedy część serwerów w serwerowni Uniwersum na skutek błędu w kodzie wydzieliła z procesów osobną maszynę wirtualną jako grę. Wg tej koncepcji ostatecznym celem gry jest zrozumienie przez wszystkie podprocesy konieczności powrotu do jedności z główną serwerownią i zaprzestanie gry.
Mechanika gry
Gracz jest w gruncie rzeczy całkowicie wolny (wyjątkami są niektóre serwery z co bardziej restrykcyjną polityką); może robić cokolwiek, oczywiście w ramach zdrowego rozsądku i obowiązującego na serwerze prawa. Gracz, idąc przez życie, zdobywa doświadczenie oraz nowe, przydatne bądź nie, umiejętności. Punkty biegłości w danej dziedzinie zdobywa jedynie dzięki praktyce – im dłużej wykonuje daną pracę, tym lepiej mu ona wychodzi. Dzieje się to efektywniej, jeżeli pracuje z bardziej doświadczonym graczem, który uczy go danej dziedziny. Często zdobywanie doświadczenia w niektórych domenach przychodzi łatwiej niż w innych; jest to indywidualna i generowana losowo cecha. Najczęściej dzieje się to na początku gry bądź w początkowych jej etapach. Można przyspieszyć proces zdobywania statystyk, używając niedozwolonych skryptów – farmaceutyków (np. sterydów), aczkolwiek wiąże się to z ryzykiem pogorszenia zdrowia postaci.
Charakterystyczną rzeczą jest interfejs bez jakichkolwiek wskaźników. Ocenę stanu zdrowia opieramy na własnym samopoczuciu, sposobie, w jaki wyświetlany jest obraz (przy niektórych chorobach i upojeniu alkoholowym występują np. omamy wzrokowe), oraz na podstawie zmian na ciele. Gracze, którzy wybrali klasę „Medyk”, są w stanie rozpoznać problemy ze zdrowiem u innych graczy po uprzednim przebadaniu, czyli sprawdzeniu ich parametrów, np. temperatury ciała.
Postać gracza musi odżywiać się oraz załatwiać wiele czynności fizjologicznych. Brak troski grozi przedwczesnym końcem gry.
Całe otoczenie jest tworzone przez oddziaływania innych graczy, a kolejni użytkownicy żyją w świecie zbudowanym przez poprzednich. Trudno odnaleźć grę z podobnym poziomem interakcji.
Gra, potwierdzając swój niezwykły poziom trudności, daje nam tylko jedną szansę. Formalnie rozgrywka kończy się w momencie śmierci. Dopiero po ukończeniu swojego najwyższego poziomu gracze dowiadują się, czy występują jeszcze poziomy dodatkowe. W zależności od przekonania, które studio jest realnym wydawcą gry, gracze prowadzą grę wg instrukcji danego studia i różnią się w poglądach na ich istnienie:
- Duża część teistów (zwolenników God Studios) jest przekonana, że po spadnięciu punktów życia do zera następuje przejście do etapu bonusowego w postaci nieba bądź piekła, czasem też , a także spotkanie z samym twórcą projektu. Możliwa podobno ma być kontynuacja gry w jej nowszej wersji Ludzki żywot 2. Tylko dwaj gracze w historii dostali drugie życie. Byli to syn założyciela God Studios oraz jego znajomy o nicku Łazarz.
- Ateiści (zwolennicy Evolution Labs) uważają, że po śmierci będą martwi i kontynuacja gry w jakiejkolwiek świadomie ciągłej formie jest niedostępna.
- Osobną grupę stanowią hinduiści oraz buddyści (Zwolennicy Buddha Arts). Oni wierzą, że po śmierci następuje respawn, niestety traci się przy okazji cały ekwipunek, doświadczenie, oraz znów startuje na poziomie 0.
- Specyficzną grupą są również szintoiści z serweru Japonia, którzy wierzą, iż odpowiednie składanie ofiar sprawi, iż skrypty gry będą działać dla nich przychylniej niż dla innych.
Pierwsi gracze
Prawdopodobnie pierwszymi graczami byli Adam i Ewa. Podobno posiadali konto premium, ale za zjedzenie itemu przeznaczonego dla admina, zostało im ono odebrane.
Przebieg gry
Do gry można dołączyć tylko na zaproszenie 2 użytkowników zwanych rodzicami. Instalacja nowego użytkownika w grze trwa zazwyczaj 9 miesięcy. Powszechnie uważa się, iż gra rozpoczyna się w momencie narodzin, acz według niektórych zaczyna się ona już w momencie poczęcia, czyli rozpoczęcia instalacji gracza. Jeśli instalacja zakończy się przedwcześnie, postać gracza jest narażona na liczne niekompatybilności w początkowym etapie gry, może być osłabiona, mieć niższe statystyki, a nawet zakończyć grę na niskim poziomie. Gracz nie ma wpływu na to, na jakim serwerze (zwanym w grze państwem) się urodzi, podobnie nie ma wpływu na swój wygląd, płeć czy inne statystyki początkowe - są one losowo kształtowane przez oprogramowanie serwera. W późniejszych etapach gry jest możliwa zmiana pewnych aspektów wyglądu zewnętrznego swojej postaci, w procesie zwanym operacją plastyczną lub zmianą płci, jednak wiążą się one z dużymi kosztami i większość graczy na nie nie stać.
Podczas gry istnieje możliwość wylogowania się. Przeważnie następuje to wieczorem lub nocą (na różnych serwerach jest różny czas). W nocy na serwerach zostają tylko gracze zdobywający doświadczenie w pracy oraz studenci architektury. Ponowne zalogowanie się jest możliwe po około 8 godzinach chyba, że włączymy opcję budzik. Czas braku aktywności na serwerze jest potocznie nazywany snem. Podczas jego trwania na konsoli gracza wyświetlane bywają różne scenki nazywane marzeniami sennymi.
Wiek niemowlęcy i dziecięcy
Pierwszym etapem gry jest wiek niemowlęcy i dziecięcy. Można powiedzieć, że jest to bardzo rozbudowany samouczek, w którym rolę nauczycieli na samym początku odgrywają rodzice. To oni uczą nowego gracza, w jaki sposób poruszać się po świecie i przekazują mu podstawowe umiejętności, jak mówienie czy interakcja z innymi graczami. Zapewniają również pożywienie i opiekę w pierwszych etapach.
Wiek szkolny
Kolejną fazą jest wiek szkolny. Dla wielu jeden z trudniejszych etapów. Zaczyna się, gdy postać rozwojem dochodzi do ok. 7 poziomu (w zależności od zasad serwera oraz poczynań rodziców). W tym etapie gry pogłębiana jest wiedza gracza w wielu dziedzinach. Również w tym momencie zaczynają być dostępne pierwsze tzw. dokonania, przełomowe dla przebiegu gry chwile, np. pierwszy pocałunek. Etap szkolny jest stosunkowo długi i mozolny. Gracz kończy ten element rozgrywki zazwyczaj około 20-30 poziomu.
W międzyczasie aktywuje się podpoziom bycia nastolatkiem. Jest to niezwykle burzliwy i chaotyczny etap. W nim znacznie wzrasta stopień interakcji z innymi postaciami, pojawiają się nowe, wcześniej niedostępne, opcje i dokonania, np. obudzenie się po pijaku na szwedzkim kutrze rybackim lub w pociągu po drugiej stronie mapy serwera.
Stadium szkolne skutkuje najczęściej wybraniem klasy postaci. Zależy ona od wiedzy, jaką jednostka zdobywała przez cały poprzedni okres, a także od zainteresowań i poglądów gracza. Niektórzy użytkownicy oszukują, używając ułatwień w postaci tzw. wujka na stanowisku. Jest to źle postrzegane przez innych graczy i uważane za akt lamerstwa.
W okolicach 18. poziomu doświadczenia przed graczem otwiera się droga do klasy żołnierza (ostatnio dzięki moderatorom na serwerze Polska opcja tylko dla chętnych), lecz ograniczenie poziomu nie zawsze jest jednak jednakowe, bo na niektórych serwerach gracze mogą dołączyć do gildii: żołnierze od 15 levelu. Po przejściu komisji poborowej, a następnie szkolenia, gra zamieniała się w rasową strzelankę. Istnieje też możliwość kierowania pojazdami, a w miarę awansów w wojsku, gra zaczyna przypominać strategię czasu rzeczywistego bądź taktyczny shooter, gdzie gracz kieruje podległymi oddziałami. Do niedawna dla wielu graczy unikanie przymusowego nabycia klasy żołnierza stanowiło osobną mini-grę.
Dorosłość
Kolejny etap gry przejawia się możliwością przyjmowania regularnych questów (zatrudnienia), za które dostajemy wynagrodzenie. Przeznaczane jest ono na pożywienie, płacenie rachunków, kupowanie kolejnych itemów itp.
W okolicach poziomu 16 do 40 gracze doświadczają uczucia miłości, łączą się (trwale bądź mniej trwale) w pary w celu dalszego wspólnego prowadzenia gry. Zyskują wówczas możliwość urozmaicenia chwil czasu wolnego mini-grą pt. seks. Oprócz narkotycznej przyjemności dla jego uczestników, seks umożliwia zaproszenie do gry kolejnego użytkownika. Nazywane jest to poczęciem dziecka. Z racji stopnia trudności wielu graczy stara się ten quest pominąć lub oddalić go w czasie. Istnieją cracki zwane środkami antykoncepcyjnymi, które nie dopuszczają do przypadkowego zaproszenia nowych użytkowników. Ich używanie spotyka się z ostrą krytyką ze strony części użytkowników teistycznych, wskazujących na rzekomą niezgodność z instrukcją oraz wyższym celem gry. Jeśli jednak para graczy pragnie zaprosić kolejnego usera, to na kobiecą postać w związku przypadka wielka odpowiedzialność przetrwania co najmniej 8 miesięcy w roli serwera instalacyjno-konfiguracyjnego. Stan ten nazywany jest ciążą i powoduje 9 miesięcy ułomności w parametrach postaci: rośnie jej brzuch (pełniący role pojemnika inkubacyjnego), a parametry nastrojów zmieniają się wg pełnej możliwej amplitudy.
Większość użytkowników grających na stałe jako para rejestruje formalnie ten fakt w urzędzie macierzystego serwera. Po latach para znudziwszy się sobą lub pragnąca zmiany osób sparowanej konfiguracji może zapoczątkować proces zwany rozwodem, któremu często towarzyszy mini-gra o nazwie proces sądowy.
Starość
Schyłkowym etapem jest starość. Niestety, na bardzo wysokich poziomach doświadczenia spadają statystyki związane z siłą i kondycją. Później następuje już koniec gry i outro zwane śmiercią.
Klasy postaci
W grze jest dostępnych bardzo wiele klas postaci. Co ciekawe, możliwe jest rozwijanie kilku klas jednocześnie. Poniżej kilka najciekawszych:
- Uczeń - pierwsza dostępna profesja, odblokowana wraz z osiągnięciem 6 levelu. Gra tą klasą jest bardzo trudna, jednak na większości serwerów jest obowiązkowa. Uczniowie expią pod czujnym okiem nauczycieli. Najważniejsze atrybuty dla uczniów to inteligencja, siła i zręczność.
- Lekarz - klasa bardzo ważna dla innych graczy, niestety na serwerze Polska mało kto potrafi nią grać. Lekarze zajmują się healowaniem innych graczy. Najważniejsze atrybuty to inteligencja, zręczność i charyzma.
- Żołnierz - profesja bojowa, udziela się w gildii Wojsko. Gracze tej profesji przeważnie nie grają zbyt długo. Najważniejsze atrybuty to siła i zręczność.
- Nauczyciel - klasa zajmująca się szkoleniem uczniów. Posiada kilka ścieżek rozwoju, dzięki czemu nauczyciele mogą przekazać uczniom różne umiejętności. Najważniejsze atrybuty to inteligencja, charyzma + jeden dodatkowy atrybut zależny od wybranej ścieżki rozwoju.
- Ksiądz - profesja ta udziela się przede wszystkim w gildii Kościół katolicki. Zajmuje się wyłudzaniem duzych ilości golda od innych graczy, dlatego potrzebuje zwłaszcza charyzmy, czasem również inteligencji.
- Urzędnik - klasa ta zajmuje się rozdawaniem itemów, które zezwalają na zakup pewnych potionów, a także denerwowaniem innych graczy. Urzędnicy potrzebują charyzmy (żeby inni gracze nie zechcieli ich zaatakować) i zręczności (do przybijania pieczątek).
- Policjant - profesja bojowa, podobna do żołnierza, jednak korzystająca ze lżejszego uzbrojenia. Udziela się w gildii policja i ogranicza potyczki PvP. Najważniejsze atrybuty to siła, zręczność i charyzma.
- Budowlaniec - gracze tej klasy zajmują się budowaniem budynków, dróg i ogólnie modyfikowaniem map. Najważniejszym atrybutem jest siła. Czasami (ale raczej rzadko) przydaje się też zręczność. Polskie serwery pozwalają używać potionów o nazwie piwo i wódka.
- Śmieciarz - Profesja przygodowa, Jeśli lubisz zwiedzać świat i przeżyć wiele ciekawych przygód - to jest właśnie postać dla Ciebie! Wystarczy uzbierać odpowiednią kwotę w puszkach aby przenieść się na inną cześć świata
- Piłkarz - Jest to klasa bardzo wymagająca. Bez odpowiedniej siły, kondycji i sprytu nie ma szans na sukces. Klasa ta także dzieli się na podklasy np.: piłkarz ręczny, nożny. Najlepsi gracze reprezentują dany serwer na różnych eventach. Na serwerze Polska gildia zrzeszająca takich reprezentantów nożnych nazywa się PZPN
Gildie
Jak w wielu innych MMORPG, także i w Ludzkim żywocie występują tzw. Gildie skupiające graczy. Cele gildii są różne; przykładowo może to być bogacenie się, podbijanie innych gildii, monopolizacja rynku itemów czy walka z innymi gildiami. Członkowie niektórych gildii posiadają specjalne prawa.
Na serwerze Polska najpopularniejszymi gildiami są:
- Unia Europejska – na serwerze Polska występuje jej filia. Gildia ta swoje miejsce zawdzięcza wielkiej ilości golda, które daje wszystkim noobom, którzy o nie proszą. Ze względu na udzielanie pomocy finansowej początkującym graczom jest lubiana przez grono GM na serwerze. Właściwie to nikt nie wie, po co ta organizacja istnieje, ale niektórzy twierdzą, że ich ukrytym celem jest zjednoczenie serwerów.
- Gildia główna. Jej członkowie nazywani są Politykami – to moderatorzy danego serwera. Obecnie głównymi moderatorami są Premier i Prezydent, chociaż dawno temu, przed poważnymi zmianami na serwerze, rangi ustawiane były inaczej – najwyższą stanowił Król, wybierany przez najbogatszych graczy. Niektórzy twierdzili wtedy, że tak naprawdę mianowany był przez założyciela gry.
Politycy dzielą się na podgrupy w gildii, zwane partiami politycznymi.
- Policja – niegdyś MO. Jedna ze starszych organizacji na serwerze, założona przez GMów. Została stworzona do ochrony słabych graczy. Od członków wymagane są specjalne umiejętności, które można nabyć po odpowiednim przeszkoleniu. W przypadku złamania regulaminu serwera, Policja stara się ustalić przebieg wydarzeń. [1]
- Sędziowie – gildia stworzona przez GMów. Na niektórych serwerach sędziowie mogą przyznawać bana za złamanie regulaminu. Istnieją sposoby na uniknięcie bana, jednak w przypadku niepowodzenia, jego czas wydłuża się.
- Urzędnicy – gildia nielubiana przez zwykłych graczy. Gracze z tej gildii sprawdzają ilość golda u gracza, itemy i część z nich zabierają na budowę stadionów. Dodatkowo, żeby postawić jakiś budynek, trzeba prosić ich o zgodę.
- Szefowie – kolejna, po urzędnikach, nielubiana gildia. Gracze ci są bardzo bogaci i zlecają innym wykonanie jakiegoś zadania za golda. Ostatecznie jednak zamiast tracić majątek, powiększają go.
- Mafia – gildia od lat konkurująca z Policją. Nie cieszy się sympatią GMów, jest to spowodowane nagminnym łamaniem regulaminu przez ich członków. Zajmują się handlem nie do końca legalnymi itemami, nie do końca legalną ochroną silnych graczy i ich biznesów za odpowiednią cenę oraz nie do końca legalnym zabijaniem innych graczy
- Wojsko – Najstarsza organizacja założona przez GM'ów. W zamian za golda, żołnierze uczestniczą w bitwach i wojnach. Dostają najlepsze itemy dodające znaczną ilość HP i punktów ataku. Mimo to, część graczy, która wybrała tę gildię, ginie.
- Kościół – jedna z najstarszych i najpotężniejszych gildii w całej grze, ma swoje filie na każdym z serwerów. Utrzymują, że ich pierwszym Gulid-Masterem jest syn root admina, który również załatwił im specjalne prawa na serwerze. Jednym ze specjalnych przywilejów jest możliwość przyznawania przez członków gildii specjalnych rang w grze. Obecnie większość graczy na serwerze darzy wielkim szacunkiem tę gildię, lecz jej popularność ostatnio dramatycznie spadła w związku z napływem młodych graczy, którzy doszli do wniosku, że root admin z rozmaitych powodów jednak nie zajmuje się grą, w związku z czym obecnie gildia ta jest niemal bezwartościowa.
- Moherowe Berety – gildia, która stosunkowo niedawno przybrała na sile w związku z wyborem Lecha Kaczyńskiego na moderatora, który niewątpliwie jest sympatykiem tej frakcji. Charakteryzuje się tym, że skupia tylko i wyłącznie wysokolevelowe postacie (60 level jest przyzwoitym minimum dającym dostęp do tej gildii). Gildia najczęściej zajmuje się rajdami na Częstochowę, tępieniem niewiernych, wspólnymi koronkami. Dyskryminują graczy emigrantów z innych serwerów, robią tzw. czystki.
- ZHP/ZHR – Harcerze. Gildia równie stara co MO. Zrzesza najczęściej newbie od 6 do 16 poziomu. Większość graczy przychodzi do nich, ponieważ nikt inny ich nie chce, a poza tym dają za darmo itemy: Zieloną Kurtkę, Krzyż i Getry. Gildia ta zrzesza już około 110,5 tys. graczy. Do ich głównych zajęć należą wszelkiego rodzaju rajdy, są także grupą wsparcia dla Moherowych Beretów na rajdzie Częstochowa. Harcerze mogą również zdobywać skille dostępne jedynie dla gildii, nazywane sprawnościami. Gildia jest podzielona na tzw. drużyny.
- Dzieci Neo – najnowsza gildia w grze. Jej członkowie to postacie niskolevelowe (do 16 poziomu). Dzieci neo zajmują się obrażaniem innych graczy, zakłócaniem przebiegu gry i wandalizowaniem.
- Menele – najbardziej tajemnicza gildia ze wszystkich. Dokładna data jej powstania jest nieznana, ale szacuje się, że jest jeszcze starsza niż gildia Kościół. Co dziwne, jest to jeden z niewielu przypadków gildii, w których nie ma podziału na rangi. Druga podejrzana rzecz to fakt, że aby przyłączyć się do gildii, nie trzeba zawierać żadnego kontaktu z Guild-Masterem. Oficjalną drogą do dołączenia do Meneli jest po prostu stałe używanie pewnego rodzaju potionów.
- Naukowcy – Jedna z najbogatszych i nowszych gildii w grze. Członkowie tej gildii w zamian za golda i punkty doświadczenia starają się rozwikłać tajniki gry. Dysponują wieloma zabawkami, o których zwykły śmiertelnik mógłby tylko pomarzyć, jednak nie zawsze wykorzystują je w pełni.
- Informatycy – Gildia powstała wraz z wprowadzeniem dodatku o nazwie "Komputer". Żeby należeć do tej gildii musisz mieć główna profesje związana z owym dodatkiem, np. Programista, Informatyk. Gildia zyskująca na popularności.
- Oni – Gildia prawie tak tajemnicza jak menele. Jest ściśle tajna, a wszystkie jej sprawy są poufne. Zasłynęła z prania mózgów specjalnym
proszkiempromieniem.
- Emo – Jedna z najbardziej bezsensownych gildii. Zajmuje się odbieraniem sobie HP, usuwaniem kont i modyfikowaniem swojego wyglądu.
- Nonsensopedyści – Gildia zrzeszająca użytkowników Nonsensopedii. Należą do niej m.in. ja i ty.
Co ciekawe, udzielanie się w jednej gildii nie wyklucza bycia w innej. Przykładowo, wielu polityków, to jednocześnie mafiozi, niektóre dzieci NEO to też członkowie gildii harcerskiej, itd., itp.
Serwery
Oficjalnych serwerów jest 192. Istnieją też serwery pirackie, najpopularniejsze to Kosowo, Osetia Południowa i Sealandia. Serwery nie są od siebie całkowicie oddzielone - mogą ze sobą handlować lub walczyć. Jeśli władze danego serwera są zanadto agresywne, organizacja serwerów oficjalnych (Organizacja antyNoobów Zjednoczonych, ONZ) nakłada na nie bana, zwanego w slangu graczy sankcjami.
Co jakiś czas pomiędzy serwerami odbywają się tak zwane wojny, w których uczestniczą gildie Żołnierzy. Podczas wojen powstają nowe serwery i zmienia się terytorium starych. Ostatnio maksymalna liczba wojen została ograniczona z powodów zbyt dużej ilości graczy podczas nich ginących.
Niektórzy wierzą, że w Ludzkim Żywocie istnieją inne serwerownie. Część graczy utrzymuje, że widziały pojazdy pochodzące prawdopodobnie spoza Ziemi. Powstała też teoria, że Oni zatajają graczy z innych miejsc niż Ziemia.
Eventy
Grę urozmaicają odbywające się dość często rozmaite eventy. Ludzki żywot bije pod tym względem pozostałe MMORPG na głowę. Mogą organizować je nie tylko moderatorzy, ale także rozmaite gildie, a czasem nawet pojedynczy gracze. Czasem za udział w eventach można otrzymać w nagrodę rozmaite itemy lub złoto, czasem jednak liczy się jedynie dobra zabawa. Kilka przykładowych eventów:
Kryzys gospodarczy
Kryzysem gospodarczym jest nazywana każda sytuacja, kiedy dla większości graczy na danym serwerze zaczynają opadać dochody a ceny produktów i usług rosnąć. Trzy razy (1929, 1970, 2007) zdarzyło się, że kryzys dotyka prawie wszystkie serwery. Poza wymienionymi już skutkami podnosi się m.in. poziom gry, zwiększa się ilość botów o nazwach bot-przestępca oraz bot-skorumpowany-urzędnik, wartość złota spada. Moderatorzy otrzymują zadanie Wyjść z kryzysu, w przypadku wykonania misji mają prawo dłużej być moderatorami, jak się nie uda są wymieniani. Niestety, błąd w skrypcie powoduje, że zmiana moderatora nie kończy automatycznie Kryzysu. Dlatego zmiana moderatorów może być bardzo szybka i nieprzewidywalna.
Na temat "Kryzysu gospodarczego" narosło wiele plotek. Która jest prawdziwa nie jest pewne, gdyż kod tego eventu jest niezwykle zawiły. A oto kilka plotek:
- event jest wywoływany, kiedy na serwerze jest zbyt wiele n00bów
- grupa moderatorów specjalnie wywołuje event, by przedłużyć swoje panowanie
- za event odpowiedzialni Gracze zewnętrzni
Więcej o Kryzysie w osobnym artykule
Prosperita
Event ten jest całkowitym przeciwieństwem poprzednika. Poziom trudności spada, złoto ma większą wartość, gracze więcej zarabiają a ceny mają sensową wartość. Niestety, jego kod jest na tyle dobrze napisany, że Prosperita występuje tylko wtedy, kiedy ma wystąpić. Nie ma też błędu, że event wywoływany jest, chociaż nie powinien być (jak w przypadku Kryzysu gospodarczego). Moderatorzy otrzymują wtedy długotrwały fairand. Po rozpadzie serwera Związek Radziecki admin uznał, że prosperita zbytnio ułatwia grę. Kod zaczyna być powoli usuwany.
Eventy sportowe
Te największe organizowane są przez moderatorów niektórych serwerów, jednak są i mniejsze, organizowane przez członków gildii urzędnicy oraz działaczy sportowych. Biorący udział w tych wydarzeniach gracze należą do gildii sportowców. Czasem polegają one na zaawansowanych technikach poruszania się (pływanie, bieg przez płotki, skoki narciarskie) lub na różnego rodzaju minigrach multiplayer, np. piłce nożnej, przypominającej nieco tryb "bombing run" z Unreal Tournament.
Za udział w tego typu eventach gracze, którzy osiągną najlepsze wyniki mogą otrzymać różnego rodzaju przedmioty takie jak medale lub puchary - które, choć nie zapewniają żadnych premii do statystyk i umiejętności, stanowią łakomy kąsek dla kolekcjonerów, nierzadko wygranie znaczącego eventu sportowego odblokowuje osiągnięcie Premium gracz.
Wśród wydarzeń sportowych najbardziej znane są organizowana co cztery lata Olimpiada oraz Mundial. Jest także Olimpiada Zimowa.
Eventy wojenne
Organizowane są przez moderatorów serwerów. Polegają one na tym, że jeden serwer kieruje na drugi członków swej gildii żołnierzy z pominięciem procedur imigracyjnych serwera docelowego. Członkowie gildii obu serwerów otrzymują wówczas dużo rozmaitych questów, takich jak wysadzanie magazynów, masakrowanie graczy drugiego serwera czy udział w regularnych team deathmatchach. Częstą praktyką jest dołączanie do eventu członków gildii żołnierzy innych, zaprzyjaźnionych serwerów - nazywa się to "sojuszami". Obecnie nie odbywa się już tyle eventów wojennych, co kiedyś, moderatorzy serwerów zauważyli bowiem, że przeciąganie się ich ma negatywny wpływ zarówno na ilość graczy na serwerze jak i produkcję golda i itemów.
PoPromieniowanie
Mini-event występujący tylko w określonych obszarach po wybuchu Atomówki. Gracze którzy przeżyli wybuch owej broni nuklearnej muszą jeszcze przejść mini-event PoPromieniowania. W tym M-evencie gracze giną 75% szybciej niż normalnie. Prawie żaden gracz nie przeżywa Atomówki , a M-event PoPromieniowania zabija tych którzy przetrwali sam wybuch. Byli jednak gracze którzy przetrwali wybuch i M-Event , a niektórzy chorują nawet do dziś.
Ustawki
Żądza chwały i krwi, rozbudzona przez eventy sportowe bywa przez bardziej wojowniczych graczy zaspokajana przez samorzutną organizację mini eventów bitewnych: ustawek.
Tryb dla zaawansowanych
Serwery są pogrupowane w Kontynenty, charakteryzujące się zróżnicowanym poziomem trudności.
W grze oprócz trybu Easy (Kontynenty: Europa, Ameryka północna,Australia, część Azji), występują też tryby o podwyższonym stopniu trudności: Medium (Azja, na pozostałych kontynentach można zakupić konto MENEL) oraz Hard (Afryka, Ameryka Południowa, Antarktyda). Na kontynentach przeznaczonych do gry w trybie Hard panują ekstremalne klimaty - od lodowato zimnego do piekielnie gorącego.
Gra w trybie Hard wyróżnia się też tym, że nieproporcjonalnie więcej czasu zabiera samodzielnie zdobywanie nawet najbardziej podstawowych produktów. Przedmioty również trzeba tworzyć samodzielnie. Ze względu na niski poziom golda na większości serwerów oraz nikłą sieć zaopatrzenia (bardzo mało sklepów) - nabycie przedmiotów (naturalne w trybie Easy), w trybie Hard jest wybitnie utrudnione. Znienawidzona w trybie Easy szkoła jest tutaj luksusem.
Podobnie - znikoma ilość graczy o specjalności Medyk na tym poziomie powoduje, że nawet najmniejsza choroba może spowodować przyspieszony koniec gry.
Graczom zmieniającym tryb na Hard zaleca się staranne przygotowanie i przejście minimum rocznego samouczka adaptacyjnego.
Sprawa głównego admina
Ludność graczy jest podzielona pod względem teorii, czy istnieje jakiś główny Admin, najczęściej utożsamiany z twórcą samej gry. Wielu nie wierzy w istnienie Admina. Większość jest jednak jego zwolennikiem i aby nie dostać kicka przed końcem gry, albo wiecznego bana, stosuje się do jego reguł. Aczkolwiek nawet wśród wierzących istnieją rozbieżności co do szczegółów postaci Admina. Część graczy (znanych jako chrześcijanie) twierdzi, że głównym adminem Ludzkiego Żywota jest Bóg, wraz z dwoma innymi: Jezusem oraz Duchem Świętym. Część osób wspomina także o botach, znanych jako anioły i demony. Jeden z nich nazywa się Anioł Śmierci i odpowiada za kicki oraz Game Overy.
Niektórzy z tych graczy próbują się dogadać z botami za plecami Admina, zostając czarnoksiężnikami i wiedźmami.
Inni gracze natomiast twierdzą że Admin dawno temu porzucił grę na rzecz innej.
Matrix: teoria graczy zewnętrznych
Rozwój literatury i sztuki filmowej pozwala domyślać się, że to poszczególne Studnia wydawnicze (główne i pomniejsze) rozgrywają grę pomiędzy sobą, zbierając punkty za ilość i jakość graczy grających wg ich instrukcji. Każde tez snuje ambitne plany pokonania pozostałych i zostania jedynym obowiązującym punktem widzenia na naturę i cel Gry.
Wg tego spojrzenia Evolution Studios została wprowadzona jako porównawcza grupa kontrolna, kanalizująca poczynania graczy odpornych na wpływowe efekty specjalne (cuda, uzależnienie od magii, demonstracje wojsk anielskich itp). Zwolennicy tego studia są skłonni uznać istnienie bytów zewnętrznych mających wpływ na grę tylko w przypadku, kiedy Oni poruszając się silnikowymi statkami kosmicznymi grzecznie przedefilują przed ich teleskopami. Stąd też pojawiające z rzadka w Grze informacje o UFO.
2012 - przerwa techniczna?
Między graczami pojawiła się plotka, że w 2012 r. może nastać zamknięcie całej serwerowni Ziemia. Według niektórych, nastąpi wtedy jedynie przerwa techniczna i wprowadzenie m.in. upragnionych patchy i update'ów. Rozniosła się też plotka na temat betatestów gry Ludzki Żywot 2, którego finalna wersja ma ukazać się wkrótce. Inni twierdzą, że serwery w ogóle się nie podniosą, a kolejni uważają, że po prostu nie stanie się nic.
Hakerzy
Wśród graczy bywają hakerzy, twierdzący, że udało im się dostać do zaplecza gry lub nasłuchać kodowanie poleceń admina i znają przyszłość. Bardziej znanym hakerem jest Nostradamus, który grał w grę około 1503–1566 roku i wyciągnął z gry parę ciekawych informacji. Jednak spekuluje się, że znalazł tylko dziurę w plikach, które Administrator załatał wydając Service Pack.
Niektórzy również marzą o cheatach, ale oficjalnych nikt nie odkrył. Kod gry jest jak do tej pory niezłamany i nie powstały również żadne trainery. Krążą pogłoski, że Usain Bolt ma speedhacka, Simo Häyhä miał aimbota, niektórzy z gildii Armia używają wallhacków termowizyjnych, zaś ninja odkryli sposób na włączenie ghost mode. Ponoć około 2500 lat temu żył haker o nicku Budda, który obmyślił we własnej głowie, jak funkcjonuje kod gry. Znalazł bramkę w swoim IP, jednak nie był w stanie tego dokładnie przekazać, z tego powodu, że pakiety językowe zainstalowane na serwerach opierają się właśnie na tym kodzie.
Strona techniczna
Życie chwalone jest za doskonałą oprawę audiowizualną. Każda lokacja dopieszczona jest w najmniejszych detalach, tekstury są w niewyobrażalnej rozdzielczości, cienie i gra świateł są w najlepszym, zapierającym dech w piersiach, wydaniu. Zdarza się jednak czasami zjawisko nazywane mgłą oraz związane z tym problemy z odległością rysowania horyzontu i wyświetlaniem tekstur. Niesamowita jest sztuczna inteligencja NPC, jak np. zwierząt. Niektórzy twierdzą, że również one są graczami, tylko o dużo mniejszych prawach.
Fizyka w grze jest najwyższej jakości, bijąc na głowę dotychczasowe systemy takie jak Havok czy PhysX. Wielu użytkowników postanawia zgłębiać jej tajniki, wybierając gildię naukowca.
Wymagania sprzętowe
Do gry można przyłączyć się w prawie każdej konfiguracji sprzętowej. De facto - rozbudowa i ulepszanie parametrów sprzętowych gracza jest jednym z elementów gry! Wyjątkową sytuację stanowi stanowi przypadek gry o specjalnie podwyższonym stopniu trudności, gdy gra wylosuje nowemu graczowi jedną z mutacji letalnych, przydzielając grę na urządzeniach z wadami technicznymi: może nie działać głos, obraz bądź okienko komunikacji. Wówczas gracz jest nazywany niepełnosprawnym: odpowiednio głuchym, niewidomym bądź niemym. Z powodu przeciążenia serwera-matki (podczas etapu instalacji gracza w grze) występują też inne usterki, np stałe ograniczenie punktów ruchu.
W wyniku choroby, zmiany otoczenia lub zażycia różnego rodzaju eliksirów, może wystąpić czasowa lub stała, subiektywna dla gracza zmiana środowiska gry. Nie wiadomo, czy postrzegane przez gracza zjawiska są różnymi odmianami świata gry, czy też są istotnie wynikiem błędów sprzętowych gracza.
Różne zwierzęta korzystają z innych kart graficznych i dźwiękowych niż człowiek; wynika to prawdopodobnie z odmiennego stopnia przydatności dla nich poszczególnych kolorów czy dźwięków. Np. karta graficzna psa nie obsługuje koloru, tylko wyświetla obraz w odcieniach szarości. Niektóre owady postrzegają świat w ultrafiolecie.
Pomiędzy graczami zdarzają się osoby obdarzone (losowo z przydziału) wyjątkowo wypasionym procesorem i/lub dyskiem twardym. W slangu gry graczy tych nazywa się geniuszami. M. in. był nim Albert Einstein który przyczynił się do wczesnego wprowadzenia dodatku o nazwie energia nuklearna.
Opinie na temat gry
Wiele osób krytykuje Życie za jego miejscami bardzo wysoki stopień trudności. Nieprzewidywalność scenariusza skutkuje tym, że niemożliwe jest znalezienie solucji. Istnieją tylko ogólne poradniki dotyczące pojedynczych dziedzin życia. Zajmuje się tym m.in. psychologia. Brak zapisu w dowolnym momencie, a nawet systemu checkpointów drastycznie obniża grywalność i komfort grania. Kontrowersje budzi sposób zdobywania poziomów. Każdy poziom trwa stałą ilość czasu, niezależnie od ilości pkt doświadczenia.
Narzeka się też na wciąż niepoprawione bugi, momentami nieracjonalną fabułę oraz brak darmowych serwerów (często koszta są po prostu ukryte, ale nadal istnieją). Zmniejszenie opłat na serwerach od lat obiecywane jest przy okazji wyborów przez kolejnych kandydatów na moderatorów. Efektów obietnic jednak nie ma sensu się doszukiwać.
Mimo sporadycznych przypadków samobójstw, oraz kicków (które często są jedynie wypadkami), większość ludzi gra do naturalnego końca gry, osiągając całkiem wysokie poziomy doświadczenia rzędu 80-90. Wyższą średnią osiąga serwer Japonia, lecz nie ze względu na lepsze statystki, tylko z powodu lepszych graczy. Oficjalnie najwyższy poziom zdobyła graczka na serwerze Francja, mianowicie 122. Niemal dogonił ją gracz serwera Polska, który osiągnął poziom 116. Nieliczni wiedzą też o niejakim Azerze, który w 1973 miał 168. poziom. Plotki głoszą, że miał cheat powodujący nieśmiertelność, ale dostał kicka.
High score
- Jeanne Calment - serwer: Francja - 122lv.
- 汚れたお尻 - serwer: Japonia - 120lv.
- Sarah Knauss - serwer: USA - 119lv.
- Marie-Louise Meilleur - serwer: Kanada - 117lv.
- Lucy Hannah - serwer: USA - 117lv.
- Elizabeth Bolden - serwer: USA - 116lv.
- María Esther Capovilla - serwer: Ekwador - 116lv.
- 本郷 かまと - serwer: Japonia - 116lv.
- 猪飼たね - serwer: Japonia - 116lv.
Dzieła pochodne
Ze względu na niebywały sukces gry, jak również pewne kontrowersyjne jej aspekty powstało bardzo wiele gier komputerowych, które próbują ją naśladować lub przedstawiają jej ciekawe elementy. Niemal każda dostępne na rynku gra jest zainspirowana Ludzkim Żywotem.
Powstała także ogromna liczba książek i filmów, których akcja odbywa się w świecie gry. Wiele z nich przedstawia sytuacje, które przydarzyły się prawdziwym graczom. Ponieważ zasady gry nie zostały udostępnione, istnieje wiele prac, które próbuję przybliżać pewne elementy mechaniki.
Ze względu na to wszystko gra jest powszechnie uważana za najbardziej wpływowe dzieło wszechczasów.
Przypisy
- ↑ Ludzki Żywot nie posiada opcji bezpośredniego zapisywania screenów i filmów z gry, by nie obciążyć serwera.