Autobusy w konurbacji górnośląskiej

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru

Autobusy w konurbacji górnośląskiej – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w Polsce[1]. Nazwa zaawansowana KZK GOP. Znajduje się w największej aglomeracji polski w rejonie gdzie psy (nie)szczekają dupami. Zasadniczo składa się z większości poniemieckich miast górnego śląska zaczynając na Bytomiu kończąc na Zabrzu. Istnieją ciekawe wyjątki, które nie przyłączyły się do KZK GOP, jedynymi takimi miastami są Tychy, Jaworzno i Tarnowskie Góry, które pokazały środkowy palec idealnemu systemowi i stworzyły własne spółki przewozowe, ponieważ…

Linie dzienne

Przeciętny złom kursujący w GOP-ie.
  • 0 Katowice Dworzec – Pszczelnik Park – każdy normalny system komunikacji ma na pierwszy miejscu linie jedynkę, ale ktoś mądry w KZK stwierdził, że warto zacząć od linii zero, ponieważ… Prosta w swojej konstrukcji linia mająca zapewnić dostęp turystą do parku w Siemianowicach Śląskich. Wszystko byłoby cacy, gdyby nie to, że kurs na tak krótkiej linii może trwać nawet czterdzieści minut.
  • 1 Stare Tarnowice Pętla – Osada Jana Pawilon – zapewnia dostęp żulom mieszkającym w parku piny do szpitala w pobliżu doliny dramy. Pasażerowie to najczęściej wspomniane menela będące w stanie wysokiego upojenia środkami alkoholowymi. Raz na jakiś czas można natknąć się na kurs jadący przez lokalne Tesco.
  • 2 Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP – mogłaby być jedną z najważniejszych linii w GOP-ie[2] gdyby nie fakt, że ma zaledwie dwa kursy dziennie, o których prawie nikt nie wie. W ramach promocji podjeżdża pod Żelisławice, gdzie głównie stoi w niekończących się korkach.
  • A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia – kursuje pomiędzy zajezdnią a Teatrem Muzycznym. Powstała w miejsce dawnego tramwaju, więc jest jedynym na świecie autobusem jeżdżącym na torach. W centrum zapchana przez emerytów, a na ulicach Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz.
  • 5 Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Plac Wolności – jedna z najdłuższych linii występujących na Śląsku[3]. Ma blisko czterdzieści kilometrów a kurs może trwać nawet półtorej godziny. Na wszelki wypadek lepiej zabrać, że sobą budzik, gdyż o zaśnięcie z nudów i przegapienie przystanku nie trudno.
  • 6 Katowice Mickiewicza – Gliwice Plac Piastów – łączy centrum Gliwic z centrum Katowic. Część kursów jest przedłużona do Robotniczej. Linia zwana krajoznawczo-turystyczną. Jeździ półtorej godziny okrężnymi trasami, więc w Gliwicach i w Zabrzu jest kompletnie pusta, bo każdy normalny chcąc dostać się do Katowic wsiada w pociąg lub w 870.
  • 7 Zabrze Goethego – Katowice Plac Wolności – trasa siódemki na pierwszy rzut oka przypomina położoną na bok ósemkę, ale to nie prawda (bo przypomina dżownice). Zamiast jeździć szybciej przez katowicką, kursuje przez Kochłowice co znacznie wydłuża podróż, prowadząc starszych pasażerów na skraj załamania nerwowego.
  • 8 Gliwice Lipowa – Knurów Szpitalna – w zasadzie to przeciwieństwo linii pięćdziesiąt osiem. Ma za zadanie jeździć pomiędzy Knurowem a CH Forum. Jedyna różnica jest taka, że osiem w stronę Gliwic jedzie przez Gierałtowice, a wraca przez Bojków, a pięćdziesiąt osiem na odwrót. Kierowcom tych linii należy się podwyżka, bo w Bojkowie jest więcej dziur niż w serze szwajcarskim.
  • 9 Katowice Dworzec – Katowice Dworzec – linia okrężna zabierająca pasażerów do szpitala w Ochojcu. Trasa powrotna nie wiedzie, jednak przez Zrzebiona tylko przez Starą Ligotę bo dziesiątka jeździ w przeciwną stronę. W godzinach szczytu można podróżować nią z prędkością pięciu centymetrów na minutę.
Obiekt westchnień i wspomnień MKM-ów.
  • 10 Katowice Dworzec – Katowice Dworzec – dokładnie to samo co dziewiątka z tą małą różnicą, że kursuje w przeciwnym kierunku. Podobnie jak poprzedniczka potrafi stać w korkach tak długo, że prędzej zmieni się pora roku niż autobus dotrze do celu.
  • 11 Czeladź Wojkowicka Pętla – Piotrowice Pętla – kursuje nawet do dwudziestej trzeciej przez co często mylona jest z linią nocną. Niektóre kursy nie jadą do Wojkowic tylko kończą podróż na dworcu w Katowicach. W kierunku Piotrowic można spotkać specjalne kursy zahaczające o osiedle odrodzenia.
  • 12 Ligota Akademiki – Ligota Akademiki – linia okrężna działająca na innej zasadzie niż dziewiątka i dziesiątka. Po odwiezieniu studenciaków na dworzec wraca do lasów Ligoty tą samą trasą. Można na niej spotkać głównie uczniów, choć raz na jakiś czas można tu spotkać babcie autobusom jadącą do SPZOZ.
  • 13 Bykowina Grzegorzka – Brynów Kościuszki – pierwsze kursy już przed czwartą co sprzyja nocnym marką. Kawałkiem trasy zahacza o Świętochłowice choć nic jej to nie daje. Jakimś cudem w kierunku Rudy Śląskiej posiada znacznie więcej przystanków.
  • 14 Bytom Dworzec – Zabrze Goethego – najpewniej jej trasa jest efektem próśb mieszkańców Zbrosławic o puszczenie w jej granicach autobusu. W taki oto sposób zamiast w szybko podróżować aleją Jeziorańskiego kursuje przez Rokitnicę. Raz na jakiś czas można spotkać wariant przeciskający się przez wąskie uliczki na Grzybowskiej.
  • 16 Będzin Kościuszki – Dąbrowa Górnicza Pałac Kultury – mimo, że pomiędzy pętlami nie ma dużej odległości, to trasa jest tak zrobiona, aby stracić jak najwięcej czasu. Bo przecież warto tracić czas jadąc przez Łagisza, Bory, Park Zielona i jeszcze Pogoria.
  • 17 Siedliska – Bytom Dworzec – jest niewyobrażalnie długa a KZK i tak udało się ustanowić na niej aż cztery kursy wariantowe. Możliwość dojechania na zadupia Pyrzowic na pewno cieszy bardzo dużo ludzi. Co ciekawe położenie pętli Siedliska jest dla google tajemnicą.
  • 18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Pętla przez Sosnowiec – prosta, niezbyt skomplikowana linia dla roboli z Katowic i Sosnowca. Jest takie mądre powiedzenie, że jedyną dobrą rzeczą, którą można znaleźć w Sosnowcu to… autobus powrotny do Katowic. Autor najwyraźniej miał racje.
  • 19 Tarnowskie Góry Dworzec – Bytom Dworzec – prosta jak budowa cepa linia kursująca dwadzieścia cztery godziny na dobę. Jest najpewniej najszybszym sposobem na podróż z Tarnowskich Gór do Bytomia nie licząc tramwaju i pociągu. Nie ważne czy jest północ, południe i tak ją spotkasz.
  • 20 Bytom Dworzec – Pyskowice Szpitalna – kolejny gigant, na którym jeden kurs potrafi trwać powyżej godziny. Autobus zamiast jechać najszybszą trasą przez Wieszowe, pcha się w jakieś wioski w pobliżu Tarnowskich Gór, gdzie psy dupami szczekają.
  • 22 Siemianowice Rurownia – Chorzów Batory Pętla – mimo iż trasa nie jest jakoś wybitnie długa to i tak autobus jeździ wyjątkowo długo. Wszystko z powodu ograniczeń prędkości tworzonych pod osiemnastolatka prowadzącego malucha zimą na łysych oponach. Pracownicy rurowni przed dojechaniem do roboty mają wyjątkową okazje podziwiania za okna Żabich Dołów.
  • 23 Zabrze Goethego – Katowice Plac Wolności – autobus dowożący mieszkańców Osiedle Tysiąclecia do Zabrza i centrum Katowic. W ramach promocji z biedronki linia kursuje przez Bielszowice, gdzie prawie nic nie dojeżdża.
  • 24 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec – ma zaledwie kilka kursów dziennie, a w Bytomiu kręci się po zaułkach jak pojCenzura2.svgna. W kierunku Będzina linia zatrzymuje się na jednym przystanku w Bobrownikach choć nie wiadomo po co. Na szczęście jeździ dość szybko bo przejazd to niecała godzina co na standardy GOP-u jest niezłym wynikiem.
  • 25 Będzin Sienkiewicza – Będzin Sienkiewicza przez Wojkowice – prawdziwy majstersztyk, jeden z największych potworów komunikacyjnych. Posiada pierdyliard wersji z czego użyteczne są góra dwie. Jest strasznie długa choć nie ma ku temu powodów. Prędzej umrzesz czytając rozkład jazdy niż ją pojmiesz.
  • 26 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Jęzor Centrum Handlowe – bardzo ciekawy przypadek, ma za zadanie dowozić ludzi co centrum handlowego w czym nie ma nic dziwnego. Schody zaczynają się wtedy, kiedy okazuje się, że linia kursuje w stronę Jęzora przez przez Będzin i Mysłowice, a w kierunku szpitala tylko przez Mysłowice. Mieszkańcy Będzina muszą iść piechotą z Pogonia lub się przesiadać.
  • 27 Tworzeń Huta Katowice – Katowice Plac Wolności – kolejny z wielu gigantów, na których kursy trwające półtorej godziny to chleb powszedni. Jedzie blisko czterdzieści kilometrów przez przez pięć miast pomijając jedynie jedno z miast polskiego trójkąta bermudzkiego czyli Sosnowiec.
Przeciętny niskojakościowypodłogowy Solaris z Katowic.
  • 28 Będzin Kościuszki – Kazimierz Górniczy Kopalnia – stosunkowo krótka linia dowożąca krętów z Będzina i Dąbrowy do kopalni w Sosnowcu. Mimo swojej króciutkiej trasy przejazd tą linią potrafi wlec się godzinami.
  • 30 Michałkowice Bytomska – Giszowiec Kopalnia Staszic – trochę pokręcona i zagubiona, ale można jej to wybaczyć, gdyż dowozi całe tabuny mieszkańców Siemanowic Śląskich do Katowickiej kopali węgla białego. Z jakiegoś głupiego powodu zahacza o Nikiszowiec chodź nie wiadomo po co.
  • 32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej jest już taki tłok, że ludzie wypadają z okien. W dodatku często obsługiwana przez stare graty. Ma bardzo ciekawą drogę, ponieważ przejeżdża przez dzielnice o bardzo różnych upodobaniach sportowych. Otóż zaczyna kurs w Łabędach, które mimo że należą do Gliwic są za Górnikiem, podobnie jak Osiedle Kopernika będące następne na trasie. Później wjeżdża w bastiony Piasta, czyli Szobiszowice i Śródmieście. To się jednak kończy, bo zaraz później jest Ligota Zabrska i Sośnica, która w granicach Gliwic znalazła się zupełnie przypadkowo i zdecydowanie bardziej jest związana z Zabrzem i z wiadomym klubem. Potem wjeżdża do Zabrza i kursuje tuż obok stadionu Górnika. Kończy trasę na Goethego. W związku z takim a nie innym przebiegiem tej linii, nietrudno zgadnąć, dlaczego trzydzieści dwa jest znana na całym Śląsku i dlaczego tak często dochodzi w niej do ustawek.
  • 34 Sosnowiec Urząd Miasta – Strzemieszyce Dworzec Północny – dość ciekawa linia, która zamiast pchać się przez zakorkowane centrum jeździ bocznymi drogami omijając korki. Raz na jakiś czas można spotkać kurs, który nie podjeżdża pod park w Kazimierzu Górniczym, chodź tak naprawdę autobus ten w ogóle nie musiałby tam jeździć.
  • 35 Czeladź Wojkowicka Pętla – Kosztowy Pętla – prosta jak deska linia mająca zapewnić dostęp mieszkańcom Mysłowic do Czeladzi. Jest kolejną linią, na której w jednym kierunku jest znacznie więcej przystanków niż w przeciwnym. W kierunku Kosztowy mamy niepowtarzalną okazje zatrzymania się na ośmiu dodatkowych przystankach.
  • 37 Katowice Dworzec – Mikołów Dworzec PKP – pseudo podmiejska linia prowadząca na przedmieścia Sosnowca Mikołowa. Nie wiadomo po co istnieje skoro pociągiem można pokonać tę trasę kilka razy szybciej i wygodniej.
  • 39 Kochłowice Kopalnia Śląsk – Bytom Dworzec – jeździ tylko w jednym celu, aby dowozić hynysów do kopalni żelków, z którym później powstaje smog. Raz na jakiś czas można spotkać kurs podjeżdżający pod Tesco w Rudzie.
  • 40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi – jej trasa jest tak porąbana, że nawet nazwanie tego chujnią, byłoby obrażaniem starej, dobrej, zasłużonej chujni. Co prawda można tutaj spotkać coś takiego jak wydłużone kursy pod jakiś tam zakład elektroniczny, ale nawet to nie ratuje tej linii.
  • 41 Mikołów Nowa – Gliwice Plac Piastów – kursuje z Gliwic do Mikołowa. Jako że do Mikołów wszyscy mają gdzieś, linia jest niedoinwestowana i jeździ gratami.
  • 42 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec – w Będzinie możną ją spotkać nawet o północy, więc o spotkanie w niej kibola lub nocnego marka nie trudno. Dość szybka chodź mogłaby by być jeszcze szybsza, gdyby nie to, że kursuje przez Dąbrówkę Wielką zamiast szybką 94. W ramach wydłużania trasy wiedzie przez komunistyczne Osiedle Syberka.
  • 43 Katowice Plac Wolności – Wojkowice Park – niby spoko, ale pozostawia wiele do życzenia. Niby kursuje od czwartej rano do dwudziestej trzeciej. Problemem jest jednak to, że kursuje prawie godzinę czego można byłoby uniknąć posyłając ją przez Przełajkę a nie przez długi Czeladź.
  • 44 Zawodzie Pętla – Wesoła Kopalnia – z jakiegoś powodu nie dojeżdża do centrum Katowic i część krętów nie może dojechać do kopalni, która już znajduje się w Katowicach. Prowadzi przez Mysłowice przez co podróż trwa godzinami.
  • 46 Ligota Zadole – Katowice Dworzec – tak w zasadzie jest to połowa dwunastki, ale nie bądźmy czepialscy. Bardzo szybka bo kurs potrafi trwać tylko piętnaście minut co w porównaniu z lewiatanami, których przejazd potrafi trwać nawet półtorej godziny wydaje się niezłym wynikiem.
  • 47 Zabrze Goethego – Szczygłowice Kopalnia – ma blisko trzydzieści kilometrów długości, a mogłaby mieć zaledwie dwadzieścia, gdyby nie to, że okrąża cały Knurów zamiast jechać obok szpitala. Przynajmniej jeździ przez prawie całą dobę.
Jeden z autobusów co pięćdziesiąt lat przemierzających miasta
  • 48 Chorzów Stary Szyb Prezydent – Katowice Dworzec przez Rudę Śląską – takie nie wiadomo co. Kursuje przez Rudę Śląską przez co kurs jest blisko trzy razy dłuższy niż mógłby być. Nawet przy nakazie jazdy przez Rudę jest idiotycznie zrobiony, bo autobus w Ligocie zamiast przejechać od razu na Kruczą okrąża Kokociniec co wydłuża przejazd o jakieś pięć kilometrów. Po prostu szajs.
  • 49 Sławków ZWM – Osiedle Mydlice Pętla – sama obsługuje ogromny obszar, a mimo to kursuje stosunkowo rzadko. Dojeżdża aż pod granicę z krajem gorolskim przez co jest bardzo mało znana. Zahacza lekko o Sosnowiec, ale na szczęście szybko z niego ucieka.
  • 50 Siemianowice Powstańców Pętla – Katowice Dworzec – nie wiadomo kto tworzył rozkład jazdy tej linii skoro pierwszy kurs jest o północy, a następny o piątej rano. Jeździ dość często bo dostała ważne zadania obsługiwania różnych dziwnych zakamarków Katowic.
  • 51 Osiedle Tysiąclecia Pętla – Ligota Akademiki – pokręcona jak ludzkie jelita, absolutnie do niczego. Jak na swoją trasę kursuje przeokropnie długo co sprawia, że znajduje się w najniższej możliwej kaście. Lepiej unikać jej jak ognia i pojechać jakimś tanim pociągiem.
  • 52 Bytom Dworzec – Wojkowice Park – nie jest nawet odrobinę użyteczna. Widać to po rozkładzie jazdy, który był tworzony na absolutne minimum. Po części jedzie przez Piekary Śląskie, ale kręta, rozstrzelona trasa nawet tam nie zdaje egzaminu. Do olania.
  • 53 Sączów Kościół – Osiedle Wieczorka Dworzec – rozkład jazdy tej linii tak beznadziejnie zredagowano i sformatowano, że nawet najbardziej cierpliwa osoba na świecie dostanie nagłego, ciężkiego ataku kurwicy i padaczki na sam widok tego chłamu. Nie wiadomo dokąd i skąd kursuje bo ktoś mądry postanowił wrzucić do rozkładu informacje o kursach zjazdowych, które totalnie niszczą całość.
  • 55 Osiedle Naftowa Pętla – Gołonóg Zajezdnia (Wybrane kursy do przystanku Tworzeń Huta Katowice) – w okolicach Osiedla Naftowa wije się jak ogon węża, dalej jest już na szczęście całkiem dobrze. Posiada kilkanaście jakiśtam odmian kursów chodź jedynym użytecznym jest ten do Huty Katowice. W zasadzie wszystkie kursy mogłyby tam jeździć bez najmniejszego problemu. Niestety lub stety normalne kursy kończą na zajezdni.
  • 57 Brzezinka Wałbrzyska – Helenka ELZAB – okropna linia kursująca pomiędzy gliwicką Brzezinką a zabrzańską Helenką. Zapchana jest już w Brzezince. Następni pasażerowie wsiadają przy strefie ekonomicznej, więc przy Osiedlu Gwardii Ludowej nie da się wejść. Atrakcją linii jest pewna starsza pani krzycząca na wszystkich.
  • 58 Gliwice Lipowa – Knurów Szpitalna – dość zrozumiała i sensowna bo łączy podmiejski Knurów z centrum Gliwic, do którego wali dzienne bardzo wielu ludzi wszelakiej maści. Podobno ktoś kiedyś spotkał wariantowe kursy przez Bojków Dolny i Przyszowice. Podobnie jak w przypadku wielu linii w kierunku Knurowa autobus zalicza znacznie więcej przystanków.
  • 59 Żernica Pętla – Żerniki Osiedle – łączy ze sobą dwie wsie o podobnych nazwach Żernicę i Żerniki. Z tym że, ta druga należy już do Gliwic, ale o tym nikt nie pamięta. W autobusach mają miejsce częste ustawki, bo linia jeździ obok stadionu Piasta Gliwice.
  • 60 Trynek Toruńska – Żerniki Osiedle – dubel poprzedniczki, ale nie jeździ do Żernicy tylko na Trynek.
  • 61 Będzin Kościuszki – Katowice Dworzec – tasiemiec kursujący z centrum Katowic, w którym wsiadają robotnicy do Będzina przez takie zacne miasta jak Sosnowiec czy Czeladź. Jeden kurs dziennie podjeżdża pod jakąś tam firmę produkującą bodaj prąd elektryczny. Przejazd w jedną stronę to prawie godzina, a do przejechania mamy jedynie niecałe dwadzieścia kilometrów. Głupota i tyle.
  • 64 Tarnowskie Góry Dworzec – Stare Tarnowice Pętla – podczas spaceru po Tarnowskich Górach nie sposób jej nie zauważyć. Krótka i szybka linia łącząca dworzec z szpitalem w pobliżu granicy z Wilkowyjami. Pasażerowie to najczęściej stare babcie chore na wszystkie dolegliwości świata, które chcą udać się do swojego ostatniego przystanku jakim jest wspomniany szpital[4].
  • 66 Zawodzie Pętla – Golcówka ZPW (Wybrane kursy do przystanku Imielin Sosnowa) – stosunkowo długa linia przeznaczona dla rodzin z dziećmi, które w weekendy chcą udać się nad relaksacyjny zbiornik dziećkowice w pobliżu granicy z krajem gorolskim. Raz na jakiś czas można spotkać kurs wydłużony omijający centrum Imielina, udający się bardziej w kierunku cywilizacji.
  • 67 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Psary (Wybrane kursy przez Twardowice) – jeździ tyle co nic i nie ma z niej żadnego pożytku. Zaledwie parę kursów dziennie prowadzących przez zadupia nie sprawiają, że sześćdziesiątka siódemka stanie się użyteczną linią. Wybrane kursy przez Twardowice podobno mają to zmieniać, ale póki co efektów nie widać.
  • 70 Obroki Elkop – Borki Pętla (Wybrane kursy skrócone do przystanku Zawodzie Zajezdnia) (Wybrane kursy skrócone do przystanku Zawodzie Pętla) – wygląda okropnie zarówna pod względem trasy przejazdu jak i miejsc, do których podróżuje. Przedmieścia Sosnowca wyglądają gorzej niż najgorsza Mołdawska wioska. Kurs jest tak długi i nudny, że nawet nie należy zastanawiać się czy wsiąść do autobusy. Lepiej już wezwać taksówkę i zabulić.
  • 71 Sikornik Osiedle – Pyskowice Szpitalna – kursuje z Pyskowic na Sikornik. Jako że, jeździ wydłużoną trasą przez Łabędy, autobusy są puste, bo ludzie wolą cudownie zapchaną 677.
  • 72 Michałkowice Bytomska – Giszowiec Kolista Pętla (Wybrane kursy do przystanku Giszowiec Kopalnia Staszic) – KZK do dziś nie może się zastanowić czy linia jest bardziej Katowicka czy bardziej Sosnowicka. Efektem tego jest siedemdziesiątka dwójka, która po przedmieściach Katowic, gdzie wozi głównie powietrze. Raz na jakiś czas można spotkać autobus jeżdżący dwa przystanki dalej do kopalni staszic.
  • 73 Osiedle Wieczorka Dworzec – Stroszek Poczta (Wybrane kursy przez Szarlej Szpital) – takowa zapychaczka, jeździ po największych zadupiach wy zabrać ludzi z przystanków, na których żadna inna linia się nie zatrzymuje. Ma to swoje wady i zalety, bo nie dubluje się z niczym, ale w niektórych godzinach wewnątrz autobusu może być taki tłok, że podróż na dachu będzie nieunikniona.
  • 74 Chorzów Batory Park Logistyczny – Zawodzie Pętla – z satelity google przypomina ogromnego żółwia, ale co tam. Ma bardzo ważne zadanie w postaci dowożenia roboli do jakiegoś parku przemysłowego na przedmieściach Chorzowa. Tak naprawdę jest użyteczna jedynie dla mieszkańców Siemanowic bo mieszkańcom Katowic lepiej jechać jakąś linią przez centrum niż tłuc się godzinę na około.
  • 76 Katowice Aleja Korfantego – Wesoła Kopalnia przez Mysłowice – kolejny tasiemiec dojeżdżający do kopalni białego węgla, w którym specjalizuje się GOP. W przeciwieństwie do wielu innych połączeń nie jedzie przez Krasowy tylko w Brzezińce skręca w Larys, dzięki czemu kurs jest niewiele szybszy.
  • 77 Katowice Aleja Korfantego – Wesoła Kopalnia przez Mysłowice (Wybrane kursy przez Wesoła Rynek) – niemal to samo co wyżej z tą różnicą, że kursuje przez Krasowy. Raz na jakiś czas ziemia trzęsie się co oznacza, że wyjechał kurs jadący przez rynek w Wesołej, co tak naprawdę nic nie zmienia.
  • 78 Tarnowskie Góry Dworzec – Miedary Posesja 17 – ponownie zapychaczka udająca się na przedmieścia Tarnowskich Gór. Pracownicy KZK musieli być takimi wielkimi żartownisiami, że musieli podać dokładny adres pętli w Miedarach. Google do dziś nie może odnaleźć tej pętli jak i przystanków w jej okolicy, więc o odwzorowywaniu tras można zapomnieć.
  • 79 Będzin Kościuszki – Dąbrowa Górnicza Pałac Kultury – jeździ przez jakiś Sarnów razem z 125, powinna mieć o kilka kursów więcej bo teren jaki obsługuje jest dość duży i zaludniony. Na zbiornik wodny Pogoria III jeździ dużo rodzin z bachorami w celu odpoczynku i często autobusy są przeludniony w takim stopniu, że mogą w nim jechać nawet trzy wózki naraz.
  • 80 Gliwice Plac Piastów – Tarnowskie Góry Dworzec – jedna z dwóch linii jeżdżących do Tarnowskich Gór. Jako że, nikt nie lubi 112, to wszyscy pasażerowie wsiadają do 80, choć i tak jest ich mało, bo po co jechać do Tarnowskich Gór.
  • 81 Zabrze Goethego – Helenka ELZAB – prosta, niezbyt skomplikowana linia dowożąca wieśniaków do centrum Zabrza. Kursuje wyjątkowo często i długo przez co istnieje bardzo wysoka szansa spotkania jej w czasie codziennej pracy.
  • 83 Tarnowskie Góry Dworzec – Zabrze Goethego – prawie to samo co wyżej z tą malutką różnicą, że kursuje aż do Tarnowskich Gór. Jako, że pomiędzy Zabrzem a Tarnowskimi Górami nie kursuje żaden pociąg, ani nawet tramwaj, kurs tą linią jest najpewniej najszybszą formą przejazdu między tymi dwoma poniemieckimi ruinami.
  • 84 Osiedle Mydlice Pętla – Tworzeń Huta Katowice (Wybrane kursy przez Strzemieszyce Małe Koksownia Przyjaźń) (Wybrane kursy przez Sławków Rynek) (Wybrane kursy przez Będzin Gospodarcza Brama Śląska) – rozkład jazdy jak w przypadku bardzo wielu linii jest zupełnie nie czytelny. Niby to tylko trzy warianty tras, ale na pierwszy rzut oka można mieć wrażenie, że jest ich przynajmniej dziesięć.
  • 85 Pyrzowice Port Lotniczy – Bytom Dworzec (Wybrane kursy do przystanku Brzeziny Śląskie Harcerska) (Wybrane kursy przez Oparowe) – kolejny[5] cudak z niemożliwym rozkładem jazdy. KZK chyba naprawdę myśli, że robienie pięciu totalnie bezsensownych wariantów tras i robienia do nich źle sformatowanych rozkładów jazdy jest wporzo. Grubo się mylą, bo praktycznie nikt nawet nie próbuje rozszyfrowywać tych wypocin.
  • 86 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego przez Mikulczyce – na pierwszy rzut oka totalnie bezużyteczny szrot, padlina to straszna, że jeździ. Co ciekawe jest to krótka, ale bardzo pożyteczne linia zapewniająca szybkie połączenie Mikulczyć z centrum Zabrza. Mieszkańcy osiedla Kopernika się cieszą.
  • 87 Tarnowskie Góry Dworzec – Żyglin Kościół (Wybrane kursy do przystanku Świerklaniec Park) – KZK uwielbia grać na nerwach pasażerów co udowadnia na każdym możliwym kroku. Tutaj jest kolejny przykład. Niby wszystko okej, ale po raz kolejny rozkład jazdy był tworzony przez dyslektyka. Dodatkowo prawie nikt nie wie, że istnieje coś takiego jak Miasteczko Śląskie, które widnieje na stronie KZK.
  • 88 Wojkowice Park – Sosnowiec Urząd Miasta (Wybrane kursy do przystanku Zagórze Zajezdnia) – ciekawostka statystyczna, większość zjazdów do zajezdni opiera się na tym, że w pewnym momencie autobus skręca w wybranym miejscu trasy w stronę zajezdni już bez pasażerów. Tutaj jest jednak inaczej, dla osiemdziesiątki ósemki kurs zjazdowy oznacza przedłużenie trasy, jednak na „przedłużeniach” mało kto jeździ, gdyż większość pasażerów obawia się, że kurs taki już nie dojedzie do końca.
  • 89 Zabrze Goethego – Bielszowice Pętla – takie nie wiadomo co, mogłaby być świetną linią turystyczną, gdyby tylko kursowała obok ogromnego parku Pileckiego. O nie, nie, zamiast tego jeździ na Zaborze Północ, gdzie jest tyle ludu, że można spotkać tam osoby jadące na staropolskie „winogrono”, bo w środku miejsca nie ma nawet centymetr.
  • 90 Zagórze Zajezdnia – Osiedle Syberka Ośrodek Zdrowia (Wybrane kursy przez Będzin Gospodarcza Brama Śląska) – dość użyteczna bo obsługuje miejsca, gdzie inne linie nie jeżdżą. Ma kurs wariantowy, który jest wielce dobry, bo jedzie o aż jeden przystanek dalej w kierunku Piłsudskiego. Raz na jakiś czas można podjechać nią pod firmę produkującą prąd elektryczny, który potajemnie przesyłany jest to elektrociepłowni.
  • 91 Bytom Dworzec – Sosnowiec Urząd Miasta (Wybrane kursy przez Zagórze) – przydatna tylko dlatego, że samodzielnie obsługuje ogromny obszar. Jeździ prawie trzydzieści kilometrów, aby obsłużyć jak największy obszar, gdzie nic nie dojeżdża. Nawet fajna, przynajmniej jest potrzebna obywatelom.
  • 92 Helenka ELZAB – Chorzów Rynek – prostoliniowiec mający za zadanie jak najszybsze przetransportowanie pracowników z Chorzowa do Helenki i ich ichniejszego zakładu produkującego nie wiadomo co. Ma parę kursów dziennie, ale tak naprawdę niczym szczególnie się nie wyróżnia.
  • 93 Brzezinka Wałbrzyska – Łabędy Huta – linia pomiędzy Łabędami a Brzezinką. Jeździ kompletnie pusta, więc chcą ją zlikwidować, ale bezskutecznie. Ma też alternatywny kurs z Brzezinki na Plac Piastów, którym też nikt nie jeździ.
  • 94 Tarnowskie Góry Dworzec – Bytom Dworzec – ma trasę jak znak na twarzy Horego Portiera czyli jak zwyczajny znaczek Opla zygzak. Ma poważnie zadanie w postaci kursowania przez miejsca, gdzie jest dużo ludzi, a żadna inna linia nie jeździ. W tym przypadku przez Nowy Radzionków.
  • 96 Przełajka Pętla – Przełajka Pętla przez Bytków (Wybrane kursy przez Siemianowice Powstańców) – wygląda jak własna karykatura, nie wiadomo po co istnieje skoro nikomu nie służy. Posiada dodatkowe kursy przez część Siemianowic, ale nawet to nie ratuje tego złomu komunikacyjnego.
  • 97 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrownik (Wybrane kursy przez Brzękowice pomijając Dąbie Górne) (Wybrane kursy przez Brzękowice pomijając Dąbie Górne i Twardowice) (Wybrane kursy przez Malinowice Bory i Brzękowice pomijają Dąbie Górne) (Wybrane kursy przez Malinowe Bory i Dąbie Górne pomijają Twardowice) – bardzo trudno stwierdzić, który kurs jest najważniejszy bo każdy jedzie w inną stronę. Jest tak rozstrzelana, że nawet najlepsi pasjonaci komunikacji miejskiej mogą nie ogarnąć rozkładu jazdy. Najpewniej istnieje tylko po to, aby być konkurencją w plebiscycie „Najbardziej popierdolona linia autobusowa”. Głównymi konkurentami dziewięćdziesiąt siedem są między innymi Bielska dziesiątka i Wrocławska 118.
  • 98 Halemba Pętla – Michałkowice Plac 11 Listopada (Wybrane kursy do przystanku Siemianowice Powstańców Śląskich) – kolejna z bardzo długiej listy linia o beznadziejnie sformatowanym rozkładzie jazdy. Takiego potwora nie można stworzyć nawet na odpierdol, to musiało po prostu wyjść z tego człowieka.
  • 99 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec – mimo iż trasa jest jakoś przesadnie długo to i tak autobus musi przejeżdżać trasę przez ponad godzinę. KZK nie może się zdecydować czy linia ma być bardziej dla Piekar Śląskich czy bardziej dla Wojkowic.
  • 100 Wojkowice Park – Sosnowiec Urząd Miasta (Wybrane kursy do przystanku Zagórze Zajezdnia) – całkiem sensowny pomysł na połączenie Wojkowic z Sosnowcem. Autobus przejeżdża przez rejony, gdzie nic innego nie jeździ nabijając sobie pasażerów, aby następnie udać się do określonego miasta. Wybrane kursy w kierunku zajezdni przedłużone o te kilka przystanków.
  • 102 Chropaczów Wiślan – Piaśniki Szkoła Nr 1 – tak krótka jak i głupia. Ma tylko dwa kilometry co nie daje jej szansy na jakikolwiek użyteczny kurs. Mimo to KZK stworzył dla niej kursy wariantowe, które istnieją tylko po to aby zatuszować głupotę i bezużyteczność.
  • 103 Wojkowice Park – Tąpkowice Szkoła (Wybrane kursy do przystanku Ossy Straż Pożarna) – udaje się z dość cywilizowanych Wojkowic do jakieś czarnej dziury w pobliżu jeziora świerklaniec. Raz na jakiś czas można spotkać ultra pożyteczny kurs jadący do Oss, które są jeszcze większym zadupiem niż nawet Tąpkowice.
  • 104 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec (Wybrane kursy Wojkowice Krzyżówka pomijając Wojkowice Giełda) – to jakiś nudny, ponury żart prawda? oczywiście! Że nie… Kolejny szmelc z rozkładem jazdy tworzonym przez siedmiolatka wciągającego nosem oranżadę i opijającym się przeterminowanym bobofrutem.
  • 105 Osiedle Wieczorka Dworzec – Siedliska – patologiczny szmelc przejeżdżający przez największe na świecie skupiska nędzy i rozpaczy. Okolice Siedlisk są tak brudne, że mogą konkurować nawet z Sosnowcem co jest wynikiem wręcz kosmicznie złym.
  • 106 Zagórze Zajezdnia – Brzezinka Pętla (Wybrane kursy do przystanku Wesoła Kopalnia)
  • 107 Będzin Kościuszki – Sączów Kościół (Wybrane kursy do przystanku Sączów Remiza)
  • 108 Dąb Silesia City Center – Giszowiec Kolista Pętla
  • 109 Osiedle Witosa Pętla – Janów Ośrodek Bolina
  • 110 Michałkowice Fabud – Osiedle Paderewskiego Trzy Stawy (Wybrane kursy przez Muchowiec Pętla)
  • 111 Helenka ELZAB – Makoszowy Oświęcimska
  • 112 Tarnowskie Góry Dworzec – Gliwice Plac Piastów – teoretycznie należy do MZKP Tarnowskie Góry, ale w praktyce to KZK GOP, bo używa się tego samego biletu. Jeździ starymi gratami, więc ludzie unikają go jak ognia i wsiadają do osiemdziesiątki.
  • 114 Osiedle Wieczorka Dworzec – Bytom Dworzec
  • 115 Katowice Dworzec – Obroki MPGK (Wybrane kursy do przystanku Obroki Elkop)
  • 116 Sosnowiec Urząd Miasta – Ząbkowice Osiedle Młodych Hutników
  • 118 Bytom Dworzec – Chebzie Dworzec PKP (Wybrane kursy przez Ruda Park Przemysłowy)
  • 119 Strąków Pętla – Katowice Plac Wolności
  • 120 Szczygłowice Kopalnia – Katowice Andrzeja Dworzec (Wybrane kursy przez Halemba Pętla)
  • 121 Halemba Pętla – Orzegów Waniora (Wybrane kursy przez Ruda Urząd Skarbowy)
  • 125 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Psary (Wybrane kursy przez Preczów Remiza)
  • 126 Trynek Toruńska – Łabędy Huta – jeździ z Łabęd na Trynek. Do Placu Piastów ma taką samą trasą co trzydzieści dwa i choć nie jest aż tak zapchana, to też ciężko do niej wsiąść. Nasuwa się myśl, czy mieszkańcy Łabęd mają samochody.
  • 127 Bytom Dworzec – Bytom Dworzec przez Kolonię – linia okrężna kursująca ulicą Zygmunta na wysokości Sosnowca. Przez jednokierunkową ulicę przy dworcu musi zaCenzura2.svgalać pod park, aby wrócić na pętle.
  • 129 Tarnowskie Góry Dworzec – Krupski Młyn Słoneczna (Wybrane kursy przez Krupski Młyn Nitroerg)
  • 130 Katowice Andrzeja Dworzec – Halemba Pętla
  • 132 Bytom Dworzec – Wieszowa Dworzec PKP (Wybrane kursy do przystanku Kamieniec Szkoła)
  • 133 Katowice Plac Wolności – Katowice Plac Wolności (Wybrane kursy do przystanku Katowice Wita Stwosza) – linia okrężna objeżdżająca większość miast konurbacji tylko po to, aby wydłużyć czas przejazdu. Mimo bycia linią okrężna posiada wydłużone kursy co daje szanse na jeszcze dłuższą podróż.
  • 134 Tarnowskie Góry Dworzec – Wieszowa Dworzec PKP (Wybrane kursy przez Stare Tarnowice Litewska)
  • 135 Stare Tarnowice Pętla – Bytom Dworzec
  • 138 Osiedle Tysiąclecia Pętla – Ochojec Szpital
  • 139 Chorzów Stary Szyb Prezydent – Bykowina Grzegorzka (Wybrane kursy przez Chorzów Batory Pętla)
  • 140 Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy – Tucznawa Remiza (Wybrane kursy do przystanku Trzebyczka Pętla)
  • 142 Tarnowskie Góry Dworzec – Strzybnica Kościelna (Wybrane kursy przez Rybna Pałac)
  • 143 Tarnowskie Góry Dworzec – Tworóg Zamek
  • 144 Chorzów Rynek – Halemba Pętla
  • 145 Bibiela Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec (Wybrane kursy przez Świerklaniec Zajezdnia) (Wybrane kursy Miasteczko Śląskie Osiedle)
  • 146 Bytom Dworzec – Halemba Pętla (Wybrane kursy przez Nowy Bytom) (Wybrane kursy przez Ruda Tesco)
  • 147 Orzegów Waniora – Halemba Pętla
  • 148 Dołki Kaplica – Bytom Dworzec
  • 149 Katowice Aleja Korfantego – Chełm Mały Pętla (Wybrane kursy do przystanku Bieruń Kopalnia Piast)
  • 150 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Osiedle Bór Pętla
  • 151 Miasteczko Śląskie Huta – Tarnowskie Góry Dworzec (Wybrane kursy przez Nakło Śląskie)
  • 152 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Wielowieś Centrum Przesiadkowe (Wybrane kursy do przystanku Wielowieś Kościół przez Pyskowice Chopina) (Wybrane kursy do przystanku Wielowieś Młyn przez Czarków)
  • 153 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Stare Tarnowice Pętla (Wybrane kursy do przystanku Tarnowskie Góry Dworzec)
  • 154 Ligota Akademiki – Środula Chemiczna
  • 155 Halemba Pętla – Halemba Pętla przez Rudę Południową (Wybrane kursy przez Ruda Tesco)
  • 156 Zabrze Goethego – Sikornik Osiedle – kursuje pomiędzy Sikornikiem a centrum Zabrza. Kiedyś linia bardzo popularna, bo jeździła obok Multikina w Zabrzu, ale jak w Gliwicach otwarto Cinema City, odeszła w zapomnienie.
  • 158 Tarnowskie Góry Dworzec – Rokitnica Pętla
  • 159 Leboszowice Las – Żernica Skrzyżowanie (Wybrane kursy do Pilchowice Gimnazjum)
  • 160 Wesoła Kopalnia – Sosnowiec Urząd Miasta (Wybrane kursy do przystanku Zagórze Zajezdnia pomijając Zagórze)
  • 160S Sosnowiec Urząd Miasta – Bobrek Inwestycyjna Pętla II
  • 162 Katowice Aleja Korfantego – Brzezinka Pętla
  • 164 Osiedle Wieczorka Dworzec – Dołki Kaplica (Wybrane kursy przez Szarlej Kaufland)
  • 165 Osiedle Tysiąclecia Pętla – Obroki Elkop
  • 166 Chełm Śląski Fawent – Chełm Śląski Fawent przez Lędziny
  • 167 Miechowice Pętla – Szombierki Osiedle
  • 168 Osiedle Wieczorka Dworzec – Katowice Plac Wolności
  • 169 Bytom Dworzec – Górniki Pętla
  • 170 Sączów Kościół – Katowice Plac Wolności (Wybrane kursy do przystanku Katowice Wita Stwosza)
  • 173 Tarnowskie Góry Dworzec – Bytom Dworzec
  • 174 Sowice Czarna Huta – Bobrowniki Śląskie
  • 175 Podwarpie Pętla – Osiedle Mydlice Pętla (Wybrane kursy przez Wojkowice)
  • 176 Bytom Dworzec – Górniki Pętla
  • 177 Halemba Pętla – Dąbrówka Mała Grzegorzka
  • 178 Trynek Toruńska – Łabędy Huta – kolejna linia łącząca Łabędy z Trynkiem, z tym że kursuje przez Portową. Autobus dla ludzi lubiących mocne wrażenia, bo jeździ przez wybrukowaną ulicę Sobieskiego, przez co można wylecieć z fotela. Jest jeszcze alternatywny kurs z Trynku na Plac Piastów.
  • 179 Tarnowskie Góry Dworzec – Mierzęcice Magazyny (Wybrane kursy do przystanku Nowa Wieś Szkoła) – posiada tyle wariantów tras ile chińczyków jest na świecie. Dziesięć rodzajów tras to wystarczająco dużo, ale znając życie będzie ich jeszcze więcej.
  • 180 Tarnowskie Góry Dworzec – Świniowice Skrzyżowanie (Wybrane kursy do przystanku Tworóg Kościół)
  • 182 Zagórze Zajezdnia – Dąbrowa Górnicza Centrum
  • 183 Bytom Dworzec – Miechowice Pętla
  • 184 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Bytom Dworzec
  • 185 Osiedle Wieczorka Dworzec – Bytom Dworzec (Wybrane kursy przez Brzeziny Śląskie Harcerska)
  • 186 Trynek Toruńska – Łabędy Huta – jeździ kompletnie bez sensu, bo zamiast ulicą Kościuszki gdzie nie ma żadnych autobusów[6], pcha się na około Daszyńskiego i Dolnej Wsi. Jest ewenementem, bo nie przejeżdża przez Plac Piastów,
  • 187 Sikornik Osiedle – Sikornik Osiedle przez Szobiszowice – linia okrężna, jest tak porąbana, że nikt nie zna jej trasy, co zresztą nie jest potrzebne bo i tak nikt ją nie jeździ.
  • 188 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Zagórze Zajezdnia
  • 189 Tarnowskie Góry Dworzec – Strzybnica Kościelna
  • 190 Siemianowice Plac Skargi – Chorzów Miasto Dworzec PKP
  • 191 Tarnowskie Góry Dworzec – Kamieniec Szkoła
  • 192 Bytom Pogoda – Osiedle Wieczorka Dworzec (Wybrane kursy do przystanku Chorzów Stary Szyb Prezydent)
  • 193 Osiedle Witosa Kossutha – Wełnowiec GPP BUSINESS PARK
  • 194 Gliwice Zajezdnia – Leszczyny Czereśniowa – linia koszmar, jeździ starymi gruchotami, a do centrum Gliwic jest zapchana po brzegi. Na Placu Piastów wszyscy wysiadają i do zajezdni wozi tylko muchy.
  • 195 Szczygłowice Kopalnia – Leszczyny Czereśniowa
  • 196 Przełajka Pętla – Przełajka Pętla przez Bytków
  • 197 Sośnica Osiedle Żeromskiego – Łabędy Huta – linia budzi postrach, ponieważ jedzie przez Trójkąt Bermudzki, czyli wylęgarnię patologii. Jest bezsensownie ułożona, ponieważ będąc najszybszym połączeniem między Sośnicą a centrum, zahacza tylko o północne Śródmieście. Żeby dostać się w okolice Urzędu Miasta, trzeba wsiąść w jadącą na około 259;
  • 198 Zabrze Goethego – Halemba Pętla
  • 199 Zabrze Goethego – Kochłowice Kopalnia Śląsk
  • 200 Będzin Kościuszki – Sączów Kościół (Wybrane kursy do przystanku Pomłynie Spółdzielnia)
  • 201 Bytom Dworzec – Chorzów Batory Pętla
  • 202 Gliwice Plac Piastów – Gliwice Port – króciutka linia pomiędzy Placem Piastów a portem. Wozi maksymalnie pięciu pasażerów, ale według KZK GOP jest bardzo potrzebna.
  • 203 Boguszyce – Toszek (Wybrane kursy do przystanku Płużniczka Wieś)
  • 204 (Wybrane kursy z przystanku Kolonia Łączka) Wilkowiczki Las – Proboszczowice (Wybrane kursy do przystanku Kotulin PKP)
  • 205 (Wybrane kursy z przystanku Świbie Poczta) Dąbrówka Kościół – Toszek (Wybrane kursy do przystanku Toszek Wilkowicka)
  • 206 Ciochowice – Kotliszowice Wieś (Wybrane kursy przez Błażejowice)
  • 207 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Toszek (Wybrane kursy do przystanku Toszek Gimnazjum)
  • 208 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Paczyna (Wybrane kursy przez Paczynka) (Wybrane kursy przez Sroczą Górę)
  • 219 Ławki Berger – Mysłowice Targ Miejski (Wybrane kursy przez Brzęczkowice Osiedle Powstańców) (Wybrane kursy przez Wesoła Kopalnia)
  • 220 Szczakowa Dworzec PKP – Sosnowiec Urząd Miasta (Wybrane kursy skrócone do przystanku Zagórze Zajezdnia)
  • 221 Szczakowa Dworzec PKP – Sosnowiec Urząd Miasta
  • 222 Siemianowice Huhtamaki – Michałkowice Budryka (Wybrane kursy przez Siemanowice Rurownia)
  • 223 Krasowy Przedszkole – Giszowiec Kolista Pętla
  • 224 Gliwice Plac Piastów – Gliwice Plac Piastów – emerytowóz wożący ludzi z Placu Piastów do Centrum Onkologii, z którego mało kto wychodzi żywy lub szczęśliwy. Minubusy są tutaj codziennością.
  • 225 Będzin Kościuszki – Mierzęcice Magazyny (Wybrane kursy do przystanku Zendek Szkoła)
  • 227 Bytom Dworzec – Bytom Dworzec
  • 230 Godula Plac Niepodległości – Halemba Pętla (Wybrane kursy przez Ruda Tesco)
  • 231 Chorzów Centrum Edukacji – Osiedle Ustronie Chopina
  • 232 Gliwice Europa Centralna – Gliwice Europa Centralna przez Trynek – stosunkowo nowy nabytek, zastąpiła dotychczasowe darmowe autobusy, których było nieco więcej, a do tego teraz trzeba jeszcze kupić bilet (albo i nie, badania nad występowaniem kanarów na tej linii wciąż trwają).
  • 234 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego
  • 235 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Czeladź Szpital
  • 236 Leboszowice Las – Knurów Szpitalna
  • 237 Gołonóg Osiedle – Tucznawa Remiza (Wybrane kursy do przystanku Gołonóg Manhattan) (Wybrane kursy przez Chruszczobród) (Wybrane kursy przez Trzebyczka Pętla)
  • 242 Ratanice – Dąbrowa Górnicza Pałac Kultury
  • 243 Ratanice – Będzin Dworzec PKP
  • 246 Tarnowskie Góry Dworzec – Ożarowice Urząd Gminy (Wybrane kursy skrócone do przystanku Sączów Kościół)
  • 250 Zabrze Goethego – Gliwice Plac Piastów – kiedyś woziła ludzi do M1, ale odkąd Gliwice dorobiły się CH takich jak Forum, Arena czy Europa Centralna, straciła na znaczeniu.
  • 255 Halemba Pętla – Halemba Pętla przez Ruda Południe (Wybrane kursy przez Halemba Elektrownia)
  • 259 Osiedle Waryńskiego Pętla – Sośnica Osiedle Żeromskiego – w Sośnicy nikt do niej nie wsiada, bo nie dość, że ma przystanki co 200 metrów, to zanim z niej wyjedzie mija jakaś godzina. W dodatku kursuje na około przez Chorzowską.
  • 260 Będzin Kościuszki – Porąbka Osiedle Juliusz II (Wybrane kursy przez Koszelew pomijając Ksawera)
  • 264 Dołki Kaplica – Osiedle Wieczorka Dworzec
  • 269 Siewierz Dom Kultury – Będzin Kościuszki
  • 270 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego przez Zabrze Multikino
  • 275 Tworzeń Huta Katowice – Ząbkowice Osiedle Młodych Hutników (Wybrane kursy do przystanku Ujejsce Skrzyżowanie)
  • 280 Gliwice Zakład Opla – Osiedle Młodego Górnika Kopalnia – w dawnych czasach mimo, że należała do KZK GOP, to na autobusach było napisane PKS Gliwice, przez co można było zgłupieć. Problem się rozwiązał gdy PKM Gliwice zostało przewoźnikiem tej linii. Wiecznie zapchana gdy na trasie jest krótki autobus. Gdy jednak puszczają przegubowca, to jeździ pusty.
  • 283 Tarnowskie Góry Dworzec – Twardowice Remiza
  • 286 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego przez Mikulczyce
  • 288 Przezchlebie Pętla – Gliwice Plac Piastów – niby jest, ale nikt o nim nie pamięta. W dodatku kursuje do jakiegoś Przechlebia, o którym żaden Gliwiczanin nie słyszał.
  • 289 Repty Śląskie Witosa – Tarnowskie Góry Dworzec (Wybrane kursy przez Bobrowniki Śląskie pomijając Tarnowskie Góry Gliwicka)
  • 292 Brzezinka Wysoki Brzeg Pętla – Ligota Akademiki (Wybrane kursy przez Giszowiec Kopalnia Staszic)
  • 296 Węzłowiec Pętla – Brynów Kościuszki (Wybrane kursy do przystanku Ochojec Szpital)
  • 297 Katowice Dworzec – Katowice Dworzec przez Osiedle Odrodzenia
  • 299 Zagórze Zajezdnia – Sosnowiec Szpital Wojewódzki
  • 600 Zawodzie Pętla – Katowice Ceglana Szpital Kliniczny
  • 603 Kuźniczka Nowa – Będzin Kościuszki (Wybrane kursy do przystanku Sosnowiec Szpital Wojewódzki)
  • 604 Osiedle Mydlice Pętla – Osiedle Mydlice Pętla przez Łęknice (Wybrane kursy do przystanku Warpie Krakowska)
  • 605 Łosień Szkoła – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy (Wybrane kursy do przystanku Osiedle Mydlice Pętla)
  • 606 Błędów Zagórze – Będzin Kościuszki (Wybrane kursy do przystanku Sosnowiec Szpital Wojewódzki)
  • 608 Bytom Dworzec – Bytom Dworzec przez Osiedlę Ziętka Szymały
  • 609 Tworzeń Huta Katowice – Grabowa Pętla
  • 614 Rybna Lotników – Miasteczko Śląskie Osiedle (Wybrane kursy przez Żyglinek)
  • 615 Miasteczko Śląskie Osiedle – Rybna Lotników (Wybrane kursy do przystanku Miedary Tarnogórska)
  • 616 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Osiedle Zamkowe Krośnieńska
  • 617 Sikornik Osiedle – Rokitnica Budowlana – jest wiecznie zapchana i co dziwne, tylko przez emerytów. Na terenie Gliwic dubluje się z 156. Na szczęście rozdzielają się w Zabrzu.
  • 619 Siewierz Zamek – Siewierz Zamek (wybrane kursy Krzanów pomijać Brudzowice Komorne)
  • 622A Maczki Kościuszki – Kazimierz Górniczy Kopalnia (Wybrane kursy przez Stare Maczki)
  • 622 Rudna Stawowa – Kazimierz Górniczy Kopalnia
  • 623 Bytom Dworzec – Miechowice Pętla
  • 624 Gliwice Plac Piastów – Wilcze Gardło Pętla – jedna z najbardziej porąbanych linii z milionem wariantów. Niby jeździ do Wilczego Gardła, ale są też kursy do Sośnicowic[7] (nie mylić z Sosnowcem) i Kozłowa. Nawet kierując się na Plac Piastów ma dwa kursy. Jeden kursuje przez Plac Piłsudskiego, drugi przez Jana Śliwki. Jako że, jest jedyną linią jeżdżącą, przez Ostropę i Wilcze Gardło jest notorycznie zapchany;
  • 625 Mierzęcice Magazyny – Będzin Kościuszki (Wybrane kursy przez Niwiska pomijając Siedliska)
  • 632 Chorzów Gwarecka – Katowice Dworzec
  • 634 Będzin Sienkiewicza – Sławków ZWM
  • 635 Osiedle Mydlice Pętla – Wojkowice Kościelne Kościół
  • 637 Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy – Siewierz Dom Kultury
  • 644 Osiedle Mydlice Pętla – Osiedle Mydlice Pętla przez Podłęknice
  • 646 Sadowie Daleka – Tarnowskie Góry Dworzec
  • 648 Gliwice Zajezdnia – Knurów Dworcowa – dubluje się z linią 194, z tym że kurs kończy w Knurowie. Obsługiwana przez stare graty, których los już dawno, dawno temu powinien skończyć się na złomowisku.
  • 650 Gliwice Plac Piastów – Czechowice Kąpielisko Parking – linia sezonowa jeżdżąca tylko w dni wolne wakacyjne z Placu Piastów na kąpielisko w Czechowicach. Większość osób o niej nie pamięta, więc wsiadają w 677.
  • 653 Brynów Pętla – Reta Auchan
  • 657 Dąbrówka Mała Nowosam – Panewniki Owsiana
  • 659 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego przez Maciejów
  • 662 Pszczelnik Park – Dąb Silesia City Center
  • 663 Pszczelnik Park – Chorzów Batory Pętla
  • 664 Przełajka Pętla – Węzłowiec Pętla
  • 665 Węzłowiec Pętla – Przełajka Pętla
  • 669 Gliwice Plac Piastów – Bykowina Grzegorzka – często wsiadają do niej mieszkańcy osiedl Gwardii Ludowej i Waryńskiego, myląc ją z 699. Jak wielkie jest ich zaskoczenie, gdy autobus skręca na Pszczyńską.
  • 670 Tarnowskie Góry Dworzec – Pniowiec Pętla
  • 671 Pniowiec Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec
  • 672 Katowice Dworzec – Wesoła Kopalnia
  • 673 Osiedle Tysiąclecia Pętla – Murcki Szyb Stanisław
  • 674 Osiedle Tysiąclecia Pętla – Osiedle Tysiąclecia Pętla przez Osiedle Paderewskiego
  • 676 Sikornik Osiedle – Sikornik Osiedle – druga okrężna linia w Gliwicach i też zaczynająca się na Sikorniku. Może nie jest tak porąbana jak 187, ale też ciężko ogarnąć jej trasę. Teoretycznie jej plusem jest to, że kursuje przez miejsca jak ulice Grottgera czy Lipowa, gdzie nie docierają inne linie, ale w praktyce jest ona nie przydatna, bo tak kręci, że zanim dojedzie do centrum minie cały boży rok. Notorycznie opóźniona, choć istnieje legenda, że kiedyś przyjechała punktualnie. Procent emerytów wśród pasażerów wynosi jest blisko setki.
  • 677 Trynek Toruńska – Pyskowice Szpitalna – i oto ona. Najgorsza, najbardziej znienawidzona i zapchana linia w Gliwicach, przebijająca nawet takie koszmary jak trzydzieści dwa czy pięćdziesiąt siedem. Ludzie z Pyskowic wsiadają w nią, bo szybciej dojeżdża do Gliwic niż siedemdziesiąt jeden. Jest też jedyną linią jeżdżącą przez Osiedle Zubrzyckiego. Swoją drogą co za porąbany pomysł, żeby na tak duże osiedle puszczać tylko jedną linię. Zdaniem KZK GOP jednak, więcej autobusów jest potrzebnych na ulicach Bardowskiego i Kilińskiego mimo, że zabudowa jest tam raczej niska. To wszystko się nakłada, przez co 677 jest o każdej porze dnia i na każdym przystanku jest przepełniona.
  • 688 Brynów Pętla – Brynów Pętla przez Tychy
  • 689 Katowice Dworzec – Murcki Szyb Stanisław (Wybrane kursy do przystanku Giszowiec Kopalnia Staszic)
  • 690 Sosnowiec Dworzec PKP – Gołonóg Zajezdnia (Wybrane kursy do przystanku Tworzeń Huta Katowice)
  • 692 Osiedle Kopernika Kąpielisko – Brzezinka Park Logistyczny – linia kursująca z Osiedla Kopernika na… I tu możliwości jest wiele, bo część autobusów kończy trasę na Waryńskiego, część na ulicy Przemyskiej w Brzezince, inne jadą do Parku Jakiegośtam. Podgliwicki Kleszczów nie chciał być gorszy i 692 też tam dojeżdża. A przynajmniej dojeżdżał, dopóki gmina Rudziniec nie uznała, że sześć kursów na dobę to za mało i nie wynajęła prywaciarza. Autobus jeździ kompletnie naokoło i gdy żeby z Kopernika dojechać na strefę trzeba tłuc się kilkanaście kilometrów, zamiast udać się ulicami Heweliusza, Portową i Edisona. Ciekawostką jest, że na tablicach elektronicznych z rozkładami jazdy 692 ma zawsze błędny czas przyjazdu.
  • 695 Szopienice Szpital Geriatryczny – Mikołów Dworzec PKP
  • 699 Osiedle Waryńskiego Pętla – Osiedle Obrońców Pokoju – jak wszystkie autobusy kursujące na wysokości Obrońców jedzie pusta, bo mieszkańcy tego osiedla gardzą KZK GOP. W centrum czasami się zapełnia, a niekiedy wozi tylko muchy do końca. Odkąd staje na Dworcowej, ludzie mylą ją z 669 i myślą że dojadą na Pszczyńską.
  • 700 Bytom Dworzec – Wojkowice Park
  • 702 Sośnica Osiedle Żeromskiego – Żerniki Graniczna Pętla – kursuje pusta, bo przejeżdża przez Obrońców Pokoju, a wiadomo co to znaczy. Ma trasę przez miasteczko akademickie, więc powinna być pełna, lecz studentów nie stać na bilety. W Sośnicy wolą 197, więc jest w praktyce niepotrzebna.
  • 707 Dzierżno Pętla – Pyskowice Plac Wyszyńskiego – linia w zasadzie tylko zahacza o Gliwice, bo kursuje z Pyskowic do Huty Łabędy przez jakieś zadupia. Ale jest, istnieje i nikt nie wie dlaczego.
  • 708 Bytom Dworzec – Bytom Dworzec przez Radzionków
  • 710 Osiedle Kopernika Kąpielisko – Szczygłowice Kopalnia – swoisty fenomen, ponieważ zaczyna kurs na Koperniku i mimo że, go całego okrąża jeździ pusta. Cóż, ludzie chyba wolą przepchane trzydzieści i 126. Dalej ma trasę do kopalni w krunowskich Szczygłowicach.
  • 712 Zbrosławice Urząd Gminy – Przezchlebie Pętla (Wybrane kursy przez Czekanów) (Wybrane kursy przez Wieszowę)
  • 717 Świerklaniec Park – Pyrzowice Port Lotniczy (Wybrane kursy przez Ożarowice pomijając Celiny) (Wybrane kursy skrócone do przystanku Zendek Rozwidlenie przez Oparowę)
  • 720 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego przez stadion
  • 721 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrowniki
  • 722 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrowniki (Wybrane kursy przez Osiedle Zamkowe Pętla i Kamyce pomijając Żychcice)
  • 723 Zagórze Zajezdnia – Czeladź Wojkowicka Pętla
  • 735 Tarnowskie Góry Dworzec – Bytom Dworzec
  • 736 Pniowiec Pętla – Miedary Tarnogórska (Wybrane kursy do przystanku Tarnowskie Góry Dworzec)
  • 737 Dąbrówka Kościół – Wielowieś Centrum Przesiadkowe
  • 738 Siewierz Dom Kultury – Świerklaniec Park (Wybrane kursy do przystanku Tarnowskie Góry Dworzec)
  • 739 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Księży Las (Wybrane kursy do przystanku Tarnowskie Góry Dworzec)
  • 742 Mikołeska – Boruszowice Hanusek (Wybrane kursy do przystanku Tworóg Zamek)
  • 743 Boruszowice Szkoła – Świniowice Osiedle
  • 747 Wielowieś Centrum Przesiadkowe – Wielowieś Centrum Przesiadkowe przez Świbie (Wybrane kursy przez Czarków)
  • 748 Wielowieś Centrum Przesiadkowe – Wielowieś Centrum Przesiadkowe (Wybrane kursy do przystanku Wielowieś Szkoła pomijając Czarków)
  • 750 Miechowice Plejada – Bytom Dworzec
  • 769 Będzin Kościuszki – Siewierz Dom Kultury (Wybrane kursy przez Podskale)
  • 780 Stare Tarnowice Pętla – Szarlej Kaufland (Wybrane kursy do przystanku Świerklaniec Park) (Wybrane kursy przez Nowe Chechło pomijając Nakło Śląskie)
  • 788 Mysłowice Bytomska – Tychy Gen. Grota-Roweckiego
  • 791 Kamieniec Szkoła – Pyskowice Plac Wyszyńskiego (Wybrane kursy przez Zbrosławice pomijając Wilkowice i Jaśkowice)
  • 800 Katowice Piotra Skargi – Będzin Kościuszki (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)
  • 801 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Wybrane kursy do przystanku Tworzeń Huta Katowice) (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)
  • 805 Katowice Piotra Skargi – Sosnowiec Szpital Wojewódzki (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)
  • 807 Katowice Piotra Skargi – Tworzeń Huta Katowice (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR) (Wybrane kursy przez Dąbrówka Mała Skrzyżowanie)
  • 808 Katowice Piotra Skargi – Tworzeń Huta Katowice (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR) (Wybrane kursy przez Zagórze Zajezdnia)
  • 811 Katowice Piotra Skargi – Tworzeń Huta Katowice (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)
  • 813 Katowice Piotra Skargi – Katowice Piotra Skargi przez Będzin
  • 814 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Dworzec PKP (Wybrane kursy do przystanku Tworzeń Huta Katowice) (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)
  • 815 Katowice Piotra Skargi – Kazimierz Górniczy Kopalnia (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)
  • 817 Katowice Piotra Skargi – Osiedle Zamkowe Piastowska
  • 818 Katowice Piotra Skargi – Będzin Kościuszki (Wybrane kursy do przystanku Będzin Aleja Kołłątaja) (Wybrane kursy przez Nowy Będzin Dworzec PKP)
  • 820 Katowice Piotra Skargi – Tarnowskie Góry Dworzec
  • 830 Katowice Piotra Skargi – Bytom Dworzec (Wybrane kursy skrócone do przystanku Chorzów Plac Hutników)
  • 831 (Wybrane kursy z przystanku Katowice Plac Wolności) Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Wybrane kursy do przystanku Tworzeń Huta Katowice) –
  • 835 Katowice Piotra Skargi – Maczki Kościuszki (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR
  • 840 Gliwice Plac Piastów – Katowice Mickiewicza – niby autobus pospieszny do Katowic, ale jedzie prawie tak długo jak szóstka. Wiele osób się na to nabiera, więc często kursuje pełna. Część autobusów ma wydłużoną trasę do Teatru Muzycznego.
  • 850 Bytom Dworzec – Gliwice Plac Piastów – kolejny przyspieszony, ale tym razem do Bytomia. Wozi mieszkańców tej poniemieckiej ruiny do M1, a ci, którzy się zagapili (tudzież zapili), docierają do Gliwic. Na trasie jeżdżą same graty. Tak jak 840, część autobusów ma wydłużoną trasę do Teatru Muzycznego.
  • 860 Katowice Plac Wolności – Osiedle Wieczorka Dworzec
  • 870 Gliwice Plac Piastów – Katowice Mickiewicza – najszybsza linia autobusowa do Katowic[8]. Gdy na Placu Piastów otwierają się drzwi, zaczyna się bieg do foteli, bo autobus momentalnie się zapycha. To samo zresztą jest gdy kurs zaczyna się w Katowicach na Mickiewicza.
  • 880 Katowice Andrzeja Dworzec – Bykowina Grzegorzka
  • 900 Katowice Cmentarz Komunalny – Katowice Cmentarz Komunalny przez Osiedle Witosa
  • 901 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Dom Kultury
  • 910 Osiedle Paderewskiego Trzy Stawy – Osiedle Paderewskiego Trzy Stawy
  • 911 Katowice Dworzec – Czeladź Wojkowicka Pętla
  • 916 Ksawera Prosta Pętla – Ksawera Prosta Pętla przez Osiedle Syberska Piłsudskiego
  • 920 Katowice Aleja Korfantego – Szopienice Bednorza
  • 921 Będzin Kościuszki – Grodziec Kijowska (Wybrane kursy przez Grodziec Cmentarz i Osiedle Zamkowe pomijając Łagisza)
  • 922 Brzeziny Śląskie Skrzyżowanie – Chorzów Stary Szyb Prezydent
  • 924 Osiedle Waryńskiego Pętla – Sośnicowice Pętla – miało to zapewnić Kozłowowi połączenie z Gliwicami, ale trasa jest ułożona kompletnie od czapy, bo autobus zamiast dojechać do centrum kończy kurs na Waryńskiego.
  • 928 Będzin Kościuszki – Kazimierz Górniczy Kopalnia
  • 930 Katowice Dworzec – Nikiszowiec Pętla
  • 931 Zawodzie Pętla – Bieruń Potok Stawowy
  • 932 Zabrze Goethego – Osiedle Kopernika Kąpielisko – dubel linii trzydzieści dwa z tym, że kończy kurs na Koperniku, którego całego okrąża. Stworzona prawdopodobnie po to aby odciążyć trzydziestkę dwójkę, ale jak widać nieskutecznie.
  • 935 Czeladź Wojkowicka Pętla – Ćmok Pętla
  • 937 Brynów Pętla – Zarzecze Owsiana Pętla (Wybrane kursy do przystanku Panewniki Skrzyżowanie)
  • 940 Katowice Dworzec – Katowice Dworzec (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)
  • 949 Burki Pętla – Sławków Rynek (Wybrane kursy do przystanku Sławków ZWM)
  • 950 Katowice Dworzec – Wełnowiec GPP BUSINESS PARK
  • 954 Wesoła Rynek – Kosztowy Szkoła (Wybrane kursy do przystanku Golcówka ZPW)
  • 959 Sławków Rynek – Miedawa Tartak
  • 969 Siewierz Dom Kultury – Siewierz Dom Kultury (Wybrane kursy przez Karsów) (Wybrane kursy przez Tuliszów)
  • 973 Murcki Rynek – Piotrowice Bukszpanowa Kaplica
  • 974 Chorzów Batory Pętla – Michałkowice Plac 11 Listopada
  • 982 Mikołów Dworzec PKP – Orzegów Waniora
  • 984 Osiedle Mydlice Pętla – Strzemieszyce Zakawie Kapliczka
  • 995 Mysłowice Towarowa – Lędziny Kopalnia Ziemowit
  • 998 Chorzów Gwarecka – Klimzowiec Racławicka

Linie nocne

  • A4N Gliwice Zajezdnia – Trynek Toruńska
  • 7N Katowice Dworzec – Kochłowice Rynek (Wybrane kursy do przystanku Zabrze Goethego)
  • 30N Katowice Dworzec – Przełajka Pętla (Wybrane kursy przez Siemianowice pomijając Michałkowice Bank i Józefowiec Ściegiennego) (Wybrane kursy pomijają Józefowice Ściegiennego)
  • 32N Zabrze Goethego – Łabędy Huta
  • 60N Gliwice Plac Piastów – Żerniki Osiedle
  • 76N Katowice Dworzec – Wesoła Kopalnia
  • 77N Katowice Dworzec – Wesoła Kopalnia
  • 130N Katowice Dworzec – Halemba Pętla
  • 194N Gliwice Zajezdnia – Szczygłowice Kopalnia
  • 297N Katowice Dworzec – Katowice Dworzec przez Osiedle Odrodzenia
  • 617N Gliwice Zajezdnia – Helenka ELZAB
  • 623N Bytom Dworzec – Miechowice Pętla (Wybrane kursy przez Miechowice Francuska pomijając Plac Zamkowy)
  • 657N Katowice Dworzec – Panewniki Owsiana
  • 672N Katowice Dworzec – Murcki Rynek
  • 692N Gliwice Plac Piastów – Osiedle Waryńskiego Pętla
  • 830N Katowice Dworzec – Bytom Dworzec (Wybrane kursy przez Chropaczów pomijając Chorzów Metalowców)
  • 840N Gliwice Plac Piastów – Gliwice Zajezdnia (Wybrane kursy do przystanku Katowice Dworzec przez Zabrze i Chorzów)
  • 902N Sosnowiec Urząd Miasta – Dąbrowa Górnicza Centrum (Wybrane kursy do przystanku Osiedle Bór Pętla)
  • 903N (Wybrane kursy z przystanku Strzemieszyce Aleja Za Remizą) Gołonóg Zajezdnia – Gołonóg Zajezdnia (Wybrane kursy do przystanku Ząbkowice Stadion)
  • 904N Będzin Kościuszki – Gołonóg Zajezdnia (Wybrane kursy do przystanku Dobieszowice Skrzyżowanie)
  • 905N Katowice Dworzec – Mikołów Dworzec PKP
  • 906N Katowice Dworzec – Giszowiec Kolista Pętla
  • 908N Katowice Dworzec – Sosnowiec Urząd Miasta (Wybrane kursy przez Sosnowiec Dworzec PKP pomijając Stary Sosnowiec)
  • 911N Katowice Dworzec – Czeladź Wojkowicka Pętla (Wybrane kursy do przystanku Wojkowice Park)

Przypisy

  1. A może nawet w europie
  2. No właśnie, mogłaby
  3. A może nawet w ogóle w Polsce
  4. Później jest już tylko cmentarz…
  5. Zabijcie mnie
  6. Mimo, że są trzy szpitale, sąd i biblioteka
  7. Z różnymi wariantami oczywiście
  8. Ale i tak pociągiem jest szybciej