Szachy
W życiu, jak w szachach: chciałbyś posuwać królową, ale możesz tylko zbić konia
- Pradawne porzekadło
Szachy – najfajniejsza gra planszowa na świecie. Została wynaleziona 1000 lat przed powstaniem świata. Polega na jak najdłuższym wstrzymywaniu się przed snem. Przegrywa zawodnik, który szybciej zaśnie. Szachy są niezwykle popularne w domach starców. Jest to gra bardzo żywiołowa, równie absorbująca, jak gapienie się w sufit i liczenie ziarenek piasku na plaży. Zawody rozgrywane są w trzech kategoriach wagowych:
- kogucia (np. Adam Małysz)
- krowia
- supertłusta (w tej kategorii mistrzem jest Polak – Józef Oleksy).
Niedozwolone są środki dopingujące, takie jak np. EPO, nandrolon i winstrol. Natomiast kawę można pić do woli. Ciekawym sposobem gry w szachy jest tzw. symultana (jeden gra i wygrywa, a reszta się przygląda i przegrywa).
Istnieje też żeńska odmiana szachów, w której wygrywa kobieta posiadająca na koniec meczu dłuższą brodę. Niestety, podczas meczów zdarzają się też wypadki:
- w 2002 ośmiu zawodników występujących na Festiwalu Szachowym im. Karate Kida popełniło samobójstwo, skacząc przez 4 godziny skoczkami na inne figury;
- w 2003 roku zmarł zawodnik, który nie wytrzymał szybkiego tempa meczu i po 3 szybkich ruchach jego przeciwnika w 5 godzin zmarł na zawał;
- w 2005 roku liczba ofiar osiągnęła 534 981 osób, które podczas meczu umarły z nudów;
- swego czasu pięć osób tak długo grało w szachy, aż zabrakło pionków.
Znani mistrzowie szachowi to m.in. Anatolij Karpow, Anatolij Leszczow, Anatolij Pstrągow, Anatolij Płotkow, Stefan Gupikow i Anatolij Mieczykow.
Odmiana szachów prowadząca zawsze do zwycięstwa jednej strony nosi nazwę „maty” (ros. szachmaty), natomiast odmiana prowadząca do remisu to „paty” (ros. szachpaty).
Ruchy figur
- Pionek - rusza się cały czas do przodu, czasami o jedno pole, czasem o dwa, zależy czy mu się chce czy nie.
- Wieża - nie wiedzieć czemu, może się ruszać. Przeczy to prawom ruchu, jakoby budowle mogły się poruszać. Może iść w cztery strony świata, niczym niezawodny kompas, i wędrować o kilka pól.
- Goniec - ten, co goni po ukosach wyżynając wrogie pionki. Postrach jego dalekosiężności prowadzi do samobójstwa przeciwnika, co zdarza się bardzo często.
- Skoczek - szachowa legenda, nikt nie wie, jak się rusza, każdy wymyśla mu własne ruchy. Popularnie zwany konikiem.
- Hetman - pierwsza dama armii. Zwana królową, posiada właściwości wieży połączonej z gońcem (wieża i goniec to osobniki odmiennej płci, więc wszystko jest możliwe, że wyszła im na świat dziewczynka). Najmocniejsza jednostka w drużynie, przyprawia o zawał początkującym i wzwody szachistom.
- Król - najmniej ważna osoba, rusza się jak mucha w smole, ale za to może odejść w każdą stronę. Z wieżą ma czasem jakieś kontakty.