Command & Conquer: Tiberian Dawn

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
TO właśnie stworzyło pojęcie RTS!

Tiberium Akabar!

Arabski żołnierz NOD

Oh no! Tiberium!

Amerykański żołnierz GDI

Command & Conquer: Tiberian Dawn – gra komputerowa z gatunku RTS wydana przez Westwood Studios w 1995, jeszcze w erze dinozaurów. Była to jedna z pierwszych gier z tego gatunku. Opowiadała ona o konflikcie pomiędzy GDI (Global Defense Initiative – Globalna Inicjatywa Obronna) a Bractwem NOD (czyli tymi złymi) o Tyberium (te zielone piksele, które dają kasę). Ale kto tam by się przejmował fabułą i tak wszystkie filmiki zostaną pominięte klawiszem ESC. Mimo wszystko warto je obejrzeć, bo występują w nich (uwaga!) żywi aktorzy.

Fabuła

Opowiada ona o uderzeniu w Ziemię tajemniczego meteoru, zawierającego tajemniczą substancję o nie mniej tajemniczej nazwie Tyberium, powodującej jeszcze bardziej tajemnicze skażenie terenu, na którym ta tajemnicza substancja się pojawi. Powstają więc 2 organizacje – GDI (które chce bronić ludzkości) i Bractwo NOD (które chce użyć Tyberium do przejęcia władzy nad światem). No i mamy wojnę...

Tiberium

Są to te zielone piksele, które należy zbierać żniwiarkami i zawozić do bazy w celu zarabiania kasy. Jest szkodliwe dla piechoty, więc a kysz, niech się od niej trzymają z daleka.

Strony konfliktu

Gracz ma do wyboru 2 strony konfliktu. Mianowicie:

Global Defence Initiative

Powstała z połączenia ONZ i NATO. Jest to międzynarodowa organizacja mająca na celu zbieranie Tyberium i trzaskanie kasy dla grubych przywódców bogatych krajów obronę ludności cywilnej przed szkodliwym działaniem Tiberium i przed Bractwem NOD, które udziela rannym cywilom pomocy po przypadkowym ostrzelaniu wioski przez GDI ostrzeliwuje bezbronne wioski. Twierdzi, że Tiberium to zło i trzeba się przed nim bronić. Są tymi dobrymi.

Bractwo NOD

Organizacja terrorystyczna pokojowa, religijna, wspaniała, zabijająca bezbronnych bez żadnego celu. Ich przywódca to jebany komunista filantrop i pokojowo nastawiony człowiek – Kane. Mają na celu wytrucie ludzkości Tiberium zmianę ludzi w lepszy gatunek przy pomocy Tyberium.

Taktyka

W tej grze możemy wyróżnić 4 podstawowe taktyki. Są to:

  • Spam – łatwo się jej nauczyć. Wykorzystywana głównie przez GDI. Polega na wyprodukowaniu OGROMNEJ ilości najmocniejszej jednostki jaką można wyprodukować i zjechaniu swą ogromną armią wroga. Całkiem skuteczna.
    • Spam-Retreat – Średniozaawansowana taktyka, zamiast wysyłać bezmyślnie masę wszechpotężnych jednostek i czekanie, aż wszystkie zostaną wybite i przez pół godziny będziesz musiał robić nowe, ta taktyka polega na ich wycofywaniu i przegrupowywaniu, aby uderzyć nią jeszcze raz. Taktyka skuteczna, pod warunkiem, że jednostki i obrona wroga nie jest zbyt potężna, w przeciwnym wypadku nie zdążysz odesłać ich z powrotem w jednym kawałku.
  • Hit and Run – dość trudna. Są jej 2 rodzaje. Pierwszy polega na tym, że dokonujemy szybkiego ataku czołgami / nalotu śmigłowcami / samobójczego ataku piechotą na elektrownie i czekaniu na kontratak wroga. Druga polega na wsadzeniu kilku inżynierów do transportera i wysłaniu ich w kierunku wrogiego Construction Yard. Kiedy inżynierowie go zajmą, sprzedajemy go. Dość duża szansa sukcesu, pod warunkiem, że przeciwnik to bot i nie ma 2 Construction Yard.
  • Paka – możemy ją stosować od momentu, w którym mamy murki. Odcinamy wszystkie drogi wroga do naszej bazy i spokojnie zajmujemy się rozbudową oraz produkcją jednostek, które pomogą nam w zaspamowaniu wroga. Nieskuteczne, gdy gramy z żywym graczem.
  • Pozorowany atak – Dość trudna w opanowaniu, ale niesamowicie skuteczna przeciwko żywemu wrogu taktyka. Polega na zrobieniu całej masy słabych jednostek i wysłaniu ich na wroga. Kiedy linia frontu zacznie słabą jatkę, robisz grupę taką, jak w taktyce Spam. Kiedy wróg będzie urządzał festyn krwi z pozorowanym wojskiem, Ty po prostu wyślesz swoją ogromną grupę uderzeniową kiedy przeciwnik nie będzie się spodziewał większej siły natarcia.
  • Flanka - Średnia, ale opłacalna taktyka. Robisz ogromną grupę jednostek i uderzasz w sam środek wrogiej obrony. Kiedy wróg już myśli, że to atak samobójczy, rozdzielasz swoje jednostki i atakujesz z dwóch stron, miażdżąc wręcz wrogą obronę i jednostki. Taktyka skuteczna, o ile wróg nie stosuje taktyki Paki.
  • Na nooba – oto co noob może robić w tej grze:
    • Nie potrafi rozbudować MCV
    • Czeka na powrót harvestera, pomimo tego, że został zniszczony pół godziny temu
    • Daje się nabrać na sztuczkę z zamurowaniem go
    • Wysyła parę jednostek do bazy wroga i zapomina o nich.
    • Z pierwszych misji nauczył się, że można zniszczyć wrogowi żniwiarkę, a on nie dokupi kolejnej. Gdy jednak w późniejszych misjach robi to, wyzywa go od cziterów.
    • Naprawia pojazdy zamiast kupić nowe.
    • Naprawia budynki engineerami.
    • Sprzedaje zniszczony budynek za 200$, kupuje taki sam za 500$ i mówi że zrobił świetny interes.
    • Nauczył się sprzedawać czołgi na repair facility, sprzedaje całe wojo, a potem dziwi się, że traci całą bazę podczas ataku wroga.
    • Nie buduje silosów, przez co traci część przywożonego tiberium.

Jednostki

  • Minigunner – pierwsza jednostka, jaką możemy wyprodukować w grze. Służy do zabijania i w porywach może posłużyć do niszczenia budynków w początkowych misjach. Jest uzbrojony w M16. Można dzięki niemu zobaczyć, jak wygląda śmierć pod kołami czołgu. Dostępne w GDI i NOD.
  • Grenadier – jedna z mocniejszych jednostek piechoty. Ale trzeba jej używać z głową, gdyż próba spamowania nimi kończy się friendly fire i śmiercią każdej jednostki piechoty, która znajduje się w okolicy. Uzbrojony w granaty. Dostępne w GDI.
  • Rocket Solider – człowiek demolka do niszczenia wszelkiego rodzaju pojazdów latających i nielatających oraz budynków, który ma zero szans w starciu z Minigunnerami, albo Grenadierami. Nosi ze sobą bazookę. Dostępny tylko dla NOD.
  • Flamethower – chłopczyk z miotaczem płomieni. Potrafi ranić piechotę (także własną przy śmierci) i w szybkim tempie równać budynki z ziemią. Bez problemu jednak załatwią go Orki i Humm-vee. Tylko NOD.
  • CommandoRambo z karabinem snajperskim i ładunkami wybuchowymi. W kampanii jest dostępny podczas jednej misji jako jedyna jednostka poza helikopterem transportowym. Rozniesie każdego piechura jednym strzałem, a każdy budynek za pomocą jednego C4, ale pojazdy go po prostu roznoszą. Służy w GDI.
  • Enginner – bardzo ważna i przydatna jednostka. Jeden taki zajmie dowolny budynek w bazie wroga. Można np. grając NOD-em przejąć Weapons Factory GDI i cieszyć się możliwością budowania Medium Tanków. Dostępny GDI i NOD.
  • Chemical Warrior – czy to nie brzmi znajomo? Tak, jak w Tibii! Atakuje inne jednostki piechoty Tiberium. Aha, w przeciwieństwie do innych piechurów nie jest wrażliwy na jego działanie. Tylko w NOD-zie i to jeszcze tylko w Multi.
  • Recon Bike – motor, który strzela rakietami. Chciałbym takim sobie pojeździć... Tylko w NOD.
  • NOD Buggy – taki samochód bez karoserii i z CKM (nie gazetą) na dachu. Znowu tylko dla NOD.
  • Humm-vee – ta sama historia co z buggy. Takie rzeczy tylko w GDI.
  • APC – Humm-vee mogące wozić ludzi. Maks. 5 osób. Tylko w GDI.
  • Artillery – Artyleria! No, to takie działo, które służy do niszczenia pojazdów, piechoty i budynków. Jednak z lotnictwem i z jakimkolwiek atakiem na siebie sobie nie radzi. Tylko NOD.
  • Light Tank – lekki czołg. Za lekki aby nim spamować, jednak dość dobrze się nadaje do zwiadu (ale do niczego więcej). NOD-owski szajs.
  • Medium Tank – W pojedynkę może zatrzymać nawet 2 Light Tanki, lub 3 buggy. Całkiem niezły do spamowania. Dostępny dla GDI.
  • Stealth Tank – taki niewidzialny Recon Bike z podwójną wyrzutnią rakiet. Można kilka takich wysłać i zrobić u wroga BUM z zaskoczenia. Ale tak może zrobić tylko NOD.
  • Mamoth Tank – wręcz stworzony do spamowania. Ma 2 działa i 2 wyrzutnie rakiet, więc nic go nie powstrzyma. GDI jest z niego dumne.
  • MLRS – wyrzutnia rakiet, dla GDI jest to odpowiednik Altile...artrer... wiecie czego! Naparza rakietami.
  • SSM Launcher – praktycznie to samo, co MLRS – tylko, że strzela dalej i wolniej oraz robi większe szkody. Dla GDI i NOD.
  • MCV – pojazd konstrukcyjny, dzięki niemu można wybudować bazę. Gdy na niego klikniesz, to zamienia się w Construction Yard i robi to w iście Transformerowskim stylu.
  • Harvester – żniwiarka do zbierania tych zielonych pikseli, jak to leciało... Ach, Tiberium! A więc zbiera te Tiberium, i wozi je do rafinerii, gdzie robi się z niego kasę.
  • Transport Helicopter – Latające APC bez pancerza i CKM-u. Też tylko 5 osób, a w dodatku nie przeżyją katastrofy śmigłowca. Dla Dżi Di Jaj i Bładełhód of NOD
  • Apache – helikopterek mający podczepionego miniguna z którego może oddać 15 seryjek. Fajny, szkoda że tylko w Multi. Bractwo Nod go posiada.
  • Orca – ni to helikopter, ni to samolot, więc co to jest? Ważne, że ma 5 rakiet i robi nimi niezłe szkody... Jest tylko w GDI.
  • A10-Warthog - Pojazd wsparcia widywany tylko podczas używania nalotu z powietrza. Pojazd bombarduje wroga swoimi bombami z napalmem aż ten raczy umrzeć.


Budynki

  • Construction Yard-(GDI/NOD) pierwszy budynek w bazie. Służy do rozbudowy innych. Ze względu na czas, w którym stawiają się inne budynki sądzę, że pracują w nim Polacy...
  • Power Plant- (GDI/NOD) budynek, który stawia się dość często, w celu uzupełnienia tego paska w prawym brzegu Slidebara. Uzupełnia ona nasze zasoby energii.
  • Baracks-(GDI) rekrutujemy w nim mięso armatnie zwane piechotą. W pierwszych misjach dostarcza nam większości sił, ale w kolejnych podnosi nam tylko Tech Level.
  • Hand of NOD-(NOD) to samo co Baracks w GDI.
  • Refinery-(GDI/NOD) umożliwia nam zbieranie i przechowywanie Tiberium. Wraz z rafinerią dostajesz Harvesta gratis. Nie musisz dziękować
  • Communications Center-(GDI/NOD) daje dostęp do minimapki, która pojawia się zamiast loga frakcji u góry Slidebara.
  • Silo-(GDI/NOD) Umożliwia przechowanie 1000 Tiberium.
  • Advanced Power Plant-(GDI/NOD) dostarcza 2x tyle energii co zwykła elektrownia, więc budowanie tej podstawowej w późniejszej fazie gry traci sens.
  • Weapons Factory- (GDI) pozwala na budowę pojazdów. Będziesz często do niej zaglądał, w celu produkcji pojazdów do spamu.
  • Airstrip-(NOD) proszę, bez skojarzeń ze słowem strip... Umożliwia to samo co Fabryka w GDI, jednak tutaj pojazdy są przywożone na lotnisko.
  • Helipad-(GDI/NOD) tu budujemy śmigłowce, i uzupełniamy w nich amunicję. Wraz z budową dostajesz egzemplarz śmigłowca gratis, co czyni stawianie budynków bardziej opłacalne, niż kupowanie maszyn oddzielnie.
  • Repair Facility- (GDI) Pozwala nam naprawiać pojazdy... Hahaha, nie mogę... jeżeli stać Cię na naprawę, to lepiej kupić nowy czołg, i mieć 2x taką siłę ognia za tą samą cenę.
  • Guard Tower-(GDI) mamy na niej głośny karabin maszynowy, z którego będziemy szatkować głupią piechotę komputerowego przeciwnika.
  • Turret-(NOD) działko, które jest bardzo skuteczne w niszczeniu wrogich czołgów, aczkolwiek żałośnie słabe przeciwko piechocie. 5 grenadierów wystarczy aby taki turret zmienić w płonącą kupę złomu.
  • Advanced Guard Tower -(GDI) Strażnica robiąca więcej huku niż zniszczenia, fajtyłapowato naparza we wszystkie cele, i na ziemi, i w powietrzu.
  • SAM Site-(NOD) bardzo wredne rakiety przeciwlotnicze. Na szczęście (lub nieszczęście, kiedy grasz NOD-em) łatwo je zniszczyć z ziemi.
  • Obelisk of light -(NOD) najlepsza strażnica NOD-u. Lżejsze pojazdy zamienia w stertę metalu w sekundy, ale z cięższymi pojazdami musi trochę bardziej się wysilić. Ale jest baaardzo podatna na ataki z powietrza.
  • Murki wszelkiego rodzaju-(GDI/NOD) Wprawny gracz zrobi z nich użytek... zamykając komputerowego gracza we własne bazie! Możemy się wtedy spokojnie rozbudowywać, a czołgi wroga będą bezradnie czekały przed murem...
  • Advanced Communications Center – (GDI) Daje nam dostęp do ,,superbroni” zwanej Ion Cannon. Przydatna, gdy chcemy zażartować sobie z wroga, albo zniszczyć mu wredną strażnicę.
  • Temple of NOD-(NOD) daje dostęp do atomowej rozpierduchy, jaką przynosi bomba atomowa. Mamy ją zniszczyć w ostatniej misji GDI.


Jak przejść pierwszą misję?

Po oglądnięciu trochę dziwnego Intra (z którego można wywnioskować trochę historii, np. wielce interesującą reklamę o napoju energetycznym) Nasz telewizor się psuje, i musimy wybrać który kanał chcemy oglądać (mamy do wyboru GDI, albo NOD). Po wyborze (polecam GDI na dobry początek :)) pojawia nam się pan generał, który będzie nam kazał wykonać misję... E tam, i tak tego angielskiego nie łapiesz, pomiń to. Ten następny filmik też pomiń. No wreszcie się zaczęło. Nie, wbrew pozorom to nie Tibia. Nie, nie będziesz walczyć ze szczurami. No dobra brnijmy w to dalej. Widzisz ten taki dziwny kwadrat? To MCV, z niego powstanie twoja baza! Tak, naprawdę! Więc kliknij ten pojazd, i przejedź nim w takie miejsce, aby starczyło na rozbudowę bazy. Teraz na niego kliknij. I co? Udało się? No widzisz! Teraz powinien Ci się pojawić z prawej strony Slidebar. Masz tam taki obrazek , a pod nim napisane Power Plant. Klikaj. Co ty tam mówisz? Że coś ci jeździ po tej dziwnej niebieskiej teksturze, strzela jakimiś pikselami do czerwonych pikseli i wydaje dźwięk szurania butami po posadzce? To Gunboat (Tłum: łódka z Gunem) ostrzeliwuje Turrety (nie mylić z Torrent). Co? Czyżby ta babka powiedziała konstrakszyn komplit? To teraz kliknij na ten Power Plant i postaw go gdzieś blisko bazy. Udało się? Brawo! Teraz ta babka powinna powiedzieć niu konstrakszyn apszysns i powinieneś zobaczyć budynek Barracks (koszary). Klikaj. Co ty tam znowu chcesz? Ta babka ciągle mówi junit lost? To oznacza, że wróg jedzie Twoje wojsko! Na to jest rada. Widzisz takie żółte zlepki pikseli? To jest Twoja armia. Są to piechurzy uzbrojeni w M16 i nie widzieć czemu nazywają się Minigunner's. Zaznacz ich. Powinieneś usłyszeć jeść ser, co oznacza, że są głodni. Nakarmimy ich, ale nie serem, tylko mięsem.Teraz poszukaj takiego białego zlepku pikseli i najedź na niego myszką powinna zrobić się czerwona. Klikaj usłyszysz coś w rodzaju radżer i Twoi żołnierze zrobią z nich sieczkę. Wróćmy jednak do naszej bazy. Koszary się już wybudowały, więc je postaw obok budynków swojej bazy. Widzisz? Możesz wyprodukować teraz Minigunnerów! Klikaj więc na obrazek, który go przedstawia. Niestety, ale możesz wyprodukować tylko jedną jednostkę w danym czasie (nie możesz ustawić kolejki). Klikaj. Klikaj. Klikaj jeszcze. Dobra dość. Jak masz tak ze 20 jednostek to zaznacz je, i nie zapomnij o takich żółtych prostokątach. Wbrew pozorom to nie zżółkłe kartki papieru, a twoje pojazdy Humm-vee. Teraz Wydawaj swoim jednostkom rozkazy. Klikaj tak aby się przemieszczały. Jeżeli znajdziesz jakąś jednostkę – kill'em! Co znowu? Rozwalili ci wojo i bazę!?! Noob z Ciebie! Od nowa! Rozwaliłeś ich wszystkich i na ekranie pojawił się napis ,,Mission Accomplished”? Gratulacje! Ukończyłeś pierwszą misję w C&C! Czeka Ciebie jeszcze kilkanaście następnych, i kampania NOD, ale na pewno wytrwasz!

Uzaleznienie

Możesz czuć się uzależniony, gdy:

  • W telewizorze masz tylko 2 kanały
  • Gdy się rano budzisz, jakiś kobiecy głos mówi Establishing battlefield control
  • Gdy kładziesz się spać, to ten głos mówi Battle cotrol terminated
  • Gdy dostajesz jedynkę głos mówi Mission Failed
  • A gdy piątkę Mission Accomplished
  • Gdy nie stać cię na coś, słyszysz Insufficient funds
  • A gdy tej kasy nie mieści ci się w portfelu to Silo needeed
  • Gdy próbujesz coś gdzieś położyć, i nie ma tam miejsca, to głos mówi Cannot deploy here
  • Gdy kończysz budowę, to ten kobiecy głos mówi Contruction Complete
  • Gdy ktoś ci każe robić więcej niż jedną rzecz naraz, to mu mówisz Unable to comply, building in progress
  • Unikasz jak ognia zielonych kryształów (a nawet bardziej niż ognia)
  • Ewentualnie się do nich modlisz

Zobacz też

Command & Conquer: Red Alert

Linki zewnętrzne

Pełna wersja tej wspaniałej gry, którą można ściągnąć legalnie i za darmo znajduje się tutaj -> link.