UAZ

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 19:48, 12 sie 2008 autorstwa Amoniak (dyskusja • edycje) (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Szoferka. Autor wycofanej wersji to 83.5.90.11.)
Jeden z modeli UAZa

UAZ (w USA znany także jako Łaazzaaa) - radziecki cud techniki, technologiczny majstersztyk zaprojektowany w odpowiedzi na niemieckie Mercedesy i BMW.

Historia

W 1956 roku, car Rosji Borys Jelcyn, wydał rozkaz zbudowania samochodu, który byłby dynamiczny jak Maluch i luksusowy jak Polonez. Od tej chwili w całej Rosji zaczęły się poszukiwania inżynierów gotowych do pracy nad tym projektem. Po 20 latach znaleziono 12 osób, które byłby gotowe rozpocząć pracę za flache spirytu. Jelcyn wysłał jednak wszystkich na obóz przygotowawczy na Syberię. Na miejscu inżynierowie musieli wykonać takie zadania jak:

  • znieść 15 jajek na twardo w 3 minuty
  • zasadzić 200 hektarowy las
  • przebiec maraton w temperaturze -45 stopni Celsjusza

Jak się później okazało nikt nie przeżył do końca obozu przygotowawczego. Borys Jelcyn jeszcze raz pokazał jakim jest wielkim geniuszem i do projektowania zatrudnił mamuty i dzieci z II Przedszkola Specjalnego w Irkucku. Kiedy już limuzyna została ukończona, jeden z naszych najbardziej wpływowych ludzi - Roman Giertych był BetaTesterem UAZ'a, a za zasługi na rzecz projektu "UAZ Russian jeep-limousine" został jego właścicielem na długie lata.

Wygląd

Samochód marki UAZ wyróżnia się spośród innych samochodów nietuzinkowym wyglądem. Nadwozie wyraźnie nawiązuje do pierwszych modeli Forda, natomiast podwozie jest identyczne jak w autobusach marki Jelcz. Projektanci byli wyznawcami kwadratyzmu tak więc nadali UAZowi wygląd wielkiego kloca. Cechę tę podkreślaja szczególnie kanciaste wykończenie wnętrza i kwadratowa kierownica. Wnętrze jest wykonane ze skóry tygrysa syberyjskiego i kości słoniowej. Osoby latające niemieckimi samolotami Messerschmitt od razu zauważą identyczną deskę rozdzielczą. Samochód jest też ocieplany azbestem.

Technika

Projektanci UAZa w połowie roboty stanęli przed poważnym problemem. Otóż musieli zmniejszyć wagę samochodu z 400 ton do co najwyżej 100 ton. Wyjściem mogło być wypieprzenie 2-biegowej skrzyni z radzieckiego czołgu T34, jednak zrezygnowano z pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i popielniczek. Pozwoliło to zmniejszyć wagę do 0.5 tony. Samochód jeździ bardzo dynamicznie, co zapewnia 45 konny silnik z Malucha. W silniku zastosowano nowoczesną technologię powodującą, że w samochodzie można tankować polską wodę, do której na stacjach często dodawana jest benzyna. Bagażnik umiejscowiono z porzodu samochodu robiąc z tyłu miejsce dla psa lub siostry, zaś silnik umieszczono w schowku. Bagażnik z przodu ma swoje zalety, po złożeniu przednich siedzień jego pojemnośc zwiększa się z 2 litrów do 3.5 litra. Jest to też zasługa przeniesienia kierownicy z przodu do tylniego bagażnika co dało kierowcy więcej miejsca. Światła przednie zrobione są w technologii świateł rowerowych, zaś niskie zużycie akumulatora powoduje zastosowanie rowerowego dynama. Odrobiny luksusu dodają też manualnie sterowane szyby i lusterka, szyberpodłoga oraz wbudowany telefon stacjonarny. W suficie zamontowano wyciągarki do wyciągania pijanych rosyjskich komandosów po akcji.

Zobacz też