Ayrton Senna
To część mnie, część mojego życia.
Ayrton Senna o wyścigach
Senna jest oszustem, który nie potrafi dotrzymać obietnicy.
Alain Prost o Sennie po GP San Marino
Brakuje mi oddechu Senny na plecach. W Ferrari zawsze będzie dla niego praca.
Alain Prost o Sennie po przejściu do Ferrari
To największy kierowca, jakiego widziałem.
Niki Lauda o wzroście Ayrtona
Nasza rywalizacja była fantastyczna. Ayrton był znakomitym kierowcą i dobrym człowiekiem.
Alain Prost o Sennie po jego śmierci
Ayrton Senna da Silva (ur. 21 marca 1960, zm. 1 maja 1994) – brazylijski kierowca Formuły 1, trzykrotny mistrz świata tej serii, legenda wyścigów, który był „2-3 klasy lepszy od reszty”, jak to powiedział inny świetny kierowca Gerhard Berger: Jego najlepszym przyjacielem jest jego bolid.
Początki
Senna urodził się w Sao Paulo w bogatej rodzinie. W szkole przewyższał swoich rówieśników w gimnastyce, sztuce i chemii, ale w przeciwieństwie do innych dzieci bogaczy, w szkole nie sżło mu najlepiej. Z czasem całkowicie opuścił się w nauce i zamienił szkołę na tor wyścigowy. Karierę wyścigową zaczął w 1977 roku i szło mu różnie: raz przegrywał, a raz wygrywał (niejednokrotnie całe mistrzostwa). Jako dziecko był bardzo słaby. Trenerzy wspominają, że na początku nie potrafił nawet biegać. Dzięki silnej woli i nieustannej walce szybko wspinał się, przechodząc do coraz bardziej prestiżowych mistrzostw.
Wyścig w Snetterton
Wyścig zaczął się nieciekawie. Już na początku doszło do niezłego karambolu podczas startu. Senna był już z przodu, jednak na drugim okrążeniu zaczęło się dziać coś niedobrego z hamulcami i spadł na siódme miejsce. Senna jednak nie poddawał się i ponownie wyszedł na prowadzenie dojeżdżając do mety jako zwycięzca. Senna wysiadł wsciekły z bolidu i krzyknął do członka z zespołu: co robię jeszcze źle? Jego kolega z teamu odpowiedział, że musi później hamować. Senna zmierzył go wzrokiem i uśmiechając się ironicznie powiedział, że hamował później od niego, a miał tylko tylne hamulce. Analiza wykazała, iż wykorzystane w jego bolidzie hamulce firmy Shimano zostały uszkodzone, przez kamienie, które znalazły się na torze po wypadku na starcie. Już w tedy wiadome było, że Ayrton Senna będzie wielką gwiazdą F1, gdy jeszcze ścigał się w europejskich formułkach.
Berger i Senna
Na początku lat 90. po tym jak rozwcieczony Alain Prost przeszedł do Ferrari, zamienił się miejscem z Bergerem. Wszyscy spodziewali się, że walka obu bardzo dobrych kierowców sprawi, że McLaren będzie nadal silny, a kierowcy nie będą się kłócić ze sobą, jak to miało miejsce wcześniej. Jak Ron Penis się mylił, można się było szybko przekonać. Bez Prosta McLaren sobie nie radził i budował słabe bolidy. Forma zespołu znacząco spadła, kiedy Ferrari rosło w siłę, ale na krótko. Kierowcy nie mając odpowiedniego samochodu do walki, dużo testowali i z nudów w trakcie przerw pomiędzy nimi, robili sobie psikusy.
Podczas podróży na Monzę w helikopterze Senna wyciągnął teczkę i pokazując Bergerowi powiedział, że jest wykonana z kompozytu i włókna węglowego, co sprawia, że jest ona praktycznie niezniszczalna. Berger zadrwił z Senny i powiedział, że jest to nie możliwe. Senna jednak stanowczo twierdził, że ma rację. Po krótkiej kłótni kierowcy założyli się o browca, po czym Senna otworzył okno i wyrzucił teczkę z helikoptera. Później ją znaleźli i Berger przegrał zakład.
Podczas Grand Prix Brazylii, Gerhard Berger nazbierał egzotycznych żab, i pod nieobecność Senny, powrzucał mu je do łóżka. Gdy Senna wrócił do hotelu i chciał odpocząć przed kolejnym ciężkim dniem, nie mógł zasnąć. Po jakimś czasie, do pokoju Bergera wszedł wściekły Senna i mówi, że od godziny w swoim pokoju znalazł 12 żab. Zgromadzeni przyjaciele Bergera popatrzyli się na Sennę, po czym Austriak odpowiedział "A znalazłeś węża?". W zemście Senna kupił w Biedronce przeterminowany ser pleśniowy i wsadził Bergerowi do klimatyzatora.