S1
S1 w wersji deluxe. Może oznaczać: „stój, w tunelu jest mag strzelający fireballem!” albo „właśnie rozpoczęła się międzynarodowa rewolucja proletariacka”. Nigdy nie wiesz. |
Ej, pamiętasz co się świeciło na poprzednim semaforze?
- Maszynista na chwilę przed przerżnięciem sygnału S1
Polska kolej jest bardzo bezpieczna
- Kontrowersyjna wypowiedź prezesa Urzędu Tępienia Kolejarzy na chwilę przed doniesieniami medialnymi o kolejnym przerżnięciu semafora
S1 – sygnał na semaforze dla maszynisty, który odkąd zaczęto montować na lokomotywach kamery oznacza Stój!, a jego przejechanie powoduje półroczne wakacje maszynisty na warsztacie przy wymianie klocków hamulcowych i przepychaniu kibli. Trzeba się pod nim zatrzymać – chyba, że jest to semafor SBL i akurat nikt nie patrzy albo niedysponowany dyżurny kliknie magiczny przycisk Sz. Olanie tego sygnału może mieć to skutki w postaci np. spłaszczenia ryja EN57 w peronie, jak to miało miejsce w Ostrowie Wielkopolskim.
Instrukcja o incydentach, wypadkach i poważnych wypadkach kolejowych Ir-8 określa akt przejechania sygnału S1 jako "przerżnięcie semafora"
S1 to inaczej czerwony, świecący wihajster w podłużnym telewizorze, na które maszyniści patrzą dłużej, niż jadą. Jest to taki jakby test cierpliwości – jak postoisz bez srania i gadania następne trzy godziny, zdajesz. Jeśli jednak dyżurny zlituje się nad tobą, to znaczy, że masz zajebiście słabą cierpliwość i nie powinieneś prowadzić pociągu, tylko co najwyżej liczyć podkłady z Poznania do Wrocławia.
Sygnał S1 zmienia się na sygnał zezwalający gdy:
- ciężki pociąg towarowy się zatrzyma
- ciężki pociąg towarowy się zatrzyma na wzniesieniu
- dyżurny dwa kilometry temu powiedział "Panie maszynisto, nie hamujemy, już podaję semafor" i sobie zapomniał
- maszynista wyciągnie kanapki
- maszynista nie patrzy na semafor
- maszynista pójdzie spać
- maszynista pójdzie do kibla
- maszynista pójdzie do domu
- maszyniście do końca pracy zostało 15 minut
Sygnał S1 można pominąć:
- Na rozkaz pisemny "S" lub "N"
- Na sygnał zastępczy
- Na sygnał ręczny lub radiotelefoniczne porozumienie podczas manewrów
Historia[edytuj • edytuj kod]
Zasadniczo w latach 90 Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów R-1 wyróżnia się następujące sposoby pomijania semafora wskazującego sygnał S1 Stój:
- na gębę
- na śpiocha po 19 godzinach pracy
- na zbiegający tabor z podpartym czuwakiem
- na manewr 20 wagonów ładownych z niepodłączonym hamulcem
- na manewr 30 wagonów ładownych z niepodłączonym hamulcem w kierunku spadku
- na rozrząd płaski poprzez odrzucenie 20 wagonów ładownych w kierunku szlaku
- na stan znacznego upojenia alkoholowego
- na maszynistę, który powiedział "Młody, teraz pokażę ci jak się hamuje"
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym.