Civilization

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Pokojowe rozwiązanie konfliktu według Gandhiego – pistolety nabite głowicami nuklearnymi

Civilization – popularna turowa gra komputerowa zrodzona u schyłku XX wieku (1991) w głowie komputerowego heretyka Sidney'a Meier'a. Początkowa planowana dla agentów CIA jako symulator obrony przed sowieckimi technikami globalizacji świata. Przejęta przez hackerską grupę o kryptonimie Microprose została upubliczniona i rozpowszechniona, co spowodowało ochłodzenie stosunków rosyjsko-amerykańskich znanych w historii jako żelazna kurtyna.

Jak grać?[edytuj • edytuj kod]

Jeśli chcesz zagrać to wchodzisz do menu gry (podczas ładowania wyraźnie widać, że agenci CIA poważnie edytowali grę po zamachu na World Trade Center – patrz obrazek). Klikasz start i wybierasz jakiegoś pikselowatego durnia, którym masz być. Zazwyczaj to jakiś dziwak. Wybierasz kim chcesz być – wodzem czy bogiem itp. (ja oboma, ty raczej też) i pojawia się świat gry. Twoi osadnicy tworzą miasto, choć same budynki są o wiele mniejsze od wozów osadniczych (w końcu olbrzymy są częścią mitologii) ...Bug-dujesz sobie ten domek, od którego większy jest czołg, budujesz kolejny gdzieś indziej, robisz ludzi (taaaak.... podteksty rządzą) i wysyłasz ich, i tak aż pokonasz innych graczy (Sowietów, Bin Ladena i ostatnie Kaddafiego).

Noob w Civilization IV[edytuj • edytuj kod]

  • Gra na patchu 1.5, ponieważ twierdzi, że patch 1.74 psuje grę. W rzeczywistości nie umie go poprawnie zainstalować.
  • Wybiera przywódcę nie po cechach, a ładnej twarzy. Gdy dowiaduje się, że Ludwik XIV jest jednym z najlepszych, mówi: jak to? Ten grubas?.
  • Technologie do zbadania wybiera na chybił-trafił.
  • Gdy widzi złoże żelaza lub pasące się świnie, na ich miejscu buduje wiatrak lub farmę.
  • Atakuje miasta przeciwnika armią łuczników.
  • Jedynym źródłem dochodów jego imperium są rekompensaty za stracone w budowie cudu młotki.
  • Stawia miasto na środku pustyni, a potem pisze na forum: Hej! Czemu nie mogę nic zbudować moim robotnikiem?.
  • W multiplayerze gra jako Huayna Capac i nie robi wojska tylko arcyważne budynki jak Świątynia Artemidy.
  • Grając w teamie i jako financial na tyłach mapy będzie robił w cholerę jednostek i rujnował ekonomię...
  • ...a jego partner, grający aggressivem i będący na froncie, będzie budował ciągle chatki i budował tylko warriory do Hereditary Rule...
  • ...i wyzywał innych od noobów „no bo tak tszeba graci f cywilizacje”.
  • W grze typu city elimination stawiają miasta tuż przy granicy przeciwnika i bronią Scoutem.
  • Budują monument w stolicy nie będąc charismatic.
  • Idą w cultural victory w Multiplayerze.
  • Zaczynają grę budując robotnika w grze typu 1v1 na island sea.
  • Nie gra Gandhim bo fast worker się nie bije.
  • Ma jeszcze lasy w stolicy w erze Konstrukcji.
  • Chętnie zgadza się na zamianę swojego Divine Right na Horseback Riding przeciwnika.
  • Zagrałby w GOtM'a ale nie umie go włączyć. Spamuje na forum „Cżemó ni mogem pogerac w gotyma??? <faja><faja>”...
  • ...a jeśli ktoś raczy mu odpowiedzieć „Zainstaluj najnowszego patch'a” -> patrz punkt 1.
  • Kupuje dodatek Warlords ponad rok po premierze Beyond the Sword.
  • Buduje kopalnię na zbożu i chatkę na uranie.
  • NIGDY nie zmienia civiców.
  • Jeśli już to wybiera Police State w czasie pokoju...
  • ...i Democracy w czasie wojny.
  • Nie wie, jak zainstalować patcha spolszczającego.
  • Zawsze usiłuje robić sojusz z carycą Katarzyną II Bo jezd taka piękna!!!.
  • Żąda od każdego darmowych technologii, a potem dziwi się, że nikt go nie lubi.
  • Podczas ataku na państwo z innego kontynentu puszcza transportowce ze swoimi najlepszymi jednostkami bez żadnej ochrony. Dziwi się, że nagle wszystkie traci po ataku kilku niszczycieli.
  • Jeżeli atakuje obce miasto i jest już w nim ostatnia i to jeszcze osłabiona jednostka, a sam posiada jeszcze kilka zdrowych, spuszcza na nie bombę atomową. Dziwi się, że miasto wolno się rozwija.

Noob w Civilization V[edytuj • edytuj kod]

  • Wojowników wysyła na zwiad, a zwiadowcami broni miast.
  • Nie buduje budynków naukowych i po 12 godzinach wychodzi do menu gry płacząc, że przegrał będąc w wieku technologicznym renesansu, kiedy boty były w wieku epoki informatycznej.
  • Próbuje wysyłać bombowce z czasów wielkiej wojny i trójpłatowce na wojnę.
  • Jedyne jednostki jakich używa to pikinierzy, bo twierdzi, że z halabardami wyglądają cool, a widząc botów mających czołgi śmieje się mówiąc ale brzydko wyglądają.
  • Maniakalnie klika na robotników słuchając wydawanych przez nich dźwięków.
  • Ściąga Civilization 5 z chomikuj czy torrentów (czy innego tam badziewia) i później gdy zaobserwuje, że nie działa mu podręcznik online zaczyna spamować na forum mówiąc, że ma pirata i dziwi się, że na drugi dzień pod domem policjanci siedzą.
  • Uważa, że seria civilization 5 to minecraft 1d-3d.
  • Przez całą grę wszystkie jego wojska są rozsiane po całej mapie, a miasta puste (pola też nieulepszone), wszyscy robotnicy są w obozach barbarzyńców, po czym znieważa wszystkie cywilizacje i przegrywa w epoce klasycznej.
  • Atakuje kawalerią pikinierów, pikinierami czołgi, a czołgami prowadzi zwiad.
  • Nie zwraca uwagi na zadowolenie, a potem dziwi się, dlaczego następny obywatel ma się urodzić za 128 tur.
  • Spamuje miastami, grając Gandhim.
  • Buduje tylko i wyłącznie te cuda, które naprawdę istnieją na terenie kraju, którym gra.
  • Wybiera w menu „Zezwalaj na zapisy z awansem”, a potem dziwi się czemu wszyscy mają cheaty.

Błędy w grze[edytuj • edytuj kod]

  • Wpisanie tajnego kodu Shift+56 lub Shift+123456789 powoduje uruchomienie tajnego trybu CIA, który umożliwia przyjrzenie się całej mapie rozgrywki przy pomocy satelitów szpiegowskich.
  • Posiadając dwa statki jesteśmy w stanie opłynąć cały świat w ciągu jednej tury! Wystarczy, że na zmianę będziemy ładowali jeden statek na drugi – istne perpetuum mobile (ciekawe, kiedy projekt ten zostanie użyty w amerykańskich bazach Marines).
  • Podczas napadania na wrogą jednostkę typu Milicja przy pomocy najnowocześniejszego bombowca B24 okazuje się, że spokojni wieśniacy zastosowali znany manewr z czasów wojny Rosyjsko-afgańskiej i przy pomocy dzid i włóczni zestrzelili latający wehikuł.
  • Gra uległa wpływom socjalistycznej propagandy i komunizm jest najlepszym ustrojem, w którym ludzie są szczęśliwi, naukowcy pracują trzy razy lepiej, a wszędzie jest pełno wojska, które gwałci i łupi.
  • Powszechne są niezgodności historyczne. Poczynając od drobnych (wbrew temu co sugeruje gra, Ramzes III nie żył ponad 4000 lat, a chrześcijaństwo nie zostało wymyślone w 950r. p.n.e.), poprzez nieco poważniejsze (USA wcale nie istnieje od 3000 roku przed narodzeniem Chrystusa), skończywszy na ekstremalnych (do tej pory badacze nie odnaleźli śladów ataku Zulusów na Europę za pomocą czołgów i bomb nuklearnych w roku 1350, ani wielkiej kolonizacji Australii przez Etiopię i Japonię, położenie Paryża w Afryce, nie wspominając już o tym, że w Anglii w VII w. była kanalizacja).
  • W niektórych przypadkach czołg może (nie musi) zostać zniszczony przez wojownika z maczugą.
  • Jednostki są ogromne. Piechota jest 3 razy wyższa od drzew, a czołgi wielkości miasta.

Różnice między Civ 4 a 3[edytuj • edytuj kod]

  • W części trzeciej musisz ułożyć „biznesplan” niemal na całą grę, aby mieć MINIMALNY zysk. W czwórce pieniądze same lecą.
  • Podczas gry w trójkę, widać, jak zmienia się wygląd liderów w zależności od epoki. W czwórce przywódcy nie idą z duchem czasu.
  • Trójka ma czytelny, ładny interfejs i wszystkie opcje dopracowane do końca. 4 część to jeden wielki bug (oczywiście, dopóki nie wgrasz patcha.)
  • Czwarta część jest w 3D. Niestety, dla niektórych ten jeden argument przeważa i decyduje o wyższości czwórki nad trójką.

Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]

  • W Civilization 2 wkradł się twórcom pewien zabawny bug spowodowany tym, że minusowe liczby w zachowaniu AI nie istnieją. O co dokładniej chodziło? Otóż twórcy, żeby odwzorować historyczny spokój oraz opanowanie Gandhiego nadali mu najniższy możliwy w grze stopień budowy bomb atomowych czyli 1, tak samo jak wprowadzenie demokracji zmniejszało chęć budowania atomic u komputerowych graczy o 2. Twórcy nie przemyśleli, że kiedy Gandhi wprowadzi demokrację, powstanie pętla, mianowicie: poziom -1 nie mógł istnieć, więc ten wskaźnik zrobił kółko i wyniósł ponad 300 (maksymalny poziom), przez co Indie zaczynały masowo produkować atomice. Ten błąd nie został naprawiony i dziwna miłość Gandhiego do bombek była kontynuowana przez całą serię i stała się swoistym memem wśród fanów gry.