Forum:Analiza ruchu na Facebooku

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Ten wątek nie był edytowany od 1034 dni. Nie baw się w archeologa i nie odkopuj go. Zamiast tego możesz wrócić na stronę główną forum i założyć nowy temat.


Cquote2.svg

a potem się śmieją że nonsensopedyści nie potrafią
sprawy załatwić bez pisania ściany na 20kB co najmniej

Cquote2.svg

Ostrzyciel, #nons, 12 października 2018



Cquote2.svg

To będzie dobry cytat na 16-kilowy wpis na porum.
Cquote2.svg

Grzeeesiek, 26 września 2019

Elo, w ciągu kilku ostatnich dni zrobiłem analizę ruchu na naszym profilu na Fejsie. To będzie długa czytanina, więc dobrze sobie herbatki zaparzyć czy coś.

Odsłona pierwsza[edytuj kod]

Dane wyjściowe[edytuj kod]

Próba to 208 postów, które wstawiono od 1 stycznia do 18 września 2019. Pominąłem większość meta postów. Naszego peja lajkuje około 47 tys. osób, obserwuje prawie tysiąc mniej, jednak ruch jest mały jak na tę liczbę użytkowników. Nieśmiało podejrzewam, że część z nich po prostu obecnie na FB nie zagląda, ale nadal nie jest to wynik porównywalny z innymi fanpejdżami tej wielkości. Innymi słowy – jest paździerz i coś trzeba zrobić. Przejdźmy jednak do mięsa.

Poniżej znajduje się tabela potrzebująca wprowadzenia i kilku wyjaśnień. Zawarłem w niej sześć kryteriów popularności posta. Są to:

  • Zasięg – do ilu osób dotarł post,
  • Kliknięcia – ile razy czytelnicy kliknęli w obrazek, link w komentarzu, rozwinięcie posta, cokolwiek,
  • Reakcje – ile lajeczków zebrał post,
  • Komentarze – no zgadnij,
  • Klik/zasięg – stosunek liczby kliknięć do zasięgu: pozwala ocenić, jaki odsetek osób, które widziały posta, weszły w jakąkolwiek interakcję,
  • Reakcje/zasięg – stosunek liczby reakcji do zasięgu: jaki odsetek osób, które widziały posta, zostawiły pod nim lajka.

Ktoś zapyta: a gdzie udostępnienia postów? Odpowiadam: nie ma, bo wszystkie pozostałe wskaźniki wynikają właśnie z udostępnień. Każdy szer podbija zasięg, kliki (szczególnie, jeśli trafi to na grupki) i całą resztę; wszystkie wskaźniki są tak naprawdę w jakiś sposób powiązane między sobą. Tu i ówdzie będę jednak o udostępnieniach wspominać.

W tabeli znajdują się posty, które znalazły się w górnej dziesiątce przynajmniej jednego z tych kryteriów. W nawiasie w indeksie górnym podano dokładne miejsce w rankingu.

Posty z największym ruchem
Artykuł Zasięg Kliknięcia Reakcje Komcie Klik/
zasięg
Reakcje/
zasięg
Pesa 27359(1) 9595(1) 741(1) 92(1) 35,07%(1) 2,708%(1)
Ausfahrt 26796(2) 3215(2) 406(2) 87(3) 12,00%(22) 1,515%(3)
Frytkebab 24848(3) 3156(3) 322(3) 90(2) 12,70%(14) 1,296%(6)
Novelle cuisine 16317(4) 1704(11) 170(8) 30(6) 10,44%(29) 1,042%(11)
Paweł Jumper 15690(5) 2928(6) 177(7) 20(9) 18,66%(6) 1,128%(7)
Poznań Główny 15536(6) 2119(9) 227(5) 24(8) 13,64%(11) 1,461%(4)
NonNews:Wywiad z Bogiem 15390(7) 2980(5) 46(42) 10(19) 19,36%(4) 0,299%(112)
Bombelek 15245(8) 1834(10) 266(4) 46(5) 12,03%(21) 1,745%(2)
Ludzki żywot 14259(9) 1562(15) 139(9) 75(4) 10,95%(25) 0,975%(13)
Plik:Wjazd Impulsa do Jerozolimy 14227(10) 3050(4) 202(6) 14(12) 21,44%(3) 1,420%(5)
NonNews:Tak się robi zakupy w Polsce! 13006(11) 2475(7) 13(126) 9(25) 19,03%(5) 0,100%(192)
Adam Andruszkiewicz 11792(15) 1454(16) 125(10) 10(19) 12,33%(17) 1,060%(10)
Bosman (piwo) 11464(16) 766(39) 57(24) 28(7) 6,68%(82) 0,497%(51)
ST44 11094(20) 1606(12) 52(31) 5(49) 14,48%(8) 0,469%(59)
NonNews:TVP kradnie grafiki od nas 11067(21) 1592(13) 100(12) 6(43) 14,39%(9) 0,904%(14)
Nonźródła:Pocztówka z Państwa Środka 10048(24) 1375(18) 28(74) 11(16) 13,68%(10) 0,279%(117)
Matura 9320(33) 2141(8) 18(105) 10(19) 22,97%(2) 0,193%(152)
Nonźródła:Teologiczna interpretacja / tab. 360 8977(37) 827(34) 101(11) 8(32) 9,21%(41) 1,125%(8)
Plecak typu kostka 8573(46) 637(60) 75(15) 17(10) 7,43%(71) 0,875%(17)
Gęś 7992(59) 375(103) 88(13) 8(32) 4,69%(125) 1,101%(9)
Czechy 2904(198) 492(82) 10(146) 1(130) 16,94%(7) 0,344%(99)

Dobre posty[edytuj kod]

Przyjrzymy się teraz paru postom, które na Fejsie chwyciły. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zawartość artykułu nie ma znaczenia przy klikach, bo ukazuje się czytelnikom dopiero po kliknięciu w posta. Nie jest więc ważny poziom samego artykułu, ważne jest to, czym do niego zachęcimy.

  • Pesa – tegoroczny przodownik pracy z wielu przyczyn. Po pierwsze: drama. W poście napisaliśmy (zgodnie z prawdą), że mamy nową wersję artykułu, bo Wikia usunęła starą wersję powołując się na art. 212 k.k. (zniesławienie). Po drugie: mikole. Można się śmiać, ale prawda jest taka, że miłośnicy kolei są jedną z najaktywniejszych grup wokół Nonsensopedii. Wystarczy zresztą spojrzeć, ile artykułów o lokomotywach czy dworcach tu trzymamy.
  • Ausfahrt – wdzięczny artykuł o dość nietypowej tematyce, nawiązującej do znanego żartu o tym, że na niemieckich autostradach można znaleźć drogowskazy kierujące do rzekomego miasta o tej nazwie.
  • Frytkebab – artykuł pisany na Jadło regionalne, mówiący o fastfoodzie gwałcącym wszystkie piramidy żywieniowe świata i jednocześnie szczecińskim specyfiku. O tym, dlaczego akurat mieszkańcy Szczecina wyjątkowo lubią być doceniani i zauważani w internecie, mogę poopowiadać, ale nie tu i nie teraz. Prawda jest taka, że spośród lokalnych patriotów szczecinianie na Nonsensopedii mają się nieźle, a czytelnikom zawsze robi się cieplej w środku, gdy czytają coś o swoim mieście czy regionie.
  • Novelle cuisine – kolejne Jadło regionalne, choć tym razem opisujące nie lokalny specyfik, a zjawisko z pogranicza absurdu dla przeciętnego zjadacza chleba. Zabawne jest dla ludzi samo to, że snobi są w stanie zapłacić niebotyczne pieniądze za potrawę, która co prawda ładnie wygląda, ale nie zapełni żołądka w stopniu dostatecznym.
  • Paweł Jumper – zmartwychwstały po latach mem z czasów YouTube'a nagrywanego telefonem w 240p. Dla jednych element pociągu nostalgii, dla innych, młodszych, nader zabawny filmik, jak główny bohater upada i sobie głupi ryj rozwala – czego chcieć więcej?
  • Poznań Główny – skoro mamy do czynienia z dworcem, a dworce to kolej, a kolej to mikole, nic dziwnego, że artykuł zawędrował tak wysoko. Dworzec ten jest jednak znany w całej Polsce ze swojej niefunkcjonalności, a lokalsi na pewno byli wniebowzięci, gdy ktoś po raz milionowy obsmarował budynek, który też stał się swoistym lokalnym memem.
  • Wywiad z Bogiem – temat dobrany wręcz idealnie, wzbudzający u czytelników ciekawość i mający potencjał do pewnych kontrowersji na tle religijnym. Rzuca się jednak w oczy względnie mała liczba reakcji – czyżby ludzie spodziewali się więcej „ognia” i zostali nieco zawiedzeni?
  • Bombelek – artykuł nawiązujący do zjawiska obśmiewanego w internecie i popularnego w danej chwili; doczepka do hype train, która często okazuje się być zaskakująco skuteczna.
  • Ludzki żywot – jeden z klasyków Nonsensopedii, artykuł wspominany przez lata dzięki swojej nietypowej budowie, porównującej świat rzeczywisty do wirtualnego – zabieg dość lubiany wśród czytelników i odnoszący dawno temu spore sukcesy.
  • Wjazd Impulsa do Jerozolimy – tu, przyznaję, osobiście kisnę w środku. Meta post, który gone viral na grupkach mikolskich, bo akurat do ilustracji ficzera do opisywania grafik Ostrzyciel wybrał zupełnym przypadkiem grafikę z pociągiem. Dobre wyczucie!
  • News: Tak się robi zakupy w Polsce! – to zaś jest o swego czasu popularnym zjawisku, które samo w sobie jest absurdalne. Mamy kilka minut, żeby obrabować sklep z możliwie dużej liczby produktów, a co sobie weźmiemy, to nasze. Zastanawia znów podejrzanie mała liczba reakcji pod postem.
  • Adam Andruszkiewicz – polityk, który miał posta na Nonsensopedii w trakcie swoich 5 minut, więc było o nim głośno. A skoro o człowieku dużo się mówi, to i artykuł będzie się klikać.
  • Bosman – kolejny lokalny wyrób gastronomiczny, klasyczna popita do frytkebaba. A gdzie wzmianka o Szczecinie, tam każdy szanujący się szczecinianin musi wstawić komentarz. Mały stosunek klików do zasięgu wynika z silnego nacechowania lokalnego, którego Facebook w tym przypadku zupełnie nie zajarzył.
  • ST44 – artykuł dla mikoli ze wdzięcznym opisem uruchamiania lokomotywy na szkołę radziecką, bo to radziecka maszyna jest.
  • News: TVP kradnie grafiki z Nonsensopedii – znów drama, i to na nie byle jaką skalę, bo rządowa szczekaczka wzięła od nas grafiki szkalujące Prezydenta Tysiąclecia. Żałuję w środku, że mimo wszystko nie poszło to dalej do mediów, które zgodnie zignorowały fakt, że wzięto to akurat stąd.
  • Źródła: Pocztówka z Państwa Środka – ostatni mechanizm, na który warto zwrócić uwagę. Duża liczba kliknięć wzięła się z zachęcenia czytelnika do aktywności w poście, w tym przypadku znalezienia detalu na podrzuconym obrazku.

Kolejne posty albo korzystają z tych samych mechanizmów co wyżej (matura – bieżący trend, interpretacja i kostka – nacelowanie w odpowiednie grupy czytelników), albo znalazły się tam przypadkiem (gęś, Czechy) i szorują po dole listy.

Znowu w życiu mi nie wyszło[edytuj kod]

Było też kilka postów, które odstawały na minus od reszty. Tych będzie kilka i bez szczegółowego rankingu.

  • Źródła: Szczurem a prawdą – źródło, które – choć niezłe – nie miało w poście żadnego chwytliwego elementu i zostało potraktowane przez czytelników jako niewarte uwagi opowiadanie o niczym. Na dodatek link znajduje się bezpośrednio w poście, co dodatkowo tnie zasięgi.
  • Zupa klopsowa – podejrzanie mały zasięg (769 osób) spowodował, że mało kto zajrzał do artykułu. Wskaźniki reakcji i kliknięć na osobę nie są złe. Może była wtedy jakaś niezależna od nas awaria serwerów FB? Nie pamiętam.
  • News: Sadownicy coraz bogatsi – news, który niby wpisuje się w ówczesny trend protestu rolników, ale do czytelników nie trafił. Może przez niezałapanie ironii i odrzucenie czytelników ze względu na narrację a'la Wiadomości, na której opierał się żart? Dodatkowo link w poście, a nie w komentarzu, nie ułatwia sprawy.
  • Krytyka literacka – temat, mam wrażenie, nieinteresujący dla przeciętnego czytelnika, dość abstrakcyjny i bez dobrego puncha w poście.
  • News: Koleją przez Saharę – retro news, który prawdopodobnie cierpi na to samo, co Szczurem a prawdą. Swoją drogą, retro newsy potrafią przyjmować się przeróżnie, ale mało który zyskuje dużą popularność. Warto się i nad tym pochylić.
  • News: Czego się boją łódzkie kamienice? – news z linkiem w poście, który czytelnikowi po tytule nic nie mówi i nie sprawia wrażenia ciekawego lub opartego przynajmniej na rzeczywistych wydarzeniach, o których miał prawo słyszeć w mediach. Znów link w poście dodatkowo uciął zasięgi.

Porady i dobre praktyki[edytuj kod]

Wprawne oko zauważyło już dwie sekcje wcześniej, na co kłaść nacisk, ale dobrze wylistować sobie to wszystko (i jeszcze więcej) jeszcze raz.

Jak pisałem, na FB to post sprzedaje artykuł, nie odwrotnie. Dopóki artykuł nie jest absolutnym klasykiem, a tych mamy raptem kilka, nie możemy polegać na tym, że damy byle jakiego posta i ludzie zaczną w to klikać. Nawet jeśli mamy taki artykuł, dobrze sprzedanie go pozwoli wydatnie zwiększyć zasięgi, bo w link klikną też osoby, które mogły z danym artykułem nie mieć wcześniejszej styczności. A jak dobrze sprzedać artykuł?

  • Korzystaj z gorących tematów lub sam je twórz. Podpinanie się pod hype train naprawdę działa.
  • Nadążaj za światem zewnętrznym. Poprzedni punkt się w sumie w tym zawiera, ale warto pamiętać, że reagowanie na to, co się dzieje wokół zawsze będzie w jakiś sposób docenione, a Nonsensopedia będzie postrzegana mniej jako relikt przeszłości, a coś, co faktycznie próbuje nadążać za rzeczywistością i żyje w 2024, nie 2008 roku.
  • Celuj w grupy społeczne, które możesz zainteresować. Mogą to być subkultury, miłośnicy czegoś tam, mieszkańcy danego regionu. Zachowuj przy tym różnorodność, by przez eksploatowanie jednej grupy nie zamknąć się przypadkiem na całą resztę.
  • Nawiązuj do memów i znanych żartów. Ludzie to wbrew pozorom straszliwi konserwatyści kulturowi i tak jak lubią słuchać w radiu tego, co znają, tak samo lubią śmiać się z żartów, które już wcześniej słyszeli, tylko w innej formie.
  • Pogranicze absurdu jest fajne. Nie bój się zahaczać o tematy lekko absurdalne, które wydają się czytelnikowi niestandardowe i ciekawe. Musisz to jednak zrobić z wyczuciem i z umiarem: o ile przykłady „z życia” będą bawić, o tyle deszcz stukilowych worków z mielonym mięsem nie musi.
  • Wykorzystaj wspomnień czar. Dla wielu osób jesteśmy wspomnieniem starych, dobrych czasów i możemy grać tą monetą, przypominając rzeczy, którymi ludzie żyli lata temu. Nie bój się tego robić, szczególnie, jeśli wiesz o czym mowa i możesz uraczyć posta błyskotliwym nawiązaniem.
  • Rozruszaj czytelnika. Daj mu w poście zajęcie, niech na chwilę zwolni scrollowanie i przyjrzy się temu, co mu dajesz. Nie przeginaj jednak w drugą stronę, bo osiągniesz efekt odwrotny od zamierzonego.

Do niemal każdego punktu widnieje jedna dodatkowa uwaga: nie przesadź. Skorzystaj z wcześniejszych doświadczeń i zobacz, co się w mediach społecznościowych przyjmowało i zacznij sam dociekać, dlaczego. Jeśli to odkryjesz, zwiększasz swoje szanse na dotarcie do czytelników i rozruszanie internetowego poletka, którym zarządzasz.


Śmiertelniku, który tu dotarłeś: jeśli przeczytałeś to całe, szacun.

Zapraszam jak zawsze do dyskusji i dzielenia się spostrzeżeniami i pomysłami, by Plan Naprawczy™ naszych mediów społecznościowych mógł być lepszy. Grzesiekdasys ryśtyś. 18:52, 26 wrz 2019 (CEST)


Odsłona druga[edytuj kod]

Stwierdziliśmy z Ostrzycielem, że na peja będziemy wrzucać rzeczy co kilka dni, ale lepsze, bez zbędnego wymyślania na siłę i cudowania. Dodatkowo ja zacząłem wrzucać trochę więcej postów, starając się pisać po prostu zabawniejsze, nie takie suche posty. Przynoszę poniżej pierwsze wyniki tych działań.

Oto tabela z wynikami za listopad i grudzień (bez świeżej pasty). Tłem ciemnozielonym zaznaczono wartości, które w tabeli z września łapią się w górne 5%, jasnozielonym – 10%, żółtym – 25%. Wartości są do pewnego stopnia zaokrąglone, żeby ułatwić życie i nie odtwarzać kompletu danych z wrześniowej tabeli (szczególnie przy progu 25%, który jest przy 52. artykule).

Postów jest 19, więc gdyby trend był stały, to jeden artykuł byłby ciemnozielony, jeden jasnozielony, a trzy miałyby żółte tło. A jak to wygląda naprawdę?

Posty z największym ruchem – listopad-grudzień 2019
Artykuł Zasięg Kliknięcia Reakcje Komcie
Michał Milowicz 26701 4261 355 40
Grazynacore 8592 474 28 3
Lipinki Łużyckie 16103 1252 114 26
Strzebiń 3907 162 11 0
Jerzy Urban 12669 1176 60 14
Fotel teściowej 3178 46 7 1
Jak przetrwać na drogach 11671 1379 27 6
Kim Dzong Il 6104 364 23 1
NonNews:Gracjan w teatrze 9392 750 19 3
Filip Chajzer 15304 2291 86 2
Łódź (gwóźdź) 13290 980 117 10
Cytaty:Magda Gessler 8367 496 14 2
Dresiarz (gwóźdź) 14266 4709 89 4
Čestina 12273 1158 53 6
Cytaty:Afera Rywina 5958 431 22 2
Cytaty:Leszek µller 8732 961 56 3
Biegi 5479 159 6 2
Dziadek z reklamy Sagi 15487 1463 123 12
Autobus widmo 10783 570 47 9

Działa! :) Co prawda rzuca się w oczy głównie powiększenie zasięgów, a nie np. lajów, ale weźmy pod uwagę, że jeżeli chcemy trafiać do potencjalnie nowych czytelników, to posty o dużym zasięgu zrobią to lepiej niż te, które wyświetlą się tylko wiernym fanom. Od czegoś rozruszanie fanpejdża trzeba zacząć.

Pozdrawiam i ciepłych napojów jak zwykle życzę. Grzesiekdasys ryśtyś. 21:19, 29 gru 2019 (CET)


Odsłona trzecia[edytuj kod]

Tym razem pora na zestawienie tegoroczne, obejmujące posty od 31 grudnia. Postów było 31 (więc jeden na ok. 4 dni), nie wliczając ogłoszeń, prelekcji i innych meta rzeczy.

Progi będą podobne do tych z tabelki wyżej, ale teraz będą one stałe dla tej i każdej następnej tabeli. Wynoszą one:

  • zasięg: 17000 / 12000 / 10000
  • kliki: 2000 / 1000 / 600
  • reakcje: 150 / 70 / 40
  • komcie: 20 / 10 / 5
  • klik/zasięg: 10% / 8% / 6%
  • reakcje/zasięg: 1% / 0,7% / 0,4%

No, to lecimy.

Posty z największym ruchem – styczeń-kwiecień 2020
Artykuł Zasięg Kliknięcia Reakcje Komcie Klik/
zasięg
Reakcje/
zasięg
Tarcza antykryzysowa 3907 154 28 2 3,94% 0,717%
Świerzyński 9614 574 34 3 5,97% 0,354%
Mieciu Mietczyński 23223 2093 237 19 9,01% 1,021%
Cytaty:Senat VII kadencji 5200 260 7 1 5,00% 0,135%
Franek Kimono 9384 451 74 11 4,81% 0,789%
Poradnik:Jak kichać 7224 326 17 1 4,51% 0,235%
Szkoła z TVP 17699 2166 43 5 12,24% 0,243%
Poradnik Uśmiechu 15066 1403 144 19 9,31% 0,956%
Penderecki 10435 634 30 3 6,08% 0,287%
Dżuma 5299 217 14 2 4,10% 0,264%
Adam Gessler 11427 658 54 2 5,76% 0,473%
Koronaświrus 22768 2190 233 8 9,62% 1,023%
Nonnews:Studenci walczą z wirusem 12569 583 59 3 4,64% 0,469%
Moda na sukces 8079 232 34 1 2,87% 0,421%
Rysio z Klanu 11755 485 37 5 4,13% 0,315%
Cytaty:Piłka nożna 9345 474 22 3 5,07% 0,235%
Kodeks drogowy 10187 577 28 8 5,66% 0,275%
Die Woody’s 16055 1537 178 29 9,57% 1,109%
Feminatywy 17176 2530 127 27 14,73% 0,739%
Lech Roch Pawlak 24332 3750 316 61 15,41% 1,299%
Nonnews:Łódzkie kamienice 9653 524 19 5 5,43% 0,197%
Układ okresowy 5893 220 13 1 3,73% 0,221%
Poradnik:Wrocławski zbiorkom 15329 1650 80 12 10,76% 0,522%
Lego 11473 884 66 5 7,71% 0,575%
Artur „Dwie szopy” Jackson 11465 830 51 2 7,24% 0,445%
Cytaty:Wyrzykowski i Jaroński 9223 559 31 5 6,06% 0,336%
Plik:ok bomber + Milenials 6698 183 13 1 2,73% 0,194%
Nonnews:Znaleziono szczęśliwego Polaka 8297 424 25 6 5,11% 0,301%
Oranżada w proszku 10075 601 49 5 5,97% 0,486%
Gryzonie pierdolone 17731 2172 178 26 12,25% 1,004%
Ženek 10713 778 46 4 7,26% 0,429%

Fajne, ale co z tego wynika?[edytuj kod]

Cóż, jest tutaj kilka ciekawych rzeczy.

  • Działa zasada mniej, ale lepiej. Przy pierwszej analizie zasięg rzędu 10 tys. osób osiągał mniej więcej co ósmy post, teraz jest to większość. Progu 600 kliknięć nie przebija co czwarty, a co drugi post. Dwie ostatnie kolumny pod tym względem wyglądają podobnie co wcześniej, co też jest pewnym sukcesem, bo ruch rośnie proporcjonalnie do zasięgów.
  • Klikają się sprawy bieżące i memy. A jak mamy jakieś bieżące memy, to już w ogóle luksus. Nie mamy oczywiście tyle contentu ani takich mocy przerobowych, by forsować tylko takie rzeczy, ale dane jasno pokazują, czym rozkręcać promocję i w jakie tony uderzać. Dodatkowo, widać, że te naprawdę przyzwoite artykuły bronią się lepiej. Tu jednak znów przypomnienie – to post sprzedaje artykuł, nie odwrotnie.
  • Ciepło przyjmują się też absurdalne opisy zwykłych rzeczy. Na przykład Lego i oranżada w proszku przyciągnęły czytelników byciem znaną bronią przeciwpiechotną oraz opisem przypominającym zażywanie innych białych proszków dających szczęście.
  • Czytelnik musi mieć jasno wyłożone, co czyta. Przypuszczam, że takie posty jak dżuma czy milenials nie wytłumaczyły się dobrze, bo opis posta do nich nie nawiązywał. Posty próbujące upiec dwie pieczenie na jednym ogniu (artykuł + grafika) lub z artykułem doczepionym na siłę do grafiki okazują się często po prostu nietrafione, nawet jeśli grafika jest w porządku.

Do przyszłego odkopania wątku! Grzesiekdasys ryśtyś. 15:08, 5 maj 2020 (CEST)


Odsłona czwarta[edytuj kod]

Dawno się tu nie widzieliśmy.

Poniżej, jak zawsze, tabelka od ostatniego razu, skala kolorków jak ostatnio. Nie działo się tu nic przez rok, więc jest o czym mówić.

Posty z największym ruchem, maj 2020 – maj 2021
Artykuł Zasięg Kliknięcia Reakcje Komcie Klik/
zasięg
Reakcje/
zasięg
Uwagi
Super Timor 6144 179 24 3 2,91% 0,39%
Konkurs Piosenki Eurowizji 6398 157 22 1 2,45% 0,34%
Rafał Brzozowski 6626 526 29 0 7,94% 0,44% link w poście
Julia Wieniawa 36394 10325 492 91 28,37% 1,35%
Test: Jakim Milowiczem jesteś? 13834 1229 39 13 8,88% 0,28%
Radosław Sikorski 4859 177 17 2 3,64% 0,35%
Jastrzębie-Zdrój 7736 362 22 6 4,68% 0,28%
Krzysztof Krawczyk 10680 883 44 2 8,27% 0,41% śmierć
Marek Suski 8966 347 53 4 3,87% 0,59%
Biała armia 5901 220 9 4 3,73% 0,15%
Przysłowie 5431 223 34 5 4,11% 0,63% bez obrazka
Tomasz Hajto 12206 1031 69 4 8,45% 0,57%
Michał Wiśniewski 16753 1232 120 10 7,35% 0,72%
Marian Paździoch 19402 1848 297 8 9,52% 1,53% śmierć
Edward Gierek 4902 136 23 1 2,77% 0,47%
Albicla 10054 1043 63 5 10,37% 0,63%
Chodnik 10805 635 92 6 5,88% 0,85% luźny post bez treści arta
Nonźródła:Jestem operatorem 8880 564 19 2 6,35% 0,21%
Mandaryna 8886 426 28 5 4,79% 0,32%
Stan wojenny 4291 106 21 1 2,47% 0,49%
NonNews:Węgierski poseł uprawiał stosunki 3304 67 6 1 2,03% 0,18%
Kołcz Majk 9008 450 31 2 5,00% 0,34%
Sławomir Świerzyński 10521 793 49 2 7,54% 0,47%
Edyta Górniak 3618 159 13 0 4,39% 0,36% link w poście
Bitwa pod Empikiem 8192 613 126 4 7,48% 1,54%
Przemysław Czarnek 11797 845 152 13 7,16% 1,29%
Stany Zjednoczone Ameryki 7645 670 70 3 8,76% 0,92% grafika z Piechocińskim
Sferokoń 4469 63 11 1 1,41% 0,25%
Arnold Boczek 17359 1748 220 6 10,07% 1,27% śmierć
Sasin 17454 1792 370 34 10,27% 2,12% bez obrazka
Krzywa Szumowskiego-Morawieckiego 7684 663 72 5 8,63% 0,94%
Foliarz 12497 949 119 20 7,59% 0,95%
Lippy and Messy 17294 1824 160 25 10,55% 0,93%
Rafał Ziemkiewicz 4785 171 9 1 3,57% 0,19%
Kot 20451 3587 341 47 17,54% 1,67% śmierć Longcata
Miłośnik komunikacji miejskiej 4120 130 18 1 3,16% 0,44%
Język czeski 10997 851 61 7 7,74% 0,55%
Björk 5825 246 16 3 4,22% 0,27%
NonNews:W szkole opracowano lek na wirusa 6734 512 6 2 7,60% 0,09%
Francuski czołg 5807 197 17 2 3,39% 0,29%
Kategoria:Nonźródła – pasty 11393 890 32 1 7,81% 0,28% bez obrazka
Nonźródła:Fabryka tęczy 3913 100 7 1 2,56% 0,18%
Siekiera 7734 416 35 7 5,38% 0,45%
Mariusz Max Kolonko 8775 835 57 3 9,52% 0,65%
Klocuch 9856 717 51 6 7,27% 0,52%
NonNews:Pracowity pijany lekarz 8061 476 26 5 5,90% 0,32% archiwum newsów
Leader Price 9838 867 48 7 8,81% 0,49%
NonNews:Makłowicz prezydentem Polski! 4451 86 21 0 1,93% 0,47%
Pol Pot 7070 754 9 5 10,66% 0,13% grafika nie na temat
Kazik Staszewski 10342 779 57 4 7,53% 0,55%
NonNews:Wybory 2020 – wyniki 1. tury 4837 345 15 1 7,13% 0,31%
Strona główna 4443 378 39 3 8,51% 0,88% 1. tura wyborów
Piekarnik 4324 161 25 1 3,72% 0,58%

Od czego by tu zacząć…

Tabelka jest niby spora, zawiera 53 wiersze. Zostały one jednak zebrane w ciągu niemal 13 miesięcy – tak, nasza średnia aktywność to był około jeden post na tydzień, a zdarzały się dłuższe dziury w aktywności. Nie jestem dumny z tego obrotu sprawy, więc muszę nadmienić, że wynika to z ogólnego zapracowania tak mojego, jak i Ostrzyciela – studia, prace dyplomowe, u mnie jeszcze inne zmiany, wicie rozumicie. Jest nas dwóch, a wstawianie postów na fb u nas obu ma dość niski priorytet, bo nawet w ramach projektu są nierzadko ciekawsze rzeczy do roboty, o życiu poza Nonsą nie wspominając.

Z tej niskiej i rwanej aktywności wynikają też wyniki, które poza paroma chlubnymi wyjątkami też nie są powodem do dumy. Algorytm jest prosty – nie postujesz, nie jesteś promowany. Fanpejdże które postują raz na kilkanaście dni nie cieszą się zainteresowaniem użytkowników, którzy mają markę słabiej wyrytą w świadomości, a i algorytmy nie pomagają, bo przecież FB chce u siebie mieć ruch i widzieć, że coś się dzieje – jak coś się dzieje, użytkownik ma aktywację neuronu i monke brain happy. Fanpejdż postujący 4 razy na miesiąc nie może tego Cukiergórze zapewnić.

Co na fanpejdżu daje regularne postowanie, widać bardzo wyraźnie gdzieś w jej połowie, która wypada na wrzesień-listopad. Tam wskaźniczki ładnie rosły, ruch był, a popularne tematy chodziły całkiem dobrze. Kiedy ruch był umiarkowany (np. dół tabelki), często post lądował pod jednym ze szklanych sufitów (np. 4500 osób rok temu czy 6500 ostatnio), bo algorytm tak decydował. Nie mamy na to dokładnego wpływu w żadnym stopniu – jedyne co możemy robić, to postować raz na kilka dni (powiedzmy, 3-4 razy w tygodniu), by przypominać o sobie czytelnikom.

O tym co się dobrze klika i dlaczego pisałem już wcześniej. Zwracam jedynie uwagę na przypadek Julii Wieniawy, której efekt Straisand tak rozpędził karuzelę, że trudno było nam to w pierwszej chwili ogarnąć xD

Wracając do wcześniejszego akapitu – nie pamiętam już nawet, czy sygnalizowałem problemy kadrowe na peju, ale chyba wie o nich każdy. Aktualnie ten projekt ciągnę sam w ramach dostępnego czasu i pomysłów, przy których moja umiarkowana aktywność nie pomaga, bo niektóre dobre rzeczy mi umykają. Od czasu do czasu pomaga mi Runab i bardzo się z tego cieszę. Prawda jest jednak taka, że np. ja osobiście lepiej czułbym się, gdyby moderację fanpejdża dostał ktoś jeszcze, albo gdybym przynajmniej dostawał od redaktorów warte polecenia artykuły, na które się natkną. Problem widzę też taki, że często nowe artykuły wiszą sobie w nieokreślonym niebycie między niewywaleniem a kompleksową redakcją i powiedzeniem całemu światu artykuł teraz wygląda dobrze, można go promować. W ogóle powinienem częściej wrzucać świeżynki lądujące do czywiesza, z tym że nie każda nadaje się objętością czy tematyką.

Myślę, że są to tematy do przedyskutowania na jakieś spotkanko. Może nawet do tego czasu wybralibyśmy jakiegoś – najlepiej chętnego – kandydata do współmoderowania fanpejdżem. Pamiętam oczywiście, że FB to tylko uzupełniająca forma promocji, bo 80% ruchu i tak idzie z Google'a, ale trochę mnie to jednak uwiera i chciałbym, żeby ten fanpejdż nie był prowadzony po macoszemu, jak – przyznaję się – ma to miejsce obecnie.

Do ponownego odkopania! Grzesiekdasys ryśtyś. 15:42, 30 maj 2021 (CEST)