Grand Theft Auto: San Andreas

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Zagraj sobie tym gangsta!

Grand Theft Auto: San Andreas – siódma z kolei część gry z edukacyjnej serii dla najmłodszych Grand Theft Auto wydana przez firmę Rockstar Games. W internecie krążą popularne mody oferujące możliwość zagrania w trybie multiplayer i zabijania ludzi wraz z kolegami z klasy – MTA i SA:MP.

Fabuła

Gra zaczyna się powrotem Carla Johnsona do rodzinnego miasta i od razu przyjeżdża na stypę. Postanawia zostać na dłużej, widząc swój gang, Rodziny z Grove Street, w rozsypce – zresztą i tak nie mógłby wrócić, skoro skorumpowane gliny wrobiły go w zabójstwo policjanta. Ogółem rzecz biorąc, gra polega na eksterminowaniu Latynosów i cienkich jak dupa węża ballasów. Ewentualnie możemy robić misje (ale kto robi misje w takiej grze).

Bohaterowie

  • Carl „CJ” „Karol syn Johna" Johnson – główny bohater gry, mudżyn i gangsta. Zabili mu mamę, więc za wszelką cenę chce dowiedzieć się, kto ją zabił i dorwać winnego.
  • Sean „Sweet „Słodki" Johnson – brat CJ-a, ffanatyczni oddany Rodzinom z Grove Street, których jest bossem. Lubi wydzierać mordę na swojego brata, niezależnie od tego, co zrobi czy nie.
  • Melvin „Big Smoke” „Duży dym" Harris – grubas w okularach, który lubi gadać głupoty i filozofować. Na początku gry był naszym przyjacielem, jednak objawem zdrady była przed akcją gry przeprowadzka z Ganton do Idlewood, terenu Ballasów – CJ pytał się go, czemu się przeprowadził na teren Ballasów, jednak ten zmieniał niewygodny temat. Jak można było się domyślić, wkrótce jego zdrada wyszła na jaw – opuścił Rodziny, zamieszkał w fortecy kraku i zaczął robić brudną robotę z Ballasami i Vagosami. W ostatniej misji Carlowi udało się rozwalić fortecę i zabić go.
  • Lance „Ryder” „Jeździec" Wilson – śmieszny kurdupel, który ciągle jarał jointy i podobnie jak Sweet lubił narzekać na Carla. Jego rola w gangu polegała na rabowaniu weteranów wojennych. Na początku gry był naszym przyjacielem, ale potem zdradził nas wraz z Big Smokiem, mieszając się z Ballasami i Syndykatem Loco w San Fierro. Został ubity przez CJ-a, krótko po śmierci T-Bone'a Mendeza.
  • Frank Tenpenny – skorumpowany gliniarz, główny antagonista w grze. Wraz ze swoim przydupasem polskiego pochodzenia, Eddiem Pulaskim, na początku gry aresztowali CJ-a, wrabiając go w zabójstwo policjanta, którego sami dokonali. Przez to Carl musiał wykonywać dla nich brudną roboty, które polegały głównie na likwidowaniu niewygodnych osób. No i doigrał się procesu z nieżyjącym już Pulaskim (o którego śmierci media nie wiedziały), jednak został uniewinniony. Całe Los Santos się wkurwiło i wybuchły zamieszki. Jednak dzielny CJ i jego brat w ostatniej misji zaczęli gonić go, po czym on spadł prowadzonym przez siebie wozem strażackim z mostu, udusił się dymem i zdechł – zamieszki skończyły się i wszyscy byli zadowoleni.
  • Eddie „Janusz" Pulaski – Polak, spasiony blondas i wredna glina. W każdym swoim wystąpieniu pojawia się z Tenpennym, też był skorumpowanym gliniarzem i też dostał proces, którego się nie doczekał dzięki Sidżejowi. Prasa nawet nie wiedziała o jego śmierci.
  • Jeffrey „OG Loc” Cross – dziwak z hamburgerem na łbie i gejowskim głosem. Dobrze się uczył, ale rzucił szkołę ze względu na chęć bycia prawdziwym gangsta, a także raperem. Jego starania przejawiały się w niewłaściwym parkowaniu cudzych samochodów czy kradzieży Poloneza babci, za co trafił do pierdla. Tam był w celi z Vagosem-pedałem, Freddym, który wykorzystał to, że OG Loc schylił się po mydło. Gdy Carl Johnson, Sweet i Big Smoke odebrali go z paki, jego pierwszym zleceniem było zabicie Freddy'ego. Dostał pracę w Burger Shocie jako sprzątacz kibli, po jakimś czasie awansując do jakże zaszczytnej rangi zmywacza naczyń. Z tego obiektu zlecał CJ-owi kradzież księgi rymów Madd Dogga, bo był kiepskim raperem (OG Loc, nie Madd) i wszyscy z niego się śmiali.
  • Cesar Vialpando – szef latynoskiego gangu Varrios Los Aztecas, kocha lowridery jak swoją matkę. Na początku Carl go nie lubił, bo myślał, że chce wziąć jego siostrę w aucie na jeden raz. Jednak Cesar udowodnił, że jest wporzo poprzez odkrycie zdrady gangu przez Rydera i Big Smoke'a. Pomagał CJ-owi w jego warsztacie i wiele, wiele razy, za co CJ na koniec gry pozwolił mu zaręczyć się z Kendl.
  • Catalina – walnięta Kolumbijka, znana już z GTA III. Tutaj jednak jest tylko uliczną przestępczynią, co robi przypały z CJ-em. Posiada domek w lesie zwanym Fern Ridge, który jest też kryjówką Carla Johnsona. Romans z CJ-em był jednak krótki i związała się z Klaudiuszem, który przegrał wyścig z Carlem. W ramach przegranej oddała swojemu byłemu chłopakowi stary warsztat w Doherty, a sama uciekła z Claudem do Liberty City.
  • The Truth – podstarzały hipis, co tylko sobie jara trawkę. Jest walnięty – wierzy w wiele teorii spiskowych, np. uważa, że rząd potrafi kontrolować umysły poprzez satelity, przez co wyłożył swój Matkomobil (tak zwie swojego Campera w kwiatki) folią. Carl na jego zlecenie podpierdolił Jetpacka ze Stefy 69, wartego 60 milionów dolarów, jednak gdy Truth wypierdalał się przy każdym użyciu, oddał go głównemu bohaterowi.
  • Wu Zi Mu, Woozie – jeden z szefów Triad, zakłada z Carlem Kasyno Four Dragons i jest jednym z jego największych kumpli. Jest ślepotą, chociaż wstydzi przyznać się CJ-owi i o dziwo potrafi znakomicie strzelać.
  • Mike Toreno – tajny agent, rozwalił Syndykat Loco od środka. Postawił warunek Carlowi: albo robisz to, co ci zlecam i Sweet jest wolny, albo zgnije w pierdlu. Carl Johnson był więc uparty: na jego zlecenie kupił opuszczone lotnisko za zaledwie 80000 dolców, zniszczył samolot przemytników, ukradł Hydrę z bazy wojskowej w San Fierro itd; jednak po kradzieży Hydry Carl się wkurwił i miał dość jego drobnych robótek. Ten mówi jak gdyby nigdy nic, że Sweeta wypuścili i tyleśmy go widzieli w grze.
  • Madd Dogg – najlepszy raper w San Andreas, gdy CJ zajebał ukradł mu księgę rymów, dostał doła, stracił pieniądze w kasynie i chciał się zabić. Wtedy kradziej go uratował i zaczął współpracować z nim. Na koniec Madd Dogg dostaje złotą płytę, wszyscy w Domu Johnsonów się cieszą. Nikt nigdy nie widział jak stamtąd wychodzą, choć przy zapisywaniu ich tam nie ma.
  • Salvatore Leone – don rodziny Leone, dziad bardziej znany z GTA III i LCS. Posiada Kasyno Caliguli wraz z wkurzającymi go Sindacco i Forelli, z którymi walczy o władzę nad kasynem w sprawiedliwy sposób. Zlecił Carlowi zabicie zabójców z mafii Forellich, co lecieli go zabić, a drugim razem CJ miał ubić Marco Forelliego w śnieżnym Liberty City.
  • Kendl Johnson – siostra CJ-a, dziewczyna Cesara Valpiando, który na końcu ożeni się z nią. Występuje tylko w cutscenkach.
  • Jimmy Hernandez – przydupas Tempego Tenpennego. Miał zamiar zostać złotym gliną, któremu nigdy nie przyszło by na myśl zrobić coś złego! Trzymało go jakieś pół dnia, po czym zabił swojego kolegę i doniósł na swojego szefunia, więc ten najpierw z zapCenzura2.svglił mu łopatą, po czym Eddie przedziurawił go glockiem.
  • Ken Rosenberg – dawny towarzysz Tommy'ego. Jednak zakochał się w Koce, więc został wyrzucony. Non stop wpada w kłopoty i CJ musi ochraniać mu dupę.
  • Maccer – muzyk, kolega Kena. Ma zaburzenia psychiczne, jest uzależniony od wszelkich środków odurzających i lubi trzepać. Z tych powodów miał wiele konfliktów i skandali. Najsłynniejszy był ten z koncertu, kiedy pomylił on mężczyznę z kobietą. Bo jak sam stwierdził, miał cycki…
  • Jizzy B. – alfons amator, członek Syndykatu. Zaufał CJ'owi, ale został niestety przez niego zaciukany.
  • T-Bone Mendez – lider gangu San Fierro Rifa. Również członek Syndykatu, jednak on skończył nie w grobie, lecz w oceanie.

Gangi

W San Andreas jest 7 gangów ulicznych, 1 syndykat i 3 mafie.

Los Santos

  • Rodziny z Grove Street, GSF – gang Carla Johnsona, którego jest wiceliderem. Liderem jest jego brat Sweet.
  • Ballas – główny wróg GSF, ubrany na fioletowo. Wprawieni gracze zdążyli znienawidzić zarówno gang, co jest oczywiste, jak i kolor.
  • Los Santos Vagos – hiszpański gang z żółtymi opaskami na głowie, z białym podkoszulkiem lub gołą klatą i mnóstwem tatuaży. Podobnie jak Ballasi, nie lubią nas.
  • Varrios Los Aztecas – tworzą go Latynosi, szefem jest dobry ziomal CJ-a i chłopak jego siostry, Cesar Vialpando. Nienawidzą się z Ballasami, San Fierro Rifa, a w szczególności z Vagosami. Prawdopodobnie mają Alzheimera lub amnezję – mimo że Carl Johnson został dobrym ziomkiem szefa tego gangu, atakują nas za byle gówno. Ich kolor to turkusowy.

San Fierro

  • San Fierro Rifa – jeszcze inni Hiszpanie, wyglądają jak robole. Są ciotowatymi wrogami Rodzin – gdy CJ ich zaatakuje, uciekają w siną dal, chyba że mają pistolet (co zdarza się rzadko).
  • Syndykat Loco – nie jest to gang, ale działa jak takowy. Jego członkami byli: Jizzy B., T-Bone Mendez, Mike Toreno i zdrajcy Rodzin z Grove Street – Ryder i Big Smoke. Najpierw CJ wykonuje dla nich parę misji, ale potem rozwala syndykat poprzez zabicie wszystkich jego członków z wyjątkiem Mike'a Toreno. Kręcą z Ballasami, Vagosami i San Fierro Rifa.
  • Triady – żółtki w czarnych lub szarych garniturach, łażą z pistoletami i kałachami, przez co graczowi opłaca się ich zabijać. Są ziomami Rodzin, leją się z San Fierro Rifa, Da Nang Boys i Ballasami.
  • Da Nang Boys – jeszcze inne żółtki z Wietnamu, neutralni poza misjami.

Las Venturas

Las Venturas to wyjątek spośród wszystkich miast z serii GTA – nie ma tam gangów ulicznych, więc ludzie są tam rozpieszczonymi ciotami – gdy np. uderzysz jednego z przechodniów, cała grupka zaczyna uciekać. Są tam za to mafie, ale poza kasynem Caligula i misjami są niewidoczni. Te mafie wyznają zasadę każdy z każdym – wszystkie razem się nienawidzą.

  • Rodzina Leone – ich szefem jest stary dziad, Salvatore Leone. Leją się z Sindacco i Forellimi, zlecili nam dwie misje, polegające na zajebaniu Forellich. Potem okradliśmy ich kasyno z 5 milionów dolców, a Salvatore dzwonił do CJ-a, że rozpierdoli mu wszystko, włącznie z nim samym.
  • Forelli Family – jeszcze inna mafia, nie lubią się z Leonami i Sindacco. Paru z nich zostało kropniętych przez Carla.
  • Sindacco Family – trzecia, najmniejsza mafia. Jego szefa nastraszyliśmy, potem spotkaliśmy się w rzeźni jego mafii i zmarł na atak serca.

Uzbrojenie

W San Andreas miało być około 142 broni, niestety jest ich tylko 36, oto one:

Broń Biała

  • Pięść – standardowa broń, którą mamy od początku gry.
  • Kastet – nakładka na pięść zwiększająca naszą siłę ciosu. Znaleźć ją możemy pod mostem przed Grove Street.
  • Kij bejsbolowy – zwykły kij do grania w baseball'a. Nie jest zbyt mocny, ale można atakować biegając. Dostajemy go za darmo w misji Cleaning The Hood (Czyszczenie osiedla) dla Sweet'a.
  • Pałka policyjna – inaczej tonfa, standardowa broń razem z Pistoletem policjantów. Obrażenia podobne do baseballa.
  • Kij bilardowy – zwykły kij do grania w bilard. Ma najdłuższy zasięg ze wszystkich broni wręcz. Zdobyć go możemy wygrywając grę w bilard albo zabicie bilardzisty.
  • Kij golfowy – kij do grania w golfa. Obrażenia podobne do baseball'a i tonfy. Zdobędziemy go wsiadając do Wózka Golfowego.
  • Łopata – łopata do kopania, ale nie w GTA. Obrażenia większe od większości broni białych. Zdobędziemy ją za domem Ryder'a.
  • Nóż – nóż dzięki któremu będziemy mogli zabijać ludzi od tyłu po cichu. W real'u jest standardowym ekwipunkiem żołnierzy.
  • Katana – zwykła katana. Możemy dzięki niej pozbyć przeciwnikom rozumu.
  • Piła łańcuchowa – dzięki niej możemy się rozprawić z wieloma przeciwnikami w krótkim czasie. Został też przywrócony efekt rozbryzgającej krwi z Vice City.

Pistolety

  • 9mm – standardowy pistolet, który będzie nam towarzyszył przez początki gry. Zdobyć go możemy zabijając policjanta lub członka gangu.
  • Pistolet z tłumnikiem – ta sama „dziewiątka” co wyżej tylko z dodanym tłumnikem dzięki, któremy będziemy mogli robić ciche zabójstwa jak z nożem, ale z większej odległości. Dostajemy go ze strażników w misji Madd Doggs Rhymes dla OG Loca.
  • Desert Eagle – najlepszy pistolet jeżeli chodzi o obrażenia, działa na zasadzie „One Shot One Kill”, jedyną jego wadą jest słaba szybkostrzelność.

Pistolety Maszynowe

  • Tec-9 – broń, która w poprzedniej części była słaba, tutaj trochę ją ulepszyli. Znajdziemy ją na dachu domu Sweet'a.
  • Micro SMG – broń, która jest podobna obrażeniami co Tec-9, ale jest trochę mocniejsza. Znajdziemy ją pod mostem przy kanałach za Grove Street.
  • SMG – broń wzorowana na MP5 Navy, czyli najlepszy SMG, który powstał. Jest mocniejsza od powyższych, ale nie możemy trzymać dwóch SMG na poziomie „Zabójcy”. Można ją znaleźć na dachu motelu w Jefferson.

Strzelby

  • Strzelba – zwykła strzelba. Bardziej jest do zabawy niż do robienia misji. Znajdziemy ją na komisariacie policji lub jak ma się trzy gwiazdki.
  • Obrzyn – obrzyn, który w tamtych czasach był nielegalny, ale i tak nam go sprzedają w sklepie z bronią. Rozwala samochody po około trzech strzałach.
  • Strzelba Taktyczna – strzelba bardziej zaawansowana, która jest w pełni automatyczna. Jedyna broń, którą CJ strzela z biodra na poziomie „Gangster” i "Zabójca". Znajduje się w fortecy kraku albo w Bazie Załadunkowej LVA w Las Venturas.

Karabiny szturmowe

  • M4 – broń, która jest standardowym ekwipunkiem żołnierzy. Ma o 20 większą pojemność magazynka od AK-47 i jest troszeczkę mocniejsza. Najdroższa broń w grze.
  • AK-47 – popularny Kałasznikow. Możemy go znaleźć za studiem filmowym w Los Santos.

Snajperki

  • Rifle – broń używana przez farmerów w misji Bloody Harvest (Krwawe żniwa) dla Truth'a. Trzecia najlepsza broń jeżeli chodzi o przybliżenie strzału.
  • Snajperka – zwykła snajperka, która wygląda jak karabin myśliwski. Działa jak Deagle, czyli "One Shot One Kill". Druga jeżeli chodzi o przybliżenie. Druga najdroższa broń w grze.

Broń miotana

  • Koktajl Mołotowa – jest to butelka z benzyną i podpaloną szmatką. Dostajemy ją w misji Burning Desire (Płonące pożądanie) dla C.R.A.S.H. Ta broń występuje w każdym GTA.
  • Granat – zwykły granat, dzięki któremu możemy zabić duża grupę ludzi (chyba że uciekną).
  • Gaz łzawiący – broń, której zabrakło na wersji PC w Vice City. W San Andreas jest na każdej platformie. W realu ta broń nie zabija, ale to jest GTA.
  • Ładunki Wybuchowe – ładunki, które wybuchają za pomocą detonatora opisanego niżej, możemy też je przylepiać na ludzi i samochody.

Broń Ciężka

  • Miotacz ognia – broń, która miota ogień (stąd nazwa) możemy podpalić i czekać aż cel umrze. Efektywna wobec pojazdów, jedyny sposób zniszczenia czołgu bronią.
  • Minigun – nikt nie wie czemu ta bron nazywa się "mini". Jest to jedna z najlepszych jak nie najlepsza broń w San Andreas zabija ludzi w 1–2 strzały i rozwala samochody w 3–4 strzały (oprócz czołgu) zależy od pojazdu.
  • Wyrzutnia rakiet – wzorowana na RPG-7. Broń, która zabije grupkę ludzi i to bardzo skutecznie to samo z pojazdami.
  • Ciepłoczuła wyrzutnia rakiet – ta sama wyrzutnia rakiet, tylko z innym wyglądem i sama namierza dany cel oprócz człowieka.

Wszystkie te bronie znajdziemy na ranczu Torena po misji Vertical Bird (Pionowzlot).

Narzędzia

  • Spray – puszka, dzięki której będziemy mogli zamalowywać tagi innych gangów. Możemy też ją zabijać.
  • Kamera – w Vice City była tylko w jednej misji w SA możemy robić zdjęcia, które zapisują się na dysku. O dziwo ma lepsze przybliżenie niż Snajperka.

Te bronie znajdują się w domu CJ'a.

  • Gaśnica – gaśnica, która gasi ogień i jak chcemy możemy też ją dusić ludzi. Dostajemy ją w misjach strażaka i za ladą w restauracjach.
  • Spadochron – służy do tego co w rzeczywistości. Dostaniemy go w każdym samolocie.
  • Termowizor – dzięki nim widzimy łatwiej przeciwników i pojazdy.
  • Noktowizor – kolejne gogle, które teraz ułatwiają nam widzenie w ciemności.
  • JetPack – po polsku plecak odrzutowy. W grze warty jest on 60 milionów dolarów. Dostajemy go za darmo (!) po misji Green Goo (Zielona maź) dla Trutha. Jego ikona jest w plikach gry.
  • Kamizelka kuloodporna – kamizelka dzięki której mamy większe szanse na przetrwanie. Mamy jej o 50% więcej za zrobienie misji policjanta.
  • Detonator – urządzenie wspomniane wcześniej, detonuje ładunki wybuchowe.

Inne

  • Metalowa laska – laska, która w plikach gry jest oznaczona jako Prezent, ale nie możemy nikomu go podarować. Funkcjonuje jak katana, ale nie obetniemy ludziom głowy.
  • Kwiaty – kwiaty, które możemy dać swojej dziewczynie lub po prostu zrobić rozbój.
  • Dildo – dildo, które lubi każda dziewczyna dlatego możemy je swojej wręczyć.
  • Dildo 2 – to samo dildo tylko krótsze.
  • Wibrator – wibrator znaleziony w plikach gry.
  • Wibrator 2 – wibrator, którego możemy znaleźć w grze. Jest krótszy od tego wyżej.
  • Telefon – telefon z lat 90, którego używamy gdy ktoś do nas dzwoni. Jak jetpack miał mieć swoją ikonę.
  • Zdrowie – jest w postaci serca i odnawia nam pasek życia. Pojawia się w wojnach gangów i w chacie Madd Dogg'a.
  • Deskorolka – nie ma jej w finalnej wersji gry. Miała ona być bronią i pojazdem jednocześnie, mieliśmy ją dostać w misji Madd Dogg's Rhymes jak wyszliśmy z jego chaty, teraz tam jest Rower Górski zamiast niej. Ikona jest w plikach wersji PS2. Została razem usunięta ze skejtami, są jeszcze ich wypowiedzi w plikach gry.

Pojazdy godne polecenia

Sportowe

  • Infernus – zdecydowanie najlepsza maszynka w grze. Jest tak szybka, że w wielu przypadkach trzeba zwolnić bo tekstury nie mają czasu się doładować.
  • Hotring Racer – bardzo szybki ale cholernie brzydki. W sumie można go uznać za fajnego. Wróć, jego można zdobyć tylko na kodach.
  • ZR-350 – wygląda jak stara Mazda z zapaleniem spojówek. Dźwięk jej silnika przypomina lekko zmodyfikowany silnik kosiarki. Mimo to jest niezwykle szybka i wytrzymała.

Terenowe

  • Sandking – z daleka wygląda jak stary dresowóz z podniesionym zawieszeniem. może się zdarzyć, że znajdziemy Sandkinga, który będzie miał zawieszenie hydrauliczne jak low-rider ale trzeba być szczęśliwym jak goguś.
  • Rancher – sam fakt, że korzysta z niego policja mówi o jego osiągach. Naprawdę fajny choć dość toporny.

Low-ridery

  • Blade – bardzo niebezpieczny z powodu silniku wydającego przyjemne dla ucha mruczenie kota co może skutkować zaśnięciem i skończeniem w rowie. Nie wiadomo jak otwiera się w nim drzwi bo nie ma w nim klamek.
  • Savanna – czterodrzwiowy kabriolet? jak to możliwe! a jednak. Ciekawostką jest to, że w wersji beta była dwudrzwiowa. Minimalnie gorsza od kolegi wyżej ale nadal świetna.

Street racery

  • Sultan – Subaru Impreza z zespołem downa? Mimo swojego przerażającego wyglądu jeździ się nim naprawdę fajnie.
  • Jester – bardzo płaska jednostka której sercem jest jednostka sześciocylindrowa. Nawet niezły choć czasami bawi się w błazna i rzuca nim jak przegubowym Solarisem na dziurawej drodze.

Furgonetki

Każda jest dobra, wybierz co chcesz.

Pojazdy przemysłowe i rolnicze

  • Kombajn – idealny do uprawiania pola oraz ćwiartowania ludzkich zwłok. Polecam Thomas „Leatherface” Hewitt.
  • Bulldozer – pozwala bezkarnie taranować blokady gliniarzy i przestawiać wozy w celu znalezienia dużego miejsca parkingowego.

Pojazdy dwudrzwiowe

  • Sabre – młodszy brat Sabre Turbo. Mimo braku samego turba pędzi jak Amerykanin do McDonalda na noc burgerową.
  • Alpha – jeden z nowszych pojazdów w grze. Lekka, szybko się zbiera na starcie. Mimo małego silniczka jeździ bardzo szybko.

Pojazdy czterodrzwiowe

  • Greenwood – pojazdy spotykany częściej niż dziury na polskich drogach. Jest na tyle popularny, że nawet Rodzinki z Grove z nich korzystają.
  • Sunrise – okropnie brzydki, nisko zawieszony złomek przerobiony na dresowóz. Całkiem niezły, choć lepiej nie chwalić się nim na ulicy w trosce o naszą godność.

Jednoślady

  • NRG-500 – motor mający tyle wspólnego z przeciętnością, ile komentarze pod filmami z poprawną polszczyzną. Dostępna w dwóch wersjach maszynka do mielenia przeciwników w karmę dla kotków wzbogaconą o metale ciężkie.
  • FCR-900 – zastępca NRG w czasie, gdy ten stoi w warsztacie. Chyba jedyny motocykl, który brzmi jak powinien[1]. Kopie dupska.

Samoloty

  • Hydra – zdecydowanie najlepszy pojazd w całej grze – bogini śmierci i zniszczenia. Konkretniej jest to ultra szybki myśliwiec uzbrojony w rakiety i flary. Należy zaopatrzyć się w tytanicznego PC-ta, gdyż prędkość samolotu jest tak wielka, że często tekstury nie nadążają.
  • Samolot kaskaderski – małe, śmieszne coś. Tak jak większość samolotów kaskaderskich, nie jest zbyt szybki. Nie jest też zbyt wytrzymały – po jednym uderzeniu zwykle wybucha. Mimo wszystko warto go mieć pod ręką.

Nowości i dziwactwa

Po pierwsze, w SA możemy dokonać rozboju bukietem kwiatów. Są one rozrzucone w całym San Andreas, trzeba tylko poszukać. Co ciekawe, kwiaty uderzają mocniej niż kij bejsbolowy czy katana.

Po drugie, mamy duży wybór partnerek. Dziewczyny zdobywamy w misjach, np. ratujemy jedną z płonącego domu i jest wielce zachwycona naszym wyczynem, zaczyna się do nas przymilać i zostaje naszą dziewczyną. Ten przypadek z płonącego domu to Denise. Jest strasznie upierdliwa. Będzie do nas wydzwaniać i zapraszać na kawę, co w rzeczywistości nie będzie kawą… Ciekawostką jest to, że możemy mieć nawet 6 dziewczyn naraz. Najgorsze jest sprawić, by wszystkie były happy. Każda ma różne zachcianki. Jednak (i tu uwaga), kiedy zbierzemy wszystkie ostrygi (czy muszelki, jak kto woli) znajdujące się pod wodą, nasze dziewczyny przestaną patrzeć na to, czy CJ jest gruby czy chudy, ma muskuły czy też nie.

Oprócz ostryg zbieramy również podkowy, robimy zdjęcia i malujemy tagi innych gangów (walki gangów są jednym z elementów gry). Jest to potrzebne do ukończenia gry na 100%. Oprócz tego i wypełniania zwykłych misji, wypełniamy misję policjanta, taksówkarza, strażaka i przewoźnika towarów. Ewentualnie pimp ridera, czyli gościa, który wozi panie lekkich obyczajów do klientów. No i oczywiście to wszystko bez kodów. Tak, ta gra jest możliwa do przejścia bez cheatowania, wy leniwce. Trzeba jednak cierpliwości i przydałaby się kamizelka kuloodporna. Niestety i to, i to się kiedyś kończy.

Po trzecie, nasz CJ może być jeszcze bardziej sexy, jeśli go ładnie ubierzemy, fryzjer mu zrobi jakiś fryz i strzelimy sobie jakąś gangsta dziarę. Na dziewczyny to naprawdę działa.

Po czwarte, żeby utrzymać naszego CJ-a przy życiu musimy go karmić pożywnym jedzeniem w fastfoodowych barach. Jeżeli jednak pochłoniemy za dużo hamburgerów, nasz bohater może się zwyczajnie spaść jak prosię. Cóż, niektóre dziewczyny lubią, gdy CJ jest niczym poduszka grzewcza. Zresztą, po co mamy sobie utrudniać życie, skoro możemy wpisać AEDUWNV oraz BUFFMEUP. Za pomocą pierwszego kodu Carl nigdy nie będzie głodny. Drugi powoduje maksymalny rozrost mięśni.

Po piąte, mamy duży wybór pojazdów oraz sposobów poruszania się nimi; możemy latać, pływać (wreszcie!) i jeździć po lądzie. Gdy wpiszemy kod RIPAZHA, możemy latać samochodami.

Po szóste, gra nam dostarcza wielu innych rozrywek, tj. gry wideo na konsolach, kasyno, zakłady w wyścigach konnych, dyskoteki, koszykówka, gra w bilard, wyścigi, rajdy czy strip clubs.

Po siódme, karabin snajperski ma bardzo interesujące właściwości. Można za jego pomocą zmienić rozmiar Księżyca, a patrząc przez jego lunetę w lustro, można dostrzec automat i spacerującą kobietę.

Po ósme, Carl będzie całkowicie odporny na ogień po przejściu misji strażaka. Sami strażacy przyjadą do palącego się miejsca w mniej niż 10 sekund! Natomiast deszcz nie jest w stanie ugasić pożaru – trzeba samemu się męczyć.

Stacje radiowe

Możemy umilić sobie jazdę samochodem, motorem, łodzią, samolotem poprzez muzykę. W GTA SA istnieje 10 różnych stacji:

  • Playback FM – „Oldskul hyp-hap! Onli at Plejbek FM!”. To radio nadaje oldschoolowy rap. Prowadzi ją Fort Right MC, któremu głos użyczył Chuck Norris D.
  • K-Rose – coś dla wieśniaków. Nadaje „kałntry”.
  • K-DST – ktoś to radio ocenił na ocenę dostateczną (skrót: dst). Nadaje klasyczny rock. DJ-em jest Axl Rose członek zespołu Guns'N'Roses.
  • SF-UR – gdyby Hitler żył dziś i grałby w GTA SA, to zapewne by słuchał SF-UR, bo radio prowadzi Niemiec – Hans Oberlander. Nadaje house.
  • Bounce FM – bałns, lans i jeszcze hajs. Radio od funku się kłania.
  • Radio Los Santos – jedyne radio, której DJ-em jest prawdziwa osoba – Julio G. Nadaje gangsta rap, np. Tupaca-madafaka. Głównymi słuchaczami są Carl Johnson i jego ziomale.
  • Radio X – alternatywa wszelaka. W końcu alternatywną muzykę nadaje.
  • CSR 103.9 – z duszą. Przecież nadaje soul.
  • K-Jah West – Rastafari! Kingston Town! Jeżeli jesteś ogarnięty – wiesz co to radio nadaje, jeżeli nie – reggae.
  • Master Sounds 98.3 – nadaje groove. Niezbyt znany Polakom gatunek muzyczny.
  • WCTR – jeżeli naprawdę lubisz słuchać, jak ktoś non-stop coś papla, to ta radiostacja jest dla Ciebie. Występuje w niej znany i lubiany fanom GTA Lazlow Jones.

Dla tych bardziej wybrednych istnieje USER TRACK PLAYER, gdzie gracz może poupychać swoje piosenki. Jednak reklamy w tej stacji i tak będą Nie muszą być, jak się dobrze w opcjach ustawi.

Zmiany w wersji Beta

Widziałeś kiedyś coś takiego w GTA San Andreas?

Jak wiadomo zawsze znajdziemy jakieś rzeczy które trzeba poprawić lub zmienić, tak też było tutaj:

  • W wersji beta wszystkie miasta miały motor i helikopter z nazwą swoich gliniarzy. Jednak wycięto to i maszyny mają napis SAPD.
  • Fortune miał mieć inne przednie światła, które przypominały takie z bazaru od typowego Mietka.
  • Przed szpitalem było serce które dało nam HP jednak usunięto to z nieznanych przyczyn.
  • W Los Santos miała znajdować się działająca myjnia, co ciekawe na ścianie znajdował się napis „Hot Polish”
  • Old Reece nie miał swoich okularów a jego koszula była wyprana w perwolu ciemniejsza
  • Aparat wyglądał jak z lat 70. Można go jednak zobaczyć w misji Zielony Sabre jak Pulaski daje go Carlowi.
  • Najtrudniejsza misja z gry też miała zmiany. Na końcu jak nasz gruby ziomal zastrzeli ostatniego Vagosa, wypada z niego paczka narkotyków i trzeba ją zebrać.
  • Telefon i Jet Pack miały swoje ikonki jak się z nich korzystało.
  • Boisko do koszykówki w LS było ogrodzone siatką
  • Sklepy z ciuchami, Ammu Nation i Pay'n'Spray miały inne okropne ikony
  • Tramwaj w San Fierro był używany przez MKMów ich mieszkańców
  • Miasteczko Bayside nie istniało.
  • W becie był dodatkowy członek c.r.a.s.h „Carver” jednak został wysłany do kubła na śmieci
  • Początkowo autem Ćpuna miał być Sadler
  • W becie było więcej faz księżyca
  • W grze miała się pojawić deskorolka, na której można było jeździć jak i bić ludzi.
  • Zgodnie z trailerem na początku gry można było kupować ciuchy
  • Og Loc miał mieć bandanę zamiast chSłuchacz jedynego słusznego radia ocenzurował ten niegodny fragmentej czapeczki
  • Clover miał inne tylne światła
  • W grze miało znaleść Micro SMG, widać to na screenshotach.
  • Łopata w misji W Samo Południe była drewniana i dłuższa
  • W Los Santos znajdowały się linie wysokiego napięcia
  • Automat ze Sprunkiem miał więcej tekstur.
  • Runcher policyjny był odwrotnie pomalowany.
  • W becie były dwa warianty Bloodring Bangera
  • W becie można była dodatkowa praca, można było rozwozić zatrute pizze.
  • Sawana miała tylko dwoje drzwi. warto zaznaczyć że jest kabrioletem na cztery miejsca…
  • Elegy miał nazywać się Legend.
  • Przed napisem Vinewood miało być więcej trawy. Brzmi to niedorzecznie i tak jest.
  • Triady miały mieć dwóch dodatkowych Członków towarzyszy.
  • W miejscu Bayside miała znajdować się wyspa Alcatraz. Widać to na mapach Beta w barze ufo oraz na ranczu Toreno.
  • Gang GSF miał pięć modeli członków. Dwóch zaginionych można jednak zauważyć w misji Los Sepulcros
  • Można było spotkać pijanych przechodniów. Jednak gdy strzeliliśmy koło nich ci trzeźwieli i zaczęliby normalnie uciekać. Gdzie tu sens i logika?
  • W wersji beta w misji Pier 69 Ryder z T-Bonem zamienili się miejscami. Czyli to na początek zabijaliśmy Rydera a potem ścigali T-Bona łodzią

Ciekawostki gry

  • Karetka jedzie reanimować jednego gangstera (bez głowy), ale podczas drogi do celu rozjeżdża 20 przechodniów.
  • Enforcer posiada napis LSPD bez względu na to w jakim mieście się znajduje.
  • Pod policyjnym prysznicem na komendzie możemy znaleźć ciekawy dobytek nasuwający jednoznaczne myśli.
  • W grze występuje kilka chytrze ukrytych znaczków Rockstara®. Bardzo często można też widzieć liczbę 69. Na przykład istnieje w grze Strefa 69. Podejrzane…
  • W śmietnikach w miejscowości Angel Pine można znaleźć mapy Vice City.
  • Obok domu Cataliny znajdują się 3 zakopane groby, a obok nich leży łopata. Czyżby zabijała swoich kolejnych kochanków?
  • Wypełniając misję kierowcy karetki, statystycznie więcej osób zabijemy rozjechaniem niż uratujemy dowożąc do szpitala.
  • W grze istnieją samochody-widmo, czyli takie, których nie da się w żaden sposób naprawić. Jeżdżą bez kierowcy. Czasami możemy spotkać takie autko ścigając się w wyścigach.
  • W jednej z restauracji na billboardzie jest polecane fishy shit do jedzenia. Jak nie jesteś lamą z anglika, to zapewne wiesz, co to znaczy.
  • W GTA SA Carl może pływać i nurkować. We wcześniejszych częściach ta umiejętność protagoniście była obca.
  • W grze jest trochę pochowanych easter eggów, czyli niespodzianek. Jeden easter egg znajduje się na moście łączącym San Fierro z Tierra Robada. A co na nim jest? Napis: There is no easter egg. Go away.
  • Carl może nosić w swojej kieszeni pół arsenału armii, a przy okazji nie interesować tym faktem policji.
  • W grze możemy spotkać ludzi samobójców, np. rzucających się z wieżowców lub topiących się w wodzie po zrobieniu jakiegoś zdjęcia.
  • Niezależnie co odpowiesz dilerowi na ulicy, i tak nie kupisz od niego towaru.
  • Istnieje mod hot coffee, dzięki któremu możesz wejść do domu, kiedy Carl z dziewczyną tam… piją kawę, oczywiście!
  • Fryzjer potrafi zrobić w 2 sekundy afro łysemu.
  • Największym pojazdem w grze jest samolot osobowy AT-400 schowany w hangarze na lotnisku. Żeby móc do niego wejść, trzeba ukończyć flying school.
  • Wyjęcie aparatu fotograficznego na komisariacie jest bardziej karane niż zabicie nożem dwóch policjantów.
    • Na komisariacie jest jedna ciekawa rzecz: strzelba. Niestety musisz najpierw wyjąć broń białą lub wziąć dildo przy prysznicach, bo biorąc strzelbę gołymi łapami dostajesz +2 gwiazdki WANTED, zabierając ją ze sobą. Kiedy odruchowo zaczynasz strzelać do policjantów dochodzi kolejna. Jak wychodzisz z komisariatu jedyną opcją jest wzięcie auta i spierdalanie gdzie pieprz rośnie, jeżeli chcesz uniknąć zostania „wasted” lub „busted”.
  • Pojazdem najbardziej odpornym na zniszczenia jest rower. Większość sądzi, że najmocniejszy jest czołg, ale zostało jednak udowodnione, że CJ może go zniszczyć swoimi megabutami z Biedronki – rower jest na nie odporny.
  • W grze krążą legendy o Wielkiej Stopie. W jednym lesie jest nawet jej ślad.
  • Możesz strzelać czołgiem na dnie wody (jeziora, rzeki) ,a jeśli wpadłeś nim do wody możesz z tego skorzystać aby się z niej wydostać (podczas strzelania czołg w wodzie się przesuwa).
  • Obok bazy w Strefie 69 znajduje się dołek z sześcioma ciałami. Zazwyczaj łączy się to ze zdjęciem sześciu osób i UFO w pobliskim UFO-barze.
  • Przy końcu pasa startowego lotniska na pustyni znajduje się skała w kształcie czegoś co zainteresuje kobiety.
  • Kiedy strzeli się komuś w kolano z broni niezabijającej jednym trafieniem, to ta osoba zacznie uciekać, jak gdyby nigdy nie została zraniona.
  • Można swobodnie wejść na zaplecze restauracji Burger Shot i The Well Stacked Pizza Co., a personel nie będzie mieć nic przeciwko temu.
  • Nawet największe uszkodzenia w samochodzie można naprawić w jednej chwili. Wystarczy wjechać do swojego garażu, odsunąć się trochę i znowu podejść – voilà! Niektóre cwaniaczki wykorzystują ten fakt i ćwiczą skilla strzelając do swoich bryk w garażu.
  • Eddie Pulaski w przeciwieństwie do niektórych przechodniów w GTA IV, ani razu nie wymawia tego słowa.
  • W atrium znajdują się dziwne rzeźby które przypominają sami wiecie co.
  • W menu Burger Shota znajdziemy danie o nazwie „Rybie gówno”.
  • Kiedyś kiedy Carl był mały, pływał w oceanie i nagle przykleił mu się kondom do twarzy. Tłumaczy tym fakt, że nie lubi pływać.
  • Można wejść na lotnisko Los Santos bez licencji pilota. Jedyne czego potrzebujemy do tej sztuczki to wysokie umiejętności skakania.
  • Rowerem można jeździć po prawie pionowym ścianach.
  • UWAGA! W grze możemy stworzyć własnego zombiaka! Oto instrukcje:
  1. Wkurzamy jakiegoś gościa tak, żeby zaczął za nami iść z pięściami.
  2. Wsiadamy do jakiegoś samochodu.
  3. Jedziemy, ale wolno i pilnujemy, żeby wkurzony człowiek za nami biegł.
  4. Wjeżdżamy do najbliższego Pay'n'Spraya i czekamy, aż nasza zdobycz wejdzie za nami.
  5. Drzwi się zamykają za nami automatycznie (oczywiście, pilnujemy, żeby człowiek za nami wszedł).
  6. Wyjeżdżamy z Pay'n'Spraya i wychodzimy z samochodu.
  7. Nasz zesprayowany człowiek stał się zombi. Nie da się go w żaden sposób zabić, a jego jedynym celem jest zabicie nas. Niestety nasze zombi nie chce dać się zrekrutować. Musimy tylko daleko odjechać, by nie szlajało się cały czas za nami.

Przypisy

  1. Reszta jednośladów brzmi jak kosiarka elektryczna