Half-Life: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(pewna ciekawostka)
(tymczasowy zapis w dziale fabuła)
Linia 1: Linia 1:
'''Half-Life''' ([[język angielski|ang]]. ''połówka-życia'') - pierwsza [[gra komputerowa]] [[Valve]] wydana w [[1998]] roku przez [[Sierra Entertainment]] (ówcześnie ''Sierra On-Line''). [[FPS]] od ponad dekady notorycznie uznawany za najlepszą grę wszechczasów i nazwany przez ok. 50 serwisów internetowych, czasopism i gazet Grą Roku Któregoś Tam. Obecnie do nabycia w systemie [[Steam]] za jedyne 9,99 $. W Polsce można jedynie w Antologii, którą oferuje [[CD Projekt]]
'''Half-Life''' ([[język angielski|ang]]. ''połówka-życia'') - pierwsza [[gra komputerowa]] [[Valve]] wydana w [[1998]] roku przez [[Sierra Entertainment]] (ówcześnie ''Sierra On-Line''). [[First-person shooter]] od ponad dekady notorycznie uznawany za najlepszą grę wszechczasów i nazwany przez ok. 50 serwisów internetowych, czasopism i gazet Grą Roku Któregoś Tam. Obecnie do nabycia w systemie [[Steam]] za jedyne 9,99 $. W Polsce można jedynie w Antologii, którą oferuje [[CD Projekt]]


Bazuje na silniku graficznym GoldSrc, czyli przetworzonym nie do poznania Quake Engine z 1996 roku. GoldSrc stanowił podstawę do jedenastu gier, z których ostatnia miała premierę w 2004. Obecnie jest uznawana za grę wybitnie drewnianą, więc w 2004 została podłożona pod silnik Source, co pozwoliło jej zdobyć nowych nabywców. W tym też roku wyszedł oficjalny sequel, [[Half-Life 2]].
Bazuje na silniku graficznym GoldSrc, czyli przetworzonym nie do poznania Quake Engine z 1996 roku. GoldSrc stanowił podstawę do jedenastu gier, z których ostatnia miała premierę w 2004. Obecnie jest uznawana za grę wybitnie drewnianą, więc w 2004 została podłożona pod silnik Source, co pozwoliło jej zdobyć nowych nabywców. W tym też roku wyszedł oficjalny sequel, [[Half-Life 2]].


==Fabuła==
Przez całą grę gracz steruje poczynaniami [[Gordon Freeman|Gordona Freemana]]. Od samego początku do końca gry nie uroni on żadnego dźwięku, więc gra stawia pierwszą zagadkę - ''za co on nie potrafi mordy otworzyć''? Rozwiązania są trzy - albo jest niemową, albo nie ma absolutnie i kompletnie nic do powiedzenia, albo też nie pozwala na to silnik gry. Zazwyczaj wybiera się tą trzwcią opcję, bo twórcy stwierdzili, że pozwoli to graczowi bardziej ''wczuć się w postać''. Freeman ma 27 lat i ta liczba nie zmieni się przez następne kilka dekad. Został zatrudniony w [[Black Mesa Research Facility]] i [[5 maja]] [[2000]] roku kazano mu uczestniczyć w eksperymencie w komorze testowej C-33/a, w którym miał przesunąć o dziesięć metrów wózek z próbką. To arcytrudne zadanie się nie powiodło, a skończyło się kaskadą rezonansową.


Otworzyły się wszystkie portale, jakie były w instytucie, a każdy wyposażony w Windows komputer dostał choroby ''niebieskiego ekranu śmierci'', przez co doszło do typowej sytuacji typu ''nikt nic o niczym nie wie''. Portale prowadziły do innego wymiaru, tzn. [[Xen]], z którego zaczęły wychodzić złe obce (ang. ''bad aliens''). Po wypadku zginęło mniej więcej 80% personelu naukowego, a w kilka godzin później liczba ta urosła o 17%, gdyż nieostrożne wykształciuchy próbowały się ratować każdą szparą, w której już zalęgły się potworki, dla których klimat instytutu, wypełniony lotnymi konserwantami z napojów gazowanych i wody sodowej i subsytutami białej farby olejnej był nadzwyczaj korzystny i leczniczy.
== Co sie stało sie? ==

Jesteśmy doktorantem MiT i przejeżdżamy do Black Mesa w celu asystowania przy eksperymentach. Niestety, już za pierwszym razem coś spapraliśmy - otworzyły się portale, złe obce wlazły na Ziemię... Buum! I tak powstał Choca... eee, tj. Kombinat. Ale jeszcze o tym nie wiemy, bo przedzieramy się kolejką w stronę Nihilanta - przywódcy obcych. Zabijamy go i po raz pierwszy (?) rozmawiamy z tajemniczym człowiekiem z teczką i rybimi oczami. Musi być zdesperowany bo daje nam wybór "zamrożenie na wieki albo śmierć". Jak głupi wybieramy to drugie.
Jego gadkę można skrócić do sześciu słów: Bla, bla, bla Mr. Freeman
{{Stub}}


Główny bohater był jednak jako tako inteligentny, więc zaopatrzył się w [[latarka|latarkę]] i znalazł [[łom]] do wyciągania gwoździ, który okazał się później bronią potężniejszą z małego dystansu niż [[granat]]. Zaczął przedzierać się przez korytarze Black Mesa na których ciągle się coś rozwalało i zabijać wszystko co chciało go zamordować. Musiał też uciekać przed systemami zabezpieczeń, które oszalały, gdyż ich firmware opętała aktualizacja pobrana na krótko przed incydentem przed incydentem z serwisu ''Windows Live!''. W wolnej chwili Freeman zadzwonił do centrum obsługi Microsoftu, aby wydano łatkę. Automatyczna sekretarka zapisała jednak nagranie notując niewłaściwą datę, przez co odpowiedź nadeszła dwadzieścia lat później (Gordon odbiera ją w Half-Life'ie 2). No i musiał niszczyć drooogi sprzęt.


[[Kategoria:Gry komputerowe]]
[[Kategoria:Gry komputerowe]]

Wersja z 12:08, 29 mar 2008

Half-Life (ang. połówka-życia) - pierwsza gra komputerowa Valve wydana w 1998 roku przez Sierra Entertainment (ówcześnie Sierra On-Line). First-person shooter od ponad dekady notorycznie uznawany za najlepszą grę wszechczasów i nazwany przez ok. 50 serwisów internetowych, czasopism i gazet Grą Roku Któregoś Tam. Obecnie do nabycia w systemie Steam za jedyne 9,99 $. W Polsce można jedynie w Antologii, którą oferuje CD Projekt

Bazuje na silniku graficznym GoldSrc, czyli przetworzonym nie do poznania Quake Engine z 1996 roku. GoldSrc stanowił podstawę do jedenastu gier, z których ostatnia miała premierę w 2004. Obecnie jest uznawana za grę wybitnie drewnianą, więc w 2004 została podłożona pod silnik Source, co pozwoliło jej zdobyć nowych nabywców. W tym też roku wyszedł oficjalny sequel, Half-Life 2.

Fabuła

Przez całą grę gracz steruje poczynaniami Gordona Freemana. Od samego początku do końca gry nie uroni on żadnego dźwięku, więc gra stawia pierwszą zagadkę - za co on nie potrafi mordy otworzyć? Rozwiązania są trzy - albo jest niemową, albo nie ma absolutnie i kompletnie nic do powiedzenia, albo też nie pozwala na to silnik gry. Zazwyczaj wybiera się tą trzwcią opcję, bo twórcy stwierdzili, że pozwoli to graczowi bardziej wczuć się w postać. Freeman ma 27 lat i ta liczba nie zmieni się przez następne kilka dekad. Został zatrudniony w Black Mesa Research Facility i 5 maja 2000 roku kazano mu uczestniczyć w eksperymencie w komorze testowej C-33/a, w którym miał przesunąć o dziesięć metrów wózek z próbką. To arcytrudne zadanie się nie powiodło, a skończyło się kaskadą rezonansową.

Otworzyły się wszystkie portale, jakie były w instytucie, a każdy wyposażony w Windows komputer dostał choroby niebieskiego ekranu śmierci, przez co doszło do typowej sytuacji typu nikt nic o niczym nie wie. Portale prowadziły do innego wymiaru, tzn. Xen, z którego zaczęły wychodzić złe obce (ang. bad aliens). Po wypadku zginęło mniej więcej 80% personelu naukowego, a w kilka godzin później liczba ta urosła o 17%, gdyż nieostrożne wykształciuchy próbowały się ratować każdą szparą, w której już zalęgły się potworki, dla których klimat instytutu, wypełniony lotnymi konserwantami z napojów gazowanych i wody sodowej i subsytutami białej farby olejnej był nadzwyczaj korzystny i leczniczy.

Główny bohater był jednak jako tako inteligentny, więc zaopatrzył się w latarkę i znalazł łom do wyciągania gwoździ, który okazał się później bronią potężniejszą z małego dystansu niż granat. Zaczął przedzierać się przez korytarze Black Mesa na których ciągle się coś rozwalało i zabijać wszystko co chciało go zamordować. Musiał też uciekać przed systemami zabezpieczeń, które oszalały, gdyż ich firmware opętała aktualizacja pobrana na krótko przed incydentem przed incydentem z serwisu Windows Live!. W wolnej chwili Freeman zadzwonił do centrum obsługi Microsoftu, aby wydano łatkę. Automatyczna sekretarka zapisała jednak nagranie notując niewłaściwą datę, przez co odpowiedź nadeszła dwadzieścia lat później (Gordon odbiera ją w Half-Life'ie 2). No i musiał niszczyć drooogi sprzęt.