Metoda zamka błyskawicznego

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Typowy przykład cwaniactwa drogowego w wykonaniu kierowcy pojazdu C

Patrz na cwaniaka, nie chce stać grzecznie razem z nami? To ja go urządzę!

Typowy polski kierowca o barbarzyńcy stosującym technikę zamka błyskawicznego

Metoda zamka błyskawicznego (jazda na zamek, jazda na suwak, jazda na zakładkę) – niekulturalna technika prowadzenia samochodu, promująca niesprawiedliwość drogową, dająca sposób na chamskie ominięcie zatorów drogowych i wciskanie się wszelkiej maści cwaniaków, którzy nie potrafią tak jak inni grzecznie czekać w korku.

W praktyce[edytuj • edytuj kod]

Spójrzmy na scenkę przedstawioną na obrazku po prawej stronie. W tej sytuacji kierujący pojazdem A powinien ostro dać po hamulcach. Kierujący pojazdem B powinien gwałtownie przyspieszyć, podjeżdżając pod sam zderzak pojazdu A, równocześnie używając sygnału dźwiękowego przeciw kierowcy pojazdu C i wymachując rękami. Niech się cham uczy pokory i cierpliwości. Kierujący pojazdem C powinien spalić się ze wstydu, że jest cwaniakiem drogowym.

Popularność oraz opinie o metodzie zamka błyskawicznego[edytuj • edytuj kod]

Jazda na zamek jest, na szczęście, mało popularna w Polsce, przez większość kierowców jest wręcz nieznana. W polskim kodeksie drogowym, w przeciwieństwie do krajów trzeciego świata, takich jak Niemcy czy Austria, metoda ta nie jest w żaden sposób usankcjonowana prawnie, nie ma więc obowiązku jej stosowania.

Argumenty za jazdą na zamek[edytuj • edytuj kod]

  • pas jazdy, niezależnie od tego czy kończy się za 10/50/100/1000 metrów służy do tego, by po nim jechać, a nie na niego się patrzeć;
  • jazda na zamek skraca średni czas przebywania wszystkich kierowców w korku;
  • jazda na zamek sprawia, że długość korku jest mniejsza, są więc większe szanse, że ciągnący się zator nie zablokuje znajdujących się za nami skrzyżowań;
  • ułatwia się przejazd karetki i policji.

Argumenty przeciwników jazdy na zamek[edytuj • edytuj kod]

  • „ty Blad.png Blad.png jak cię Blad.png to cię twoja Blad.png matka nie pozna, Blad.png”;
  • Józek, dawaj kija, musimy kogoś kultury nauczyć;
  • skoro ja stoję, to ty też stój!

Jak walczyć z jazdą na suwak?[edytuj • edytuj kod]

  • Zawsze używaj tylko i wyłącznie prawego pasa drogi.
  • Lewy pas służy jedynie do wyprzedzania, jeżeli w odległości nie większej niż 10 km od miejsca w którym się znajdujesz, nastąpi zwężenie drogi dwupasmowej do jednopasmowej – używanie pasa lewego staje się całkowicie zakazane.
  • Musisz jechać na zapałki względem samochodu przed tobą – zapewni to, że żaden cwaniak nie spróbuje nawet wcisnąć się przed ciebie.
  • Cały czas musisz być czujny – cwaniaki drogowe tylko czekają okazji by władować się przed ciebie.

Szeryf drogowy[edytuj • edytuj kod]

Po nabraniu wprawy w walce z cwaniakami od suwaka, pewien słuszności swej postawy możesz ustanowić się samozwańczo „szeryfem drogowym”.

Do zadań szeryfa należy nie tylko typowa walka z cwaniakami, ale też:

  • zastawianie obu pasów jezdni, tak by już żaden cwaniak nie mógł dojechać do końca kończącego się pasa, gdzie z dużym prawdopodobieństwem wpuści go jakiś nieświadomy frajer;
  • wysiadanie z samochodu i grożenie pobiciem wszelkim zwolennikom suwaka;
  • dodatkowo możesz w ostatniej chwili zajeżdżać drogę motocyklistom – to że mają tylko dwa kółka, nie znaczy że nie mają grzecznie z całą resztą czekać.
  • warto znaleźć sprzymierzeńca w walce z cwaniakami i jechać obok siebie blokując w ten sposób oba pasy. Równie dobrze mogą się sprawdzić szeroko otwarte drzwi.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]