Zwiastun filmowy

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Medal.svg

Wkrótce w kinach.

Bez tego nie obędzie się żaden zwiastun filmowy

Zwiastun filmowy – nieodzowna część przemysłu filmowego, dla przeciętnego widza zapadająca w pamięć nie mniej niż sam film. W dużej mierze dzięki niemu dzieło filmowe może zrekompensować swój budżet, niezależnie, czy wynosi on $300 dla produkcji kina klasy Z, czy $300 000 000 dla światowych superprodukcji.

Znaczenie zwiastunów filmowych[edytuj • edytuj kod]

Zwiastuny posiadają kolosalne znaczenie dla marketingu – umiejętnie stworzony (według szablonu, gdyż musi być przewidywalny) zwiastun pozwala widzowi zdecydować, czy film będzie podobał mu się czy nie. Inne oczekiwania ma bowiem nastolatek grający na co dzień w World of Warcraft, inne zaś 37-letnia niezamężna kobieta. Zwiastuny filmowe pozwalają również zarabiać twórcom muzyki, dla których utworzono oddzielny gatunek (tzw. muzyka zwiastunowa). Zastanawiające jest używanie identycznej ścieżki dźwiękowej, zwłaszcza w przypadku filmów fantasy – lecz tylko dla uważnego widza, gdyż twórca nie może się zastanawiać i liczyć pieniędzy z tantiem jednocześnie.

Szablony zwiastunów[edytuj • edytuj kod]

Aby zwiastuny były przewidywalne (bardzo ważna jest w marketingu filmowym teoria makdonaldyzacji społeczeństwa), tworzy się je według poniższych szablonów.

Filmy fantasy[edytuj • edytuj kod]

Początek zwiastunu. W tle muzyka orkiestry symfoniczna z chórem.

Historia mitycznej krainy, pokrótce wykładana zazwyczaj przez jej sędziwego i potężnego świadka, który następnie będzie znaczącą postacią. Patetyczny nastrój.

Nastrój mniej patetyczny, początek historii bohatera. Scena popełnionej głupoty lub beznadziejnego żartu wypowiedzianego przez bohatera. Sielankowa muzyka.

Złowrogie, często magiczne zdarzenie, wskutek którego bohater zostaje wpleciony w postępującą intrygę. Muzyka robi się głośniejsza, szybsza i znacznie bardziej mroczna. Lektor wypowiada jedno z poniższych haseł lub ich dowolne kombinacje:

  • będzie musiał wybrać (?)
  • będzie musiał zawierzyć przyjaźni
  • stanie twarzą w twarz z najgorszym niebezpieczeństwem (można dodać: grożącym jego bliskim i przyjaciołom)
  • stanie twarzą w twarz z (imię i epitet czarnego charakteru, np. Przerażający Mortogh)


Zbliża się moment kulminacyjny. Ujęcia przedstawiają przyjaciół i kompanów głównego bohatera, pomagających wyjść mu z opresji. Lektor mówi: Może jednak liczyć na przyjaźń, która jest silniejsza niż zło.

Moment kulminacyjny. Napięcie doprowadzone do momentu, gdzie rozruszniki serca wyłączają się, a silniejszym nie wystarcza nawet wiadro melisy. Szybko zmieniające się losowe ujęcia bitewne na przemian z miłosnymi lub pościgów (na smokach, miotłach) w rytm chóru śpiewającego równo ćwierćnuty i orkiestry grającej fortissimo.

Czarny ekran. Cisza.

Ujęcie krajobrazu przerywane banerami lub głosem lektora: Miłość, Przyjaźń, Walka, Magia.

Chwila ciszy. Następnie, w czasie trwania jednej ćwierćnuty chóru, śpiewającego jak podczas momentu kulminacyjnego, jedno emocjonujące ujęcie, mające pozostawić widza w niepewności.

Tytuł filmu, zwyczajowy zwrot coming soon lub wkrótce w kinach.

Przykładowe filmy: Harry Potter, Eragon, Opowieści z Narnii
Przydatne słowa klucze: epicki, mroczny, magiczny, złowrogi, przyjaźń

Komedie i komedie romantyczne[edytuj • edytuj kod]

The Hangover

Początek zwiastunu. Swobodna muzyka w rodzaju I'll be there for you z serialu Przyjaciele.

Zawiązanie akcji. Typowe ujęcia:

  • Samochód jadący do Kalifornii drogą stanową 66.
  • Dom na Florydzie.
  • Plaża w Los Angeles.
  • Manhattan widziany z lotu ptaka.
  • Paryż widziany z lotu ptaka.
  • Londyn widziany z lotu ptaka.

Poszczególne sceny porozdzielane są banerami z napisami w rodzaju:

  • Lato w Las Vegas.
  • Żona na wakacjach.
  • Awans (lub urlop) w pracy.
  • Najlepsi kumple.
  • Mała wycieczka.

Uwaga! Treść banerów musi być powiązana z ujęciami i tworzyć logiczną całość!

Muzyka urywa się. Obleśny żart, zwykle wiążący się z seksem, czynnościami fizjologicznymi lub alkoholem. Czasem też ujęcie przedstawiające bekającego grubasa lub całą serię beknięć poszczególnych bohaterów filmu.

Powraca muzyka. Dalsza część akcji. Baner, np. Klapa, Porażka.

Następuje seria losowych wypowiedzi aktorów grających w filmie przy lektorze wymieniającym ich nazwiska. Wypowiedzi te nie muszą być w sposób logiczny związane z filmem, ważne jednak, by były śmieszne, a nade wszystko zwariowane.

Zwyczajowe hasło Najbardziej zwariowana komedia roku.

Tytuł filmu (dobrze, by miał konotacje z seksem, alkoholem i kumplami), zwyczajowy zwrot coming soon lub wkrótce w kinach.

Przykładowe filmy: Kac Vegas, Kac Vegas w Bangkoku, Och, Karol 2
Przydatne słowa klucze: zwariowany, ześwirowany, kumple, porażka, seks.

Dramaty i melodramaty[edytuj • edytuj kod]

Początek zwiastunu. Muzyka na wiolonczelę, chór lub orkiestrę symfoniczną. Byleby była smutna.

Fragmenty filmu, zwykle urwane dialogi:

  • To niemożliwe…
  • Dlaczego właśnie ja?
  • Czy… czy to prawda?

Postaci rozmawiają przyciszonym głosem i smutno podnoszą wzrok. Nierzadko wplatane są również ujęcia zamglonych wrzosowisk i lasów.

Fragmenty filmu zaczynają być przerywane banerami. Przykładowe teksty banerów:

  • Kochała go./Kochał ją./Kochała ją./Kochał go.
  • …lecz poczuł tylko zimny lód.
  • …lecz napotkali przeszkody…
  • …nie do przejścia.
  • Czasem miłość jest niemożliwa.
  • Byli skazani na wykluczenie.


Ujęcie z postacią lub zdarzeniem, z którymi związany jest zwrot akcji i odmiana sytuacji bohatera.

Baner, np. Lecz los się odmieni.

Niekiedy podawane są tu nazwiska głównych aktorów, niemal zawsze natomiast hasło obrazujące fabułę filmu (Miłość jest silniejsza od władzy/pieniędzy/śmierci/zła.)

Tytuł filmu (związany z bohaterem, osobą lub zdarzeniem mającym wpływ na zwrot w akcji lub zamglonymi wrzosowiskami), zwyczajowy zwrot coming soon lub wkrótce w kinach.

Przykładowe filmy: Pan od muzyki, Wichrowe wzgórza
Przydatne słowa klucze: przeznaczenie (los), miłość, nieszczęśliwa miłość, łzy, przeszkody, zamglone wrzosowiska.

Uwagi[edytuj • edytuj kod]

  • Ważne, by zwiastun choćby najbardziej dramatycznego filmu miał w sobie pozytywny akcent – widz nie może być narażony na ciągłe epatowanie smutkiem, gdyż nie pójdzie na premierę, zaś do kasy filmowej nie wpadnie kilka dodatkowych dolarów.
  • Pożądane jest przedstawienie filmu jako światowej superprodukcji i światowego hitu.
  • Wskazane jest uwypuklenie, że to film twórcy + TYTUŁ, nawet jeżeli ów twórca przy owym filmie trzymał na plecach reflektor.
  • Należy unikać zwiastunów wymagających od widza myślenia.
  • Równie unikać należy wychodzenia poza ramy schematu.
  • Niedopuszczalne jest stworzenie zwiastunu artystycznego – ma on znaczenie czysto finansowe.