Rękoczyn: Różnice pomiędzy wersjami
(→Rodzaje rękoczynów: lit.) |
Grzeeesiek (dyskusja • edycje) M (dr.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Rękoczyn''' (często występują parami w liczbie mnogiej jako ''rękoczyny'') |
'''Rękoczyn''' (często występują parami w liczbie mnogiej jako ''rękoczyny'') – [[rękodzieło]] dokonane zwykle na materiale cielesnym osoby (przeważnie [[twarz]]y), z którą [[rekodzielnik]] (wykonawca rękoczynu) ma drobne niezgodności w poglądach co do istoty spraw, problemów, nurtów [[polityka|politycznych]] i [[społeczeństwo|społecznych]]. [[Spektrum]] będące zaczynem tego typu rękodzieła może być dość szerokie. |
||
== Rodzaje rękoczynów == |
== Rodzaje rękoczynów == |
||
[[Plik:AbdullahTheButcher.jpg|thumb|250px|'''Krwisty befsztyk''' |
[[Plik:AbdullahTheButcher.jpg|thumb|250px|'''Krwisty befsztyk''' – praca najwyższej próby.]] |
||
W zależności od nasilenia różnicy zdań pomiędzy rękodzielnikami (w zwyczaju jest, że wyjściowy materiał cielesny po chwili przeistacza się także w rękodzielnika i potem występuje już wspólna praca i wspólne działanie twórcze obu [[artysta|artystów]] nad dziełem) można wyróżnić kilka rodzajów dzieł artystycznych powstałych w wyniku rękoczynu: |
W zależności od nasilenia różnicy zdań pomiędzy rękodzielnikami (w zwyczaju jest, że wyjściowy materiał cielesny po chwili przeistacza się także w rękodzielnika i potem występuje już wspólna praca i wspólne działanie twórcze obu [[artysta|artystów]] nad dziełem) można wyróżnić kilka rodzajów dzieł artystycznych powstałych w wyniku rękoczynu: |
||
#'''czerwona morda''' |
#'''czerwona morda''' – gdy artyści są amatorami a praca jest mało zaawansowana (bądź artyści mało się do niej przyłożyli); często powstaje, gdy jedną ze stron jest artystka, używająca popularnej w tych kręgach artystycznych metody pracy ''„z liścia”'' |
||
#'''granat paryski''' |
#'''granat paryski''' – prace zaawansowanych amatorów; można uznać, że już na pograniczu sztuki |
||
#'''czarne okulary''' |
#'''czarne okulary''' – jak wyżej, gdy artyści patrzyli sobie zbyt głęboko w [[oko|oczy]] |
||
#'''nos boksera''' |
#'''nos boksera''' – prace znanych artystów biegłych w rzemiośle |
||
#'''bitki''' |
#'''bitki''' – prace prawdziwych zawodowców |
||
#'''krwisty befsztyk''' |
#'''krwisty befsztyk''' – prace najwyższej próby; artystów którzy wprawnie korzystają ze specjalistycznych narzędzi do obróbki skrawaniem (takich jak [[bejzbol]] lub [[kastet]]) |
||
== Odbiór społeczny tego rodzaju sztuki == |
== Odbiór społeczny tego rodzaju sztuki == |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
Obserwuje się jednak dość spory odłam [[społeczeństwo|społeczeństwa]], który zdaje się nie rozumieć tej sztuki i swoją agresywną postawą często zakłóca (a często nawet w sposób brutalny przerywa) spokojną zabawę ludyczną. Wspólną cechą zewnętrzną owych osobników jest dość sformalizowany ubiór (często w kolorze niebieskim, granatowym lub czarnym) co może świadczyć o tym, że owi osobnicy należą do jakiejś [[sekta|sekty]] lub są [[bojówka|bojówką]] jakiegoś ruchu politycznego. |
Obserwuje się jednak dość spory odłam [[społeczeństwo|społeczeństwa]], który zdaje się nie rozumieć tej sztuki i swoją agresywną postawą często zakłóca (a często nawet w sposób brutalny przerywa) spokojną zabawę ludyczną. Wspólną cechą zewnętrzną owych osobników jest dość sformalizowany ubiór (często w kolorze niebieskim, granatowym lub czarnym) co może świadczyć o tym, że owi osobnicy należą do jakiejś [[sekta|sekty]] lub są [[bojówka|bojówką]] jakiegoś ruchu politycznego. |
||
'' |
''”To wielka szkoda, że spory odłam społeczeństwa, nie umie pojąć tej sztuki i radośnie włączyć się do wspólnej [[zabawa|zabawy]]. Jest to także duże wyzwanie dla służb społecznych i [[streetwork]]erów aby ucywilizować jakoś ten element”'' twierdzi dr. hab. Marian Skóra z Instytutu Badań Społecznych PAN. |
||
{{clear}} |
|||
{{Przypisy}} |
|||
[[Kategoria:Sztuka]] |
[[Kategoria:Sztuka]] |
Wersja z 18:05, 12 sie 2011
Rękoczyn (często występują parami w liczbie mnogiej jako rękoczyny) – rękodzieło dokonane zwykle na materiale cielesnym osoby (przeważnie twarzy), z którą rekodzielnik (wykonawca rękoczynu) ma drobne niezgodności w poglądach co do istoty spraw, problemów, nurtów politycznych i społecznych. Spektrum będące zaczynem tego typu rękodzieła może być dość szerokie.
Rodzaje rękoczynów
W zależności od nasilenia różnicy zdań pomiędzy rękodzielnikami (w zwyczaju jest, że wyjściowy materiał cielesny po chwili przeistacza się także w rękodzielnika i potem występuje już wspólna praca i wspólne działanie twórcze obu artystów nad dziełem) można wyróżnić kilka rodzajów dzieł artystycznych powstałych w wyniku rękoczynu:
- czerwona morda – gdy artyści są amatorami a praca jest mało zaawansowana (bądź artyści mało się do niej przyłożyli); często powstaje, gdy jedną ze stron jest artystka, używająca popularnej w tych kręgach artystycznych metody pracy „z liścia”
- granat paryski – prace zaawansowanych amatorów; można uznać, że już na pograniczu sztuki
- czarne okulary – jak wyżej, gdy artyści patrzyli sobie zbyt głęboko w oczy
- nos boksera – prace znanych artystów biegłych w rzemiośle
- bitki – prace prawdziwych zawodowców
- krwisty befsztyk – prace najwyższej próby; artystów którzy wprawnie korzystają ze specjalistycznych narzędzi do obróbki skrawaniem (takich jak bejzbol lub kastet)
Odbiór społeczny tego rodzaju sztuki
Opinia społeczna jest zwykle pozytywnie nastawiona do tego rodzaju sztuki i chętnie aktywnie włącza się do wspólnej pracy i zabawy razem z artystami podczas warsztatów plenerowych (tzw. performensów).
Obserwuje się jednak dość spory odłam społeczeństwa, który zdaje się nie rozumieć tej sztuki i swoją agresywną postawą często zakłóca (a często nawet w sposób brutalny przerywa) spokojną zabawę ludyczną. Wspólną cechą zewnętrzną owych osobników jest dość sformalizowany ubiór (często w kolorze niebieskim, granatowym lub czarnym) co może świadczyć o tym, że owi osobnicy należą do jakiejś sekty lub są bojówką jakiegoś ruchu politycznego.
”To wielka szkoda, że spory odłam społeczeństwa, nie umie pojąć tej sztuki i radośnie włączyć się do wspólnej zabawy. Jest to także duże wyzwanie dla służb społecznych i streetworkerów aby ucywilizować jakoś ten element” twierdzi dr. hab. Marian Skóra z Instytutu Badań Społecznych PAN.