Nonsensopedia:Opisywanie grafik: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Vandalism. Anulowano wersję użytkownika 77.113.100.238)
Linia 21: Linia 21:


=== Lista parametrów ===
=== Lista parametrów ===
{{d|Description}} opis pliku. Możesz w nim popisać się swoją wyobraźnią albo po prostu wskazać, jakie planujesz zastosowanie dla pliku. Choć nie jest obowiązkowy, warto go uzupełnić, aby ułatwić (bądź utrudnić) pracę indeksatorom wyszukiwarek.
* {{t|Description}} opis pliku. Możesz w nim popisać się swoją wyobraźnią albo po prostu wskazać, jakie planujesz zastosowanie dla pliku. Choć nie jest obowiązkowy, warto go uzupełnić, aby ułatwić (bądź utrudnić) pracę indeksatorom wyszukiwarek.
{{d|Date}} całkowicie opcjonalna rubryka. Przydaje się w dość konkretnym przypadku – kiedy trzeba udowodnić, że praca należy lub może należeć do domeny publicznej ze względu na wygaśnięcie majątkowych praw autorskich (co odbywa się zwykle po 70 latach od śmierci twórcy).
* {{t|Date}} całkowicie opcjonalna rubryka. Przydaje się w dość konkretnym przypadku – kiedy trzeba udowodnić, że praca należy lub może należeć do domeny publicznej ze względu na wygaśnięcie majątkowych praw autorskich (co odbywa się zwykle po 70 latach od śmierci twórcy).
:Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.
:Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.
{{d|<u>Source</u>}} parametr obowiązkowy. W tym miejscu podajesz źródło pliku.
* {{t|<u>Source</u>}} parametr obowiązkowy. W tym miejscu podajesz źródło pliku.
:Jeśli plik jest pobrany z Internetu, umieść odnośnik do strony, z której go pobrano (NIE hotlinkuj samej pracy!). Może się też okazać, że witryna, która udostępnia materiał, podaje jako miejsce pochodzenia inny odnośnik lub zamieszcza informacje o publikacji papierowej – ogólna zasada jest taka, aby docierać do możliwie pierwotnego źródła (choć w przypadku skanu można odesłać do informacji o procesie skanowania). W przypadku filmów i gier sprawa jest prosta – po prostu podajesz ich tytuły.
:Jeśli plik jest pobrany z Internetu, umieść odnośnik do strony, z której go pobrano (NIE hotlinkuj samej pracy!). Może się też okazać, że witryna, która udostępnia materiał, podaje jako miejsce pochodzenia inny odnośnik lub zamieszcza informacje o publikacji papierowej – ogólna zasada jest taka, aby docierać do możliwie pierwotnego źródła (choć w przypadku skanu można odesłać do informacji o procesie skanowania). W przypadku filmów i gier sprawa jest prosta – po prostu podajesz ich tytuły.
:Jeśli materiał jest wykonany przez Ciebie, umieść szablon {{s|PracaWłasna}}. W przypadku, gdy praca jest dziełem pochodnym (korzysta z innych grafik), umieść również odpowiednie linki do źródeł – do tego służy dodatkowy parametr wskazanego szablonu. Możesz tam także umieścić okoliczności powstania, np. użyty program.
:Jeśli materiał jest wykonany przez Ciebie, umieść szablon {{s|PracaWłasna}} . W przypadku, gdy praca jest dziełem pochodnym (korzysta z innych grafik), umieść również odpowiednie linki do źródeł – do tego służy dodatkowy parametr wskazanego szablonu. Możesz tam także umieścić okoliczności powstania, np. użyty program.
{{d|<u>Author</u>}} musisz go podać zarówno, jeżeli materiał jest klasycznie chroniony, jak i gdy opatrzono go niektórymi wolnymi licencjami (głównie CC, GFDL, a także wspomniana już PD-old). Witryny, które z założenia służą udostępnianiu grafik (np. Flickr), posiadają profile użytkowników – wskazane jest, aby zamieścić odnośnik do takiego profilu. Na stronach prywatnych poszukaj sekcji „O mnie”, ewentualnie „Kontakt”.
* {{t|<u>Author</u>}} musisz go podać zarówno, jeżeli materiał jest klasycznie chroniony, jak i gdy opatrzono go niektórymi wolnymi licencjami (głównie CC, GFDL, a także wspomniana już PD-old). Witryny, które z założenia służą udostępnianiu grafik (np. Flickr), posiadają profile użytkowników – wskazane jest, aby zamieścić odnośnik do takiego profilu. Na stronach prywatnych poszukaj sekcji „O mnie”, ewentualnie „Kontakt”.
:Jeśli to Ty jesteś autorem dzieła, po prostu podaj odnośnik do swojej strony użytkownika – format linku będzie wyglądał tak: <code><nowiki>[[Użytkownik:Nonsensik|]]</nowiki></code>.
:Jeśli to Ty jesteś autorem dzieła, po prostu podaj odnośnik do swojej strony użytkownika – format linku będzie wyglądał tak: <code><nowiki>[[Użytkownik:Nonsensik|]]</nowiki></code>.
{{d|<u>Permission</u>}} miejsce, w którym wskazujesz licencję wgranego przez siebie pliku. W tym celu korzystasz z odpowiednich szablonów – [[Nonsensopedia:Licencje grafik/lista licencji|tutaj]] i [[Nonsensopedia:Szablony/grafiki|tutaj]] odnajdziesz bardziej szczegółowe informacje na ten temat.
* {{t|<u>Permission</u>}} miejsce, w którym wskazujesz licencję wgranego przez siebie pliku. W tym celu korzystasz z odpowiednich szablonów – [[Nonsensopedia:Licencje grafik/lista licencji|tutaj]] i [[Nonsensopedia:Szablony/grafiki|tutaj]] odnajdziesz bardziej szczegółowe informacje na ten temat.
{{d|Other_versions}} parametr opcjonalny, rzadko stosowany. Umieszczane są tu utwory pochodne bądź w inny sposób związane z opisywanym materiałem (np. jeśli wgrywasz etap jakiejś instrukcji, możesz wskazać na pozostałe jej części).
* {{t|Other_versions}} parametr opcjonalny, rzadko stosowany. Umieszczane są tu utwory pochodne bądź w inny sposób związane z opisywanym materiałem (np. jeśli wgrywasz etap jakiejś instrukcji, możesz wskazać na pozostałe jej części).
:Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.
:Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.



Wersja z 14:27, 29 lis 2014

Każdy materiał musi mieć określoną i udowodnioną licencję. Jeśli jej nie posiada, zostanie wkrótce po przesłaniu usunięta. Oto wskazówki, jak dobrać odpowiednią licencję:

Elementy składowe opisu

Każdy opis grafiki powinien składać się co najmniej z poniższych elementów:

  • linku do oryginału (jeśli to nie jest praca własna);
  • informacji o autorze;
  • licencji.

Podczas przesyłania pliku w formularzu powinien pojawić się szablon {{information}} (jeśli go nie ma, należy skopiować poniższy), który wyświetla się w takiej postaci:

{{Information|
Description=
Date=
Source=
Author=
Permission=
Other_versions=
}}

Widać zatem, że wyposażony jest zarówno w najpotrzebniejsze rubryki, jak i miejsca na informacje dodatkowe.

Lista parametrów

  • Szablon:T opis pliku. Możesz w nim popisać się swoją wyobraźnią albo po prostu wskazać, jakie planujesz zastosowanie dla pliku. Choć nie jest obowiązkowy, warto go uzupełnić, aby ułatwić (bądź utrudnić) pracę indeksatorom wyszukiwarek.
  • Szablon:T całkowicie opcjonalna rubryka. Przydaje się w dość konkretnym przypadku – kiedy trzeba udowodnić, że praca należy lub może należeć do domeny publicznej ze względu na wygaśnięcie majątkowych praw autorskich (co odbywa się zwykle po 70 latach od śmierci twórcy).
Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.
  • Szablon:T parametr obowiązkowy. W tym miejscu podajesz źródło pliku.
Jeśli plik jest pobrany z Internetu, umieść odnośnik do strony, z której go pobrano (NIE hotlinkuj samej pracy!). Może się też okazać, że witryna, która udostępnia materiał, podaje jako miejsce pochodzenia inny odnośnik lub zamieszcza informacje o publikacji papierowej – ogólna zasada jest taka, aby docierać do możliwie pierwotnego źródła (choć w przypadku skanu można odesłać do informacji o procesie skanowania). W przypadku filmów i gier sprawa jest prosta – po prostu podajesz ich tytuły.
Jeśli materiał jest wykonany przez Ciebie, umieść szablon {{PracaWłasna}} . W przypadku, gdy praca jest dziełem pochodnym (korzysta z innych grafik), umieść również odpowiednie linki do źródeł – do tego służy dodatkowy parametr wskazanego szablonu. Możesz tam także umieścić okoliczności powstania, np. użyty program.
  • Szablon:T musisz go podać zarówno, jeżeli materiał jest klasycznie chroniony, jak i gdy opatrzono go niektórymi wolnymi licencjami (głównie CC, GFDL, a także wspomniana już PD-old). Witryny, które z założenia służą udostępnianiu grafik (np. Flickr), posiadają profile użytkowników – wskazane jest, aby zamieścić odnośnik do takiego profilu. Na stronach prywatnych poszukaj sekcji „O mnie”, ewentualnie „Kontakt”.
Jeśli to Ty jesteś autorem dzieła, po prostu podaj odnośnik do swojej strony użytkownika – format linku będzie wyglądał tak: [[Użytkownik:Nonsensik|]].
  • Szablon:T miejsce, w którym wskazujesz licencję wgranego przez siebie pliku. W tym celu korzystasz z odpowiednich szablonów – tutaj i tutaj odnajdziesz bardziej szczegółowe informacje na ten temat.
  • Szablon:T parametr opcjonalny, rzadko stosowany. Umieszczane są tu utwory pochodne bądź w inny sposób związane z opisywanym materiałem (np. jeśli wgrywasz etap jakiejś instrukcji, możesz wskazać na pozostałe jej części).
Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.

Szablony dodatkowe

Oprócz parametrów szablonu {{information}} możesz zetknąć się z kilkoma dodatkowymi informacjami:

Szablon Opis
{{GNM}} Grafika, która decyzją społeczności uzyskała medal.
{{Niewektorowa}} Grafika rastrowa, która składa się z prostych elementów – w takich przypadkach zaleca się, aby została przekształcona w grafikę wektorową.
Może się też zdarzyć, że pomimo istnienia obrazka w postaci wektorowej ktoś przesyła jego rastrowy „odcisk”.
{{Wektorowa}} Grafika wektorowa. W odróżnieniu od grafiki rastrowej może być bez przeszkód powiększana. Format ten pozwala także na przechowywanie elementów warstwami oraz nadawanie poszczególnym z nich indywidualnych zastosowań.
{{Zgoda}} Materiał oczekujący na zgodę autora na zamieszczenie.

Wszystkie powinny być umieszczane nad {{information}}. Pozwala to na zachowanie pierwszeństwa kategorii technicznych przed licencyjnymi (domyślnie ukrytymi) i tematycznymi.