Słownik:Brydżowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 43: Linia 43:
* '''pidwaki''' – dwa piki
* '''pidwaki''' – dwa piki
* '''plaża''' – ręka o marnej sile, blotki
* '''plaża''' – ręka o marnej sile, blotki
* '''przejąć''' dołożyć kartę bezpośrednio wyższą od zagranej
* '''przejąć''' dołożyć kartę bezpośrednio wyższą od zagranej
* '''przejście''' – komunikacja między stołem a ręką
* '''przejście''' – komunikacja między stołem a ręką
* '''przerzucić się''' – zagrać kartę przed swoją kolejką
* '''przerzucić się''' – zagrać kartę przed swoją kolejką

Wersja z 22:29, 31 lip 2018

B

  • bez – przegrany kontrakt
  • biłgorajskie bez atu – słabe bez atu poniżej 7 punktów
  • blotka – karta niższa od dziesiatki

C

  • cynk – nielegalna informacja przekazana poza licytacją

D

  • druga ręka jest od podcierania dupy – zasada nieprzebijania z drugiej ręki (od wistującego)
  • dziwka – dama

F

  • figur na figur – nieformalna zasada przebijania przy impasowaniu

G

  • grać górą – zagrywać karty od najstarszej

H

  • honor – 1. karta od 10 wzwyż 2. pogardliwa nazwa dziesiątki

K

  • karta piwna – siódemka karo, zrzucona w ostatniej lewie jest wskazówką dla partnera, że należy postawić piwo
  • kawiarnia – cztery damy
  • korona – karty od asa do dziesiątki w jednym kolorze na ręku lub 4 asy

L

  • leżeć – przegrać kontrakt
  • leżą – przy wykładaniu dziadka nieformalne ogłoszenie renonsu
  • longier – powyżej 7 kart w kolorze

M

  • mariaż holenderski – król i walet
  • mieszać – tasować karty
  • młodsze – kara i trefle
  • młotek – kontra

O

  • obciągać – zgrywać atuty

P

  • partyjni – para po partii
  • pidwaki – dwa piki
  • plaża – ręka o marnej sile, blotki
  • przejąć – dołożyć kartę bezpośrednio wyższą od zagranej
  • przejście – komunikacja między stołem a ręką
  • przerzucić się – zagrać kartę przed swoją kolejką
  • puszczać – dołożyć kartę nieprzebijającą

R

  • renons – brak karty w danym kolorze
  • ręka – karty w rękach rozgrywającego
  • robiąca – gra dająca partię lub robra

s

  • Sokole Oko wódz impasów – gracz zaglądający przeciwnikom w karty
  • Sprzęt – karty
  • starsze – piki i kiery
  • stół – karty dziadka leżące na stole
  • studnia – gra nierobiąca dogranej
  • szlem – gra siedem w kolor lub nez atu
  • szlemik – gra sześć w kolor lub nez atu

Ś

  • śruba – kontra

T

  • trzecia ręka bije a piszczy – zasada zachowania się przy impasie
  • tuz – as

W

  • wacek – walet
  • wanna – sprzęt kuchenny, karta idzie tej parze, która siedzi po długości wanny
  • w Pińczowie dnieje' – proszę o wist
  • wykładana gra – gra, którą przeciwnicy uznaliby, gdyby rozgrywający wyłożył karty, pewna gra

Ż

  • żyleta – bardzo silna karta