Słownik:Brydżowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 2: Linia 2:
* '''bez''' – przegrany kontrakt
* '''bez''' – przegrany kontrakt
* '''bezpartyjni''' – para przed partią
* '''bezpartyjni''' – para przed partią
* '''bezpasowiec''' – osoba grająca pokrętną konwencją zabraniającą pasowania mimo beznadziejnej karty, gatunek szkodliwy i tępiony
* '''biłgorajskie bez atu''' – słabe bez atu poniżej 7 punktów
* '''biłgorajskie bez atu''' – słabe bez atu poniżej 7 punktów
* '''blotka''' – karta niższa od dziesiątki
* '''blotka''' – karta niższa od dziesiątki

Wersja z 23:12, 31 lip 2018

B

  • bez – przegrany kontrakt
  • bezpartyjni – para przed partią
  • bezpasowiec – osoba grająca pokrętną konwencją zabraniającą pasowania mimo beznadziejnej karty, gatunek szkodliwy i tępiony
  • biłgorajskie bez atu – słabe bez atu poniżej 7 punktów
  • blotka – karta niższa od dziesiątki

C

  • cynk – nielegalna informacja przekazana poza licytacją

D

  • dograna – partia lub rober
  • dojście do stołu – możliwość przejścia do wistowania kartami dziadka
  • druga ręka jest od podcierania dupy – zasada nieprzebijania z drugiej ręki (od wistującego)
  • dupek – walet
  • dziwka – dama
  • dziadek – partner rozgrywającego, najczęściej zajmuje się parzeniem kawy

F

  • figur na figur – nieformalna zasada przebijania przy impasowaniu
  • flauta – słaba ręka, plaża

G

  • górka – 1. nadróbki 2. zapis nad kreską
  • grać górą – zagrywać karty od najstarszej

H

  • honor – 1. karta od 10 wzwyż 2. pogardliwa nazwa dziesiątki

K

  • karta piwna – siódemka karo, zrzucona w ostatniej lewie jest wskazówką dla partnera, że należy postawić piwo
  • kawiarnia – cztery damy
  • konwencja – zespół sztucznych odzywek mających inne znaczenie niż powszechnie rozumiane
  • korona – karty od asa do dziesiątki w jednym kolorze na ręku lub 4 asy

L

  • leżeć – przegrać kontrakt
  • leżą – przy wykładaniu dziadka nieformalne ogłoszenie renonsu
  • longier – powyżej 7 kart w kolorze

M

  • mariaż – król i dama
  • mariaż holenderski – król i walet
  • mieszać – tasować karty
  • młodsze – kara i trefle
  • młotek – kontra

N

  • na stół pod stołem – zerwanie komunikacji ręka – stół
  • nadróbka – lewy powyżej zalicytowanego kontraktu

O

  • obciągać – zgrywać atuty
  • obłożyć – przegrać zapowiedziany kontrakt

P

  • partyjni – para po partii
  • pidwaki – dwa piki
  • plaża – ręka o marnej sile, blotki
  • po trzecim pasie nie odzywaj się kutasie – zasada w licytacji, nie dotyczy pierwszego okrążenia
  • północ – karta nie świnia, po północy się odmienia
  • przejąć – dołożyć kartę bezpośrednio wyższą od zagranej
  • przejście – komunikacja między stołem a ręką
  • przerzucić się – zagrać kartę przed swoją kolejką
  • puszczać – dołożyć kartę nieprzebijającą

R

  • renons – brak karty w danym kolorze
  • ręka – karty w rękach rozgrywającego
  • robiąca – gra dająca partię lub robra

s

  • Sokole Oko wódz impasów – gracz zaglądający przeciwnikom w karty
  • spadła – o zagranej karcie
  • spod króla – zagranie kartą niższą mimo posiadania króla
  • sprzęt – karty
  • starsze – piki i kiery
  • stół – karty dziadka leżące na stole
  • studnia – gra nierobiąca dogranej
  • swoje – ugranie kontraktu bez nadróbek
  • szlem – gra siedem w kolor lub bez atu
  • szlemik – gra sześć w kolor lub bez atu

Ś

  • śruba – kontra
  • św. Piatnik – mityczny patron brydżystów

T

  • tęgie dzwonki – silne kara
  • trzecia ręka bije a piszczy – zasada zachowania się przy impasie
  • tuz – as

W

  • wacek – walet
  • wanna – sprzęt łazienkowy, karta idzie tej parze, która siedzi po długości wanny
  • wpadka – nieugranie wylicytowanego kontraktu
  • w Pińczowie dnieje – proszę o wist
  • wykładana gra – gra, którą przeciwnicy uznaliby, gdyby rozgrywający wyłożył karty, pewna gra

Z

  • zabawki – atuty
  • zgłosić – wylicytować kolor po raz pierwszy
  • z czwartej najlepszej – niepisana zasada wistu przy grze bez atu, nakazująca wyjście z czwartej najsilniejszej karty najdłuższego koloru

Ż

  • żyleta – bardzo silna karta