JDM: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Anulowano wersję użytkownika 79.189.215.202 komentarze do siebie)
Linia 2: Linia 2:


==JDM w praktyce==
==JDM w praktyce==
pojęcie związane głównie z motoryzacją, oznaczające produkt przeznaczony do sprzedaży w Japonii. Pojęcie to jest powszechnie używane w USA.
W Polsce JDM kojarzony jest ze spojlerami używanymi przez sadowników do zbierania gruszek w sezonie, kryształowymi lampami o właściwościach oślepiających kierowców z tyłu, pomalowanych pomarańczową farba olejną kierunkowskazach i gąbką na podszybiu spełniającą rolę filtra przeciwpyłkowego. Dopuszczalne jest też zastąpienie części karoserii plastikowymi bądź kartonowymi odpowiednikami w celu obniżenia masy, oraz wycięcie w masce wlotu powietrza o powierzchni m<sup>2</sup> celem chłodzenia silnika i kabli wysokiego napięcia świeżą deszczówką. Naklejki z nazwą marki auta, oraz części rzekomo w nim użytych, przyklejone na drzwiach, masce, dachu, szybie tylnej, przedniej i w ogóle gdziekolwiek się da. Oczywiście nie może też zabraknąć nieosłoniętego filtra stożkowego w dolocie, koniecznie skierowanego na miejsce gdzie temperatura pod maską jest najwyższa. Mile widziany chip tuning +47KM za 5zł z Allegro.

Znaczenie tego pojęcia uległo rozszerzeniu i zazwyczaj jest używane do nazwania pewnego typu przeróbek, jakim ulegają japońskie samochody. Większość przeróbek ma za zadanie zwiększyć przydatność samochodu do ulicznych wyścigów, bądź do driftingu. Przeróbki te polegają między innymi na znacznym obniżeniu zawieszenia, montażu lżejszych felg, gdy zmiany w karoserii samochodu są delikatne, zazwyczaj montowane są elementy z włókna węglowego, które sukcesywnie obniżają masę samochodu. Ciekawostką są kierunkowskazy o pomarańczowych kloszach. Reszta zmian dotyczy silnika niejednokrotnie dostosowywanego do wysokich obrotów, oraz czasem wyposażanego w turbosprężarkę.

Wiele samochodów produkcji japońskiej przewidzianych do sprzedaży poza terenem kraju różniło się od swych odpowiedników dostępnych w Japonii. Jedną z najważniejszych różnic są zmiany w budowie silnika, które ograniczają jego moc, lecz pozwalają stosować benzynę o niższej liczbie oktanowej, niedostępnej w Japonii. Silniki o identycznej pojemności skokowej przewidziane do użycia na terenie Japonii mają większą moc, lecz wymagają stosowania droższej benzyny wysokooktanowej, gdyż inaczej ryzykuje się jego uszkodzenie poprzez spalanie stukowe. Inne różnice dotyczą wyposażenia samochodu - często pojazdy JDM posiadają wyposażenie, które w innych krajach było całkowicie niedostępne, bądź opcjonalne. Pojazdy przerabiane na styl JDM często są wyposażane w importowane z Japonii elementy, takie, jak sensory deszczu, elektryczne odświeżacze powietrza, fabryczne światła halogenowe czy automatyczna klimatyzacja.


==Fury JDM==
==Fury JDM==

Wersja z 15:13, 21 sty 2010

JDM (Japanese Domestic Market, w wolnym tłumaczeniu japońska doza modeliny) – W czasach kiedy dinozaury jeździły mercedesami a młodzież słuchała Modern Talking, oznaczało to auta sprzedawane na rynku japońskim. Obecnie znaczenie tego pojęcia uległo rozszerzeniu i zazwyczaj jest używane do nazwania pewnego typu przeróbek aut japońskich, bądź dowolnych innych, jako że przeciętny bywalec forów JDM wie o autach tylko to, czego dowiedział się z Faktu.

JDM w praktyce

pojęcie związane głównie z motoryzacją, oznaczające produkt przeznaczony do sprzedaży w Japonii. Pojęcie to jest powszechnie używane w USA.

Znaczenie tego pojęcia uległo rozszerzeniu i zazwyczaj jest używane do nazwania pewnego typu przeróbek, jakim ulegają japońskie samochody. Większość przeróbek ma za zadanie zwiększyć przydatność samochodu do ulicznych wyścigów, bądź do driftingu. Przeróbki te polegają między innymi na znacznym obniżeniu zawieszenia, montażu lżejszych felg, gdy zmiany w karoserii samochodu są delikatne, zazwyczaj montowane są elementy z włókna węglowego, które sukcesywnie obniżają masę samochodu. Ciekawostką są kierunkowskazy o pomarańczowych kloszach. Reszta zmian dotyczy silnika niejednokrotnie dostosowywanego do wysokich obrotów, oraz czasem wyposażanego w turbosprężarkę.

Wiele samochodów produkcji japońskiej przewidzianych do sprzedaży poza terenem kraju różniło się od swych odpowiedników dostępnych w Japonii. Jedną z najważniejszych różnic są zmiany w budowie silnika, które ograniczają jego moc, lecz pozwalają stosować benzynę o niższej liczbie oktanowej, niedostępnej w Japonii. Silniki o identycznej pojemności skokowej przewidziane do użycia na terenie Japonii mają większą moc, lecz wymagają stosowania droższej benzyny wysokooktanowej, gdyż inaczej ryzykuje się jego uszkodzenie poprzez spalanie stukowe. Inne różnice dotyczą wyposażenia samochodu - często pojazdy JDM posiadają wyposażenie, które w innych krajach było całkowicie niedostępne, bądź opcjonalne. Pojazdy przerabiane na styl JDM często są wyposażane w importowane z Japonii elementy, takie, jak sensory deszczu, elektryczne odświeżacze powietrza, fabryczne światła halogenowe czy automatyczna klimatyzacja.

Fury JDM

Fura JDM może służyć do lansu bądź wyrywania lachonów. Najczęściej spotykane fury JDM w Polsce to:

  • Honda Civic
  • Honda CRX
  • Honda Prelude
  • Mazda 323F
  • Mazda MX-3
  • Mitsubishi Eclipse, które produkowane są w USA
  • Toyota Supra
  • Toyota Corolla
  • Toyota Celica
  • Opel Calibra
  • Opel Kadett
  • Fiat 126p

Akcesoria JDM

Ponieważ JDM stał się dla wielu tunerów wyznacznikiem gustu doskonałego odrzucają oni wszelkie pozory własnego stylu kupując za pośrednictwem allegro.pl oraz koleżanki z lumpexu na kilogramy wszystko co ma pożądany znaczek. Stąd przeciętnego fana JDM poznamy po:

  • Breloczku JDM
  • Portfelu Honda/Nismo/Mazda/Toyota/Mitsubishi
  • Czapeczce z daszkiem do kompletu
  • Koszulce JDM
  • Butach Ferrari z odklejonym znaczkiem zastąpionym napisem JDM wykonanym markerem(JDM)
  • Bieliźnie JDM
  • Plecaku JDM (ew. HWDP)
  • Dziewczynie JDM (jakaś durna małolata)

Warte odnotowania są także naklejki umieszczane w dowolnym miejscu na karoserii, na szybach. Mają one podobno wyrażać poglądy kierowcy, jego chore- JDM'owe spojrzenie na świat. Prym wiodą takie "wlepki" jak:

  • Grubym babom wstęp wzbroniony
  • TDI Engines are for senior citizens
  • Wakaba (taki dziwny znaczek, co to w ogóle jest?)
  • I <3 my Honda
  • I <3 JDM
  • Advan(oczywiście podróbki z allegro)
  • Eat Sleep Honda (tudzież JDM)