Francuski czołg: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→Budowa) |
(Ale ze mnie lama, wandalizuję Nonsensopedię... Byłbym bardzo wdzięczny za otrzymanie bana) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
WANDALIZACJA PWNZ IS BACK N00BZ! |
|||
[[Plik:FT-17-argonne-1918.gif|thumb|right|200px|Prawda, że śliczne?]] |
|||
{{cytat|To ja, Leclerc!|Standardowe powitanie czołgu Leclerc}} |
|||
{{cytat|Odwrót!!|Standardowe pożegnanie czołgu Leclerc}} |
|||
'''Francuski czołg''' – estetycznie i harmonijnie zaprojektowana [[Francja|francuska]] maszyna bojowa, wyjątkowo efektownie prezentująca się na [[pole walki|polu walki]]. Zwłaszcza w pierwszych promieniach poranka, zakwitających nieśmiałymi odblaskami w kropelkach rosy na mocnym, [[męskość|męskim]] pancerzu czołgu. |
|||
==Systematyka== |
|||
Wyróżnia się kilka rodzajów francuskich czołgów: |
|||
* czołgi lekkie |
|||
** czołgi lekkie jak piórko |
|||
** czołgi wagi koguciej |
|||
** czołgi... po prostu lekkie |
|||
* czołgi średnie |
|||
* czołgi ciężkie |
|||
** czołgi zwyczajnie ciężkie |
|||
** czołgi bardzo ciężkie |
|||
** czołgi ciężkie jak jasna cholera |
|||
==Budowa== |
|||
[[Plik:800px-AMX-10RC 017.JPG|250px|thumb|right|...a jakże! – na kołach!]] |
|||
Francuski czołg jest bardzo silnie zbudowany. Posiada mocno wykształcony [[kadłub]], kształtną wieżyczkę, niezwykle groźną [[lufa|lufę]], zaś osadzony jest na [[koło|kołach]], gdyż we Francji nie używa się [[gąsienica|gąsienic]], bo to takie niehumanitarne... |
|||
Wyposażony jest w [[silnik]] i [[skrzynia biegów|skrzynię biegów]] o pięciu przełożeniach. |
|||
Francuskie czołgi mają 5 biegów-4 do tyłu i 1 do przodu, na wypadek gdyby wróg pojawił się z tyłu. |
|||
===do przodu=== |
|||
# avant! ([[Język polski|pol]]. ''Przed nami Polacy, oni zrobią to za nas – jedźmy za nimi to dostaniemy medal za odwagę!'') |
|||
===do tyłu=== |
|||
# a rebours, monsieurs (pol. ''Niemiecki piechur, uciekamy – może porysować nam lakier!'') |
|||
# a retour! (pol. ''Niemiecki piechur z granatem, wiać – może pognieść nim karoserię!'') |
|||
# merde!! (pol. ''Niemieckie działo! Uciekaj, komu życie miłe! Polacy za nas je zniszczą, a wino i medale za odwagę i tak dostaniemy my!'') |
|||
# sacrebleu!!! (pol. ''Niemiecki czołg, Zepsuty. Wiejemy!'') – uwaga natury taktycznej – bieg stosowany jedynie w przypadku ogromnej przewagi liczebnej wroga: 1 zepsuty czołg niemiecki na 5 sprawnych czołgów francuskich. |
|||
==Formacje== |
|||
Czołgi francuskie, niezależnie od okresu, w którym powstawały, zawsze ślicznie komponowały się w [[pejzaż]]ach [[Normandia|Normandii]] i [[Alzacja|Alzacji]]. Pomalowane na efektowne kolory maskujące grupowane były tak, by uzupełniać i wypełniać ewentualne niedoskonałości rzeźby [[teren]]u. Najczęściej grupowano je po trzy sztuki, gdyż, jak wiadomo, [[liczba]] trzy jest liczbą doskonałą. Takie formacje nazywano [[eskadra]]mi, ponieważ słowo to brzmiało niczym śmiałe wezwanie do [[żołnierz]]y. |
|||
Eskadry łączyły się w [[kompania|kompanie]] dzięki sugestiom doświadczonych [[architekt]]ów przestrzennych, czuwających nad tym, by pole walki było estetycznie zagospodarowane. Takie kompanie jechały potem w wesołej kawalkadzie na [[wino]] do pobliskiego miasteczka. |
|||
Oczywiście – kompanie łączyły się w [[batalion]]y, zaś bataliony w [[brygada|brygady]], i wtedy mogło dojść do niejednej rozróby. Na szczęście mili francuscy [[policja]]nci na czas uspokajali co bardziej krewkie sztuki. |
|||
Szczytem skupienia czołgów francuskich była [[dywizja]], a z nią nie było żartów. Taka dywizja mogła przecież wypić cały zapas wina z czterech ostatnich lat, n'est-ce pas?! |
|||
==Zastosowanie== |
|||
Francuskie czołgi walczą przede wszystkim o <code><font color="blue">''wolność, równość i braterstwo''</font></code>. Na polu walki wznoszą przeto [[okrzyk]]i:<br> |
|||
<center><code><font color="green">''Vive la Liberté!''</font></code></center><br> |
|||
oraz<br> |
|||
<center><code><font color="red">''Vive la Révolution!''</font></code>,</center><br> |
|||
machając przy tym patriotycznie niebiesko-biało-czerwonymi [[sztandar]]ami. Niektóre zaś, przynajmniej te bardziej obywatelsko uświadomione, śpiewają przy tym [[Marsylianka|Marsyliankę]]. |
|||
==Załoga== |
|||
Załoga składa się z: |
|||
* [[kierowcy]] (musi ktoś przecież zręcznie wymijać przeszkody w postaci krzaczków aby lakierek sie nie porysował albo szybko uciekać z pola bitwy.) |
|||
* [[radiooperator]]a (aby mógł powiadomić inne czołgi o zbliżającej się piechocie, albo wysłać wiadomość do Niemców o poddaniu się...) |
|||
* [[malarz]]a pokładowego (żeby mógł dostosować zabarwienie czołgu do aktualnego klimatu albo najnowszych trendy) |
|||
Celowniczy i amunicyjny występują w postaci reprezentacyjnej, ale w razie czego mogli szybko wystawić białą flagę przez właz. |
|||
Dowódcy brak – w myśl zasady: „nie ma przywódcy, nie ma sprawcy, nie ma o czym mówić”. Dzięki temu załoga po wzieciu do niewoli zostaje szybciej zwolniona. |
|||
==[[I wojna światowa]]== |
|||
[[Plik:Taxis of the Marne.jpg|300px|thumb|right|Właśnie na te taksówki nie załapały się francuskie czołgi pod Marną]] |
|||
Po raz pierwszy czołgi francuskie wystąpiły podczas I wojny światowej. Wprawdzie pod [[Bitwa pod Sommą|Sommą]] jeszcze nie walczyły (bo gaża była za niska i tylko [[Anglia|Anglicy]] wystawili swoje [[czołg Mark I|Mark I]]), ale za to dzielnie stawały pod [[Bitwa pod Verdun|Verdun]] i w pierwszej bitwie pod [[Ypres]], choć w drugiej nałykały się [[gaz musztardowy|gazu musztardowego]] i długo potem męczył je okropny kaszelek. |
|||
Nie załapały się również na [[Bitwa nad Marną|Bitwę nad Marną]], bo nie miały na [[taksówka|taksówkę]] (zrzuta starczyła zaledwie dla kompanii czołgów), ale "summa summarum" chwalebnie przeszły szlak bojowy tej wojny. |
|||
Za to po pojawieniu się czołgów znanej firmy [[Renault]] (tej od aut, sic!) francuskie czołgi były najlepsze na świecie – zwrotne, szybkie i mało palące (paliwo – fajki – były dla załogantów), choć nie przejeżdżały przez rowy szersze niż 2 m – bały się ubrudzić od błotka na ich dnie. Korzystali z nich (czołgów, nie rowów) także Polacy, bo byliśmy na początku za biedni na własny czołg (za to potem mieliśmy jedne z najlepszych) i w efekcie musieliśmy je kupić od Francuzów za skrzynkę wina. |
|||
==[[II wojna światowa]]== |
|||
Podczas drugiej wojny światowej, chcąc uchronić czołgi od ciężkiego [[los]]u, jaki je spotkał pod Verdun, ustawiono je przezornie za [[Linia Maginota|Linią Maginota]]. Dzięki temu, oraz dzięki uprzejmości panów [[hitlerowcy|hitlerowców]], udało się francuskim wojskom pancernym uniknąć straszliwej katastrofy – na żadnym egzemplarzu nie został porysowany [[lakier samochodowy|lakier]]. |
|||
==Współczesność== |
|||
Dziś francuskie wojska wyposażone są w nowoczesne i bardzo przystojne czołgi, wśród których modelem podstawowym jest [[czołg AMX-56 Leclerc|Leclerc]], nazwany tak od nazwiska swego konstruktora – Leclerca, znanego głównie z serialu [['Allo, 'Allo]]. |
|||
Nowoczesne francuskie czołgi można zobaczyć co roku [[14 lipca]] na ulicach [[Paryż]]a, dumnie defilujące na pokazie mody, w ostrych promieniach [[słońce|słońca]] (''słońca wolności'' – oczywiście!). |
|||
==Ciekawostki== |
|||
Najciekawszym czołgiem wśród francuskich czołgów był bez wątpienia [[Char 2C]]. W najcięższej wersji ważył 60 ton, choć był wykonany z [[papier]]u lub [[drewno|drewna]]. Przy okazji zaważył on na [[kariera|karierze]] kilku francuskich [[generał]]ów i przemysłowców (dziw, że Francja uchowała się do dziś!). |
|||
{{medal}} |
|||
[[Kategoria:Wojsko]] |
|||
[[Kategoria:Francja]] |
Wersja z 20:38, 21 mar 2011
WANDALIZACJA PWNZ IS BACK N00BZ!