Solaris: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(nowa strona)
M
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{su}}
== Solaris ==
'''Solaris''' – [[łacina|łac.]]: ''słoneczny''


* [[Solaris (powieść)|Solaris]] – powieść s-f Stanisława Lema

* [[Solaris (system operacyjny)|Solaris]] – system operacyjny
'''Solaris''' - marka autobusów, trolejbusów i autokarów produkowanych w Środzie wielkopolskiej(zakładanie obudowy i silnika) oraz w Bolechowie(montowanie rurek, krzeseł, drzwi i innych bajerów.
* [[Solaris Bus & Coach]]

* [[Solaris Urbino]]


== Historia ==

Firma Solaris wyszła z firmy Neoplan Polska założonej przez Krzysztofa Olszewskiego w 1994r.
W 1999r. ta firma wprowadziła na rynek nowy autobus niskopodłogowy pod marką '''Solaris'''.
Nowe polskie autobusy szybko zyskały popularność prawie w całej Europie.
Podstawowym produktem firmy są miejskie autobusy niskopodłogowe serii Solaris Urbino. We wrześniu 2004 zadebiutowała nowa generacja autobusów Solaris – Urbino 2004, czyli Urbino III (trzeciej generacji), która jest produkowana od wiosny 2005 roku. Firma produkuje oprócz tego oparte na modelach Urbino trolejbusy Solaris Trollino i autobusy na gaz ziemny Solaris Urbino CNG, a także linię luksusowych autobusów turystycznych Solaris Vacanza oraz autobusy lokalne Solaris Urbino 12 LE (Low Entry, czyli niskowejściowy, należący do III generacji). Produkowano również autobusy lokalne Solaris Valletta dla Malty. Obecnie firma wraca do ich produkcji w nowej odmianie. W roku 2006 firma dalej różnicując swą ofertę wprowadziła do produkcji autobus hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid oraz autobus Solaris Urbino 18 EEV spełniający najbardziej restrykcyjną normę EEV, która zacznie obowiązywać w Europie od jesieni 2009 roku. W 2007 roku firma wprowadziła do produkcji węższą o 15 cm odmianę Solaris Urbino, o długości 8,6 m, w postaci modelu Solaris Alpino, z przeznaczeniem głównie na wąskie ulice alpejskich i europejskich miast.

Autobusy Solaris Urbino, produkowane w kilku wersjach, różniących się głównie długością i pojemnością, używane są w komunikacji zbiorowej wszystkich dużych polskich miast. Trolejbusy Trollino jeżdżą w Gdyni i Tychach. W roku 2000 rozpoczął się eksport autobusów, a później również autokarów pod marką "Solaris". Pierwsze autobusy trafiły m.in. do Ostrawy (Czechy) oraz do Berlina (Niemcy). Obecnie około 60%-80% produkcji kierowane jest na eksport do 16 krajów europejskich – autobusy te kupowane są przez klientów z Niemiec, Łotwy, Czech, Litwy, Szwajcarii, Włoch, Węgier, Słowacji, Francji, Estonii, Norwegii, Szwecji, Austrii, Danii, Malty i Rumunii. Trolejbusy z kolei budowane są dla odbudowywanej aktualnie sieci w Rzymie oraz dla istniejących już w Rydze, Wilnie, Tallinnie, Landskronie, Opawie i Ostrawie.

W 2003 roku autobus turystyczny Solaris Vacanza uplasował się na 2 pozycji (ex aequo z Volvo 9700) w prestiżowym konkursie autobusów turystycznych "Coach of the Year 2004", zaraz za takimi rynkowymi "wyjadaczami" jak MAN Lion's Star i SCANIA Irizar PB, które także ex aequo zajęły 1 pozycję.

W 2004 roku autobus Solaris Urbino został sklasyfikowany na 2 miejscu w konkursie Bus of The Year 2005. W konkursie oceniającymi są dziennikarze prasy motoryzacyjnej z 15 krajów Europy.

W marcu 2006 r. Solaris Bus & Coach podpisał umowę z Bombardierem i Vossloh Kiepe w sprawie montażu tramwajów w zakładzie w podpoznańskim Bolechowie. Pojazdy te będą dostarczane m.in. do Krakowa.

Od wiosny 2004 do początku 2005 roku w MPK Kraków, w bazie przy ulicy Brożka odbywał się montaż końcowy autobusów miejskich Solaris Urbino 12 dla Krakowa (48 sztuk) oraz Litwy (55 sztuk). Później podobne rozwiązanie było zapisane w kontrakcie na dostawy 260 autobusów dla Berlina. 4 kwietnia 2006 roku Solaris otworzył nową, własną halę fabryczną w Bolechowie-Osiedlu, a zarazem zakończył drugi etap rozwoju swojego zakładu. Dzięki nowej powierzchni moce produkcyjne zakładu zwiększyły się z pięciu do ośmiu pojazdów (wagonów) dziennie. Zakończenie budowy wszystkich nowych hal produkcyjnych planowane jest na koniec 2007 roku.

Firma "Solaris" jest producentem kompletnych autobusów, czyli nie korzysta z podwozi innych producentów. Wykorzystuje jednak podzespoły produkowane przez uznanych w branży producentów. Wykorzystuje silniki firm DAF oraz Cummins, do niedawna wykorzystywała również silniki firm Iveco oraz MAN. Po przegraniu dużego kontraktu dla Berlina z firmą "Solaris Bus & Coach", firma MAN zaprzestała sprzedaży swoich silników dla firm autobusowych. Obecnie znów jest zainteresowana ich sprzedażą, głównie w wersji z napedem CNG. Prezesem firmy od początku jest Krzysztof Olszewski, wiceprezesem ds. kontaktów z klientami jego żona Solange Olszewska.

W drugiej połowie lat 90. firma Neoplan Polska znacznie rozwinęła własne "Biuro Techniczne" odpowiedzialne za prace badawczo-rozwojowe. Wykorzystywane jest w nim oprogramowanie komputerowe, stworzone m.in. do projektowania promów kosmicznych, które pozwoliło firmie na skrócenie czasu projektowania i budowy prototypu nowego modelu do około pół roku. Kolejne pół roku jest potrzebne na wyprodukowanie nowego modelu. Dzięki temu "Solaris Bus & Coach" wymienia wszystkie swoje modele co 2-3 lata. Na specjalne życzenie klientów, mogą oni kupić poprzednie wersje najnowszych modeli. Już na początku obecnej dekady w "Biurze Technicznym" było zatrudnionych ponad 60 pracowników. Firma "Solaris Bus & Coach S.A." w 2007 roku zatrudnia około 1 200 pracowników.

Od 1 lipca 2007 skład Zarządu Spółki, który tworzyli Krzysztof i Solange Olszewscy, został rozszerzony o Heinza Bartoscha. Jest on odpowiedzialny za działy produkcji, zakupów, logistyki, konstrukcji oraz technologii. Poprzednio związany był z firmami Evobus i Mercedes-Benz, gdzie także odpowiadał za produkcję autobusów. W latach 1999-2007 pracował w firmie MAN, gdzie kierował produkcją autobusów miejskich w zakładzie w Salzgitter, pełnił funkcję prezesa zarządu MAN Star Trucks &Busses oraz odpowiadał za część koncernu związaną z autobusami niskopodłogowymi i podwoziami w skali światowej. W tym samym czasie doradcą firmy Solaris w zakresie sprzedaży eksportowej został Wolfgang Presinger, poprzednio wieloletni pracownik firmy Evobus. W latach 1999–2006 był członkiem zarządu tej spółki odpowiedzialnym za sprzedaż autobusów marki Mercedes-Benz oraz rzecznikiem tejże marki.

Podczas targów TRANSEXPO we wrześniu 2007 w Kielcach, Solaris zaprezentował średniopodłogowy model Solaris Valletta w wersji międzymiastowej oraz niskowejściowe Urbino 12 LE na gaz ziemny CNG i biogaz. Firma pracuje również nad trolejbusami Solaris Trollino bez tradycyjnych odbieraków prądu. Były by one zasilane od dołu podczas postoju na przystankach. Energia byłaby gromadzona w superkondensatorach.

Na przełomie lat 2008 i 2009 firma "Solaris" zamierza rozpocząć produkcję tramwajów według własnego projektu. Model "Solaris Gecko" (nazwa pochodzi od gekona) będzie miał dwie wersje. Pierwsza, o długości 30 m, będzie niskowejściowa. Druga, o dwa metry dłuższa, będzie całkowicie niskopodłogowa. Prace nad nimi wynikają z chęci zdywersyfikowania produkcji, a także skorzystania na przewidywanej koniunkturze na tramweje w Polsce i Europie.



== Modele Solarisów ==
Autobusy miejskie
* Solaris Alpino
* Solaris Alpino CNG
* Solaris Urbino 9
* Solaris Urbino 10
* Solaris Urbino 12
* Solaris Urbino 15
* Solaris Urbino 18
* Solaris Urbino 12 CNG
* Solaris Urbino 15 CNG
* Solaris Urbino 18 CNG
* Solaris Urbino 12 EEV
* Solaris Urbino 18 EEV
* Solaris Urbino 18 Hybrid

Autobusy lokalne i międzymiastowe

* Solaris Urbino LE
* Solaris Urbino LE CNG
* Solaris Valletta

Autobusy turystyczne

* Solaris Vacanza 12
* Solaris Vacanza 13

Autobusy specjalne

* Solaris Vacanza 12 - ambulans
* Solaris Vacanza 13 - ambulans

Trolejbusy

* Solaris Trollino 12
* Solaris Trollino 15
* Solaris Trollino 18

Aktualna wersja na dzień 15:13, 18 gru 2017

Info icon 002.svg UWAGA! To słowo, pojęcie czy co tam, ma wiele znaczeń, więc musimy Cię skierować na jedyną słuszną drogę:

Solarisłac.: słoneczny