Rękoczyn: Różnice pomiędzy wersjami
(→Rodzaje rękoczynów: +ilustracja) |
(+ilustracja) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Rodzaje rękoczynów == |
== Rodzaje rękoczynów == |
||
[[Plik:AbdullahTheButcher.jpg|thumb|250px|'''Krwisty befsztyk''' - praca najwyższej próby]] |
[[Plik:AbdullahTheButcher.jpg|thumb|250px|'''Krwisty befsztyk''' - praca najwyższej próby.]] |
||
W zależności od nasilenia różnicy zdań pomiędzy rękodzielnikami (w zwyczaju jest, że wyjściowy materiał cielesny po chwili przeistacza się także w rękodzielnika i potem występuje już wspólna praca i wspólne działanie twórcze obu [[artysta|artystów]] nad dziełem) można wyróżnić kilka rodzajów dzieł artystycznych powstałych w wyniku rękoczynu: |
W zależności od nasilenia różnicy zdań pomiędzy rękodzielnikami (w zwyczaju jest, że wyjściowy materiał cielesny po chwili przeistacza się także w rękodzielnika i potem występuje już wspólna praca i wspólne działanie twórcze obu [[artysta|artystów]] nad dziełem) można wyróżnić kilka rodzajów dzieł artystycznych powstałych w wyniku rękoczynu: |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
== Odbiór społeczny tego rodzaju sztuki == |
== Odbiór społeczny tego rodzaju sztuki == |
||
[[Plik:Adriaen Brower - Streitende Bauern in einem Wirtshaus.jpg|thumb|left|300px|Wesołe zabawy ludyczne popularyzujące sztukę rękoczynu.]] |
|||
[[Opinia społeczna]] jest zwykle pozytywnie nastawiona do tego rodzaju sztuki i chętnie aktywnie włącza się do wspólnej pracy i zabawy razem z artystami podczas warsztatów plenerowych (tzw. ''performensów''). |
[[Opinia społeczna]] jest zwykle pozytywnie nastawiona do tego rodzaju sztuki i chętnie aktywnie włącza się do wspólnej pracy i zabawy razem z artystami podczas warsztatów plenerowych (tzw. ''performensów''). |
||
Obserwuje się jednak dość spory odłam [[społeczeństwo|społeczeństwa]], który zdaje się nie rozumieć tej sztuki i swoją agresywną postawą często zakłóca (a często nawet w sposób brutalny przerywa) spokojną zabawę ludyczną. Wspólną cechą zewnętrzną owych osobników jest dość sformalizowany ubiór (często w kolorze niebieskim, granatowym lub czarnym) co może świadczyć o tym, że owi osobnicy należą do jakiejś [[sekta|sekty]] lub są [[bojówka|bojówką]] jakiegoś ruchu politycznego. |
Obserwuje się jednak dość spory odłam [[społeczeństwo|społeczeństwa]], który zdaje się nie rozumieć tej sztuki i swoją agresywną postawą często zakłóca (a często nawet w sposób brutalny przerywa) spokojną zabawę ludyczną. Wspólną cechą zewnętrzną owych osobników jest dość sformalizowany ubiór (często w kolorze niebieskim, granatowym lub czarnym) co może świadczyć o tym, że owi osobnicy należą do jakiejś [[sekta|sekty]] lub są [[bojówka|bojówką]] jakiegoś ruchu politycznego. |
||
''"To wielka szkoda, że spory odłam społeczeństwa, nie umie pojąć tej sztuki i radośnie włączyć się do wspólnej [[zabawa|zabawy]]. Jest to także duże wyzwanie dla służb społecznych i [[streetwork]]erów aby ucywilizować jakoś ten element"'' twierdzi dr. hab. Marian Skóra<ref>''Rękoczyn to dobry czyn'' - wywiad z |
''"To wielka szkoda, że spory odłam społeczeństwa, nie umie pojąć tej sztuki i radośnie włączyć się do wspólnej [[zabawa|zabawy]]. Jest to także duże wyzwanie dla służb społecznych i [[streetwork]]erów aby ucywilizować jakoś ten element"'' twierdzi dr. hab. Marian Skóra<ref>''Rękoczyn to dobry czyn'' - wywiad z Marianem Skórą przeprowadzony przez red. Zenona Ścibę, ''Gazeta Wyborcza'' z dn. 30 lutego 2003, str. 14</ref> z Instytutu Badań Społecznych PAN. |
||
{{clear}} |
|||
{{Przypisy}} |
{{Przypisy}} |
||
Wersja z 17:49, 12 sie 2011
Rękoczyn (często występują parami w liczbie mnogiej jako rękoczyny) - rękodzieło dokonane zwykle na materiale cielesnym osoby (przeważnie twarzy), z którą rekodzielnik (wykonawca rękoczynu) ma drobne niezgodności w poglądach co do istoty spraw, problemów, nurtów politycznych i społecznych. Spektrum będące zaczynem tego typu rękodzieła może być dość szerokie.
Rodzaje rękoczynów
W zależności od nasilenia różnicy zdań pomiędzy rękodzielnikami (w zwyczaju jest, że wyjściowy materiał cielesny po chwili przeistacza się także w rękodzielnika i potem występuje już wspólna praca i wspólne działanie twórcze obu artystów nad dziełem) można wyróżnić kilka rodzajów dzieł artystycznych powstałych w wyniku rękoczynu:
- czerwona morda - gdy artyści są amatorami a praca jest mało zaawansowana (bądź artyści mało się do niej przyłożyli); często powstaje, gdy jedną, ze stron jest artystka, używająca popularnej w tych kręgach artystycznej metody pracy "z liścia"
- granat paryski - prace zaawansowanych amatorów; można uznać, że już na pograniczu sztuki
- czarne okulary - jak wyżej, gdy artyści patrzyli sobie zbyt głęboko w oczy
- nos boksera - prace znanych artystów biegłych w rzemiośle
- bitki - prace prawdziwych zawodowców
- krwisty befsztyk - prace najwyższej próby; artystów którzy wprawnie korzystają ze specjalistycznych narzędzi do obróbki skrawaniem (takich jak bejzbol lub kastet)
Odbiór społeczny tego rodzaju sztuki
Opinia społeczna jest zwykle pozytywnie nastawiona do tego rodzaju sztuki i chętnie aktywnie włącza się do wspólnej pracy i zabawy razem z artystami podczas warsztatów plenerowych (tzw. performensów).
Obserwuje się jednak dość spory odłam społeczeństwa, który zdaje się nie rozumieć tej sztuki i swoją agresywną postawą często zakłóca (a często nawet w sposób brutalny przerywa) spokojną zabawę ludyczną. Wspólną cechą zewnętrzną owych osobników jest dość sformalizowany ubiór (często w kolorze niebieskim, granatowym lub czarnym) co może świadczyć o tym, że owi osobnicy należą do jakiejś sekty lub są bojówką jakiegoś ruchu politycznego.
"To wielka szkoda, że spory odłam społeczeństwa, nie umie pojąć tej sztuki i radośnie włączyć się do wspólnej zabawy. Jest to także duże wyzwanie dla służb społecznych i streetworkerów aby ucywilizować jakoś ten element" twierdzi dr. hab. Marian Skóra[1] z Instytutu Badań Społecznych PAN. Szablon:Clear
Przypisy
- ↑ Rękoczyn to dobry czyn - wywiad z Marianem Skórą przeprowadzony przez red. Zenona Ścibę, Gazeta Wyborcza z dn. 30 lutego 2003, str. 14