Rękoczyn: Różnice pomiędzy wersjami
Grzeeesiek (dyskusja • edycje) M (dr.) |
M (dr. dopasowanie grafik) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Rękoczyn''' (często występują parami w liczbie mnogiej jako ''rękoczyny'') – [[rękodzieło]] dokonane zwykle na materiale cielesnym osoby (przeważnie [[twarz]]y), z którą [[ |
'''Rękoczyn''' (często występują parami w liczbie mnogiej jako ''rękoczyny'') – [[rękodzieło]] dokonane zwykle na materiale cielesnym osoby (przeważnie [[twarz]]y), z którą [[rękodzielnik]] (wykonawca rękoczynu) ma drobne niezgodności w poglądach co do istoty spraw, problemów, nurtów [[polityka|politycznych]] i [[społeczeństwo|społecznych]]. [[Spektrum]] będące zaczynem tego typu rękodzieła może być dość szerokie. |
||
== Rodzaje rękoczynów == |
== Rodzaje rękoczynów == |
||
[[Plik:AbdullahTheButcher.jpg|thumb| |
[[Plik:AbdullahTheButcher.jpg|thumb|179px|'''Krwisty befsztyk''' – praca najwyższej próby]] |
||
W zależności od nasilenia różnicy zdań pomiędzy rękodzielnikami (w zwyczaju jest, że wyjściowy materiał cielesny po chwili przeistacza się także w rękodzielnika i potem występuje już wspólna praca i wspólne działanie twórcze obu [[artysta|artystów]] nad dziełem) można wyróżnić kilka rodzajów dzieł artystycznych powstałych w wyniku rękoczynu: |
W zależności od nasilenia różnicy zdań pomiędzy rękodzielnikami (w zwyczaju jest, że wyjściowy materiał cielesny po chwili przeistacza się także w rękodzielnika i potem występuje już wspólna praca i wspólne działanie twórcze obu [[artysta|artystów]] nad dziełem) można wyróżnić kilka rodzajów dzieł artystycznych powstałych w wyniku rękoczynu: |
||
#'''czerwona morda''' – gdy artyści są amatorami a praca jest mało zaawansowana (bądź artyści mało się do niej przyłożyli); często powstaje, gdy jedną ze stron jest artystka, używająca popularnej w tych kręgach artystycznych metody pracy '' |
#'''czerwona morda''' – gdy artyści są amatorami, a praca jest mało zaawansowana (bądź artyści mało się do niej przyłożyli); często powstaje, gdy jedną ze stron jest artystka, używająca popularnej w tych kręgach artystycznych metody pracy ''"z liścia"''. |
||
#'''granat paryski''' – prace zaawansowanych amatorów; można uznać, że już na pograniczu sztuki |
#'''granat paryski''' – prace zaawansowanych amatorów; można uznać, że już na pograniczu sztuki. |
||
#'''czarne okulary''' – jak wyżej, gdy artyści patrzyli sobie zbyt głęboko w [[oko|oczy]] |
#'''czarne okulary''' – jak wyżej, gdy artyści patrzyli sobie zbyt głęboko w [[oko|oczy]]. |
||
#'''nos boksera''' – prace znanych artystów biegłych w rzemiośle |
#'''nos boksera''' – prace znanych artystów biegłych w rzemiośle. |
||
#'''bitki''' – prace prawdziwych zawodowców |
#'''bitki''' – prace prawdziwych zawodowców. |
||
#'''krwisty befsztyk''' – prace najwyższej próby; artystów którzy wprawnie korzystają ze specjalistycznych narzędzi do obróbki skrawaniem (takich jak [[bejzbol]] lub [[kastet]]) |
#'''krwisty befsztyk''' – prace najwyższej próby; artystów którzy wprawnie korzystają ze specjalistycznych narzędzi do obróbki skrawaniem (takich jak [[baseball|bejzbol]] lub [[kastet]]). |
||
== Odbiór społeczny tego rodzaju sztuki == |
== Odbiór społeczny tego rodzaju sztuki == |
||
[[Plik:Adriaen Brower - Streitende Bauern in einem Wirtshaus.jpg|thumb|left| |
[[Plik:Adriaen Brower - Streitende Bauern in einem Wirtshaus.jpg|thumb|left|200px|Wesołe zabawy ludyczne popularyzujące sztukę rękoczynu]] |
||
[[Opinia społeczna]] jest zwykle pozytywnie nastawiona do tego rodzaju sztuki i chętnie aktywnie włącza się do wspólnej pracy i zabawy razem z artystami podczas warsztatów plenerowych (tzw. ''performensów''). |
[[Opinia społeczna]] jest zwykle pozytywnie nastawiona do tego rodzaju sztuki i chętnie aktywnie włącza się do wspólnej pracy i zabawy razem z artystami podczas warsztatów plenerowych (tzw. ''performensów''). |
||
Obserwuje się jednak dość spory odłam [[społeczeństwo|społeczeństwa]], który zdaje się nie rozumieć tej sztuki i swoją agresywną postawą często zakłóca (a często nawet w sposób brutalny przerywa) spokojną zabawę ludyczną. Wspólną cechą zewnętrzną owych osobników jest dość sformalizowany ubiór (często w kolorze niebieskim, granatowym lub czarnym) co może świadczyć o tym, że owi osobnicy należą do jakiejś [[sekta|sekty]] lub są [[bojówka|bojówką]] jakiegoś ruchu politycznego. |
Obserwuje się jednak dość spory odłam [[społeczeństwo|społeczeństwa]], który zdaje się nie rozumieć tej sztuki i swoją agresywną postawą często zakłóca (a często nawet w sposób brutalny przerywa) spokojną zabawę ludyczną. Wspólną cechą zewnętrzną owych osobników jest dość sformalizowany ubiór (często w kolorze niebieskim, granatowym lub czarnym) co może świadczyć o tym, że owi osobnicy należą do jakiejś [[sekta|sekty]] lub są [[bojówka|bojówką]] jakiegoś ruchu politycznego. |
||
'' |
''„To wielka szkoda, że spory odłam społeczeństwa, nie umie pojąć tej sztuki i radośnie włączyć się do wspólnej [[zabawa|zabawy]]. Jest to także duże wyzwanie dla służb społecznych i [[streetwork]]erów aby ucywilizować jakoś ten element”'' twierdzi dr. hab. Marian Skóra. |
||
[[Kategoria:Sztuka]] |
[[Kategoria:Sztuka]] |
Wersja z 18:15, 12 sie 2011
Rękoczyn (często występują parami w liczbie mnogiej jako rękoczyny) – rękodzieło dokonane zwykle na materiale cielesnym osoby (przeważnie twarzy), z którą rękodzielnik (wykonawca rękoczynu) ma drobne niezgodności w poglądach co do istoty spraw, problemów, nurtów politycznych i społecznych. Spektrum będące zaczynem tego typu rękodzieła może być dość szerokie.
Rodzaje rękoczynów
W zależności od nasilenia różnicy zdań pomiędzy rękodzielnikami (w zwyczaju jest, że wyjściowy materiał cielesny po chwili przeistacza się także w rękodzielnika i potem występuje już wspólna praca i wspólne działanie twórcze obu artystów nad dziełem) można wyróżnić kilka rodzajów dzieł artystycznych powstałych w wyniku rękoczynu:
- czerwona morda – gdy artyści są amatorami, a praca jest mało zaawansowana (bądź artyści mało się do niej przyłożyli); często powstaje, gdy jedną ze stron jest artystka, używająca popularnej w tych kręgach artystycznych metody pracy "z liścia".
- granat paryski – prace zaawansowanych amatorów; można uznać, że już na pograniczu sztuki.
- czarne okulary – jak wyżej, gdy artyści patrzyli sobie zbyt głęboko w oczy.
- nos boksera – prace znanych artystów biegłych w rzemiośle.
- bitki – prace prawdziwych zawodowców.
- krwisty befsztyk – prace najwyższej próby; artystów którzy wprawnie korzystają ze specjalistycznych narzędzi do obróbki skrawaniem (takich jak bejzbol lub kastet).
Odbiór społeczny tego rodzaju sztuki
Opinia społeczna jest zwykle pozytywnie nastawiona do tego rodzaju sztuki i chętnie aktywnie włącza się do wspólnej pracy i zabawy razem z artystami podczas warsztatów plenerowych (tzw. performensów).
Obserwuje się jednak dość spory odłam społeczeństwa, który zdaje się nie rozumieć tej sztuki i swoją agresywną postawą często zakłóca (a często nawet w sposób brutalny przerywa) spokojną zabawę ludyczną. Wspólną cechą zewnętrzną owych osobników jest dość sformalizowany ubiór (często w kolorze niebieskim, granatowym lub czarnym) co może świadczyć o tym, że owi osobnicy należą do jakiejś sekty lub są bojówką jakiegoś ruchu politycznego.
„To wielka szkoda, że spory odłam społeczeństwa, nie umie pojąć tej sztuki i radośnie włączyć się do wspólnej zabawy. Jest to także duże wyzwanie dla służb społecznych i streetworkerów aby ucywilizować jakoś ten element” twierdzi dr. hab. Marian Skóra.