Znak drogowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
M (-nieaktualne)
Linia 1: Linia 1:
{{sur|tych blach na drogach|[[znak|inne znaki]]}}
{{sur|tych blach na drogach|[[znak|inne znaki]]}}
{{galeria|Nazwa=Galeria|pozycja=right|Plik:Znak most.svg|Znak ostrzegawczy|Plik:118.jpg|...i Chucka Norrisa.|Plik:Niebezpieczeństwo.jpg|Uwaga! Niebezpieczeństwo!|Plik:Znak_drogowy.JPG|Widok na polskiej drodze – na szczęście – rzadki|Plik:ZnakCK.jpg|Orientuj się!}}
{{galeria|Nazwa=Galeria|pozycja=right|Plik:Znak most.svg|Znak ostrzegawczy|Plik:Znak drogowy.jpg|...i Chucka Norrisa.|Plik:Niebezpieczeństwo.jpg|Uwaga! Niebezpieczeństwo!|Plik:Znak_drogowy.JPG|Widok na polskiej drodze – na szczęście – rzadki|Plik:ZnakCK.jpg|Orientuj się!}}
{{T}} naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach [[droga publiczna|dróg publicznych]]. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.
{{T}} naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach [[droga publiczna|dróg publicznych]]. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.


Linia 20: Linia 20:
[[Plik:This-sign-has-sharp-edges.jpg|thumb|"Uwaga! Ten znak ma ostre krawędzie! Nie dotykaj krawędzi tego znaku!" Poniekąd sztuka dla sztuki, ale wbrew pozorom ten znak ostrzega o zbliżającym się moście, a twórcy znaku zadbali, abyś nie zrobił sobie krzywdy przez ten znak.]]
[[Plik:This-sign-has-sharp-edges.jpg|thumb|"Uwaga! Ten znak ma ostre krawędzie! Nie dotykaj krawędzi tego znaku!" Poniekąd sztuka dla sztuki, ale wbrew pozorom ten znak ostrzega o zbliżającym się moście, a twórcy znaku zadbali, abyś nie zrobił sobie krzywdy przez ten znak.]]
Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich [[szlak handlowy|szlakach handlowych]]. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w [[XIX wiek|XIX w.]] znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.
Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich [[szlak handlowy|szlakach handlowych]]. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w [[XIX wiek|XIX w.]] znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.

== Przyszłość ==
Zarówno [[amerykańscy naukowcy|amerykańscy]], jak i europejscy naukowcy twierdzą, iż znaki w Polsce niedługo znikną z naszych dróg. Przyczyną tej rewolucyjnej zmiany ma być wielka impreza sportowa, przepowiedziana przez Nostradamusa na rok 2012 o niepozornie brzmiącej nazwie ''[[Mistrzostwa Europy w piłce nożnej 2012|Euro 2012]]''.



[[Kategoria:Symbole]]
[[Kategoria:Symbole]]

Wersja z 11:35, 20 gru 2013

Galeria
Znak ostrzegawczy
...i Chucka Norrisa.
Plik:Niebezpieczeństwo.jpg
Uwaga! Niebezpieczeństwo!
Widok na polskiej drodze – na szczęście – rzadki
Orientuj się!

Szablon:T naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach dróg publicznych. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.

Funkcje znaków drogowych

Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego, jak zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcje:

  • Szablon:T ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę kierowców od złego stanu ich nawierzchni.
  • Szablon:T już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne przydatne w sportach siłowych i piłce nożnej (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne, poprzez malowanie na nich niewielkich dzieł sztuki wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach.

Typy znaków drogowych

Rozróżniamy kilka rodzajów znaków drogowych:

jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji przez uczestników ruchu drogowego.

Historia

Plik:This-sign-has-sharp-edges.jpg
"Uwaga! Ten znak ma ostre krawędzie! Nie dotykaj krawędzi tego znaku!" Poniekąd sztuka dla sztuki, ale wbrew pozorom ten znak ostrzega o zbliżającym się moście, a twórcy znaku zadbali, abyś nie zrobił sobie krzywdy przez ten znak.

Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich szlakach handlowych. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w XIX w. znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.