Prawa Murphy'ego: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(nowa strona) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
jakieś prawa informatyczne, które i tak gó*no dają |
|||
==Ogólne prawa Murphy'ego== |
|||
* Jeżeli coś może się nie udać - nie uda się na pewno. |
|||
* Nie uda się nawet wtedy, gdy jednak nie powinno się nie udać. |
|||
* Wszystko wali się naraz. |
|||
* Nigdy nie kłóć się z głupcem - ludzie mogą nie dostrzec różnicy. |
|||
* Jeżeli myślisz, że idzie dobrze - na pewno nie wiesz wszystkiego. |
|||
* Trudne problemy zostawione same sobie staną się jeszcze trudniejsze. |
|||
* Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo - na pewno to zepsujesz. |
|||
* Druga kolejka jest zawsze szybsza. |
|||
* Wszystko co dobre jest nielegalne, niemoralne albo powoduje tycie. |
|||
* Niemożliwe jest zbudowanie niezawodnego urządzenia - głupcy są zbyt pomysłowi. |
|||
* Światełko w [[tunel]]u - to reflektory nadjeżdżającego [[pociąg]]u. |
|||
* To, czego szukasz, znajdziesz w ostatnim spośród możliwych miejsc. |
|||
* Wniosek to punkt, w którym nie masz już siły dalej myśleć. |
|||
* Murphy to optymista. |
|||
* Złota zasada Murphy'ego: Zasady określa ten, kto ma złoto. |
|||
* Zasada Robertsona: [[Dyplomata]] to ktoś, kto mówi ci, abyś poszedł do [[Szatan|diabła]], a ty cieszysz się na podróż. |
|||
* Prawo Gumpersona: Prawdopodobieństwo każdego zdarzenia jest odwrotnie proporcjonalne do stopnia, w jakim jest ono pożądane. |
|||
* Prawo Wylera: Nie ma rzeczy niemożliwych dla kogoś, kto nie musi ich zrobić sam. |
|||
* Prawo Balaniego: Jak długo trwa [[minuta]], zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz. |
|||
* Prawo Liebermana: Aby oszacować czas potrzebny na wykonanie jakiegoś zadania należy przewidywany czas pomnożyć przez dwa i przyjąć jednostkę o rząd wyższą. |
|||
* Prawo Greena: Wszystko jest możliwe pod warunkiem, że nie wiesz o czym mówisz. |
|||
* Maksyma Manly'ego: [[Logika]] jest absolutnie pewną metodą dochodzenia do niepewnych wniosków. |
|||
* Prawo Sattingera: Każde urządzenie będzie działać lepiej, jeżeli włożysz wtyczkę do gniazdka. |
|||
* Prawo Fetta: Nigdy nie powtarzaj udanego doświadczenia. |
|||
* Zasada Tsara: Przy dziesięciu priorytetowych sprawach, któraś na pewno będzie wykonana jako pierwsza. |
|||
* Dylemat Główny: Optymista wierzy, że żyjemy w najlepszym ze światów. Pesymista obawia się, że może to być prawdą |
|||
* Pesymista to dobrze poinformowany optymista. |
|||
* prawo Corco'a Drogovy'ego: Po drugim pasie jedzie się zawsze szybciej. |
|||
* Prawo Pogorzelskiego: Kiedy na wąskiej drodze jesteś tylko Ty (samochodem), drugi samochód (jadący z naprzeciwka) i pieszy lub rowerzysta (pomiędzy wami), zawsze miniecie się wszyscy jednocześnie w jednym miejscu. |
|||
* [[Matematyka|Matematyczny]] dowód Prawa Murphy'ego: Prawidłowa formuła matematyczna Prawa Murphy'ego w dziedzinie komputerowego przetwarzania danych ma postać: 1+1=2 gdzie "=" jest symbolem oznaczającym "niekiedy, jeśli w ogóle". |
|||
* Prawo nadmiaru: Po złożeniu każdej remontowanej maszyny pozostaje zawsze kilka zbędnych części. |
|||
* Prawo montażu: Nigdy nic do niczego nie pasuje. |
|||
* Ostatnią osobą która chciała by używać program jest programista |
|||
== Filozoficzne podstawy prawa Murphy'ego == |
|||
# [[Sztuczna inteligencja]] jest lepsza od naturalnej głupoty. |
|||
# Jeżeli uczynisz komuś przysługę, to jesteś od zaraz trwale za to odpowiedzialny. |
|||
# Niejasność jest wielkością niezmienną. |
|||
# Skrót jest najdłuższą drogą pomiędzy dwoma punktami. |
|||
# Cztery zjawiska blokują postęp ludzkości: ignorancja, głupota, komitety normalizacyjne oraz ludzie sprzedający [[komputer]]y. |
|||
# Istnieją trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa odruchowe, powszechne oraz testy komputerowe. |
|||
== Prawa selektywnej [[grawitacja|grawitacji]] == |
|||
# Upuszczone narzędzie pada zawsze tam, gdzie wyrządzi najwięcej szkody. |
|||
# [[Chleb]] pada zawsze na stronę posmarowaną [[masło|masłem]], a jeśli nie spadnie, oznacza to, że złą stronę posmarowaliśmy. |
|||
# Prawdopodobieństwo, że chleb spadnie posmarowaną stroną na dywan, jest wprost proporcjonalne do ceny dywanu. |
|||
== Prawa [[hydraulika|hydrauliki]] Murphy'ego == |
|||
# Każda rura po obcięciu na wymiar okazuje się zbyt krótka. |
|||
# Wszystkie szczelne złącza przeciekają. |
|||
== Prawa dotyczące [[komputer|komputerów]] == |
|||
=== Definicje === |
|||
# Definicja użytkownika komputerów: Zestresowana istota, zazwyczaj rodzaju żeńskiego, która wykonuje swoją pracę przy oślepiającym oczy monitorze, wykorzystując do tego bezużyteczne programy, niezrozumiałe podręczniki i niedostosowane urządzenia peryferyjne. Bez pomocy komputera można by było wykonać tę pracę w o połowę krótszym czasie. |
|||
# Definicja posiadacza komputera "domowego" i "półprofesjonalnego": Stworzenie męskie, któremu nie robi różnicy to, że poświęca nie kończące się godziny zajęciu, z którego nie ma żadnej praktycznej korzyści, a przy tym traci wszelki kontakt z rzeczywistością i nie ma już w ogóle czasu dla swojego otoczenia, rodziny i przyjaciół. |
|||
# Definicja posiadacza komputera "profesjonalnego": Stworzenie męskie, któremu nie robi różnicy to, że poświęca nie kończące się godziny zajęciu, z którego nie ma żadnej praktycznej korzyści, a przy tym traci wszelki kontakt z rzeczywistością i nie ma już w ogóle czasu dla swojego otoczenia, rodziny i przyjaciół. |
|||
# Definicja [[WYSIWYG]]: "What You see is what You might get". Jednak gdy tylko pojawi się u Ciebie iskierka nadziei, że zbliżasz się do końca swojej pracy, to angielskie tłumaczenie WYSIWYG brzmi: "What You see is what You never get". |
|||
=== Spostrzeżenia ogólne === |
|||
# Systemy złożone wykazują skłonność do popełniania złożonych błędów. |
|||
# Zaś systemy proste wykazują skłonność do popełniania elementarnych błędów. |
|||
# Nowe systemy produkują nowe błędy. |
|||
# Stare systemy produkują tak nowe, jak i stare błędy. |
|||
# Systemy złożone wykazują skłonność do zakłócania realizacji własnych funkcji. |
|||
# Człowiek pracujący z komputerem nie postępuje zgodnie z wymaganiami komputera. |
|||
# Człowiek postępuje rozsądnie wtedy i tylko wtedy, gdy wszelkie inne możliwości zostały już wyczerpane. |
|||
# Systemy odporne na idiotów obsługiwane są właśnie przez idiotów. |
|||
# Komputery współpracujące z innymi komputerami nie zachowują się tak, jak wymagają tego inne komputery. |
|||
# Rozłożenie dowolnego urządzenia na części jest proste. |
|||
# Ponowne jego złożenie tak, żeby działało, nie jest możliwe. |
|||
# Wszystko, co zostało złożone, ulegnie wcześniej czy później rozkładowi. |
|||
# Wszystko ulega rozkładowi w najmniej odpowiednim momencie. |
|||
# Każdy skomplikowany montaż wymaga trzech rąk. |
|||
# Każdy prosty montaż wymaga czterech rąk. |
|||
# Wszystkie komputery PC są kompatybilne, ale niektóre są kompatybilniejsze od innych. |
|||
# Twój jest zawsze mniej kompatybilny. |
|||
# O ile klawiatura została stworzona po to, by przy pomocy bezładnych ruchów kursorem wybrać z nieprzejrzystego menu niezrozumiałe instrukcje, które łatwiej byłoby wybrać przy pomocy myszy, to mysz służy do wybierania z nieprzejrzystego menu, przy pomocy bezładnych ruchów, trudno zrozumiałych rozkazów, które łatwiej byłoby wskazać za pośrednictwem klawiatury. |
|||
# Pustą dyskietkę możesz przeszukiwać długo i bezskutecznie. |
|||
# Długo i bezskutecznie możesz przeszukiwać również pełną dyskietkę. |
|||
# Wniosek: Każdą dyskietkę możesz przeszukiwać długo i bezskutecznie. |
|||
# Z uszkodzonej dyskietki odzyskasz wszystkie dane prócz tych, na których najbardziej Ci zależy. |
|||
# Komputer nie jest zawieszony nawet wtedy kiedy wydaje się, że jest. Zawiesza się dopiero wtedy gdy wciśniesz "ctrl + alt + del". |
|||
=== Użytkownik === |
|||
Motto: Komputer służy do tego aby ułatwić Ci pracę, której bez niego w ogóle byś nie miał. |
|||
===Podstawowe Prawdy [[Informatyka|Informatyki]]=== |
|||
# [[Komputer]] służy [[człowiek]]owi. |
|||
# [[Ziemia]] jest płaska. |
|||
# Dla komputera nie ma rzeczy nie do pomyślenia, a tym bardziej nie ma rzeczy niemożliwych - z wyjątkiem tych, których od niego wymagamy. |
|||
# W świecie komputerowego przetwarzania danych żadna awaria się nie kończy, ponieważ przechodzi zawsze w następną. |
|||
# Awaria komputera wyczekuje cierpliwie na najbardziej niedogodny moment, aby bezlitośnie zaatakować. |
|||
# W pracy z komputerem opieranie się na jakichkolwiek zasadach jest błędem.. |
|||
# Nie unikniesz nigdy dużej awarii, jeśli spowodujesz małą - w najlepszym wypadku mała awaria pozostanie mała, stając się z czasem coraz bardziej uciążliwą.. |
|||
# Nikt nie jest w stanie przewidzieć wszystkich możliwych awarii - możesz być jednak pewien, że każdą z osobna odczujesz na własnej skórze. |
|||
# Wnioski: - Drobne awarie nie istnieją. Jeżeli miała jednak miejsce drobna awaria, oznacza to, że nie poznałeś jeszcze jej rzeczywistych rozmiarów.. |
|||
# Im doskonalej program wykonuje swoje funkcje, tym dotkliwiej Cię zawiedzie.. |
|||
# Każdy inny program zawodzi tak samo dotkliwie. |
|||
# Tylko niepotrzebny nikomu program przebiega bez zakłóceń. |
|||
# Masz zawsze o jeden wirus więcej, niż sądzisz. |
|||
# Podczas przeszukiwania program antywirusowy nieodwracalnie zniszczy wszystkie zbiory tekstowe i programowe, a nietkniętym zostanie jedynie wirus. |
|||
# Ostatecznie wirus pozostanie jedynym programem możliwym do przetworzenia. |
|||
# Elipsy są przedstawiane i drukowane jako schodkowate jajka. |
|||
# Schodkowate jajka pozostają schodkowatymi jajkami. |
|||
# Koła nie są kołami. |
|||
# Wyjątek: Kołami będą wtedy (i tylko wtedy), kiedy narysujesz je jako elipsy. Drukarka przedstawi je wtedy jako poprawne elipsy. |
|||
# Program konwersji graficznej może być spokojnie zastąpiony poleceniem kasowania. Wynik jest taki sam, albo przynajmniej wyjdzie na to samo. |
|||
# Program kalkulacyjny, który daje właściwy i przyjazny wynik - kłamie. |
|||
# Zanim z kalkulacji otrzymasz wyniki jedynie zbliżone do użytecznych, program włączy swój generator liczb losowych. |
|||
# Wartości pieniężne możesz otrzymać w dolarach, markach lub muszlach Fidżi; nigdy w złotówkach. |
|||
# Wyjątki są liczniejsze od reguł. |
|||
# Od wszystkich uznanych wyjątków istnieją wyjątki. |
|||
# Jeżeli opanowałeś już wyjątki, to nie pamiętasz już jakich reguł one dotyczą. |
|||
# Prawidłowo napisany tekst pojawi się tylko wtedy, gdy napiszesz go ręcznie. |
|||
=== Programista === |
|||
Osiem Praw Szanownego Klienta |
|||
# Klientowi nigdy nie przyjdzie na myśl ile kosztuje projekt, tylko ile można na tym projekcie zaoszczędzić. |
|||
# Jeżeli udało Ci się wprowadzić w programie, wymagane przez klienta poprawki, wtedy on z nich zrezygnuje. |
|||
# Żaden klient nie wie czego właściwie chce. |
|||
# Każdy klient wie dokładnie czego nie chce. |
|||
# Żaden klient nie chce tego co masz już gotowe. |
|||
# Nie wie także co chciałby mieć zamiast tego. |
|||
# Klient, który najmniej płaci marudzi najwięcej. |
|||
# Klient żąda największych zmian dokładnie wtedy, kiedy produkt jest już gotowy. |
|||
Prawa ogólne |
|||
# Na polecenie "Napisz Tak lub Nie" użytkownik wpisuje "Tak lub Nie". |
|||
# Na polecenie "Wciśnij ENTER" użytkownik wpisuje "ENTER". |
|||
# Na polecenie "Naciśnij dowolny klawisz" użytkownik naciska klawisz SHIFT, ESCAPE, albo przycisk zasilania. |
|||
# Jeżeli napiszesz procedurę, która zapobiega pojawianiu się błędnych wartości, to zawsze znajdzie się użytkownik, który ją pominie. |
|||
# Jeżeli istnieją 4 różne możliwości doprowadzenia programu do krachu i wszystkie 4 zablokujesz, wtedy użytkownik znajdzie piątą metodę. |
|||
# Nie ma programów całkowicie idiotoodpornych. |
|||
# Program oddany użytkownikowi w piątek wraca do autora w poniedziałek. |
|||
# Na pierwsze 90% programu potrzeba 10% przeznaczonego na jego realizację czasu. |
|||
# Pozostałe 10% programu wymaga 90% przeznaczonego na jego realizację czasu. |
|||
# Rozpoczynasz zawsze od pozostałych 10%. |
|||
# 10%, od których rozpoczynasz pracę stanowią te procedury, które w ostatecznym rozrachunku zostaną usunięte na życzenie klienta. |
|||
# Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki. |
|||
# W zespole programistów każdy ma genialny plan rozwiązania problemu. Wszystkie plany się wzajemnie wykluczają i żaden nie prowadzi do poprawnego rozwiązania. |
|||
# Liczba osób w zespole programistycznym ma tendencje wzrastające niezależnie od ilości pracy. |
|||
# W każdym programie błędy wykazują skłonność do występowania w tym miejscu, które sprawdzasz jako ostatnie. |
|||
# Każdy program, który się dobrze zaczyna, kończy się źle. |
|||
# Program, który zaczyna się źle, kończy się przerażająco. |
|||
# To co wygląda łatwo jest trudne. |
|||
# To co wygląda trudno jest niemożliwe. |
|||
# To co wygląda na niemożliwe potrafi rozwiązać nawet twoja teściowa i to bez pomocy komputera. |
|||
# Każdy programista przybywający z innego miasta jest fachowcem. |
|||
# Idealny fachowiec wie absolutnie wszystko o niczym. |
|||
# Nie wierz w cuda - zdaj się na nie. |
|||
# Każda formuła i każda stała muszą być traktowane jako zmienne. |
|||
# Prawdopodobieństwo wydarzenia jest odwrotnie proporcjonalne do życzenia. |
|||
Prawo programistów: Jeśli w danym produkcie wszystko działa poprawnie, to znaczy, iż nie jest on wystarczająco zaawansowany technologicznie. |
|||
Gdyby budowlańcy tak budowali budynki, jak informatycy piszą swoje programy, to jeden [[dzięcioł]] załatwiłby całą [[cywilizacja|cywilizację]]. |
|||
=== [[Windows]] === |
|||
Motto: [[Masochizm|Masochistyczne]] skłonności nie są wprawdzie warunkiem koniecznym do pracy w |
|||
systemie operacyjnym Windows. Są jednak bardzo pomocne. |
|||
# Każdy program w Windows pracuje poprawnie do momentu niczym nieuzasadnionej utraty danych. |
|||
# Interaktywne, multimedialne aplikacje DOS'a "zawieszają się" same, podczas gdy interaktywne, multimedialne aplikacje Windows zawieszają się natychmiast po dowolnej ingerencji użytkownika. |
|||
# Jedyną metodą obsługi plotera i drukarki w Windows jest drukowanie krzywych i plotowanie tekstów. |
|||
# Windows jest jak kobieta: ma ładną "etykietę", twierdzi, że potrafi wszystko i wszędzie, ale nie akurat wtedy, gdy tego chcesz. |
|||
== [[Budownictwo|Budowlane]] Prawa Murphy'ego == |
|||
* Doskonały i nieomylny inżynier to taki, który unika drobnych błędów na drodze do wielkiej katastrofy. |
|||
== Prawa Murphy'ego dotyczące [[elektronika|elektroniki]] == |
|||
# Nie wierz w cuda, polegaj na nich. |
|||
# Wymiary będą zawsze podane w najmniej użytecznych jednostkach. Na przykład prędkość będzie wyrażona w furlongach (220 yardów) na dwa tygodnie (fortnight). |
|||
# Każdy przewód obcięty na długość okaże się za krótki. |
|||
# Układ zabezpieczający zniszczy układy zabezpieczane. |
|||
# Tranzystor zabezpieczony przez szybko działający bezpiecznik, zabezpieczy go - paląc się w pierwszej kolejności. |
|||
# Cokolwiek zostanie upuszczone na układ elektroniczny pod napięciem, spadnie zawsze tam, gdzie wyrządzi najwięcej szkód. |
|||
# Stopień głupoty twojego postępowania jest wprost proporcjonalny do liczby przyglądających ci się osób. |
|||
# Prawdopodobieństwo wyczerpania się baterii jest wprost proporcjonalne do zapotrzebowania na kalkulator. |
|||
# Dowolne urządzenie uszkodzone w dowolny sposób (z wyjątkiem całkowitego zniszczenia), będzie doskonale działało w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego. |
|||
# Element wybrany losowo z grupy o 99-procentowej wiarygodności, będzie należał do pozostałego 1 procenta. |
|||
# Konieczność znaczących zmian w projekcie jest odwrotnie proporcjonalna do czasu pozostającego do oddania tego projektu. |
|||
# Ciężar upuszczonej części jest wprost proporcjonalny do stopnia złożoności i ceny obszaru uderzonego. |
|||
# Jeżeli zakres bezpieczeństwa jest ustalony na podstawie doświadczenia twórców i obsługi naprawiającej, to dowolny użytkownik natychmiast znajdzie sposób aby go przekroczyć. |
|||
# Jeżeli projekt został całkowicie określony i wszystkie sposoby badań zostały wyczerpane, to niezależny, niedoinformowany amator eksperymentator odkryje fakt, który bądź zlikwiduje zapotrzebowanie na ten projekt, bądź też rozszerzy jego zakres. |
|||
== Prawa wojenne == |
|||
#Jeśli natarcie posuwa się bez przeszkód - właśnie wchodzisz w pułapkę. |
|||
#Staraj się wyglądać niepozornie - może przeciwnik ma mało amunicji. |
|||
#Żaden plan bitwy nie przetrwa kontaktu z wrogiem. |
|||
#Ogień zaporowy jest skuteczny jedynie, gdy jest stosowany na opuszczone pozycje. |
|||
#Problem z najprostszą drogą odwrotu jest taki, że przeciwnik zdążył ją zaminować. |
|||
#Nigdy nie przebywaj w jednym okopie z kimś odważniejszym od ciebie. |
|||
#Uciekający przeciwnik zapewne tylko się wycofuje na z góry upatrzone pozycje. |
|||
#Radiostacje zawodzą zawsze, gdy potrzebujesz wsparcia. |
|||
#Jeśli masz dwie różne mapy - walka rozegra się na terenie pomiędzy nimi. |
|||
#Jeśli może Cię zobaczyć sierżant - to wróg też. |
|||
#Im droższą masz broń, tym dalej będziesz ją musiał odesłać do naprawy. |
|||
#Nieważne, którędy maszerujesz; i tak jest zawsze pod górę. |
|||
#Promień wybuchu granatu ręcznego jest zwykle o pół metra większy, niż Twój zasięg skoku. |
|||
#Jeśli wyjątkowo starannie przygotowałeś zasadzkę, nieprzyjaciel ją ominie. |
|||
#Jeśli Twój manewr oskrzydlający idzie dobrze, to wróg zapewne spodziewa się okrążenia. |
|||
= Linki zewnętrzne = |
|||
* [http://free.art.pl/webgaleria/atlantyda/prawa_murphego.php Zbiór praw Murph'ego] |
|||
[[Kategoria:Internet]] |
|||
{{wikipedia}} |
Wersja z 22:02, 29 gru 2007
jakieś prawa informatyczne, które i tak gó*no dają