Koleiny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Przyczyny powstania)
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Ann104. Autor wycofanej wersji to 83.143.98.24.)
Linia 7: Linia 7:
Grafika:Zajkoleiny.jpg|Koleiny są super!
Grafika:Zajkoleiny.jpg|Koleiny są super!
</gallery>
</gallery>

== Przyczyny powstawania ==
Koleiny powstają w większości przypadków poprzez regularne ugniatanie powierzchni drogi, która w Polsce składa się głównie ze smoły pomieszanej z piaskiem i gliną. Proces jest zauważalny przy wyższych temperaturach otoczenia, przekraczających 10 stopni Celsiusza.<br>
Wyjątkiem od tej reguły jest obszar Górnego Śląska, gdzie koleiny są wynikiem występowania szkód górniczych. Każda kopalnia na Śląsku ma specjalny zespół, który zajmuje się wykopywaniem 2 podłużnych rowków wzdłuż każdej drogi. Stąd tak liczne są odszkodowania za zaistniałe szkody wypłacane przez kopalnie dla zarządców dróg.



{{stubtrans}}
{{stubtrans}}

Wersja z 15:48, 17 paź 2010

Koleiny – podłużne wgłębienia w asfalcie ciągnące się wzdłuż drogi równolegle do kierunku jazdy. Wspaniały wynalazek polskich inżynierów w dziedzinie transportu drogowego. Zwiększa on bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu. Gdy kierowca zaśnie za kierownicą nie wypadnie z trasy, gdyż koleiny doprowadzą go do celu. Koleiny współpracują z wybojami, które obudzą kierowcę, gdy już zjedzie z głównej trasy. W Polsce coraz więcej dróg jest wyposażonych w ten wyjątkowy system zwiększający bezpieczeństwo. Do 2008 roku zkoleinizowano już 4560 km dróg krajowych i autostrad. Dzięki koleinom, podczas deszczowej pory letniej znacząco wzrastają obroty na plebaniach i w zakładach pogrzebowych.

Galeria

Szablon:Stubtrans