Cover: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (dr.)
M (czyszcz., dr. int., delink, +video)
Linia 1: Linia 1:
[[Video:HotNCold|thumb|250px|right|Dobrze wykonany cover może<ref>Oczywiście z zazdrości</ref> wpędzić do grobu artystę...]]
{{popr|przeczyścić dla zasady}}
{{t}}<s>całkowite zerżnięcie</s> nowa aranżacja utworu muzycznego nagrywana na płytach i grana na koncertach lub jakakolwiek aranżacja utworu muzycznego wrzucona do [[Internet|sieci]]. W pierwszym przypadku działa to na takiej zasadzie, że np. jakiś podrzędny [[zespół muzyczny|zespół]] znajduje sobie bardzo mało znany utwór, który jemu wydaje się fajny. Pogrywa go sobie na [[koncert]]ach albo rejestruje na albumach, nie podając nawet czyj jest. Tępa publiczność nie rozpoznaje utworu (bo w końcu jest mało znany), a zespół zbiera oklaski, bo ludzie myślą, że piosenka jest ich. W drugim przypadku wygląda to tak, że np. jakiś początkujący muzyk (rzadziej kilku początkujących muzyków) znajduje sobie zajebiście popularny utwór a jego wykonanie nagrywa najtańszą [[Kamera internetowa|kamerą internetową]], z którym następnie można zapoznać się np. na [[YouTube]]. Tytuł takiej "aranżacji" składa się z pierwotnej nazwy piosenki + wyrazu ''cover'', który ma sprawiać wrażenie, że nie jest to jednak normalnie zagrana wersja danego utworu (mająca bardzo mocno przypominać oryginał) tylko wersja, w której muzyk dodał "coś od siebie"<ref>To "coś od siebie" to zazwyczaj struny uderzające o gryf, niezdarne przejścia między akordami albo niepewny głos tak jakby człowiek nie mógł się zdecydować czy jednak chce śpiewać czy też nie.</ref>.
{{t}}<s>całkowite zerżnięcie</s> nowa aranżacja utworu muzycznego nagrywana na płytach i grana na koncertach lub jakakolwiek aranżacja utworu muzycznego wrzucona do [[Internet|sieci]]. Tytuł takiej ''aranżacji'' składa się z pierwotnej nazwy piosenki oraz wyrazu ''cover'', który ma sprawiać wrażenie, że nie jest to jednak normalnie zagrana wersja danego utworu tylko wersja, w której muzyk dodał „coś od siebie”<ref>To „coś od siebie” to zazwyczaj struny uderzające o gryf, niezdarne przejścia między akordami albo niepewny głos tak, jakby człowiek nie mógł się zdecydować, czy jednak chce śpiewać, czy też nie</ref>.


== Rodzaje coverów ==
== Rodzaje coverów ==
=== Wizualne ===
=== Wizualne ===
Osoba zajmująca się takimi coverami chce jak najbardziej upodobnić się do swojego idola a dopiero na drugim miejscu stawia walory artystyczne. Kupuje ona [[Gitara|gitarę]] sygnowaną nazwiskiem znanego grajka nawet jeśli musi wziąć na to kredyt (zwykły [[Les Paul]] za tysiaka? nie lepiej kupić taki za 10 tysięcy, który wygląda jak ten na którym gra [[Slash|/]]?). Nagrywając covery "na potrzeby" YouTube wozi się ze swym ''oryginalnym'' wiosłem niesamowicie przy czym często ma na sobie koszulkę z logiem zespołu lub okładką płyty zawierającej numer, który właśnie próbuje zagrać. W ekstremalnych przypadkach człowiek taki jedzie do rodzinnego miasta idola aby kupić w tamtejszym sklepie gacie i skarpetki by ''nasiąknąć'' (niekiedy dosłownie) atmosferą w jakiej dzieciństwo spędził np. [[Jimmy Page]].
Osoba zajmująca się takimi coverami chce jak najbardziej upodobnić się do swojego idola, a dopiero na drugim miejscu stawia walory artystyczne. Kupuje [[Gitara|gitarę]] sygnowaną nazwiskiem znanego grajka, nawet jeśli musi wziąć na to kredyt. Nagrywając covery na potrzeby [[YouTube]] wozi się ze swym ''oryginalnym'' wiosłem niesamowicie, przy czym często ma na sobie koszulkę z logiem zespołu lub okładką płyty zawierającej numer, który właśnie próbuje zagrać. W ekstremalnych przypadkach człowiek taki jedzie do rodzinnego miasta idola, aby kupić w tamtejszym sklepie gacie i skarpetki w calu ''nasiąknięcia'', niekiedy dosłownie, atmosferą w jakiej dzieciństwo spędził pierwowzór.
Motto:
{{cquote|<big>Nie ważne jak grasz (a nawet co grasz) bo jeśli wyglądasz jak [[Robby Krieger]] to wystarczy to aby w umysłach słuchaczy pojawiły się odpowiednie nutki, które chcesz aby słyszeli.</big>|30|30}}


=== Brzmieniowe ===
=== Brzmieniowe ===
Osoba zajmująca się takimi coverami chce wydobyć ze swojego sprzętu [[brzmienie]] jak najbardziej podobne do pierwotnych nagrań studyjnych piosenki, którą próbuje coverować. Niesamowicie dba o szczegóły – nawet o [[Sprzężenie|sprzężenia]], które niezamierzenie pojawiły się na płycie, a których nie dało się wymazać. Coverzysta brzmieniowy podobnie jak wizualny kupuje instrument sygnowany bo myśli, że mają gitarę podobną do tej na jakiej grał [[Ritchie Blackmore]] będzie grał podobnie jak Ritchie Blackmore. Coverzyści tacy nie wiedzą, że najczęściej bardzo charakterystyczne dla danych piosenek brzmienia uzyskuje się nie wprost z przetworników danej gitary tylko z odpowiednich [[Efekt gitarowy|efektów gitarowych]], których nie widać w profesjonalnych nagraniach wideo z koncertów a tym bardziej w [[teledysk]]ach. Zamiast kupować gitarę za 10 tysięcy wystarczy gitara za tysiąc + efekt za pół tysiąca ale nie wszyscy o tym wiedzą marnując zarobione ciężką fizyczną pracą pieniądze.
Osoba zajmująca się takimi coverami chce wydobyć ze swojego sprzętu brzmienie jak najbardziej podobne do pierwotnych nagrań studyjnych piosenki, którą próbuje coverować. Niesamowicie dba o szczegóły – nawet o sprzężenia, które niezamierzenie pojawiły się na płycie, a których nie dało się wymazać.

Coverzysta brzmieniowy, podobnie jak wizualny, kupuje instrument sygnowany bo myśli, że mając gitarę podobną do tej, na jakiej grał [[Ritchie Blackmore]], będzie grał podobnie jak Ritchie Blackmore. Coverzyści tacy nie wiedzą, że najczęściej bardzo charakterystyczne dla danych piosenek brzmienia uzyskuje się nie wprost z przetworników danej gitary tylko z odpowiednich efektów gitarowych, których nie widać w profesjonalnych nagraniach wideo z koncertów, a tym bardziej w [[teledysk]]ach. Zamiast kupować gitarę za dziesięć tysięcy wystarczy gitara za tysiąc i efekt za pół tysiąca, ale nie wszyscy o tym wiedzą, marnując zarobione ciężką [[Praca fizyczna|fizyczną]] pracą pieniądze.


=== Bardziej podobne ===
=== Bardziej podobne ===
Osoby tworzące takie covery wychodzą z założenia, że jak coverują piosenkę [[rock]]ową to pewnie ich docelowi słuchacze to fani rocka. Dlatego postanawiają oni dokonać przeróbki np. dosadnego utworu [[hard rock]]owego na słodziaśny [[soft rock]] (albo odwrotnie). Efekt jest inny od zamierzonego czego dowodem są opinie słuchaczy hard i soft rocka w stylu: ''co to za [[Gej|pedalski]] cover?'' (w przypadku coveru soft rockowego) albo ''co to za niesympatyczna przeróbka?'' (w przypadku coveru hard rockowego).
Osoby tworzące takie covery wychodzą z założenia, że jak coverują piosenkę [[rock]]ową to pewnie ich docelowi słuchacze to fani rocka. Dlatego postanawiają oni dokonać przeróbki np. dosadnego utworu hard rockowego na słodziaśny soft rock albo odwrotnie. Efekt jest inny od zamierzonego, czego dowodem są opinie słuchaczy hard i soft rocka w stylu: „Co to za [[Gej|pedalski]] cover? w przypadku coveru soft rockowego lub „Co to za niesympatyczna przeróbka? w przypadku coveru hard rockowego.


=== Mniej podobne ===
=== Mniej podobne ===
Tacy twórcy myślą, że staną się sławni i uznani za błyskotliwe<ref>Niczym [[Piotr Rubik|Maestro Rubik]]...</ref> kiedy zrobią [[Dyskoteka|dyskotekowy]] cover jakiejś sonaty albo symfonii (rzadziej odwrotnie choć za sprawą Jeffa Millsa już niejeden [[Dresiarz|dres]] łykał piguły, bansował i wyrywał [[lachon]]y w rytm [[techno]] w filharmonii) lub zaczną luzacko [[rap]]ować jak to dobrze jest mieć za ziomali [[true norwegian black metal]]owców, którzy do naszych [[Freestyle (muzyka)|freestylów]] akompaniują na siedmiostrunowych elektrykach ku chwale [[Szatan]]a.
Tacy twórcy myślą, że staną się sławni i uznani za błyskotliwych<ref>Niczym [[Piotr Rubik|Maestro Rubik]]</ref>, kiedy zrobią dyskotekowy cover jakiejś sonaty albo symfonii. Odwrotnie rzadziej, choć za sprawą Jeffa Millsa już niejeden [[Dresiarz|dres]] łykał piguły, bansował i wyrywał [[lachon]]y w rytm [[techno]] w filharmonii. Bywają też tacy, co zaczynają luzacko [[rap]]ować, jak to dobrze jest mieć za ziomali [[true norwegian black metal]]owców, którzy do naszych [[Freestyle (muzyka)|freestylów]] akompaniują na siedmiostrunowych elektrykach ku chwale [[Szatan]]a.


=== Covery, które tak naprawdę nie są coverami ===
=== Covery, które tak naprawdę nie są coverami ===
[[Video:SovietCover|thumb|250px|right|...a nawet cały naród]]
Covery takie są czoko tylko i wyłącznie kiedy zamieszczamy jest gdzieś w sieci. Nie istnieją one po to aby dołączyć się do wielowiekowego dziedzictwa światowej kultury [[Muzyka|muzycznej]] czy nawet po to aby dostarczyć słuchaczom miłych wrażeń [[Estetyka|estetycznych]] – chodzi tutaj raczej o [[lans]]owanie się i to takie w najgorszym tego słowa znaczeniu. Aby taki cover "stworzyć" trzeba określić upodobania muzyczne naszych potencjalnych słuchaczy a następnie wybrać do "coverowania" utwór, o którym wiemy, że za chuja go nie będą znać. Jeśli większość naszych znajomych to sympatycy [[New Age]] to wybieramy np. ''II Sonatę D-dur na skrzypce i fortepian op. 94bis Sergiusza Prokofiewa a konkretnie część VI czyli Rondo: Allegro con brio - Poco meno mosso - Tempo I - Poco meno mosso - Allegro con brio''. Weźmy jakiekolwiek nagranie tego utworu a potem zamieśćmy je np. na [[Wrzuta|Wrzucie]] lub YouTube (tutaj warto opatrzyć muzykę zdjęciami naszej osoby aby było wiadomo kto jest "wykonawcą" sonaty). Nie zapomnijmy o odpowiednim tytule np. ''Bema pamięci żałobny rapsod (orginal song by Ania from Poland)''. Teraz możemy się lansować: spamujmy na [[Gadu-Gadu]] nasze psiapsiółki oraz kumpli linkami do piosenki "naszego autorstwa". Możliwe, że pojawią się pod nagraniem komentarze w stylu: ''jA TaM FfOlE DaNcE AlE MoJeMó sTaReMó sIeM PoDoBa. MóFfI, rZe mAsH GłOs zópEłNiE JaK JaKiś NiEmEn.''<ref>Z pewnych powodów warto jednak zablokować możliwość komentowania lub udostępniać nagranie tylko wybranym osobom. Niektóre komentarze mogłyby doprowadzić do utraty zaufania wśród znajomych o karze za złamanie [[Prawo autorskie|praw autorskich]] nie wspominając.</ref>, które sprawią, że w środowisku będziemy postrzegani jako ktoś błyskotliwy; wybitny kompozytor i instrumentalista itp. Każdy będzie mówił, że mimo tego, że woli np. [[Rhythm and blues|R&B]] to jednak piosenka jest całkiem fajna. Ewentualnie możemy wrzucić do sieci oryginalne nagranie jakiegoś hitu [[Poezja śpiewana|poezji śpiewanej]] i powiedzieć, że to nasz cover owej piosenki, lub podać się za autorów coveru nagranego przez jakiś innych muzyków – i w tych przypadkach mało kto zorientuje się jaka jest [[prawda]].
Covery takie są czoko tylko i wyłącznie, kiedy zamieszczamy jest gdzieś w sieci. Nie istnieją one po to, aby dołączyć się do wielowiekowego dziedzictwa światowej kultury muzycznej, czy nawet po to, aby dostarczyć słuchaczom miłych wrażeń estetycznych – chodzi tutaj raczej o [[lans]]owanie się i to takie w najgorszym tego słowa znaczeniu. Aby taki cover ''stworzyć'', należy określić upodobania muzyczne naszych potencjalnych słuchaczy, a następnie wybrać do ''coverowania'' utwór, o którym wiemy, że za chuja go nie będą znać. Jeśli większość naszych znajomych to sympatycy New Age to wybieramy np. ''II Sonatę D-dur na skrzypce i fortepian op. 94bis Sergiusza Prokofiewa'', a konkretnie część VI, czyli ''Rondo: Allegro con brio – Poco meno mosso – Tempo I – Poco meno mosso – Allegro con brio''.

Bierzemy jakiekolwiek nagranie tego utworu, a potem zamieśćmy je na YouTube. Warto opatrzyć muzykę zdjęciami naszej osoby, aby było wiadomo kto jest ''wykonawcą'' sonaty. Nie zapomnijmy o odpowiednim tytule, np. ''Bema pamięci żałobny rapsod (orginal song by Ania from Poland)''. Teraz możemy się lansować: spamujmy na [[Gadu-Gadu]] nasze psiapsiółki oraz kumpli linkami do piosenki ''naszego autorstwa''. Możliwe, że pojawią się pod nagraniem komentarze w stylu: ''jA TaM FfOlE DaNcE AlE MoJeMó sTaReMó sIeM PoDoBa. MóFfI, rZe mAsH GłOs zópEłNiE JaK JaKiś NiEmEn.'' Warto jednak czasem zablokować możliwość ddawania komentarzy.


=== Covery, które tylko w pewnym sensie są coverami ===
=== Covery, które tylko w pewnym sensie są coverami ===
Jest to w sumie większość nagrań na YouTube, które w swoim tytule zawierają słowo ''cover''. Zazwyczaj widać na nich jak jakiś facet gra tylko intro lub samą solówkę z jakiejś piosenki, pozostawiając irytujący niedosyt u słuchaczy oraz komentarze: od tych przykrych po groźby karalne.
Jest to w sumie większość nagrań na YouTube, które w swoim tytule zawierają słowo ''cover''. Zazwyczaj widać na nich ja jakiś facet gra tylko [[intro]] lub samą [[Solo|solówkę]] (jeśli nie jest zbyt trudna) z jakiejś piosenki pozostawiając irytujący niedosyt u słuchaczy oraz komentarze: od tych przykrych po [[Groźba|groźby]] karalne. Czasami okazuje się, że filmik taki pełni funkcję "lesson" tudzież "tutorial" (analogicznie duża część takich "lessonów" albo "tutorialów" to nic innego jak typowe covery) na których domorosły gitarzysta wyjaśnia jak zagrać cztery dźwięki z [[riff]]u ze ''[[Smoke on the Water]]''<ref>Jak widać nadal duża liczba osób potrzebuje przy tym pomocy...</ref> w efekcie czego filmik zawiera więcej gadania niż samego grania. Zdarza się, że filmik zawiera "twórcze" opracowanie całej piosenki a "wirtualny nauczyciel" jest tak wspaniałomyślny, że zanim przejdzie do gadania to te opracowanie wykona. Zazwyczaj kiedy struny gitary przestaną drgać a on wypowie słowa typu ''Hello everyone!'' i zacznie tłumaczyć jak udało mi się ''tak świetnie'' zagrać ''tak trudną'' piosenkę słuchacz zamyka okno [[Przeglądarka internetowa|przeglądarki]]. Niekiedy człowiek nagrywający cover myśli, że nagrywa utwór w całości a tak naprawdę narywa "aranżację", która tylko w pewnym sensie jest coverem. Tak jest np. z ''When the Saints Go Marching In''. Niby każdy wie, że ta piosenka ma nie tylko refren ale i zwrotki lecz większość harmonijkarzy, obśliniających kupione na [[Allegro]] czy [[eBay]]u [[Harmonijka ustna|harmonijki ustne]] gra tylko i wyłącznie sam refren.


Niekiedy człowiek nagrywający cover myśli, że nagrywa utwór w całości, a tak naprawdę nagrywa ''aranżację'', będącą tylko w pewnym sensie coverem. Tak jest np. z ''When the Saints Go Marching In''. Niby każdy wie, że ta piosenka ma nie tylko refren, ale i zwrotki, lecz większość harmonijkarzy, obśliniających kupione na [[Allegro]] czy eBayu [[Harmonijka ustna|harmonijki ustne]], gra tylko i wyłącznie sam refren.
{{Przypisy}}


{{Przypisy}}
<br clear=all>
<br clear="all" />
{{Wydmuz}}
{{Wydmuz}}

Wersja z 16:00, 25 sie 2011

thumb|250px|right|Dobrze wykonany cover może[1] wpędzić do grobu artystę... Szablon:Tcałkowite zerżnięcie nowa aranżacja utworu muzycznego nagrywana na płytach i grana na koncertach lub jakakolwiek aranżacja utworu muzycznego wrzucona do sieci. Tytuł takiej aranżacji składa się z pierwotnej nazwy piosenki oraz wyrazu cover, który ma sprawiać wrażenie, że nie jest to jednak normalnie zagrana wersja danego utworu tylko wersja, w której muzyk dodał „coś od siebie”[2].

Rodzaje coverów

Wizualne

Osoba zajmująca się takimi coverami chce jak najbardziej upodobnić się do swojego idola, a dopiero na drugim miejscu stawia walory artystyczne. Kupuje gitarę sygnowaną nazwiskiem znanego grajka, nawet jeśli musi wziąć na to kredyt. Nagrywając covery na potrzeby YouTube wozi się ze swym oryginalnym wiosłem niesamowicie, przy czym często ma na sobie koszulkę z logiem zespołu lub okładką płyty zawierającej numer, który właśnie próbuje zagrać. W ekstremalnych przypadkach człowiek taki jedzie do rodzinnego miasta idola, aby kupić w tamtejszym sklepie gacie i skarpetki w calu nasiąknięcia, niekiedy dosłownie, atmosferą w jakiej dzieciństwo spędził pierwowzór.

Brzmieniowe

Osoba zajmująca się takimi coverami chce wydobyć ze swojego sprzętu brzmienie jak najbardziej podobne do pierwotnych nagrań studyjnych piosenki, którą próbuje coverować. Niesamowicie dba o szczegóły – nawet o sprzężenia, które niezamierzenie pojawiły się na płycie, a których nie dało się wymazać.

Coverzysta brzmieniowy, podobnie jak wizualny, kupuje instrument sygnowany bo myśli, że mając gitarę podobną do tej, na jakiej grał Ritchie Blackmore, będzie grał podobnie jak Ritchie Blackmore. Coverzyści tacy nie wiedzą, że najczęściej bardzo charakterystyczne dla danych piosenek brzmienia uzyskuje się nie wprost z przetworników danej gitary tylko z odpowiednich efektów gitarowych, których nie widać w profesjonalnych nagraniach wideo z koncertów, a tym bardziej w teledyskach. Zamiast kupować gitarę za dziesięć tysięcy wystarczy gitara za tysiąc i efekt za pół tysiąca, ale nie wszyscy o tym wiedzą, marnując zarobione ciężką fizyczną pracą pieniądze.

Bardziej podobne

Osoby tworzące takie covery wychodzą z założenia, że jak coverują piosenkę rockową to pewnie ich docelowi słuchacze to fani rocka. Dlatego postanawiają oni dokonać przeróbki np. dosadnego utworu hard rockowego na słodziaśny soft rock albo odwrotnie. Efekt jest inny od zamierzonego, czego dowodem są opinie słuchaczy hard i soft rocka w stylu: „Co to za pedalski cover?” w przypadku coveru soft rockowego lub „Co to za niesympatyczna przeróbka?” w przypadku coveru hard rockowego.

Mniej podobne

Tacy twórcy myślą, że staną się sławni i uznani za błyskotliwych[3], kiedy zrobią dyskotekowy cover jakiejś sonaty albo symfonii. Odwrotnie rzadziej, choć za sprawą Jeffa Millsa już niejeden dres łykał piguły, bansował i wyrywał lachony w rytm techno w filharmonii. Bywają też tacy, co zaczynają luzacko rapować, jak to dobrze jest mieć za ziomali true norwegian black metalowców, którzy do naszych freestylów akompaniują na siedmiostrunowych elektrykach ku chwale Szatana.

Covery, które tak naprawdę nie są coverami

thumb|250px|right|...a nawet cały naród Covery takie są czoko tylko i wyłącznie, kiedy zamieszczamy jest gdzieś w sieci. Nie istnieją one po to, aby dołączyć się do wielowiekowego dziedzictwa światowej kultury muzycznej, czy nawet po to, aby dostarczyć słuchaczom miłych wrażeń estetycznych – chodzi tutaj raczej o lansowanie się i to takie w najgorszym tego słowa znaczeniu. Aby taki cover stworzyć, należy określić upodobania muzyczne naszych potencjalnych słuchaczy, a następnie wybrać do coverowania utwór, o którym wiemy, że za chuja go nie będą znać. Jeśli większość naszych znajomych to sympatycy New Age to wybieramy np. II Sonatę D-dur na skrzypce i fortepian op. 94bis Sergiusza Prokofiewa, a konkretnie część VI, czyli Rondo: Allegro con brio – Poco meno mosso – Tempo I – Poco meno mosso – Allegro con brio.

Bierzemy jakiekolwiek nagranie tego utworu, a potem zamieśćmy je na YouTube. Warto opatrzyć muzykę zdjęciami naszej osoby, aby było wiadomo kto jest wykonawcą sonaty. Nie zapomnijmy o odpowiednim tytule, np. Bema pamięci żałobny rapsod (orginal song by Ania from Poland). Teraz możemy się lansować: spamujmy na Gadu-Gadu nasze psiapsiółki oraz kumpli linkami do piosenki naszego autorstwa. Możliwe, że pojawią się pod nagraniem komentarze w stylu: jA TaM FfOlE DaNcE AlE MoJeMó sTaReMó sIeM PoDoBa. MóFfI, rZe mAsH GłOs zópEłNiE JaK JaKiś NiEmEn. Warto jednak czasem zablokować możliwość ddawania komentarzy.

Covery, które tylko w pewnym sensie są coverami

Jest to w sumie większość nagrań na YouTube, które w swoim tytule zawierają słowo cover. Zazwyczaj widać na nich jak jakiś facet gra tylko intro lub samą solówkę z jakiejś piosenki, pozostawiając irytujący niedosyt u słuchaczy oraz komentarze: od tych przykrych po groźby karalne.

Niekiedy człowiek nagrywający cover myśli, że nagrywa utwór w całości, a tak naprawdę nagrywa aranżację, będącą tylko w pewnym sensie coverem. Tak jest np. z When the Saints Go Marching In. Niby każdy wie, że ta piosenka ma nie tylko refren, ale i zwrotki, lecz większość harmonijkarzy, obśliniających kupione na Allegro czy eBayu harmonijki ustne, gra tylko i wyłącznie sam refren.

Przypisy

  1. Oczywiście z zazdrości
  2. To „coś od siebie” to zazwyczaj struny uderzające o gryf, niezdarne przejścia między akordami albo niepewny głos tak, jakby człowiek nie mógł się zdecydować, czy jednak chce śpiewać, czy też nie
  3. Niczym Maestro Rubik


Szablon:Wydmuz