Lektura: Różnice pomiędzy wersjami
M |
|||
Linia 4: | Linia 4: | ||
* '''niedbalstwo i bumelanctwo''' – ''Latarnik'' Sienkiewicza |
* '''niedbalstwo i bumelanctwo''' – ''Latarnik'' Sienkiewicza |
||
* '''tendencje samobójcze''' i '''[[emo]]''' – ''Cierpienia młodego Wertera'' Goethego, ''Mały Książę'' Antoine'a de Saint-Exupéry'ego, ''Balladyna'' Juliusza Słowackiego |
* '''tendencje samobójcze''' i '''[[emo]]''' – ''Cierpienia młodego Wertera'' Goethego, ''Mały Książę'' Antoine'a de Saint-Exupéry'ego, ''Balladyna'' Juliusza Słowackiego |
||
* '''niedojrzałość psychiczną''' - ''Mały Książę'' Antoine'a de Saint-Exupéry'ego |
|||
* '''awanturnictwo, nieodpowiedzialność i brak kultury''' – ''Potop'' Henryka Sienkiewicza, ''Opium w rosole'' Małgorzaty Musierowicz |
* '''awanturnictwo, nieodpowiedzialność i brak kultury''' – ''Potop'' Henryka Sienkiewicza, ''Opium w rosole'' Małgorzaty Musierowicz |
||
* '''puszczalstwo''' – ''Chłopi'' W. S. Reymonta |
* '''puszczalstwo''' – ''Chłopi'' W. S. Reymonta |
||
Linia 11: | Linia 12: | ||
* '''wygodne życie bez pracy''' – większość z powyższych |
* '''wygodne życie bez pracy''' – większość z powyższych |
||
==Lista lektur== |
|||
Niewiele osób wie, że lektury dobrane są po to, aby oddawały niedokładnie ukrytą prawdę o naszym kraju. |
|||
{{t|Lokalizacja kraju}}-''W pustyni i w puszczy'' |
|||
{{t|Obywatele}}-''Dziady'' i ''Ludzie bezdomni'' |
|||
{{t|Roztopy}}-''Potop'' |
|||
{{t|Lobby kościelne}}-''Krzyżacy'' |
|||
{{t|Wojsko polskie}}-''Chłopcy z placu broni'' |
|||
{{t|Naprawa dróg}}-''Syzyfowe prace'' |
|||
{{t|Podnoszenie podatków}}-Rozdziobią nas kruki, wrony...'' |
|||
{{stublit}} |
{{stublit}} |
||
[[Kategoria:Zagadnienia związane z literaturą]] |
[[Kategoria:Zagadnienia związane z literaturą]] |
Wersja z 15:03, 12 cze 2012
Lektura (łac. lecturus – do przeczytania) – książka, dłuższa wersja streszczenia, której przeczytanie warunkuje zdanie do następnej klasy, a w konsekwencji zdanie matury. O tym, co ma być lekturą, decyduje Ministerstwo Edukacji. W efekcie lista lektur zmienia się przy każdej zmianie rządu i zależy od tego, co czyta i co lubi konkretny minister. Wbrew swojej łacińskiej nazwie, są to najczęściej książki nie do czytania; jest to o tyle zrozumiałe, że gdyby były ciekawsze, nie byłyby obowiązkowe, bo i tak każdy by je przeczytał.
Lektura ma ukazać uczniowi nie tylko piękno języka polskiego – co w przypadku książek starych jest dość ryzykowne, ale również pokazać wartości, niezbędne młodemu człowiekowi w życiu. Polskie lektury lansują zatem następujące wartości:
- niedbalstwo i bumelanctwo – Latarnik Sienkiewicza
- tendencje samobójcze i emo – Cierpienia młodego Wertera Goethego, Mały Książę Antoine'a de Saint-Exupéry'ego, Balladyna Juliusza Słowackiego
- niedojrzałość psychiczną - Mały Książę Antoine'a de Saint-Exupéry'ego
- awanturnictwo, nieodpowiedzialność i brak kultury – Potop Henryka Sienkiewicza, Opium w rosole Małgorzaty Musierowicz
- puszczalstwo – Chłopi W. S. Reymonta
- niezrównoważenie psychiczne – Dziady A. Mickiewicza, Kordian J. Słowackiego
- pogardę dla cudzych uczuć – Ludzie bezdomni S. Żeromskiego
- hochsztaplerkę i lawirowanie – Lalka B. Prusa
- wygodne życie bez pracy – większość z powyższych
Lista lektur
Niewiele osób wie, że lektury dobrane są po to, aby oddawały niedokładnie ukrytą prawdę o naszym kraju. Szablon:T-W pustyni i w puszczy Szablon:T-Dziady i Ludzie bezdomni Szablon:T-Potop Szablon:T-Krzyżacy Szablon:T-Chłopcy z placu broni Szablon:T-Syzyfowe prace Szablon:T-Rozdziobią nas kruki, wrony... Szablon:Stublit