DayZ: Różnice pomiędzy wersjami
Hakrit1325 (dyskusja • edycje) Znacznik: edytor źródłowy |
M (Poprawki same się robią...) Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''DzieńZ (ang. DayZ)''' – gra typu <del>apokalipsa zombie</del> Survival Horror stworzona przez [[Czechy|naszych ulubionych sąsiadów z południa]] należących do studia Bohemia Interactive. DayZ powstało jako efekt popularności modyfikacji o tej samej nazwie do gry Arma II, wykreowanej przez <del>Australijczyka</del> Nowozelandczyka Dean "Rocket" Hall'a w 2012 r. Gra od swojej premiery pod koniec roku 2013 znajduje się w stanie tzw. "Wczesnego Dostępu" (czyt. kup nieukończoną grę i narzekaj na błędy), są do niej wydawane regularne (czyt. co pół roku) aktualizacje dodające wiele nowości (czyt. na przykład dwie nowe bronie palne + łopata na odczepnego). DayZ wciąż jest w wersji Alpha, jednak twórcy zapowiedzieli wydanie bety pod koniec roku 2016 (czyt. kilka miesięcy temu). Co kilka aktualizacji Bohemia Interactive podnosi cenę produkcji o kilka euro, co, jak można się spodziewać, spotyka się zawsze z aprobatą graczy. |
'''DzieńZ (ang. DayZ)''' – gra typu <del>apokalipsa zombie</del> Survival Horror stworzona przez [[Czechy|naszych ulubionych sąsiadów z południa]] należących do studia Bohemia Interactive. DayZ powstało jako efekt popularności modyfikacji o tej samej nazwie do gry Arma II, wykreowanej przez <del>Australijczyka</del> Nowozelandczyka Dean "Rocket" Hall'a w 2012 r. Gra od swojej premiery pod koniec roku 2013 znajduje się w stanie tzw. "Wczesnego Dostępu" (czyt. kup nieukończoną grę i narzekaj na błędy), są do niej wydawane regularne (czyt. co pół roku) aktualizacje dodające wiele nowości (czyt. na przykład dwie nowe bronie palne + łopata na odczepnego). DayZ wciąż jest w wersji Alpha, jednak twórcy zapowiedzieli wydanie bety pod koniec roku 2016 (czyt. kilka miesięcy temu). Co kilka aktualizacji Bohemia Interactive podnosi cenę produkcji o kilka euro, co, jak można się spodziewać, spotyka się zawsze z aprobatą graczy. |
||
W roku 2014 zapowiedziano, że DayZ trafi również na konsole. Biorąc pod uwagę żwawe tempo tworzenia gry na komputery osobiste, szacuje się, że gracze konsolowi mogą się spodziewać swojej edycji w okolicach premiery Half Life 3. |
W roku 2014 zapowiedziano, że DayZ trafi również na konsole. Biorąc pod uwagę żwawe tempo tworzenia gry na komputery osobiste, szacuje się, że gracze konsolowi mogą się spodziewać swojej edycji w okolicach premiery Half Life 3. |
||
== Rozgrywka == |
== Rozgrywka == |
||
DzieńZ to gra Multuplayer opowiadająca o losach ocalałych apokalipsę zombie w postkomunistycznym kraju Czarnoruś. Nieoficjalnie mówi się, ze zombie to tak naprawdę biedni, Rosyjscy rolnicy, którzy z powodu prohibicji zaczęli cierpieć na zbyt niskie stężenie alkoholu we krwi, co spowodowało zaburzenia działania układu nerwowego. |
DzieńZ to gra Multuplayer opowiadająca o losach ocalałych apokalipsę zombie w postkomunistycznym kraju Czarnoruś. Nieoficjalnie mówi się, ze zombie to tak naprawdę biedni, Rosyjscy rolnicy, którzy z powodu prohibicji zaczęli cierpieć na zbyt niskie stężenie alkoholu we krwi, co spowodowało zaburzenia działania układu nerwowego. |
||
Gracz po dołączeniu na serwer budzi się w przypadkowym miejscu na wybrzeżu kraju, dzierżąc w swoich kieszeniach jedynie flarę i <del>Kim Kardashian</del> szmatę. Nasza postać jest głodna i nie pamięta nic, co może sugerować, że ocalali to po prostu lud Czarnorusi który znalazł sobie [[Marihuana|zastępstwo wódki.]]<ref> W tej teorii problematyczny jest jednak fakt, że możemy grać jako czarny bądź Azjata, chyba że lud Czarnorusi jest bardziej zróżnicowany etnicznie niż reszta postkomunistycznych państw. </ref>DayZ tak naprawdę nie ma żadnego celu, a jedyne nieunikalne rzeczy o które trzeba się martwić w trakcie rozgrywki to głód, pragnienie i śmiertelna nuda. Dlatego też większość graczy za zadanie stawia sobie znalezienie jak najlepszego ekwipunku, żeby <del>kopać dupska niewyekwipowanym biedakom na wybrzeżu</del> mieć większe szanse w obronie przed wrogami. W aktualizacji 0.60 w północno-wschodnim krańcu mapy dodano bazę wojskową Tisy, która ma stanowić w ''przyszłości'' cel dla graczy, bowiem ma się tam znajdować najlepszy ekwipunek i najrzadsze pojazdy. Do tego baza ma być wypełniona toksycznym gazem, aby umożliwić wejście tylko odpowiednio przygotowanym graczom. Ale jak to z DayZ bywa, obecnie <ref>czyt. rok po dodaniu owej bazy</ref>Tisy to lesisty pagórek z przypadkowo położonymi budynkami, i bez żadnego gazu. I pojazdów. |
Gracz po dołączeniu na serwer budzi się w przypadkowym miejscu na wybrzeżu kraju, dzierżąc w swoich kieszeniach jedynie flarę i <del>Kim Kardashian</del> szmatę. Nasza postać jest głodna i nie pamięta nic, co może sugerować, że ocalali to po prostu lud Czarnorusi który znalazł sobie [[Marihuana|zastępstwo wódki.]]<ref> W tej teorii problematyczny jest jednak fakt, że możemy grać jako czarny bądź Azjata, chyba że lud Czarnorusi jest bardziej zróżnicowany etnicznie niż reszta postkomunistycznych państw. </ref>DayZ tak naprawdę nie ma żadnego celu, a jedyne nieunikalne rzeczy o które trzeba się martwić w trakcie rozgrywki to głód, pragnienie i śmiertelna nuda. Dlatego też większość graczy za zadanie stawia sobie znalezienie jak najlepszego ekwipunku, żeby <del>kopać dupska niewyekwipowanym biedakom na wybrzeżu</del> mieć większe szanse w obronie przed wrogami. W aktualizacji 0.60 w północno-wschodnim krańcu mapy dodano bazę wojskową Tisy, która ma stanowić w ''przyszłości'' cel dla graczy, bowiem ma się tam znajdować najlepszy ekwipunek i najrzadsze pojazdy. Do tego baza ma być wypełniona toksycznym gazem, aby umożliwić wejście tylko odpowiednio przygotowanym graczom. Ale jak to z DayZ bywa, obecnie <ref>czyt. rok po dodaniu owej bazy</ref>Tisy to lesisty pagórek z przypadkowo położonymi budynkami, i bez żadnego gazu. I pojazdów. |
||
== Najważniejsze lokacje == |
== Najważniejsze lokacje == |
||
Czyli miejsca, które w DayZ warto odwiedzić, bądź są często uczęszczanie przez graczy. |
Czyli miejsca, które w DayZ warto odwiedzić, bądź są często uczęszczanie przez graczy. |
||
* '''Chernogorsk/Elektrozavodsk''' – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym miejscem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w całym mieście trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy <del>z siekierami</del>, odrobiny jedzenia i ubrań, toteż jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I możemy też zacząć mordować innych. W ostatniej aktualizacji punkty respawnu zostały przesunięte z dala od Cherno, więc jest znacznie mniej popularne. |
* '''Chernogorsk/Elektrozavodsk''' – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym miejscem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w całym mieście trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy <del>z siekierami</del>, odrobiny jedzenia i ubrań, toteż jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I możemy też zacząć mordować innych. W ostatniej aktualizacji punkty respawnu zostały przesunięte z dala od Cherno, więc jest znacznie mniej popularne. |
||
* '''Berezino''' – Odpowiednik Cherno i Elektro, tylko że na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Teraz, po usunięciu wojskowych struktur z wyżej opisanego lotniska, miasto to stanowi tranzyt do kolejnych dużych miast. No i w pobliżu znajduje się wypasiony, rozwalony frachtowiec! Niestety, nic w nim nie znajdziesz. |
* '''Berezino''' – Odpowiednik Cherno i Elektro, tylko że na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Teraz, po usunięciu wojskowych struktur z wyżej opisanego lotniska, miasto to stanowi tranzyt do kolejnych dużych miast. No i w pobliżu znajduje się wypasiony, rozwalony frachtowiec! Niestety, nic w nim nie znajdziesz. |
||
* '''Solnichniy''' – Jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie <ref> Wszędzie daleko. </ref>, stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech popełnia samobójstwo. |
* '''Solnichniy''' – Jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie <ref> Wszędzie daleko. </ref>, stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech popełnia samobójstwo. |
||
* '''Balota''' – Wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Ach, czy wspomniałem, że Balota znajdowała się aż 300 (słownie: trzysta) metrów od najbliższego punktu respawnu? Krótko mówiąc, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko w tej wsi to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć. |
* '''Balota''' – Wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Ach, czy wspomniałem, że Balota znajdowała się aż 300 (słownie: trzysta) metrów od najbliższego punktu respawnu? Krótko mówiąc, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko w tej wsi to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć. |
||
* '''Svetlojarsk/Novodmitrovsk/Severograd''' – Wszystkie te miasta to praktycznie to samo. Są bardzo blisko siebie, wyglądają podobnie, spawnują się w nich te same przedmioty. Severograd znajduje się dosyć blisko Międzynarodowego Lotniska Czarnorusi, więc są dosyć często odwiedzane dokładnie w kolejności Svetlo - Novo - Severo. Drogę tą najczęściej przechodzą gracze zrespieni w Berezino, z powodu bliskości do Svetlojarska. |
* '''Svetlojarsk/Novodmitrovsk/Severograd''' – Wszystkie te miasta to praktycznie to samo. Są bardzo blisko siebie, wyglądają podobnie, spawnują się w nich te same przedmioty. Severograd znajduje się dosyć blisko Międzynarodowego Lotniska Czarnorusi, więc są dosyć często odwiedzane dokładnie w kolejności Svetlo - Novo - Severo. Drogę tą najczęściej przechodzą gracze zrespieni w Berezino, z powodu bliskości do Svetlojarska. |
||
* '''Zelenogorsk''' – W sumie to miasto to nic specjalnego, z jednym wyjątkiem: W pobliżu znajduje się góra z zaje{{cenzura}} wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji<ref> z nawiedzonymi sygnałami radiowymi na czele </ref>, więc noobki boją się tam iść. I w sumie nie warto, bo nic tam nie ma. |
* '''Zelenogorsk''' – W sumie to miasto to nic specjalnego, z jednym wyjątkiem: W pobliżu znajduje się góra z zaje{{cenzura}} wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji<ref> z nawiedzonymi sygnałami radiowymi na czele </ref>, więc noobki boją się tam iść. I w sumie nie warto, bo nic tam nie ma. |
||
* '''Stary Sobor/Novy Sobor''' – Wsie te są głównie znane z moda, bo były to ostatnie, duże miejscowości przed Międzynarodowym Lotniskiem, więc gracze chodzili tam znaleźć dodatkowe zaopatrzenie. Teraz, w DayZ Standalone, mamy pierdyliard dużych miast dookoła Lotniska, więc Stary i Novy to wsie odwiedzane tylko przez nielicznych graczy, często weteranów moda. |
* '''Stary Sobor/Novy Sobor''' – Wsie te są głównie znane z moda, bo były to ostatnie, duże miejscowości przed Międzynarodowym Lotniskiem, więc gracze chodzili tam znaleźć dodatkowe zaopatrzenie. Teraz, w DayZ Standalone, mamy pierdyliard dużych miast dookoła Lotniska, więc Stary i Novy to wsie odwiedzane tylko przez nielicznych graczy, często weteranów moda. |
||
* '''Krasnostav''' – Na północ od tej miejscowości znajduje się lotnisko, które jest (było) odwiedzane przez graczy zrespionych w Berezino. Jednak miejscowość ta jest tak mała, pusta i bez sensu, że większość graczy nazywa owe lotnisko po prostu ''Berezino Airfield''. |
* '''Krasnostav''' – Na północ od tej miejscowości znajduje się lotnisko, które jest (było) odwiedzane przez graczy zrespionych w Berezino. Jednak miejscowość ta jest tak mała, pusta i bez sensu, że większość graczy nazywa owe lotnisko po prostu ''Berezino Airfield''. |
||
* '''Kamyshovo''' – Wioska znajdująca się pomiędzy Solnichniy a Elektro. Stanowi dla graczy, którzy jednak postanowili się w Solnichniy nie zabijać i ruszyć do Elektro, miejsce do znalezienia dodatkowego ekwipunku. Ze względu na komisariat [[Policja|Policji]]<ref>Który czasami spawnuje niezłe bronie</ref>, mieścina ta jest pełna bandytów czekających na odważnych noobów. |
* '''Kamyshovo''' – Wioska znajdująca się pomiędzy Solnichniy a Elektro. Stanowi dla graczy, którzy jednak postanowili się w Solnichniy nie zabijać i ruszyć do Elektro, miejsce do znalezienia dodatkowego ekwipunku. Ze względu na komisariat [[Policja|Policji]]<ref>Który czasami spawnuje niezłe bronie</ref>, mieścina ta jest pełna bandytów czekających na odważnych noobów. |
||
* '''Vybor''' – Nie zaglądaj nawet do tego zadupia. To, co cię powinno interesować, to spora baza wojskowa na wschód od Vyboru. Ze względu na bliskość do Międzynarodowego Lotniska jest to bardzo popularne miejsce dla graczy, którzy chcą się dozbroić. |
* '''Vybor''' – Nie zaglądaj nawet do tego zadupia. To, co cię powinno interesować, to spora baza wojskowa na wschód od Vyboru. Ze względu na bliskość do Międzynarodowego Lotniska jest to bardzo popularne miejsce dla graczy, którzy chcą się dozbroić. |
||
* '''Tisy''' – Jak wyżej. Wieś olej kompletnie; to co się liczy to największa baza wojskowa w całej grze, na zachód od Tisy. Sama baza póki co wygląda dosyć biednie, ale jeżeli nie znajdziesz tam żadnej broni, to nie znajdziesz już nigdzie. Aha, i uważaj na wilki. |
* '''Tisy''' – Jak wyżej. Wieś olej kompletnie; to co się liczy to największa baza wojskowa w całej grze, na zachód od Tisy. Sama baza póki co wygląda dosyć biednie, ale jeżeli nie znajdziesz tam żadnej broni, to nie znajdziesz już nigdzie. Aha, i uważaj na wilki. |
||
Linia 23: | Linia 22: | ||
== Archetypy graczy == |
== Archetypy graczy == |
||
Czyli ludzie, których spotkasz. Do wymienionych niżej archetypów zalicza się 99% graczy. |
Czyli ludzie, których spotkasz. Do wymienionych niżej archetypów zalicza się 99% graczy. |
||
* '''Bandyta''' – 3/4 wszystkich graczy w DayZ. Zabija niewinnych (bądź winnych) ludzi. Więcej o bandytach niżej. |
* '''Bandyta''' – 3/4 wszystkich graczy w DayZ. Zabija niewinnych (bądź winnych) ludzi. Więcej o bandytach niżej. |
||
* '''Bambi''' – Czyli gracz świeżo po spawnie. Bambim przestaje się być po znalezieniu broni palnej, więc nawet największy pr0 może nim być. Często mylony z Noobem. |
* '''Bambi''' – Czyli gracz świeżo po spawnie. Bambim przestaje się być po znalezieniu broni palnej, więc nawet największy pr0 może nim być. Często mylony z Noobem. |
||
* '''Noob''' – Świeże mięso w Czarnorusi. Teoretycznie Noobem przestaje się być po ogarnięciu podstawowych zasad gry<ref> I klawiszologii, bo w DayZ jest ona sporym problemem dla nowych graczy </ref>, ale tak naprawdę przestajesz być Noobem jak bez problemu potrafisz odgadnąć w jakim mieście/wsi jesteś bez korzystania z mapy. |
* '''Noob''' – Świeże mięso w Czarnorusi. Teoretycznie Noobem przestaje się być po ogarnięciu podstawowych zasad gry<ref> I klawiszologii, bo w DayZ jest ona sporym problemem dla nowych graczy </ref>, ale tak naprawdę przestajesz być Noobem jak bez problemu potrafisz odgadnąć w jakim mieście/wsi jesteś bez korzystania z mapy. Więcej niżej. |
||
* '''Bohater''' – Relikt z czasów moda. Bohaterem był gracz, który pomaga innym graczom i zabija tylko wtedy gdy musi. Bohaterom gra dawała fikuśne, kraciaste koszule; W DayZ Standalone gracze mogą ubrać co chcą<ref> W modzie to gra nam dawała odpowiednie ubrania</ref>, więc nie da się odróżnić gracza od bandyty. Gatunek wymarły. |
* '''Bohater''' – Relikt z czasów moda. Bohaterem był gracz, który pomaga innym graczom i zabija tylko wtedy gdy musi. Bohaterom gra dawała fikuśne, kraciaste koszule; W DayZ Standalone gracze mogą ubrać co chcą<ref> W modzie to gra nam dawała odpowiednie ubrania</ref>, więc nie da się odróżnić gracza od bandyty. Gatunek wymarły. |
||
* '''Neutral''' – Gracz, który nie ma na celu zabicia jak największej liczby osób, ale nie ma też na celu pomagania wszystkim. W skrócie, interesuje się tylko swoimi sprawami. Raczej unika niepotrzebnych walk, chyba że znajduje się w bazie wojskowej. Postacie neutralnych graczy potrafią mieć na koncie dziesiątki przetrwanych godzin, w porównaniu do <del>bandyty</del>innych archetypów. On i bandyta stanowią największą ilość graczy w DayZ. |
* '''Neutral''' – Gracz, który nie ma na celu zabicia jak największej liczby osób, ale nie ma też na celu pomagania wszystkim. W skrócie, interesuje się tylko swoimi sprawami. Raczej unika niepotrzebnych walk, chyba że znajduje się w bazie wojskowej. Postacie neutralnych graczy potrafią mieć na koncie dziesiątki przetrwanych godzin, w porównaniu do <del>bandyty</del>innych archetypów. On i bandyta stanowią największą ilość graczy w DayZ. |
||
Linia 33: | Linia 31: | ||
ARTYKUŁ W BUDOWIE |
ARTYKUŁ W BUDOWIE |
||
{{Przypisy}} |
{{Przypisy}} |
Wersja z 07:42, 6 mar 2017
DzieńZ (ang. DayZ) – gra typu apokalipsa zombie Survival Horror stworzona przez naszych ulubionych sąsiadów z południa należących do studia Bohemia Interactive. DayZ powstało jako efekt popularności modyfikacji o tej samej nazwie do gry Arma II, wykreowanej przez Australijczyka Nowozelandczyka Dean "Rocket" Hall'a w 2012 r. Gra od swojej premiery pod koniec roku 2013 znajduje się w stanie tzw. "Wczesnego Dostępu" (czyt. kup nieukończoną grę i narzekaj na błędy), są do niej wydawane regularne (czyt. co pół roku) aktualizacje dodające wiele nowości (czyt. na przykład dwie nowe bronie palne + łopata na odczepnego). DayZ wciąż jest w wersji Alpha, jednak twórcy zapowiedzieli wydanie bety pod koniec roku 2016 (czyt. kilka miesięcy temu). Co kilka aktualizacji Bohemia Interactive podnosi cenę produkcji o kilka euro, co, jak można się spodziewać, spotyka się zawsze z aprobatą graczy.
W roku 2014 zapowiedziano, że DayZ trafi również na konsole. Biorąc pod uwagę żwawe tempo tworzenia gry na komputery osobiste, szacuje się, że gracze konsolowi mogą się spodziewać swojej edycji w okolicach premiery Half Life 3.
Rozgrywka
DzieńZ to gra Multuplayer opowiadająca o losach ocalałych apokalipsę zombie w postkomunistycznym kraju Czarnoruś. Nieoficjalnie mówi się, ze zombie to tak naprawdę biedni, Rosyjscy rolnicy, którzy z powodu prohibicji zaczęli cierpieć na zbyt niskie stężenie alkoholu we krwi, co spowodowało zaburzenia działania układu nerwowego.
Gracz po dołączeniu na serwer budzi się w przypadkowym miejscu na wybrzeżu kraju, dzierżąc w swoich kieszeniach jedynie flarę i Kim Kardashian szmatę. Nasza postać jest głodna i nie pamięta nic, co może sugerować, że ocalali to po prostu lud Czarnorusi który znalazł sobie zastępstwo wódki.[1]DayZ tak naprawdę nie ma żadnego celu, a jedyne nieunikalne rzeczy o które trzeba się martwić w trakcie rozgrywki to głód, pragnienie i śmiertelna nuda. Dlatego też większość graczy za zadanie stawia sobie znalezienie jak najlepszego ekwipunku, żeby kopać dupska niewyekwipowanym biedakom na wybrzeżu mieć większe szanse w obronie przed wrogami. W aktualizacji 0.60 w północno-wschodnim krańcu mapy dodano bazę wojskową Tisy, która ma stanowić w przyszłości cel dla graczy, bowiem ma się tam znajdować najlepszy ekwipunek i najrzadsze pojazdy. Do tego baza ma być wypełniona toksycznym gazem, aby umożliwić wejście tylko odpowiednio przygotowanym graczom. Ale jak to z DayZ bywa, obecnie [2]Tisy to lesisty pagórek z przypadkowo położonymi budynkami, i bez żadnego gazu. I pojazdów.
Najważniejsze lokacje
Czyli miejsca, które w DayZ warto odwiedzić, bądź są często uczęszczanie przez graczy.
- Chernogorsk/Elektrozavodsk – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym miejscem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w całym mieście trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy
z siekierami, odrobiny jedzenia i ubrań, toteż jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I możemy też zacząć mordować innych. W ostatniej aktualizacji punkty respawnu zostały przesunięte z dala od Cherno, więc jest znacznie mniej popularne. - Berezino – Odpowiednik Cherno i Elektro, tylko że na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Teraz, po usunięciu wojskowych struktur z wyżej opisanego lotniska, miasto to stanowi tranzyt do kolejnych dużych miast. No i w pobliżu znajduje się wypasiony, rozwalony frachtowiec! Niestety, nic w nim nie znajdziesz.
- Solnichniy – Jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie [3], stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech popełnia samobójstwo.
- Balota – Wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Ach, czy wspomniałem, że Balota znajdowała się aż 300 (słownie: trzysta) metrów od najbliższego punktu respawnu? Krótko mówiąc, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko w tej wsi to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć.
- Svetlojarsk/Novodmitrovsk/Severograd – Wszystkie te miasta to praktycznie to samo. Są bardzo blisko siebie, wyglądają podobnie, spawnują się w nich te same przedmioty. Severograd znajduje się dosyć blisko Międzynarodowego Lotniska Czarnorusi, więc są dosyć często odwiedzane dokładnie w kolejności Svetlo - Novo - Severo. Drogę tą najczęściej przechodzą gracze zrespieni w Berezino, z powodu bliskości do Svetlojarska.
- Zelenogorsk – W sumie to miasto to nic specjalnego, z jednym wyjątkiem: W pobliżu znajduje się góra z zaje wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji[4], więc noobki boją się tam iść. I w sumie nie warto, bo nic tam nie ma.
- Stary Sobor/Novy Sobor – Wsie te są głównie znane z moda, bo były to ostatnie, duże miejscowości przed Międzynarodowym Lotniskiem, więc gracze chodzili tam znaleźć dodatkowe zaopatrzenie. Teraz, w DayZ Standalone, mamy pierdyliard dużych miast dookoła Lotniska, więc Stary i Novy to wsie odwiedzane tylko przez nielicznych graczy, często weteranów moda.
- Krasnostav – Na północ od tej miejscowości znajduje się lotnisko, które jest (było) odwiedzane przez graczy zrespionych w Berezino. Jednak miejscowość ta jest tak mała, pusta i bez sensu, że większość graczy nazywa owe lotnisko po prostu Berezino Airfield.
- Kamyshovo – Wioska znajdująca się pomiędzy Solnichniy a Elektro. Stanowi dla graczy, którzy jednak postanowili się w Solnichniy nie zabijać i ruszyć do Elektro, miejsce do znalezienia dodatkowego ekwipunku. Ze względu na komisariat Policji[5], mieścina ta jest pełna bandytów czekających na odważnych noobów.
- Vybor – Nie zaglądaj nawet do tego zadupia. To, co cię powinno interesować, to spora baza wojskowa na wschód od Vyboru. Ze względu na bliskość do Międzynarodowego Lotniska jest to bardzo popularne miejsce dla graczy, którzy chcą się dozbroić.
- Tisy – Jak wyżej. Wieś olej kompletnie; to co się liczy to największa baza wojskowa w całej grze, na zachód od Tisy. Sama baza póki co wygląda dosyć biednie, ale jeżeli nie znajdziesz tam żadnej broni, to nie znajdziesz już nigdzie. Aha, i uważaj na wilki.
Archetypy graczy
Czyli ludzie, których spotkasz. Do wymienionych niżej archetypów zalicza się 99% graczy.
- Bandyta – 3/4 wszystkich graczy w DayZ. Zabija niewinnych (bądź winnych) ludzi. Więcej o bandytach niżej.
- Bambi – Czyli gracz świeżo po spawnie. Bambim przestaje się być po znalezieniu broni palnej, więc nawet największy pr0 może nim być. Często mylony z Noobem.
- Noob – Świeże mięso w Czarnorusi. Teoretycznie Noobem przestaje się być po ogarnięciu podstawowych zasad gry[6], ale tak naprawdę przestajesz być Noobem jak bez problemu potrafisz odgadnąć w jakim mieście/wsi jesteś bez korzystania z mapy. Więcej niżej.
- Bohater – Relikt z czasów moda. Bohaterem był gracz, który pomaga innym graczom i zabija tylko wtedy gdy musi. Bohaterom gra dawała fikuśne, kraciaste koszule; W DayZ Standalone gracze mogą ubrać co chcą[7], więc nie da się odróżnić gracza od bandyty. Gatunek wymarły.
- Neutral – Gracz, który nie ma na celu zabicia jak największej liczby osób, ale nie ma też na celu pomagania wszystkim. W skrócie, interesuje się tylko swoimi sprawami. Raczej unika niepotrzebnych walk, chyba że znajduje się w bazie wojskowej. Postacie neutralnych graczy potrafią mieć na koncie dziesiątki przetrwanych godzin, w porównaniu do
bandytyinnych archetypów. On i bandyta stanowią największą ilość graczy w DayZ. - Roleplayer – realista – Gracze ci znajdują się wyłącznie na serwerach Roleplay, czyli takich, na których każdy traktuje grę jak prawdziwe życie; Roleplayerzy – realiści wymyślają historie swoich postaci, imiona, rodziny, wszystko aby było jak najbardziej realistycznie.
- Roleplayer – zabawa - Ten gracz gra na normalnych serwerach, ale często dla zabawy przyjmuje różne role; może nosić strój lekarza i nie mieć przy sobie nic oprócz lekarstw, może nosić poszarpane ubrania i udawać żula. Rzadko spotykany, i najczęściej umiera w ciągu kilkudziesięciu minut od spawnu.
ARTYKUŁ W BUDOWIE
Przypisy
- ↑ W tej teorii problematyczny jest jednak fakt, że możemy grać jako czarny bądź Azjata, chyba że lud Czarnorusi jest bardziej zróżnicowany etnicznie niż reszta postkomunistycznych państw.
- ↑ czyt. rok po dodaniu owej bazy
- ↑ Wszędzie daleko.
- ↑ z nawiedzonymi sygnałami radiowymi na czele
- ↑ Który czasami spawnuje niezłe bronie
- ↑ I klawiszologii, bo w DayZ jest ona sporym problemem dla nowych graczy
- ↑ W modzie to gra nam dawała odpowiednie ubrania