Słownik:Brydżowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→O) |
(→G) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
== G == |
== G == |
||
* '''górka''' – 1. nadróbki 2. zapis nad kreską |
|||
* '''grać górą''' – zagrywać karty od najstarszej |
* '''grać górą''' – zagrywać karty od najstarszej |
||
Wersja z 22:44, 31 lip 2018
B
- bez – przegrany kontrakt
- biłgorajskie bez atu – słabe bez atu poniżej 7 punktów
- blotka – karta niższa od dziesiatki
C
- cynk – nielegalna informacja przekazana poza licytacją
D
- druga ręka jest od podcierania dupy – zasada nieprzebijania z drugiej ręki (od wistującego)
- dziwka – dama
- dziadek – partner rozgrywającego, najczęściej zajmuje się parzeniem kawy
F
- figur na figur – nieformalna zasada przebijania przy impasowaniu
G
- górka – 1. nadróbki 2. zapis nad kreską
- grać górą – zagrywać karty od najstarszej
H
- honor – 1. karta od 10 wzwyż 2. pogardliwa nazwa dziesiątki
K
- karta piwna – siódemka karo, zrzucona w ostatniej lewie jest wskazówką dla partnera, że należy postawić piwo
- kawiarnia – cztery damy
- korona – karty od asa do dziesiątki w jednym kolorze na ręku lub 4 asy
L
- leżeć – przegrać kontrakt
- leżą – przy wykładaniu dziadka nieformalne ogłoszenie renonsu
- longier – powyżej 7 kart w kolorze
M
- mariaż – król i dama
- mariaż holenderski – król i walet
- mieszać – tasować karty
- młodsze – kara i trefle
- młotek – kontra
O
- obciągać – zgrywać atuty
- obłożyć kontrakt
P
- partyjni – para po partii
- pidwaki – dwa piki
- plaża – ręka o marnej sile, blotki
- przejąć – dołożyć kartę bezpośrednio wyższą od zagranej
- przejście – komunikacja między stołem a ręką
- przerzucić się – zagrać kartę przed swoją kolejką
- puszczać – dołożyć kartę nieprzebijającą
R
- renons – brak karty w danym kolorze
- ręka – karty w rękach rozgrywającego
- robiąca – gra dająca partię lub robra
s
- Sokole Oko wódz impasów – gracz zaglądający przeciwnikom w karty
- spadła – o zagranej karcie
- spod króla – zagranie kartą niższą mimo posiadania króla
- sprzęt – karty
- starsze – piki i kiery
- stół – karty dziadka leżące na stole
- studnia – gra nierobiąca dogranej
- szlem – gra siedem w kolor lub nez atu
- szlemik – gra sześć w kolor lub nez atu
Ś
- śruba – kontra
T
- trzecia ręka bije a piszczy – zasada zachowania się przy impasie
- tuz – as
W
- wacek – walet
- wanna – sprzęt kuchenny, karta idzie tej parze, która siedzi po długości wanny
- wpadka – nieugranie wylicytowanego kontraktu
- w Pińczowie dnieje – proszę o wist
- wykładana gra – gra, którą przeciwnicy uznaliby, gdyby rozgrywający wyłożył karty, pewna gra
Z
- zgłosić – wylicytować kolor po raz pierwszy
Ż
- żyleta – bardzo silna karta