Przyspieszenie: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Grzeeesiek (dyskusja • edycje) M (drobne) |
AmoniakBOT (dyskusja • edycje) M (×3) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
== Przykład == |
== Przykład == |
||
;Nieruchome ciało trafił jasny szlag o wartości 3 m/s<sup>10</sup>. Wylicz przesunięcie ciała po 1 sekundzie i jego werwę. |
;Nieruchome ciało trafił jasny szlag o wartości 3 m/s<sup>10</sup>. Wylicz przesunięcie ciała po 1 sekundzie i jego werwę. |
||
:Dla ciała nieruchomego wszystkie wartości początkowe są równe 0, toteż ż = d<sup>10</sup>s/dt<sup>10</sup> = d<sup>5</sup>w/dt<sup>5</sup>, czyli: w = ∫∫∫∫∫ż(t)dt<sup>5</sup> oraz s = ∫∫∫∫∫∫∫∫∫∫ż(t)dt<sup>10</sup>, co jak [[łatwo zauważyć]] daje w = żt<sup>5</sup>/120, a także s = żt<sup>10</sup>/3620800. Daje to ok. |
:Dla ciała nieruchomego wszystkie wartości początkowe są równe 0, toteż ż = d<sup>10</sup>s/dt<sup>10</sup> = d<sup>5</sup>w/dt<sup>5</sup>, czyli: w = ∫∫∫∫∫ż(t)dt<sup>5</sup> oraz s = ∫∫∫∫∫∫∫∫∫∫ż(t)dt<sup>10</sup>, co jak [[łatwo zauważyć]] daje w = żt<sup>5</sup>/120, a także s = żt<sup>10</sup>/3620800. Daje to ok. 828 nm przesunięcia oraz 25 mm/s<sup>5</sup> werwy. |
||
{{stub|fiz}} |
{{stub|fiz}} |
Wersja z 14:32, 10 sie 2019
Przyspieszenie (skrót „a”, z łac. aaaaaaaaaaaAAAAAA!!!) – ujemne opóźnienie. Główny powód, przez który Isaac Newton zarobił jabłkiem w czerep, a kierowcy ciężarówek są w stanie rozpędzić swoje wspaniałe maszyny, by móc szybciej rozwozić świeże bułki, wędliny itd.
Definicja matematyczna
Kinematyka oparta jest na rachunku różniczkowym, co pozwala na zdefiniowanie ruchu za pomocą pochodnych po czasie, i tak:
- Prędkość (v) – pochodna drogi po czasie [m/s]
- Przyspieszenie (a) – pochodna prędkości po czasie [m/s2]
- Zryw (z) – pochodna przyspieszenia po czasie [m/s3]
- Udar (u) – pochodna zrywu po czasie [m/s4]
- Werwa (w) – pochodna udaru po czasie [m/s5]
- Spurt (r) – pochodna werwy po czasie [m/s6]
- Trzask (k) – pochodna spurtu po czasie [m/s7]
- Pstryk (y) – pochodna trzasku po czasie [m/s8]
- Pyk (ą) – pochodna pstryku po czasie [m/s9]
- Szlag (ż) – pochodna pyku po czasie [m/s10]
- Dopał (ł) – pochodna szlagu po czasie [m/s11]
Przykład
- Nieruchome ciało trafił jasny szlag o wartości 3 m/s10. Wylicz przesunięcie ciała po 1 sekundzie i jego werwę.
- Dla ciała nieruchomego wszystkie wartości początkowe są równe 0, toteż ż = d10s/dt10 = d5w/dt5, czyli: w = ∫∫∫∫∫ż(t)dt5 oraz s = ∫∫∫∫∫∫∫∫∫∫ż(t)dt10, co jak łatwo zauważyć daje w = żt5/120, a także s = żt10/3620800. Daje to ok. 828 nm przesunięcia oraz 25 mm/s5 werwy.
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny fizyki. Jeżeli wiesz dlaczego elektrony w kablu poruszają się odwrotnie do przepływu prądu – rozbuduj go.