Disco polo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (czyszczenie)
Linia 1: Linia 1:
'''Disco polo''' – nurt [[muzyka rozrywkowa|muzyki rozrywkowej]] wywodzący się z przaśnych przyśpiewek ludowych. Jeden z najbardziej odciśniętych śladów polskiej kultury masowej przede wszystkim lat 90. Dziś przy disco polo bawią się bezwyjątkowo wszyscy, ale tylko mniejsza część społeczeństwa ma czelność się do tego przyznać.
{{czyszczenie}}
<code>''Chodź na molo, załóż polo, zaśpiewamy disco polo, będzie sobie tańczył Olo''</code>
:<code>[[Kabaret OT.TO]]</code>


==Historia==
'''Disco polo''' – nurt [[muzyka rozrywkowa|muzyki rozrywkowej]] wywodzący się z przaśnych przyśpiewek ludowych, polki, łobertasa, gonionego, chodzonego, gwizdów i innych takich. Charakteryzuje się miłym dla ucha rytmem: pa pa pa pa tra ta na na i wpadającym w ucho zaangażowanym tekstem - najczęściej o tym, że ONA (domyślny podmiot liryczny) odeszła od NIEGO, gdzieś, kiedyś, najczęściej do innego NIEGO i ten pierwszy ON tęskni, płacze i jest załamany, bo nie wie dlaczego JEJ nie ma przy NIM i że miłość nie jest już cacy i takie tam rozterki. Do tego dodajemy refren najczęściej: laj laj laj, bądź - wróć do mnie ooo dziewczyno ma la la la i mamy wysmażony wspaniały hit disco polo, którym możemy się już pochwalić na najbliższej dyskotece we Wnorach-Wiechach. Co ciekawe zespoły disco polo najczęściej mają nazwy brzmiące z angielska, choć śpiewają po polsku, bądź łamaną polszczyzną z nadburzańskimi naleciałościami (poszłem na wódkie, albo - przy szosie stojo, bądź stojom w zależności od regionu jurne dziewki, wezne wyrwe jednom z nich i sie zabawim) np: Boys, 4Ever, Top One, bądź jakieś nazwy z dupy np: Kis (przez jedno s) Lech Stawski, DJ Wituś, Norman. Co ciekawe, styl muzyczny jest traktowany za niszowy, a na koncerty są wyprzedawane wszystkie bilety, po czym nikt się nie przyznaje, ze na takowych był.
Polski rodzaj muzyki dyskotekowej rozwinął się, gdy [[Polsat]] zaczął emitować o nim programy (''Disco Polo Live'', ''Disco Relax''), w których występowały takie znakomitości jak [[Shazza]], czy [[Bohdan Smoleń]]. W późniejszych latach programy upadały, między innymi przez próby promowania młodych talentów na siłę.
Na zabawach tego typu styl ubioru przez lata ewoluował obecnie zatrzymał się na: panowie - swetry koniecznie w poziome pasy, lekko poszerzone u dołu dżinsy, mokasyny i oczywiście opalona na solarium buzia oraz złoty kajdan, a panie spódniczki zakrywające 1/3 dupy w kolorze różowym, zresztą wszystko w tym kolorze świńskie blondy i wyklejone tipsy w różne tam wzory.


Na dzień dzisiejszy disco polo istnieje i ma się dobrze, ale hity, przy których macha kończynami młodzież są w 90% coverami tamtejszych.
== Historia ==


==Teksty==
Muzyka '''disco polo''' po raz pierwszy ujrzała światło dzienne na antenie telewizji [[Polsat]], gdzie królowali tacy wykonawcy jak [[Shazza]], [[Boys]], [[Akcent]].
Miły dla ucha rytm okraszony jest tekstem, którego głębią jest miłość – pierwsza, niedojrzała, trudna, zakazana, toksyczna, a najczęściej – wakacyjna.
Pierwsi docenili jej kunszt mieszkańcy wrocławskiego [[ZOO]] i rozpoczął się proces rozpowszechniania i upowszechniania muzyki, która z dnia na dzień pozyskuje nowych, wiernych fanów. Dystrybucją muzyki Disco Polo w mediach zajmuje się Wiocha Records, wytwórnia płytowa odpowiedzialna za większość nagrań discopolowych ostatnich lat.


==Budowa piosenek==
Prekursor disco polo to '''agro dance''' - muzyka wykonywana na maszynach i urządzeniach rolniczych oraz instrumentach własnej roboty (dlatego nazywa się też to popularnie "agrotechno"). Wiele osób do dziś słucha agro dance ze względu na oryginalność wykonawców oraz duże walory dźwiękowe maszyn rolniczych.
* '''wstęp i wprowadzenie do tematu''' – podmiot ukazuje imię swojej nowej miłości, opowiada o niej.

* '''rozbudowanie motywu''' – trudności związane z miłością.
Najbardziej popularnymi zespołami discopolo-pochodnymi są m.in. [[Golec uOrkiestra]] i [[Ich Troje]]. Odmianą Disco Polo jest [[Pici Polo]].
* '''łączniki''' – wesołe i rytmiczne przedłużone do granic możliwości „o”, bądź też inna samogłoska.

* '''refren''' – kilka prostych słów o łamaniu serca, płaczu, [[smutek|smutku]] i lamencie. Powtarzany wielokrotnie z drobnymi modulacjami i zmianą łączników.
== Tematyka ==
* '''zakończenie''' – bolesny koniec związku lub jego podtrzymanie. Do wyboru.

Tematyka okrasza się bardzo wybrednymi [[tekst|tekstami]], nieraz najwyższego sortu, o tematyce związanej z [[życie|życiem]] i prawdziwą [[miłość|miłością]], charakteryzującymi się wyszukanymi i niezrozumiałymi dla prostych ludzi [[metafora|metaforami]], oraz [[muzyka|muzyką]] w skali dwunastostopniowej, o nieregularnych [[akcent|akcentach]] w obrębie taktu, oraz złożonych [[akord|akordach]], częstokroć o zasięgu kwartdecymy wielkiej.

Czasami pojawia się tu wyraźne nawiązanie do [[muzyka żydowska|muzyki żydowskiej]] [[XIX wiek]]u. Częste powtarzanie [[refren]]ów z (celowego) braku dłuższego tekstu sprawia, iż [[utwór muzyczny|utwór]] może przybrać charakter ronda (forma ''ABABAABACABAAAAAAAAAAAAAA'' – [[refren]] powtarza się częstokroć na końcu, aby wydłużyć długość trwania jednego ''tracka'', zostawiając [[odbiorca|odbiorcy]] czas na [[refleksja|refleksję]] nad właśnie posłyszaną [[poezja|poezją]]).
Jest to celowy zabieg zbliżenia disco polo do nurtu oralności. Sprawia to, iż informacje są zapamiętywane i mogą być odtwarzane w każdej wolnej chwili (w kolejce w [[sklep]]ie, pod [[prysznic]]em itd.), a co za tym idzie rozpowszechniane.

Testy piosenek disco polo są bardzo zróżnicowane, zawsze jednak poruszają tematykę ponadczasową. Bogactwo cieniowań dynamicznych, rozmaitość skal oraz niebanalność harmoniki sprawiają, że ta właśnie [[muzyka]] nie jest właściwie rozumiana przez większość niewykształconego, nieszczycącego się dobrym smakiem, czy też gustem muzycznym, [[społeczeństwo|społeczeństwa]]. Dlatego też jest częstokroć wyśmiewana i wykpiwana. Zdarzają się także przypadki (zapewne w związku ze zwykłymi żartami), gdy jest kojarzona z [[homoseksalista|homoseksualistami]].

== Słuchacze ==

Discopolowcy noszą jaskrawo-[[kolor czerwony|czerwoną]]/[[kolor pomarańczowy|pomarańczową]]/[[kolor zielony|zieloną]] lub bardzo-jaskrawo-[[kolor różowy|różową]] (najczęściej to ostatnie) [[odzież]]. Dbają o swoje ciało, higienę oraz uczesanie, często sięgają po różne [[odżywka do włosów|używki pielęgnacyjne do włosów]], takie jak [[żel]]. Zachowują wstrzemięźliwość od [[narkotyki|narkotyków]] (w tym [[kawa|kawy]], która należy do narkotyków lekkich), [[hazard]]u oraz [[seks]]u.
W kulturze tej często spotyka się przedstawicieli tej samej płci obejmujących lub czule całujących się, co jest niczym więcej jak oznaką koleżeństwa. Popularne instrumenty to: [[wiolonczela]], [[cymbałki]], [[komputer]], [[skrzypce]] (rzadziej) oraz, w bardzo sporadycznych odmianach psychodelicznego disco polo, [[gitara basowa]]. Dowiedziono, że słuchanie tej muzyki wzmacnia wrażliwość na uczucia innych oraz poprawia [[inteligencja|inteligencję]].

Znakomicie nadaje się również na [[soundtrack]] do sprzątania [[zakrystia|zakrystii]].
Jedne z najinteligentniejszych zwierząt lądowych zamieszkujących ziemię, [[jaszczurka|jaszczurki]], [[żółw|żółwie]], [[delfin|delfiny]] oraz [[mysz|myszy]] (czasem 3 ślepe, ale to naprawdę rzadko, gdyż one aktualnie planują inwazję na świat) wykazują zainteresowanie tą muzyką. Mniej przyjaźnie reagują zacofane jaszczurki, żółwie, czy delfiny, śmiejąc się w przysłowiową ''twarz''.


== Budowa XVI-wiecznego Disco Polo==

Niestety takowe [[dzieła]] nie przetrwały do naszych czasów. Z [[podań]] wiadomo jedynie, że [[muzyka]] była tworzna przez staranne uderzenia [[chłopa]] [[kij|kijem]] w co popadnie, połączone ze śpiewem, np. Coś o [[podniecenie|podniecających]] warkoczach [[Ilona|Ilony]], lub o [[Dobra zabawa|Dobrej zabawie]] na [[listonosz|listonoszu]] kończąc.

== Budowa XX-wiecznego Disco Polo==
# '''Uroczysty [[wstęp]]'''.
# '''Wprowadzenie do [[temat|tematu]]''' (np. ''zakochałem się w Marzence dziś'' lub też ''dziś w Marzence zakochałem się'') – jest to tzw. słowo wstępne, a zarazem przewodnie całej piosenki.
# '''Łącznik I''' (np. ''ooo'' lub ''oo'' lub ''łoo'' oraz, last but not least, ''oooo'') służący wzbudzeniu zainteresowania w słuchaczu oraz wprowadzeniu odpowiedniego [[nastrój|nastroju]]).
# '''Rozbudowanie tematu''' (np. ''Marzenka na mnie spojrzała raz / lecz poszła z innym, la lala'').
# '''Łącznik II o budowie zbliżonej do łącznika I''', z dopuszczalnymi minimalnymi [[modulacja|modulacjami]].
# '''Tajemniczy [[refren]]''' (np. ''Złamałaś mi serce'', co jest szczególną [[metafora|metaforą]], gdyż [[serce]] jest pełne krwi – trzeba by je było najpierw wysuszyć, co nadałoby mu kruchość i jednocześnie większą szansę na tytułowe ''złamanie''. To jest hak dla Marzenki, która nie jest tak inteligentny/a jak wykonawca, czyli w tym wypadku [[Shazza]]).
# ''' Druga [[strofa]]''' (w tej części autor przypomina przewodni motyw utworu – np. ''i zakochałem się w Marzence dziś'').
# [[Refren]] (ten sam, również tajemniczy)
# '''[[Refren]]'''.
# '''[[Refren]]''' (dla urozmaicenia często spotykana jest zamiana jednego słowa refrenu, np. zamiast, jak wcześniej "Złamałaś mi serce" - "Złamałażeś mi serce")
# '''Pierwsza [[zwrotka]]'''.
# '''Połowa pierwszej zwrotki''' (w przypadku, gdy liczba słów w zwrotce jest nieparzysta, nie przerywamy w połowie słowa znajdującego się na środku – rozwiązywanie tego problemu nie inaczej jak zaakceptowanie całego słowa).
# '''Refren powtórzony 4 razy''' (z nawiązaniem do Marzenki), tym razem wykonany z właściwą, wielką ekspresją, wyniośle.
# '''Majestatyczna [[koda]]''' (najczęściej zakończona ostrym, kłującym, atonalnym glissandem w celu przerwania nurtującej wykonawcę wizji).

== Słuchaniu disco polo zawdzięczasz==

* mienie [[respekt]]u
* mienie [[popularność|popularności]]
* mienie [[szacunek|szacunku]]
* bycie fajnym
* bycie [[cool|kul]]
* bycie fajowym
* zainteresowanie płci przeciwnej
* [[jednostajny]] wzrost [[ubytek|ubytku]] [[szare komórki|szarych komórek]]

==Ciekawostki==

Młodzież, pochodząca przeważnie z [[prowincja|prowincjonalnego]], pozamiejskiego zespołu Wyższych Szkół Gastronomicznych często protestuje, jednak wzorowo nie wzbudzając żadnych, jakże niekulturalnych, zamieszek ulicznych. Ich slogan wyrażają słowa:

<code>''legalne disco polo<br>to ulga dla organów ścigania''</code>

Ich słowa odnoszą się do uwłaszczającej ich [[duma|dumie]] delegalizacji tej [[muzyka|muzyki]], ze względu na wstyd niezrozumienia przez polski [[rząd]] muzyki wyższego sortu.

Z anonimowego [[źródła]] wiemy też, że muzyki "Disco Polo" słucha np. słynny [[przywódca]] [[Samoobrona|sekty pora]], zasłużony zbożowy [[terrorysta]] zwany przez ogół społeczeństwa [[Andrzej Lepper|kretynem]].

Dzisiejsza siedziba główna i [[duchowa świątynia|duchowa świątynia]] ruchu miłośników "Disco Polo" znajduje się w odległych zakątkach dalekiej krainy zwanej [[podlasie|podlasiem]], umiejscowionym w znanym przez wszystkich [[mieszkańcy|mieszkańców]] pueblu Los Wiechos.

==Zobacz też==
* [[Muzyka]]
* [[Sztuka]]


[[Kategoria:Gatunki muzyczne]]
[[Kategoria:Gatunki muzyczne]]

Wersja z 00:18, 22 gru 2007

Disco polo – nurt muzyki rozrywkowej wywodzący się z przaśnych przyśpiewek ludowych. Jeden z najbardziej odciśniętych śladów polskiej kultury masowej przede wszystkim lat 90. Dziś przy disco polo bawią się bezwyjątkowo wszyscy, ale tylko mniejsza część społeczeństwa ma czelność się do tego przyznać.

Historia

Polski rodzaj muzyki dyskotekowej rozwinął się, gdy Polsat zaczął emitować o nim programy (Disco Polo Live, Disco Relax), w których występowały takie znakomitości jak Shazza, czy Bohdan Smoleń. W późniejszych latach programy upadały, między innymi przez próby promowania młodych talentów na siłę.

Na dzień dzisiejszy disco polo istnieje i ma się dobrze, ale hity, przy których macha kończynami młodzież są w 90% coverami tamtejszych.

Teksty

Miły dla ucha rytm okraszony jest tekstem, którego głębią jest miłość – pierwsza, niedojrzała, trudna, zakazana, toksyczna, a najczęściej – wakacyjna.

Budowa piosenek

  • wstęp i wprowadzenie do tematu – podmiot ukazuje imię swojej nowej miłości, opowiada o niej.
  • rozbudowanie motywu – trudności związane z miłością.
  • łączniki – wesołe i rytmiczne przedłużone do granic możliwości „o”, bądź też inna samogłoska.
  • refren – kilka prostych słów o łamaniu serca, płaczu, smutku i lamencie. Powtarzany wielokrotnie z drobnymi modulacjami i zmianą łączników.
  • zakończenie – bolesny koniec związku lub jego podtrzymanie. Do wyboru.