Premetro: Różnice pomiędzy wersjami
M |
|||
Linia 5: | Linia 5: | ||
== Premetro w Polsce == |
== Premetro w Polsce == |
||
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest [[Poznański Szybki Tramwaj]] (PST), jednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów [[Webasto]] zadziałało w sposób oczywisty). Trwają prace nad przedłużeniem |
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest [[Poznański Szybki Tramwaj]] (PST), jednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów [[Webasto]] zadziałało w sposób oczywisty). Trwają prace nad przedłużeniem PST w taki sposób, aby linia zapadła się aż do głównego dworca PKP. |
||
Drugim systemem premetra jest budowany [[Krakowski Szybki Tramwaj]], lecz, w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, będzie jechał prawidłowo w tunelu. |
Drugim systemem premetra jest budowany [[Krakowski Szybki Tramwaj]], lecz, w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, będzie jechał prawidłowo w tunelu. |
Wersja z 16:40, 24 lut 2008
Premetro – tramwaj, który w centrum miasta chowa się do tunelu, by swą urodą i wydawanymi dźwiękami nie odstraszać turystów, zwłaszcza dzieci i młodzież.
Etymologia
Końcówka „-metro” nawiązuje do podobieństwa premetra do tradycyjnego metra, które to swymi monstrualnymi pociągami w ogóle nie wyjeżdża na ulice, by także nie budzić postrachu wśród dzieci i młodzieży, zaś początek „pre” oznacza prehistoryczny instynkt chowania się, by nie płoszyć zwierzyny łownej (tu: turystów).
Premetro w Polsce
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest Poznański Szybki Tramwaj (PST), jednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów Webasto zadziałało w sposób oczywisty). Trwają prace nad przedłużeniem PST w taki sposób, aby linia zapadła się aż do głównego dworca PKP.
Drugim systemem premetra jest budowany Krakowski Szybki Tramwaj, lecz, w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, będzie jechał prawidłowo w tunelu.