Fiat 125p: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 10: | Linia 10: | ||
==Dane techniczne== |
==Dane techniczne== |
||
[[Grafika:Wrak.jpg|200px|thumb|right|Fiat 125p po niewłaściwej eksploatacji]] |
[[Grafika:Wrak.jpg|200px|thumb|right|Fiat 125p po niewłaściwej eksploatacji]] |
||
W Fiacie 125p montowano seryjnie silnik V6 doładowany kompresorem, co miało zapewnić osiągi znaczne lepsze od [[Fiat 126p|Malucha]] i [[Garbus|Garbusa]]. |
W Fiacie 125p montowano seryjnie silnik V6 doładowany kompresorem, co miało zapewnić osiągi znaczne lepsze od [[Fiat 126p|Malucha]] i [[Garbus|Garbusa]]. |
||
* Wymiary (w metrach) - 5,5/1,8/1,5 |
|||
* Liczba drzwi - 4 |
|||
* Waga samochodu - 1300 kg |
|||
* Liczba miejsc siedzących od 4 do 8 |
|||
* Bagażnik - 800 litrów (bez butli z podtlenkiem azotu N2O) |
|||
ESP, bagażnik z klimatyzacją, fotele podgrzewane (ciepłem ludzkiego ciała) ,klucze do remontów silnika i linka do ciągania. |
|||
==Sprzedaż== |
==Sprzedaż== |
Wersja z 20:45, 23 lip 2008
Fiat 125p lub FSO 125p, potocznie duży fiat - duża, bezpieczna limuzyna wykonana z 99% aluminium, stanowiąca konkurencję dla samochodów takich jak Garbus czy Maluch
Historia
W 1952 roku firma Fabryka Samochodów Obciachowych przedstawiła prototyp futurystycznej, dużej, komfortowej i bezpiecznej limuzyny. Pomysłodawcą tego projektu był Lenin. Dwa lata później Fabryka Samochodów Obciachowych pokazała swój projekt firmie Fiat i wyraziła zgodę na sprzedaż tej luksusowej limuzyny jako Fiat 125p. W 1960 roku, gdy Fiat 125p był już gotowy okazał się wolniejszy od takich samochodów jak Maluch czy VW Garbus, dlatego konstruktorzy myśleli, jak go przyspieszyć. Myślał aż do 1968 roku i wtedy też Fiat 125p trafił do seryjnej produkcji. Sprzedaż rozpoczęto 3 lata później.
Dane techniczne
W Fiacie 125p montowano seryjnie silnik V6 doładowany kompresorem, co miało zapewnić osiągi znaczne lepsze od Malucha i Garbusa.
Sprzedaż
Fiat 125p okazał się wielkim bestsellerem. Sprzedawał się lepiej od Malucha i Garbusa. To była zasługa bardzo konkurencyjej ceny wynosząca zaledwie 10 tys erło za podstawową wersję wyposażeniową. Wersje specjalne: Budowane na specjalne zamówienie silnik V8 7 litrów z dwoma turbosprężarkami na spirytus rektyfikowany ( niestety na skutek wprowadzenia kartek na alkohol wycofany z produkcji, produkowany chałupniczą metodą bimber nie miał takiej mocy na skutek dużej zawartości wody, lecz był także duzy plus zasilania bimbrem gdyż nie trzeba było stosować wtrysku wody do cylindrów jak przy zasilaniu spirytusem z Polmosu Zielona Góra) Moc ok. 1200 kW przy 5500 obr./min. \\moment obrotowy 1500 Nm
W planach była też wersja z ogniwami paliwowymi