Komunikacja miejska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Ale ze mnie lama, blankuję Nonsensopedię...)
Linia 1: Linia 1:
'''Komunikacja miejska''', '''transport miejski''' – typ [[transport zbiorowy|transportu zbiorowego]], działający na terenach [[miasto|miast]] i [[miejscowość|miejscowości]]. Z założenia usługa ta jest płatna poprzez kupno [[bilet]]u, jednakże większość [[pasażer]]ów ma znajomości i jeździ za darmo.

== Cel ==
Komunikacja miejska ma na celu zmniejszyć korki w mieście, równocześnie skracając czas drogi z punktu startowego do końcowego. Powinno to działać, ale niestety są powody, przez które miejski transport nie jest tak popularny, jak powinien być:
* przepełnienie pojazdów,
* przystanki są zbyt rzadko rozmieszczone (nikt nie bierze pod uwagę tego, że gdyby były rozmieszczone gęściej, to czas podróży by się mocno wydłużał),
* stary, zniszczony [[tabor]],
* opóźnienia (ale oczywiście ludzie nie rozumieją, że są spowodowane nieużytkowaniem komunikacji miejskiej, a indywidualnej).

== Pojazdy ==
Zbiorowy transport miejski opiera się na pojazdach, które [[transport]]ują młodzież i ludzi (czasem zwierzęta) po mieście.

[[Grafika:Citaro.jpg|right|thumb|200px|Autobus [[Mercedes Citaro]]]]
Najczęściej spotykanym środkiem transportu jest [[autobus]]. W [[Polska|Polsce]] kursują one właściwie na liniach w każdej miejscowości, w której mieszka więcej niż 20 tysięcy typa. Autobusy są niestety mało ekologiczne, ale przynajmniej tanie (dlatego tak popularne w naszym kraju; każdy wie, co u nas piszczy). Jeżdżą po ulicach, tak samo jak [[samochód|samochody]]. Prowadzący autobusem to [[kierowca]].

Drugim, często spotykanym pojazdem jest [[tramwaj]]. Jest to pojazd szynowy elektryczny, a oznacza to tyle, że porusza się po szynach i jest napędzany prądem. Tak jak [[pociąg]]. W Polsce ledwie kilka miast jest wyposażonych w tramwaje, a należą do nich: [[Bydgoszcz]], [[Częstochowa]], [[Elbląg]], [[Gdańsk]], [[Gorzów Wielkopolski|Gorzów]], [[Grudziądz]], [[Kraków]], [[Łódź]], [[Poznań]], [[Szczecin]], [[Górnośląski Okręg Przemysłowy|Katowice i przyjaciele]], [[Toruń]], [[Warszawa]], [[Wrocław]]. Ponoć planują wprowadzić do [[Płock]]a i [[Olsztyn]]u. Tramwaje są niestety drogie w eksploatacji, bo zjadają dużo [[prąd]]u, ale przynajmniej można tanio wybudować szyny no i są bardzo ekologiczne. Tramwaj prowadzi [[motorniczy]] (po chamsku i tocznie zwany tramwajarzem).

[[Grafika:Trolejbus.jpg|right|thumb|200px|Trolejbus. Łatwo pomylić z autobusem, co nie?]]
Kolejnym środkiem jest [[trolejbus]], w Polsce spotykany jeszcze rzadziej niż tramwaj. Jest to autobus, który zamiast benzyny, zużywa prąd. Rozpędzają się szybciej niż autobusy, ale niestety są – tak jak tramwaje – ograniczone (strefowo, nie umysłowo), ponieważ do stworzenia linii trolejbusowej potrzeba takiego kabla nad [[ulica|ulicą]]. Trolejbusy w Polsce można spotkać w [[Gdynia|Gdyni]], [[Sopot|Sopocie]], [[Lublin]]ie i [[Tychy|Tychach]]. Trolejbusem kieruje kierowca.

Rzadkim widokiem w naszym kraju, bo tylko w [[Warszawa|stolicy]] można go zobaczyć, jest [[metro]]. To taki jakby pociąg, jeżdżący pod ziemią. Jest bardzo szybki, pojemny i drogi. Przez tą ostatnią cechę, mamy w Polsce tylko jedną linię metra. Metro prowadzi [[maszynista]].

[[Szybka kolej miejska]] (skm) to system kolei, który jest podobny do metra, jednakże jeździ na powierzchni ziemii. Charakteryzują się częstymi kursami i prędkością (w pozytywnym znaczeniu). [[Trójmiasto|Trójmiejska]] i warszawska kolej miejska to jedyne w naszym kraju. Kolej miejska jest kierowana pod nadzorem maszynisty.

== Przystanki i stacje ==
[[Grafika:Przystanek.jpg|right|thumb|200px|Typowy przystanek autobusowy „słupek”]]
W zależności od środku transportu, przystanki i stacje pojawiają się rzadko lub rzadziej. Na liniach tramwajowych przystanki są gęsto rozłożone. Na trolejbusowych i autobusowych – rzadziej. Metro i SKM mają stacje rozmieszczone dość daleko od siebie, ale dzięki temu szybko się nimi podróżuje.

Rodzaje zestawów przystankowych (autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych):
* '''Słupek''' – słupek przystankowy, nieraz są na nim naklejone rozkłady jazdy.
* '''Słupek z ławką''' – jak wyżej, z dodatkiem ławki.
* '''Słupek z ławką w budce''' – jak wyżej, jednak ławka jest schowana w budce przystankowej. Tego rodzaju przystanków jest najwięcej, występują również w podwójnej, lub w powiększonej formie.

== Pasażerowie ==
[[Pasażer]]owie to osoby, które korzystają z dobrodziejstw komunikacji miejskiej. Rodzaje takowych:
* '''[[rodzaje babć autobusowych|babcie autobusowe]]'''
* '''[[kabiniarstwo|kabiniarze]]'''
* '''[[kanar]]zy'''
* '''zwyczajni pasażerowie'''
* '''[[Miłośnicy Komunikacji Miejskiej]]'''

[[Kategoria:Komunikacja miejska]]

== Bilety ==
[[Grafika:Bilet.jpg|right|thumb|200px|Przykład biletu jednorazowego]]
[[Bilet]]y (tikety) są najbardziej odpychającą częścią transportu miejskiego. Ludzie zazwyczaj boją się i unikają ich. Typowy podział biletów:
* '''Jednorazowe''' – bilety, których można użyć tylko jeden raz, przez jedną osobę, najtańsze i najpopularniejsze.
** '''Na linie normalne'''
** '''Na linie pośpieszne'''
** '''Na linie nocne'''
* '''Okresowe''' – można z nich korzystać do woli, do daty końca ważności tiketu. Są znacznie droższe niż jednorazowe.
** '''Imienne''' – mogą być używane przez tylko jedną osobę.
** '''Nieimienne''' – mogą należeć do kilku ludzi.

Do imiennych i nieimiennych należą:
::* '''Tygodniowe, dekadowe, trzydzietodniowe, dziewiędziesięciodniowe itd.'''
:::* '''Aglomeracyjne''' – łączy się je z biletem na np. pociąg. Są ważne na wszystkie rodzaje linii.
:::* '''Na linie normalne'''
:::* '''Na linie pośpieszne'''
:::* '''Na linie nocne'''

W niektórych miastach są również osobne bilety na autobus, trolejbus, tramwaj, metro. Również występują nieraz inne linie, takie jak przyspieszone, czy szczytowe i na nie również są osobne bilety. Ale co za różnica... nikt z biletów nie korzysta.

[[Kategoria:Komunikacja miejska]]

Wersja z 17:10, 14 paź 2009