DRM: Różnice pomiędzy wersjami
(Ale ze mnie lama, blankuję Nonsensopedię... Byłbym bardzo wdzięczny za otrzymanie bana) |
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Makakmax. Ofiarą rewertu jest 91.121.80.46.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''DRM''' (ang. ''digital restrictions management'' - ''zarządzanie cyfrowymi restrykcjami'') – technologia pozwalająca wydawcom i producentom na kontrolowanie rozpowszechniania legalnie kupionych multimediów w celu zniechęcenia klientów do ich oglądania/słuchania. Posiada rolę edukacyjną, mianowicie pozwala zaznajamiać się z tajnikami funkcjonowania [[System operacyjny|systemów operacyjnych]] i sprzętu podczas [[Debuger|łamania zabezpieczeń]]. |
|||
== Cel == |
|||
DRM powstał, gdy koncerny produkujące gry zauważyły, że u coraz większej liczby osób powodują one [[uzależnienie]]. Wymyśliły, że mniej inteligentna część graczy nie będzie potrafiła obejść zabezpieczeń i to uchroni ją przed maniactwem. Później pomysł ochrony klientów podchwyciły firmy fonograficzne i wprowadziły DRM aby zapobiec przegrywaniu muzyki na [[odtwarzacz MP3|odtwarzacze MP3]] i zwiększeniu szansy na utratę słuchu. |
|||
== Stosowane rozwiązania == |
|||
Obecnie stosuje się zabezpieczenia w postaci szyfrowania i możliwości odtwarzania tylko przez specjalne, uprawnione urządzenia. Zdradzenie systemu zabezpieczeń przez producenta karane jest [[lincz]]em dokonywanym przez [[MPAA]]. Na szczęście, z powodu niedoskonałości w systemach [[Trusted computing]]u, zabezpieczenia mogą być łamane także przez hackerów, a nie tylko przez [[Korupcja|wręczanie łapówek]] producentom sprzętu audio-wideo. |
|||
== Przyszłość == |
|||
Ponieważ w dalszym ciągu istnieje możliwość zbliżenia kamery do monitora lub mikrofonu do głośnika i nagraniu mediów, koncerny próbują się przed tym bronić. Istnieje kilka ścieżek: |
|||
# Zainstalować w każdym domu [[Rok 1984|teleekran]], przez który RIAA i MPAA będzie mogło monitorować mieszkania aby stwierdzić, czy ktoś czegoś nie przegrywa |
|||
# Zrezygnować z tradycyjnych metod przekazywania multimediów od odtwarzacza do człowieka i zastąpić je przekazywaniem cyfrowym wprost do [[mózg]]u. |
|||
# Zabronić publikowania jakichkolwiek multimediów (nawet własnych) za darmo w Sieci. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[RIAA]], [[MPAA]] |
|||
* [[Trusted computing]] |
|||
* [[Inwigilacja]] |
|||
[[en:DRM]] |
|||
[[kategoria:Informatyka]] |
Wersja z 17:22, 25 mar 2011
DRM (ang. digital restrictions management - zarządzanie cyfrowymi restrykcjami) – technologia pozwalająca wydawcom i producentom na kontrolowanie rozpowszechniania legalnie kupionych multimediów w celu zniechęcenia klientów do ich oglądania/słuchania. Posiada rolę edukacyjną, mianowicie pozwala zaznajamiać się z tajnikami funkcjonowania systemów operacyjnych i sprzętu podczas łamania zabezpieczeń.
Cel
DRM powstał, gdy koncerny produkujące gry zauważyły, że u coraz większej liczby osób powodują one uzależnienie. Wymyśliły, że mniej inteligentna część graczy nie będzie potrafiła obejść zabezpieczeń i to uchroni ją przed maniactwem. Później pomysł ochrony klientów podchwyciły firmy fonograficzne i wprowadziły DRM aby zapobiec przegrywaniu muzyki na odtwarzacze MP3 i zwiększeniu szansy na utratę słuchu.
Stosowane rozwiązania
Obecnie stosuje się zabezpieczenia w postaci szyfrowania i możliwości odtwarzania tylko przez specjalne, uprawnione urządzenia. Zdradzenie systemu zabezpieczeń przez producenta karane jest linczem dokonywanym przez MPAA. Na szczęście, z powodu niedoskonałości w systemach Trusted computingu, zabezpieczenia mogą być łamane także przez hackerów, a nie tylko przez wręczanie łapówek producentom sprzętu audio-wideo.
Przyszłość
Ponieważ w dalszym ciągu istnieje możliwość zbliżenia kamery do monitora lub mikrofonu do głośnika i nagraniu mediów, koncerny próbują się przed tym bronić. Istnieje kilka ścieżek:
- Zainstalować w każdym domu teleekran, przez który RIAA i MPAA będzie mogło monitorować mieszkania aby stwierdzić, czy ktoś czegoś nie przegrywa
- Zrezygnować z tradycyjnych metod przekazywania multimediów od odtwarzacza do człowieka i zastąpić je przekazywaniem cyfrowym wprost do mózgu.
- Zabronić publikowania jakichkolwiek multimediów (nawet własnych) za darmo w Sieci.