Roguelike
Osz kur...
- Początkujący gracz po zobaczeniu grafiki
Roguelike - starożytne gry powstałe na przestrzeni wieków. Z bohaterami którzy zabijają ciągle bogu winne potworki, oraz dźwigają tony żelastwa.
Historia
Gry typu Roguelike są historią samą w sobie. Krąży jednak legenda, że gra ta została stworzona przez mnichów celtyckich w roku 1000.
Grafika
######### ###.@.### @ - gracz ###.$.### $ - mamona... ##.r...## r - groźny szczur ##C/.$.## C - nie mniej groźny demon ##>###### / - miecz #......## > - drzwi #$$$$$.## . - ziemia ###>##### # - ściana
Jak widać mamy tu do Roguelike mają piękną grafikę. Przewyższającą takie wielkie tytuły jak Tibia. Wystarczy spojrzeć na bardzo groźnego Demona oraz realistycznie wykonany Miecz. Sam wojownik też jest wykonany świetnie. Cała grafika Roguelike została wykonana najprawdopodobniej w notatniku.
Zasady
Roguelike podobnie jak inne gry rządzą się własnymi prawami. Na przykład bohater MUSI jeść bo inaczej zwyczajnie zdechnie. Kolejną „nowością” jest wyżynanie wszystkiego co stanie nam na drodze.
Rozwój postaci
Jak w każdej grze RPG tak i tutaj mamy możliwość wyboru rasy, klasy i umiejętności postaci.
Rasy
Zawsze(prawie) mamy też 4 rasy postaci
- ludzi - w każdej grze jest najbardziej wyważoną klasą. Standardowe umiejętności: pranie+1, znajdowanie trupów ew. pożywienia+5 i inne.
- elfy - piękne, smagłe, ciotowate elfy.
- troll - ja być wielki. Ja być silny. Ja być głodnyyyy!
- Niziołek - mały wszechobecny kurdupel.
Klasy
Jest naprawdę wiele klas bo aż 3, czyli:
- Mag - wielki nieposkromiony zabójca wszystkiego co jest dalej niż 6 kropek.
- Wojownik - rembałjo z mieczem +3 i tarczą +4, w przeciwieństwie do maga jest pogromcą wszystkiego do 2 kropek.
- Łucznik - też jest niebezpieczny do 6 kropek.
Współczynniki
Bez nich gówno zdziałasz.
- Siła - im więcej, tym mocniej(trzepiesz).
- Zręczność - niby potrzebna to strzelania z łuku ale...
- Inteligencja - przydaje się żeby się przypadkiem nie oślinić.
- Charyzma - nie potrzebne.
Oczywiście możemy grać mężczyzną lub kobietą, ale nie ma różnicy kim się gra i tak dostaniesz po mordzie.
Rozgrywka
Rozgrywka jest oczywiście bardzo rozbudowana. Zazwyczaj lądujemy w podziemiach i mamy zdobyć jakiś tam skarb(lub amulet do wyboru do koloru). oczywiście trafiają się bardziej ambitne scenariusze w których to mamy zabić głównego ZŁEGO.
Środowisko
Środowisko gry jest bardzo zanieczyszczone. Wszędzie walają się miecze, tarcze i nie tylko. Ale gry uczą też jak dbać o środowisko np: gracz musi zabijać potwory, które po rozłożeniu się użyźniają glebę.
Ciekawostki
Ciekawych elementów gry jest nie wiele, oto niektóre z nich:
- Gra jest tak trudna jak Freecell
- Jeśli przejdziesz ją bez oszukiwania to... to...
- Pogłoski mówią że są Roguelike z trybem graficznym.
Śmierć
Tutaj w przeciwieństwie do innych gier śmierć oznacza kasacje postaci i save(jeśli jest). U większości graczy wywołuje to piane na ustach, nie liczymy oczywiście ADOMowców, którzy mogą sejva zapisać gdzie indziej a po śmierci znowu go przenieść na dawne miejsce. Oczywiście większość początkujących umiera w najprostszy możliwy sposób, po prostu z głodu.
Noob w grach Roguelike
- Główny artykuł: noob
- Nie je podczas gry, co prowadzi do śmierci.
- Wyłącza grę po 3-4 min.
- Nie potrafi założyć czegokolwiek.
- Gdy już założy cokolwiek to narzeka czemu zrobiło się nagle "cursed" i nie może ściągnąć
- Po 10 śmierciach w końcu zna sterowanie
- Po 100 śmierciach zaczyna zwracać uwagę co się dzieje
- Po 200 śmerciach przestaje klnąć
- Po 300 śmierciach znowu zaczya klnąć