Andrzej Borowczyk
Provided ID could not be validated. Gdzie dwóch się bije, tam Robert Kubica awansuje
- Andrzej Borowczyk po zderzeniu Vettela i Buttona na GP Belgii 2010
A oto mamy na ekranach bardzo charakterystyczną postać...
- Andrzej Borowczyk o babci Kimiego Raikkonena
No ciasno jest tutaj w tej brazylijsko-polsko-hiszpańskiej kanapce...
- Andrzej Borowczyk konsumując kanapkę podczas GP Wielkiej Brytanii 2009
Miał problemy natury technicznej/zdrowotnej/finansowej/ogólnej/dojazdowej/decyzyjnej/budżetowej
- Borowczyk co około 20 minut
Strasznie się spieszą...
- Andrzej Borowczyk o Formule 1
Niemcy nigdy nie byli potęgą w Formule 1
- Andrzej przypomina o sukcesach Michaela Schumachera
Na torze leżą odłamki szkła po tej butelce
- Boro o plastikowej butelce
John Travolta wymachuje batona
- Hitowy komentarz
Ściął tak zwany pachołek
- Komentarz podczas GP Bahrajnu 2010
Tak się porobiło w Formule 1, że mamy inżynierów wyścigowych Japończyków.
- o inżynierze wyścigowym Witalija podczas GP Chin 2011
Jak myślisz, Maurycy, czy przesympatyczny Fernando Alonso mógł partcypować w oszustwie, jakie zafundował nam na olśniewającym, nawiasem mówiąc, torze Marina Bay w Singapurze zespół Renault i czy fakt ten otworzy naszemu Robertowi szeroko drzwi do czerwonego bolidu legendarnej stajni z Maranello?
- Andrzej Borowczyk o stosowaniu znaków interpunkcyjnych i odpowiedniej intonacji w komentarzu sportowym
Andrzej Borowczyk – najsłynniejszy w Polsce komentator Formuły 1. Wyróżnia się tym, iż kładzie akcent na każdą sylabę w słowie.
Rise of the Legend
Ponieważ wyścigi Grand Prix bywają zwykle nudne i niezwykle monotonne, należało znaleźć równie smętnego komentatora pasującego do charakterystyki relacjonowanego widowiska. Jako że Borowczyk miał już doświadczenie w komentowaniu poczynań kierowców rajdowych, przyjęto go do ekipy TV4 komentującej wyścigi Formuły 1. Przydzielono mu do pomocy Adriana Skubisa i w ten sposób panowie zaczęli wspólne komentowanie. Niestety Skubis najwyraźniej nie sprawdził się w tejże roli, mimo że wykazywał się niebywałą zdolnością odróżniania bolidów McLarena i Minardi z 2005 roku.
Skubisa zdjęto z anteny po sezonie 2006. Jego miejsce zajął Sokół, po czym, nie wiadomo dlaczego, wraz z Andrzejem postanowili przeprowadzić się do Polsatu. Borowczyk dwukrotnie pełnił zaszczytną funkcję Mistrza Ceremonii na imprezie BMW Pit Lane Park, gdzie chętnie rozdawał autografy, wymieniał kilka słów ze swoimi wiernymi fanami i koordynował logistykę całego przedsięwzięcia.
Jego ulubionym sformułowaniem, niekiedy używanym jako zwykły przecinek w zdaniu, jest charakterystyczne mniam oraz legendarny już cytat, wypowiadany na samym początku transmisji: z toru ... serdecznie witają państwa Mikołaj Sokół i Andrzej Borowczyk. Słowa Mikołaj Sokół są wymawiane tak szybko, że 95% Polaków myśli, że F1 komentuje sam Borowczyk. Kolejnym legendarnym cytatem jest zdanie Jak myślisz, Mikołaj?, którego to Andrzej używa jako pytania retorycznego, bo oczywiście zna odpowiedź, ale daje się wykazać Mikołajowi. Raz Mikołaj się zemścił i powiedział Jak myślisz, Andrzej?.
Jako jedyny komentator F1 nie zatrzymuje toku myślowego podczas nadawania komunikatów radiowych. Podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii w roku 2009 po raz kolejny ujawnił swoją skłonność do mówienia o kanapkach.
Od GP Europy 2009 w Walencji Andrzej prowadzi współpracę z niezwykle doświadczonym, ale za to mało znanym w światku F1 komentatorem Maurycym pr0 Kochańskim, bo Mikołaj Sokół po ogłoszeniu, iż komentatorzy nie będą wysyłani na wyścigi, stwierdził, że pierdoli taką robotę, a swoją karierę z BoroVem, skwitował słowami Weszłem, pierłem, wyszłem.
Świat według Borowczyka
Australijski kangur
Tak oto andrzej nazywa Marca Webbera "przesympatyczny australijski kangur"
Damy
Andrzej Borowczyk najprawdopodobniej ma arystokratyczne pochodzenie, co znajduje swoje odbicie w nazywaniu wszystkich mężczyzn dżentelmenami a kobiet (młodymi) damami. Czasem można odnieść wręcz wrażenie, że to właśnie te damy interesują go zdecydowanie bardziej, niż sam wyścig. W świecie Andrzeja wyścig jest jedynie przerywnikiem do ujęć dam i dżentelmenów (w padoku), których nazwiska Andrzej zna na wyrywki. Oczywiście w swojej szczodrości nie zapomina podzielić się swoją wiedzą w tym zakresie z widzami. Bez względu na okoliczności. I tak na przykład w trakcie GP Malezji 2010 Andrzej spokojnie przerwał Maurycemu, opowiadającemu właśnie w miarę sensowne rzeczy o jego ukochanej oponie, by przekazać widzom arcyciekawą i wręcz kluczową informację: Proszę państwa! Oto na państwa ekranach Jessica Michibata.
Sympatyczność
Borowczyka cechuje ponadto bardzo przyjacielskie nastawienie do świata i ludzi – w jego oczach wszyscy są sympatyczni. Co warte zauważenia, przymiotnik sympatyczny w 90% przypadków łączy się z narodowością kierowcy, co dowodzi otwartości komentatora na odmienne kultury. Mamy więc sympatycznego Niemca, sympatycznego Brazylijczyka i sympatycznego Hiszpana. Nawet małomówny Kimi Räikkönen jakimś cudem zasłużył na określenie sympatycznego Fina. Wyjątkiem jest tylko Nelsinho Piquet – w czasie jednego z wyścigów komentator nazwał kierowcę niesympatycznym Brazylijczykiem.
Podział świata
Świat F1 Andrzej dzieli na trzy kategorie: po pierwsze, mamy omówione już powyżej osoby sympatyczne, do których zaliczają się przede wszystkim kierowcy wszelkich narodowości. Po drugie, mamy kategorię słynną – do tej grupy zaliczają się zarówno rzeczy (słynny samochód bezpieczeństwa) jak i osoby związane ze światem F1, ale nieścigające się czynnie (słynny Ross Brawn, słynny Bernd Mayländer, a także, jako wyjątek, słynny Michael Schumacher). Ostatnia kategoria jest bardzo ograniczona i zamknięta – należy do niej tylko jedna osoba, Ayrton Senna, którego Borowczyk nigdy nie określa inaczej, niż mianem legendarnego Brazylijczyka.
Podróże
Ukrytą pasją Andrzeja są wszelkie wojaże, które najwyraźniej chodzą mu po głowie także w czasie komentowania wyścigów. Dlatego też według niego kierowcy po torach podróżują, czasem urządzając sobie wycieczki poza tor w celu zwiedzenia pobocza.
Alonso a Hamilton
Borowczyk ma też tendencje do mitologizowania nienawiści, jaka łączy Fernando Alonso i Lewisa Hamiltona. W swojej bujnej wyobraźni Andrzej wyobraża sobie, co dzieje się w głowie Fernando Alonso, kiedy ten wyprzedza Lewisa Hamiltona (GP Europy 2009) i nawet kiedy kierowcy podają sobie ręce i rozmawiają ze sobą (jak to miało miejsce po GP Singapuru 2009), Andrzej wie lepiej – i tak nie patrzą na siebie (choć stoją do kamery tyłem), a nawet się ze sobą nie witają (choć chwilę wcześniej wszyscy widzieli, jak podali sobie ręce). W ten oto sposób polski komentator demaskuje fałszywe zachowania Alonso i Hamiltona, którzy próbują zachować pozory, jednak mimo wszelkich prób i podstępów nie są w stanie zwieść czytającego w myślach przebiegłego Andrzeja.
Powtórki
Czasami Andrzej miewa momenty, gdy traktuje puszczane przez realizatora powtórki jak wydarzenia „na żywo”. Pierwszy taki wybryk miał miejsce podczas kwalifikacji do GP Włoch w 2007 roku, gdy cały świat widział powtórkę piruetu Davida Coultharda przed pierwszą szykaną. Komentarz Borowczyka brzmiał: I jeszcze David Coulthard, walczy, aby dostać się do Q2. A jeeeeeeednak... Coulthard. Podczas GP Malezji 2010 Andrzej nie zauważył, że puszczana jest powtórka piruetu Alonso. Skomentował to w następujący sposób: Proszę państwa, Alonso nie ma już szans na Q2. Ale jak widzimy, Hiszpan nie poddaje się i walczy do końca. I proszę państwa, co za emocje! Ale walka Hiszpana z czasem! Ajajaj, poślizg Alonso... Szkoda. Natomiast Maurycy, jako doświadczony komentator, uspokoił Andrzeja słowami: Spokojnie, Andrzej. To tylko powtórka...
Podczas GP Kanady 2010 Andrzej Borowczyk fascynował się z kolei powtórką walki o drugie miejsce pomiędzy Buttonem a Alonso (zakończoną wyprzedzeniem Hiszpana przez Anglika), relacjonując ją jakby była to relacja na żywo. Właściwego momentu wyprzedzenia zupełnie nie zauważył, ponieważ był akurat zajęty tematem dużo ważniejszym – geografią wyspy, na której położony jest tor.
Motywy przewodnie
W komentarzach Andrzeja bardzo wyraźnie da się zauważyć motywy przewodnie każdego wyścigu. Są to w miarę aktualne tematy, którymi Andrzej zwykł zanudzać widzów, powtarzając setki razy te same informacje, aż do całkowitego przyswojenia ich przez widzów.
Formuła 1
Sezon 2010
- GP Australii: przygody Lewisa Hamiltona z policją, poczynając od urodzenia kierowcy, przez spotkania z funkcjonariuszami we Francji w 2008 r. aż do przygód Lewisa w Australii w roku 2010.
- GP Monako: Fernando Alonso niestartujący w kwalifikacjach. W ciągu jednej godziny kwalifikacji Andrzej zdążył poinformować widzów o tym wydarzeniu ok. 30 razy.
- GP Turcji: zakręt numer 8 i przeciążenia, na jakie narażeni są na nim kierowcy. Andrzej tak bardzo zafascynował się tym zakrętem, że aż zaraził swoim stanem Maurycego, na skutek czego podczas kwalifikacji obaj przestawali mówić, wstrzymując z wrażenia oddech za każdym razem, kiedy realizator pokazywał któregokolwiek kierowcę pokonującego ten zakręt. Poza tym, niezapowiedziana wizyta Heikkiego Kovalainena w Polsce. Heikki miał grać w golfa w okolicach Elbląga.
- GP Kanady: niezapowiedziany przyjazd Kovalainena pod Elbląg na golfa oraz tor imienia Żila Wilnewa (leżący na Wyspie Notre Damme), na którym aż ośmiu spośród dwudziestu czterech (jak to szybko i sprawnie policzył Andrzej – jedna trzecia) kierowców w stawce, jedzie po raz pierwszy. Znajdująca się obok toru hala Expo; Robert Kubica jest cały czas ostatnim zwycięzcą wyścigu, bo w 2009 roku nie było GP Kanady.
- GP Europy: urodziny Nico Rosberga i Sebastiana Vettela, 500. wyścig Lotusa oraz to, że GP Europy było kiedyś rozgrywane w Niemczech, a później zostało przeniesione do Walencji dzięki popularności Fernando Alonso. Nowinki techniczne na sezon 2011: powrót do F1 zasady 107%, nowy dostawca opon – Pirelli, sens wprowadzenia ruchomych tylnych skrzydeł. Niezmierny zachwyt nad Nicole Scherzinger, która została mianowana przez pana Andrzeja maskotką F1.
- GP Wielkiej Brytanii: zabawa z telewidzami nazwana przez Andrzeja „85 sekund”, odnosząca się do straty, jaką Vettel miał na początku wyścigu do Webbera oraz do tego, w jaki arcyniesamowity sposób ją niwelował oraz skandal w Red Bull Racing po tym, jak przednie skrzydło Marka Webbera trafiło do bolidu Sebastiana Vettela, a sympatyczny Australijczyk musiał zadowolić się poprzednim wcieleniem wynalazku Adriana Neweya.
- GP Niemiec: wizyta Sebastiana Vettela w jego rodzinnym mieście – Heppenheim (nie mylić z Hockenheim!), podczas której zaprezentował swój nowy kask. Jazda Vettela po wąskich uliczkach miasteczka, którą podziwiało 120 tys. mieszkańców.
- GP Węgier: przepuszczenie Fernando Alonso przez Felipe Massę w wyścigu o GP Niemiec.
- GP Belgii: 300. Grand Prix Rubensa Barrichello, Rob Smedley będący mistrzem świata w szyfrowaniu, słynny kanał F w samochodzie Roberta Kubicy oraz kapryśna pogoda nad torem Spa Frankorszą (słynne już czarne chmury oraz to, że w jednej części toru może padać, a w innej jest sucho).
- GP Włoch: forma zespołu Red Bull Racing, legendarny tor Monca, praktyki Dżona Elkana w Bielsku-Białej
- GP Japonii: "Zakręt Hamiltona" - miejsce, gdzie Lewis wypadł na pierwszym treningu i uszkodził swojego Maklarena. Za każdym razem, gdy jakiś kierowca przejeżdża przez zarkęt nr 7, Andrzej przypomina, że to właśnie tutaj miało miejsce to
pięknepechowe zdarzenie. - GP Korei: pięciu kierowców, którzy mimo, że to koniec sezonu jeszcze mają szanse na Tytuł Mistrzowski, ale po tym wyścigu zapewne jeden z nich te szanse utraci.
- GP Brazylii: matematyczne szanse Jensona Buttona, ewentualna tragedia u jego przeciwników, która dałaby mu szanse na obronę tytułu mistrzowskiego.
- GP Abu Dhabi: przepiękny tor z wielkimi poboczami, znajdujący się na wyspie Yas usypanej przez człowieka, a cała ta inwestycja kosztowała 30 mld dolarów. Zmienne warunki na torze spowodowane zachodem Słońca podczas wyścigu. Otwarcie koło toru arcyimponującego centrum Ferrari World, gdzie Massa i Alonso jeździli kolejką. Wykupienie przez firmę o wdzięcznej nazwie Marussia pakietu większościowego teamu Virgin Racing.
- Motyw przewodni całego sezonu 2010: niechęć Michaela Schumachera do bolidów podsterownych oraz ciągłe zastanawianie się nad słusznością powrotu Michaela do F1.
Sezon 2011
- GP Australii: powrót zasady "107%", wprowadzenie ruchomego tylnego skrzydła, nowe opony marki Pirelli z mało widocznymi oznaczeniami twardości mieszanki, a dopiero na końcu kontuzja Roberta Kubicy.
- GP Malezji: wątpliwości na temat skuteczności systemu DRS, gdybanie o ewentualnym deszczu monsunowym podczas wyścigu.
- GP Chin: fantastyczny początek sezonu w wykonaniu Sebastiana Vettela oraz rozmyślanie, czy młody Niemiec może zostać w przyszłości drugim Michaelem Schumacherem. Kłopoty Red Bulla z systemem KERS, co może mieć kolosalne znaczenie w dalszej części sezonu.
- GP Turcji: nowe pakiety aerodynamiczne przygotowane przez zespoły na to Grand Prix, ponieważ rozpoczyna ono europejską część sezonu. Znakomita postawa Nico Rosberga, który może stanowić realne zagrożenie dla Sebastiana Vettela. Do tego strzelenie focha na Jeana Todta z powodu wykreślenia Rajdu Polski z kalendarza WRC na rok 2012.
- GP Hiszpanii: bijatyka Adriana Sutila w klubie nocnym z jednym z szefów zespołu Lotus Renault, w którym to ten drugi został mocno zraniony w gardło. Cała ta sytuacja powoduje kompletny brak koncentracji u kierowcy Force India. Przy okazji przypomnienie wszystkich podobnych sytuacji w przeszłości Formuły 1.
- GP Monako: pożar na torze dwa dni przed wyścigowym weekendem. Skutkiem pożaru jest "łata" w zakręcie numer 1, która może sprawiać kłopoty kierowcom. Oprócz tego ciągłe przypominanie nazw zakrętów, takich jak Mirabo, Raskas, San Dewot oraz słynny tunel pod hotelem. Dodatkowo wspominanie przy okazji każdego wypadku o pożarze Nicka Heidfelda w Hiszpanii, który uniemożliwił mu start w kwalifikacjach, co może przydarzyć się innym kierowcom w przypadku takowej kraksy.
- GP Kanady : tor imienia Gillesa Villeneuve`a, ojca równie słynnego Jacquesa Villeneuve`a, który został zbudowany (tor) na wyspie Notre Dame usypanej przez człowieka, ponieważ podczas budowy metra w Montrealu zostało trochę ziemi i odłamków skalnych, więc zbudowano wyspę. Oprócz tego ciągłe przypominanie, że na tym torze docisk aerodynamiczny jest mało ważny, a jeszcze mniej ważny jest na torze Monza. Wielokrotne przypominanie historii słynnej "ściany mistrzów". Kenny Block - arcysławny w Ameryce kierowca-kaskader - 6 sierpnia bedzie testował bolid Formuły 1, "bezdomność" Kamui Kobayashi'ego
Porsche Supercup
Sezon 2011
- GP Turcji: informacja na temat partnerstwa Giermaziaka ze Rosiną. Poza tym także transfer Roberta Lukasa do niemieckiego teamu, wychwalanie Engelharta oraz umilanie widzów 58-letnim Thomasem Langerem.
- GP Hiszpanii: emocjonowanie walką Lukasa z Huismanem o 10. pozycję, a także walką Nicka Tandy'ego z Kevinem Estre. Oprócz tego historyczny moment dla Polaków - Kuba Giermaziak trzeci. Slava!
- GP Monako:: po raz pierwszy w sezonie Borowczyk liczy punkty w klasyfikacji ogólnej. Oprócz tego po raz trzeci w sezonie wspomnienie Mathiasa Laudy, oraz problem Rosiny, szaleństwa Hiszpana z tureckim obywatelstwem i wychwalanie Renego Rasta za pierwsze zwycięstwo w tej imprezie od ponad roku.
Arcy-
Ulubionym przedrostkiem Andrzeja jest „arcy-”, którego używa do opisywania wszystkiego, co się dzieje wokół niego. I tak na przykład arcyutalentowany Fernando Alonso arcyszybko przejechał obok arcywolnego Bruno Senny w tym arcytrudnym sektorze arcypięknego toru imienia arcysympatycznego Gilles'a Villeneuve'a.
Wybrane cytaty
- Ajjjjjjjjjjjjjjjj!
- ... wszedł do wyścigu trochę tylnymi drzwiami...
- Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że...
- No i w tym momencie regulaminowi stało się zadość.
- A oto na naszych ekranach Bruno Senna, bratanek legendarnego Ayrtona Senny.
- Jak myślisz, Mikołaj?
- Jak myślisz, Maurycy?
- Wytłumacz, Mikołaj, dlaczego...
- Wytłumacz, Maurycy, dlaczego...
- Wszystko zmienia się jak w kalejdoskopie.
- Wszystko zmienia się astronomicznie.
- Widzimy w tej chwili ustawienie na starcie.
- I z tego właśnie toru witają państwa...
- Jedziemy tymczasem z Robertem Kubicą.
- Patrzę, na jakich oponach jest nasz Robert Kubica, są to chyba opony wykonane z tej twardszej/miękkiej mieszanki.
- Firma Bridgestone przygotowała na ten wyścig ... i ... opony.
- Wyobrażam sobie, co dzieje się w tej chwili w głowie...
- Ten tor jest coraz bardziej nagumowany.
- Jak myślisz, co to oznacza dla Roberta?
- Doszło do tak zwanego kontaktu.
- Ajajaj, potężny wypadek...
- Ooo i jest nasz Robert.
- Fatalny, pechowy wyścig dla...
- Zdaje mi się, iż Hamilton boryka się z problemami natury technicznej.
- A wracając do mojej poprzedniej myśli...
- Ależ kosmiczny czas wykręcił nam tutaj...
- Stalowe nerwy w zespole Roberta Kubicy.
- To są te opony wykonane z super miękkiej mieszanki, te z białym paseczkiem.
- Prosimy realizatora, by pokazał nam na chwilę Roberta Kubicę.
- Zadajemy sobie pytanie, kto tym razem dołączy do tej szóstki skazanej na porażkę.
- Vitaly Petrov nazywany "Rakietą z Wyborga ...
- Jak zwykle, jak torpeda wystartował ...
- Nie dzielmy skóry na niedźwiedziu...
- Fantastyczny start Roberta Kubicy, zamknął drogę ( Imię i nazwisko kierowcy)...
- Już był w ogródku, już witał się z gąską... a teraz to już tylko łabędzi śpiew.
- Lewis Hamilton jest na bardzo szybkim okrążeniu...
- Wyścig zostanie wznowiony o 14:06 !
- Oj problem!
- Kobayashi siedzi w bolidzie , bo jak sam mówił jest bezdomny.
- Rubens Barrichello, proszę państwa, stoi w poprzek w przeciwnym kierunku.
- Wybrał sobie niezłe miejsce - przepraszam za ten może smutny żart - ale nie będzie miał daleko do alei serwisowej.
Prawdy Absolutne
- Bolidy McLarena mają niezniszczalne wręcz zawieszenie, które pozwala kierowcom z Woking ciąć wszystkie szykany.
- Adrian Newey konstruuje szybkie, ale delikatne bolidy.
- Jenson Button swoim stylem jazdy potrafi oszczędzać opony i przejechać na jednym komplecie cały wyścig.
- Michael Schumacher nie lubi podsterownych bolidów.
- Fernando Alonso nie lubi Lewisa Hamiltona.
- Rob Smedley jest najsłynniejszym inżynierem wyścigowym w stawce.
- Elementy bolidu wykonane z włókna węglowego, które znajdą się w wyniku kolizji na torze tną jak brzytwa.
- Tor Catalunya pożera opony.
- Markowi Webberowi nigdy nie działa KERS.
- Sebastian Vettel nigdy nie używa systemu KERS.
- Robert Kubica jest specjalistą od torów ulicznych.
- Helmut Marko jest szarą eminencją w zespole Red Bull Racing.