Układ cyfrowy
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej
- Kazdy układ elektroniki cyfrowej da sie rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
- Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnafa.
- Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnafa.
- Jeżeli rozwiązałeś tablice karnafa, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
- Jeżeli układ działa poprawnie, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ jest nieoptymalny.
- Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
- Zbudowanie kazdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
- Przez wiekszość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 volt.
Bramki logiczne i podstawowe elementy
- Bramka I (AND) - przykład zastosowania: "AND let there be light" - podłączenie jednego wejścia do kontaktu a drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem
- Bramka LUB (OR) - Przykład zastosowania: "To be... OR not to be" - podłączenie któregokolwiek wejścia do kontakltu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu
- Bramka NIE (NOT) - Użytkownik zostanie porażony prądem gdy bramka nie jest podłączona do kontaktu.
- Bramka ALBO (XOR) - nikt jeszcze nie wie jak działa
- Bramka ACZKOLWIEK - A weź se na pralkę przyklej.
- Przerzutnik - służy do przerzucania, np. gnoju lub siana.
- Multiplekser - Przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym cosiem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
- Żródło prądu - służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz świecenia (przy pomocy diody LED) w przypadku, gdy jakiś student znowu wywali korki.
- Masa - np. ciemna masa - studenci na kolokwium z elektroniki.