Team Lotus

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 17:20, 14 sie 2011 autorstwa EVENo (dyskusja • edycje) (nowa strona)
(różn.) ← przejdź do poprzedniej wersji • przejdź do aktualnej wersji (różn.) • przejdź do następnej wersji → (różn.)
Plik:Non1.jpg
Wygląda jak tania podróba, ale to oryginalny bolid Teamu Lotus
Plik:Non2.jpg
Nie daj się zmylić pozorom - to jest ta tandeta, która jeździ dzisiaj

- Nick Heidfeld będzie jeździł w Lotusie.
- Ale w którym?

Przeciętna rozmowa

A mi się najbardziej podobają barwy Lotusa, ale nie tamtego Lotusa, tylko tego Lotusa

Włodzimierz Zientarski o kolorze zielonym

Szablon:Tzespół Formuły 1 aktywny w latach 1954–1995. Od 2010 po torach królowej sportów motorowych błąkają się tanie podróby samochodów tego teamu.

Początki

Zanim Lotus poszedł na głęboką wodę ścigał się w mniejszych seriach. Jedną z nich była klasa wyścigowa o wdzięcznej nazwie Formuła Junior. Jednak w 1958 roku zespół zgłosił się do Mistrzostw Świata Formuły 1. Po kilku latach startów znany był głównie z tego, że umieszcza swoje silniki gdzie się da. W pierwszych dwóch sezonach był on między nogami kierowcy, później pod siedzeniem, a w planach było wstawienie go nad głową zawodnika jako element aerodynamiczny.

Lata 60.

Team Lotus został Mistrzem Świata konstruktorów w sezonie 1963 i 1965. W tych samych latach doprowadził również swoich kierowców do tytułu. Zespół rósł w sile, co w rezultacie przyniosło mu sławę. W 1967 roku szef zespołu, Colin Chapman, postanowił w końcu zyskać coś więcej niż satysfakcję i znalazł sponsora. Bolid Lotus 49 był pierwszym w historii sportów motorowych z reklamami sponsora. Więc jeżeli was też irytuje nadmierna ilość napisów na dzisiejszych autach F1 to już wiecie do kogo mieć pretensje.

Lata 70.

W kwestii marketingu team posunął się o krok dalej. Barwy ich samochodu narzucił tytularny sponsor - John Player Special. Nawet sam bolid miał dość prostokątny kształt, aby wyglądać jak rozdeptana paczka papierosów. Innowacją w bolidzie były spoilery zintegrowane z nadwoziem. Niestety to tylko brzmi mądrze - chodzi o to, że przednie skrzydło było po prostu dłuższe.

Lata 80.

Konstruktorzy po raz kolejny zastosowali nowinkę. Tym razem był to system aktywnego zawieszenia. Na ostrych zakrętach zawieszenie tańczyło w rytm disco, co poprawiało sterowność. W 1985 roku do teamu dołączył Ayrton Senna. Nie ma tym nic interesującego, ani zabawnego, ale grzechem by było o tym nie wspomnieć.

Lata 90.

To, co w dużej mierze wzmocniło zespół doprowadziło do jego upadku. W 1995 roku Team Lotus zakończył swoja wyścigową przygodę z powodu dużego zadłużenia oraz braku sponsorów.

Powrót w 2010

Sezon 2010 był okazją dla nowych zespołów, ponieważ wolne były trzy nowe miejsca w stawce. Jedną lukę uzupełnił team Tony'ego Fernandesa o nazwie Lotus Racing. Użycie tej nazwy wywołało burzę, która okazała się być niczym w porównaniu do tornada spowodowanego zmienieniem nazwy na Team Lotus. Proces sądowy trwa do dziś, bo nikt nie ma pojęcia do kogo należą prawa do oryginalnej nazwy zespołu. Grupa Lotus i spółka Lotus Cars zalegalizowały nowemu teamowi używanie tej nazwy, jednak sprzeciw wyraziło przedsiębiorstwo Proton, do którego chyba należą prawa do tytułu.

Sprawę jeszcze bardziej skomplikowała nowa nazwa zespołu Roberta Kubicy - Lotus Renault. Fernandes w odwecie chciał ubarwić swój bolid tak samo jak ich konkurencja, ale ostatecznie pozostał przy zielono-żółtych barwach. Spór o barwy nie zakończył się jednak tak łatwo, ponieważ złożono protest przeciwko czarno-złotym barwom, bo kojarzą się one z wyrobem tytoniowym, a te reklamowane być nie mogą.

Bernie Ecclestone zapowiedział, że Team Lotus będzie musiał wkrótce delikatnie zmienić swoją nazwę. Znając upór Fernandesa jego zespół w sezonie 2012 otrzyma miano Teamu Lothus.