DayZ

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru

DzieńZ (ang. DayZ) – gra typu apokalipsa zombie Survival Horror stworzona przez naszych ulubionych sąsiadów z południa należących do studia Bohemia Interactive. DayZ powstało jako efekt popularności modyfikacji o tej samej nazwie do gry Arma II, wykreowanej przez Australijczyka Nowozelandczyka Dean "Rocket" Hall'a w 2012 r. Gra od swojej premiery pod koniec roku 2013 znajduje się w stanie tzw. "Wczesnego Dostępu" (czyt. kup nieukończoną grę i narzekaj na błędy), są do niej wydawane regularne (czyt. co pół roku) aktualizacje dodające wiele nowości (czyt. na przykład dwie nowe bronie palne + łopata na odczepnego). DayZ wciąż jest w wersji Alpha, jednak twórcy zapowiedzieli wydanie bety pod koniec roku 2016 (czyt. kilka miesięcy temu). Co kilka aktualizacji Bohemia Interactive podnosi cenę produkcji o kilka euro, co, jak można się spodziewać, spotyka się zawsze z aprobatą graczy. W roku 2014 zapowiedziano, że DayZ trafi również na konsole. Biorąc pod uwagę żwawe tempo tworzenia gry na komputery osobiste, szacuje się, że gracze konsolowi mogą się spodziewać swojej edycji w okolicach premiery Half Life 3.

Rozgrywka

DzieńZ to gra Multuplayer opowiadająca o losach ocalałych apokalipsę zombie w postkomunistycznym kraju Czarnoruś. Nieoficjalnie mówi się, ze zombie to tak naprawdę biedni, Rosyjscy rolnicy, którzy z powodu prohibicji zaczęli cierpieć na zbyt niskie stężenie alkoholu we krwi, co spowodowało zaburzenia działania układu nerwowego. Gracz po dołączeniu na serwer budzi się w przypadkowym miejscu na wybrzeżu kraju, dzierżąc w swoich kieszeniach jedynie flarę i Kim Kardashianszmatę. Nasza postać jest głodna i nie pamięta nic, co może sugerować, że ocalali to po prostu lud Czarnorusi który znalazł sobie zastępstwo wódki.[1]DayZ tak naprawdę nie ma żadnego celu, a jedyne nieunikalne rzeczy o które trzeba się martwić w trakcie rozgrywki to głód, pragnienie i śmiertelna nuda. Dlatego też większość graczy za zadanie stawia sobie znalezienie jak najlepszego ekwipunku, żeby kopać dupska niewyekwipowanym biedakom na wybrzeżu mieć większe szanse w obronie przed wrogami. W aktualizacji 0.60 w północno-wschodnim krańcu mapy dodano bazę wojskową Tisy, która ma stanowić w przyszłości cel dla graczy, bowiem ma się tam znajdować najlepszy ekwipunek i najrzadsze pojazdy. Do tego baza ma być wypełniona toksycznym gazem, aby umożliwić wejście tylko odpowiednio przygotowanym graczom. Ale jak to z DayZ bywa, obecnie [2]Tisy to lesisty pagórek z przypadkowo położonymi budynkami, i bez żadnego gazu. I pojazdów.

Najważniejsze lokacje

Czyli miejsca, które w DayZ warto odwiedzić, bądź są często uczęszczanie przez graczy.

  • Chernogorsk/Elektrozavodsk – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym miejscem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w całym mieście trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy z siekierami, odrobiny jedzenia i ubrań, toteż jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I możemy też zacząć mordować innych. W ostatniej aktualizacji punkty respawnu zostały przesunięte z dala od Cherno, więc jest znacznie mniej popularne.
  • Berezino – Odpowiednik Cherno i Elektro, tylko że na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Teraz, po usunięciu wojskowych struktur z wyżej opisanego lotniska, miasto to stanowi tranzyt do kolejnych dużych miast. No i w pobliżu znajduje się wypasiony, rozwalony frachtowiec! Niestety, nic w nim nie znajdziesz.
  • Solnichniy – Jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie [3], stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech popełnia samobójstwo.
  • Balota – Wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Ach, czy wspomniałem, że Balota znajdowała się aż 300 (słownie: trzysta) metrów od najbliższego punktu respawnu? Krótko mówiąc, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko w tej wsi to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć.
  • Svetlojarsk/Novodmitrovsk/Severograd – Wszystkie te miasta to praktycznie to samo. Są bardzo blisko siebie, wyglądają podobnie, spawnują się w nich te same przedmioty. Severograd znajduje się dosyć blisko Międzynarodowego Lotniska Czarnorusi, więc są dosyć często odwiedzane dokładnie w kolejności Svetlo - Novo - Severo. Drogę tą najczęściej przechodzą gracze zrespieni w Berezino, z powodu bliskości do Svetlojarska.
  • Zelenogorsk – W sumie to miasto to nic specjalnego, z jednym wyjątkiem: W pobliżu znajduje się góra z zajeSłuchacz jedynego słusznego radia ocenzurował ten niegodny fragment wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji[4], więc noobki boją się tam iść. I w sumie nie warto, bo nic tam nie ma.

ARTYKUŁ W BUDOWIE






Przypisy

  1. W tej teorii problematyczny jest jednak fakt, że możemy grać jako czarny bądź Azjata, chyba że lud Czarnorusi jest bardziej zróżnicowany etnicznie niż reszta postkomunistycznych państw.
  2. czyt. rok po dodaniu owej bazy
  3. Wszędzie daleko.
  4. z nawiedzonymi sygnałami radiowymi na czele