DayZ
DzieńZ (ang. DayZ) – gra typu apokalipsa zombie Survival Horror stworzona przez naszych ulubionych sąsiadów z południa należących do studia Bohemia Interactive. DayZ powstało jako efekt popularności modyfikacji o tej samej nazwie do gry Arma II, wykreowanej przez Australijczyka Nowozelandczyka Dean "Rocket" Hall'a w 2012 r. Gra od swojej premiery pod koniec roku 2013 znajduje się w stanie tzw. "Wczesnego Dostępu" (czyt. kup nieukończoną grę i narzekaj na błędy), są do niej wydawane regularne (czyt. co pół roku) aktualizacje dodające wiele nowości (czyt. na przykład dwie nowe bronie palne + łopata na odczepnego). DayZ wciąż jest w wersji Alpha, jednak twórcy zapowiedzieli wydanie bety pod koniec roku 2016 (czyt. kilka miesięcy temu). Co kilka aktualizacji Bohemia Interactive podnosi cenę produkcji o kilka euro, co, jak można się spodziewać, spotyka się zawsze z aprobatą graczy.
W roku 2014 zapowiedziano, że DayZ trafi również na konsole. Biorąc pod uwagę żwawe tempo tworzenia gry na komputery osobiste, szacuje się, że gracze konsolowi mogą się spodziewać swojej edycji w okolicach premiery Half Life 3.
Rozgrywka
DzieńZ to gra Multuplayer opowiadająca o losach ocalałych apokalipsę zombie w postkomunistycznym kraju Czarnoruś. Nieoficjalnie mówi się, ze zombie to tak naprawdę biedni, Rosyjscy rolnicy, którzy z powodu prohibicji zaczęli cierpieć na zbyt niskie stężenie alkoholu we krwi, co spowodowało zaburzenia działania układu nerwowego.
Gracz po dołączeniu na serwer budzi się w przypadkowym miejscu na wybrzeżu kraju, dzierżąc w swoich kieszeniach jedynie flarę i Kim Kardashianszmatę. Nasza postać jest głodna i nie pamięta nic, co może sugerować, że ocalali to po prostu lud Czarnorusi który znalazł sobie zastępstwo wódki.[1]DayZ tak naprawdę nie ma żadnego celu, a jedyne nieunikalne rzeczy o które trzeba się martwić w trakcie rozgrywki to głód, pragnienie i śmiertelna nuda. Dlatego też większość graczy za zadanie stawia sobie znalezienie jak najlepszego ekwipunku, żeby kopać dupska niewyekwipowanym biedakom na wybrzeżu mieć większe szanse w obronie przed wrogami. W aktualizacji 0.60 w północno-wschodnim krańcu mapy dodano bazę wojskową Tisy, która ma stanowić w przyszłości cel dla graczy, bowiem ma się tam znajdować najlepszy ekwipunek i najrzadsze pojazdy. Do tego baza ma być wypełniona toksycznym gazem, aby umożliwić wejście tylko odpowiednio przygotowanym graczom. Ale jak to z DayZ bywa, obecnie [2]Tisy to lesisty pagórek z przypadkowo położonymi budynkami, i bez żadnego gazu. I pojazdów.
Najważniejsze lokacje
Czyli miejsca, które w DayZ warto odwiedzić, bądź są często uczęszczanie przez graczy.
- Chernogorsk/Elektrozavodsk – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym miejscem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w całym mieście trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy
z siekierami, odrobiny jedzenia i ubrań, toteż jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I możemy też zacząć mordować innych. W ostatniej aktualizacji punkty respawnu zostały przesunięte z dala od Cherno, więc jest znacznie mniej popularne. - Berezino – Odpowiednik Cherno i Elektro, tylko że na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Teraz, po usunięciu wojskowych struktur z wyżej opisanego lotniska, miasto to stanowi tranzyt do kolejnych dużych miast. No i w pobliżu znajduje się wypasiony, rozwalony frachtowiec! Niestety, nic w nim nie znajdziesz.
- Solnichniy – Jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie [3], stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech popełnia samobójstwo.
- Balota – Wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Ach, czy wspomniałem, że Balota znajdowała się aż 300 (słownie: trzysta) metrów od najbliższego punktu respawnu? Krótko mówiąc, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko w tej wsi to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć.
- Svetlojarsk/Novodmitrovsk/Severograd – Wszystkie te miasta to praktycznie to samo. Są bardzo blisko siebie, wyglądają podobnie, spawnują się w nich te same przedmioty. Severograd znajduje się dosyć blisko Międzynarodowego Lotniska Czarnorusi, więc są dosyć często odwiedzane dokładnie w kolejności Svetlo - Novo - Severo. Drogę tą najczęściej przechodzą gracze zrespieni w Berezino, z powodu bliskości do Svetlojarska.
- Zelenogorsk – W sumie to miasto to nic specjalnego, z jednym wyjątkiem: W pobliżu znajduje się góra z zaje wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji[4], więc noobki boją się tam iść. I w sumie nie warto, bo nic tam nie ma.
ARTYKUŁ W BUDOWIE