Pomoc:Jak napisać dobry artykuł

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 11:56, 3 sie 2007 autorstwa Adrian Rzepiszcz (dyskusja • edycje) (do dalszej rozbudowy i dyskusji)
(różn.) ← przejdź do poprzedniej wersji • przejdź do aktualnej wersji (różn.) • przejdź do następnej wersji → (różn.)

Zamieszczamy tu kilka porad, które mogą okazać się przydatne, ale nie muszą gwarantować sukcesu. Pamiętaj, nikt nie posiadł gotowej recepty na świetny artykuł.

Poniższe rady nie muszą w całości dotyczyć tworzenia NonŹródeł i NonNews'ów, które mogą rządzić się nieco innymi prawami.

Porady ogólne

  • Pisz na temat! To naprawdę bardzo ważne!
  • Dygresja to ważne narzędzie literackie, lecz nie może przeważać nad głównym tematem artykułu. Za daleko posunięta dygresja oddala tylko od sedna sprawy. Używaj bardzo ostrożnie!
  • Pamiętaj, że więcej nie oznacza lepiej. A prosto nie oznacza prostacko. Czasem dobrze dobranych 10 zdań mówi więcej niż 50 kiepskich i nie na temat. Język kwiecisty i pełen fajerwerków nie zawsze się sprawdza, a bardzo często prowadzi do tego, że tekst staje się mętny. A stosowany nieumiejętnie jest prawdziwym koszmarkiem.
  • Nie pisz o tym czy wg Ciebie coś / ktoś jest dobre / dobry tylko pisz po prostu na temat. Ocenę zostaw czytelnikowi. Przykładowo pisząc artykuł o polityku opisz jego poglądy, jednak nie polemizuj z nimi. To nie jest miejsce na to. Patrz pisz na temat!
  • Zauważ, że niektóre żarty funkcjonują, są śmieszne i zrozumiałe tylko w, czasem bardzo wąskiej, grupie osób. Rozsądnie oceń czy dla szerszej grupy czytelników będą zrozumiałe.
  • Pamiętaj, że nie ma nic gorszego dla humoru niż tłumaczenie na czym polega żart. To tak jakbyś podawał komuś rozpakowany i w dodatku nadgryziony cukierek, tak aby ten ktoś wiedział od razu co jest w środku. Istotną wartość dla śmieszności czegoś, ma proces myślowy prowadzący do odkrycia tej śmieszności.
  • Zauważ, że rzeczywistość tak naprawdę jest śmieszna sama w sobie. Czasem trzeba tylko to wyciągnąć na wierzch. Może nie warto dorabiać do czegoś jakiś niestworzonych historii, skoro wystarczy wyjaskrawić to co istnieje naprawdę?
  • Elementy narracyjne w haśle encyklopedycznym, tylko zaciemniają obraz i wprowadzają zamęt.
  • Pisz ciekawie! Zastanów się czy kogoś oprócz ciebie zainteresuje to co napisałeś.
  • Przed publikacją swojego artykułu przeczytaj go dwa razy, a nawet trzy. Pamiętaj najtrudniej zauważyć swoje błędy. Czasem ponowne przeczytanie na spokojnie swojego wkładu pozwala obnażyć jego słabe strony.

Budowanie zdań

  • Zdania muszą być przejrzyste i poprawnie zbudowane. Nie każ czytelnikowi czytać jednego zdania po kilka razy w celu znalezienia w nim sensu. Bardzo ostrożnie buduj zdania wielokrotnie złożone. Czasem lepiej zapisać coś w dwóch / trzech krótszych niż w jednym pokrętnym tasiemcu. Jeśli coś da się zapisać w 5 słowach po co zapisywać to 10? Wyrazy mające tylko na celu przedłużenie zdania po prostu wywal.
  • Staraj się nie powtarzać tego samego wyrazu w co drugim zdaniu. Fatalnie wpływa to na ogólną jakość tekstu.
  • Nie musisz powtarzać nazwy tego o czym piszesz w co drugim zdaniu. Czytelnik prawdopodobnie nie jest matołkiem, czytał tytuł artykułu i domyśla się o co ci chodzi.

Ortografia

  • Wbrew pozorom bardzo istotna. Tekst najeżony bykami jest odrzucający. Jeśli nie wiesz jak napisać poprawnie jakiś wyraz, korzystaj ze słowników dostępnych w internecie. Najlepsze to PWN oraz w przypadku wyrazów obcojęzycznych Kopaliński.
  • Dobrym wyjściem jest też zainstalowanie sobie przeglądarki mającej wbudowany moduł sprawdzania pisowni.

Formatowanie

  • Nie oczekujemy od Ciebie, ze od razu poznasz wszystkie tajniki formatowania artykułów na Nonsensopedii. Jednak jest kilka rzeczy jakie w istotnym stopniu wpływają na przejrzystość i wygląd artykułu.
    • Akapity. Bardzo przydatne. Rozświetlają tekst poprzez rozbicie długich bloków na mniejsze fragmenty.
    • Sekcje, nagłówki. Wprowadzają w tekście porządek. Konkretyzują o czym teraz piszesz.

Szablon:Stubmeta