FSO Polonez
Historia:
Polonez powstał w 1950 na zlecenie Stalina. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę. Ponieważ projekt upadł Polska firma OSF przejeła pracę nad tym pojazdem. W 1958 roku Polonez trafił do seryjnej produkcji.
Dane techniczne:
- liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową
- prędkość maksymalna: 350 km/h
- 0 - 100 km/h: w 2,0487 sec
- max. moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów
- pojemność silnika: 7 litrów
- pojemność bagażnika: 150 litrów, po złożeniu tylnej kanapy: 180 litrów
- w standardzie:
a) poduszka powietrzna dla kota
b) pół litra
c) komplet opon dla jazdy po tundrze
d) silnik
- po podłacie można otrzymać:
a) sokowirówkę
b) przednią szybę
c) drzwi
d) karnet do klubu go go
Zalety:
- niska cena (350 tyś w wersji podstawowej)
- w końcu to polski samochód
Wady:
- kupa na siedzeniu
- spala 40 litrów / 100 km w cyklu wiejskim
- brak możliwości otwierania drzwi
Zaprzestanie produkcji:
Z powodów licznych wybuchów silnika w 2005 roku zaprzestano produkcji tego pojazdu