Ayrton Senna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Wilqw3. Autor wycofanej wersji to 83.23.27.117.)
(Ale ze mnie lama, blankuję Nonsensopedię...)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Darthsenna.jpg|thumb|right|300px|Ayrton Senna - największy wojownik w historii [[Formuła 1|Formuły 1]].]]
<code>''To część mnie, część mojego życia.''</code>
:<code>'''Ayrton Senna''' o wyścigach</code>
<code>''Senna jest oszustem, który nie potrafi dotrzymać obietnicy.''</code>
:<code>[[Alain Prost]] o Sennie po [[GP San Marino]]</code>
<code>''Brakuje mi oddechu Senny na plecach. W [[Ferrari]] zawsze będzie dla niego praca.''</code>
:<code>[[Alain Prost]] o Sennie po przejściu do [[Ferrari]]</code>
<code>''To największy kierowca, jakiego widziałem.''</code>
:<code>[[Niki Lauda]] o wzroście Ayrtona</code>
<code>''Nasza rywalizacja była fantastyczna. '''Ayrton''' był znakomitym kierowcą i dobrym człowiekiem.''</code>
:<code>[[Alain Prost]] o Sennie po jego śmierci</code>
'''Ayrton Senna da Silva''' (ur. [[21 marca]] [[1960]], zm. [[1 maja]] [[1994]]) – brazylijski [[kierowca Formuły 1]], trzykrotny mistrz świata tej serii, legenda wyścigów, który był „2-3 klasy lepszy od reszty”, jak to powiedział inny świetny kierowca Gerhard Berger: ''Jego najlepszym przyjacielem jest jego bolid''.

== Początki ==

Senna urodził się w [[Sao Paulo]] w bogatej rodzinie. W szkole przewyższał swoich rówieśników w gimnastyce, sztuce i chemii, ale w przeciwieństwie do innych dzieci bogaczy, w szkole nie sżło mu najlepiej. Z czasem całkowicie opuścił się w nauce i zamienił szkołę na tor wyścigowy. Karierę wyścigową zaczął w [[1977]] roku i szło mu różnie: raz przegrywał, a raz wygrywał (niejednokrotnie całe mistrzostwa). Jako dziecko był bardzo słaby. Trenerzy wspominają, że na początku nie potrafił nawet biegać. Dzięki silnej woli i nieustannej walce szybko wspinał się, przechodząc do coraz bardziej prestiżowych mistrzostw.

== Wyścig w Snetterton ==
[[Grafika:MclarenSenna.jpg|thumb|right|300px|Fenomen Ayrtona Senny polegał na tym, że potrafił jeździć szybko nawet bryczką.]]
Wyścig zaczął się nieciekawie. Już na początku doszło do niezłego karambolu podczas startu. Senna był już z przodu, jednak na drugim okrążeniu zaczęło się dziać coś niedobrego z hamulcami i spadł na siódme miejsce. Senna jednak nie poddawał się i ponownie wyszedł na prowadzenie dojeżdżając do mety jako zwycięzca. Senna wysiadł wsciekły z bolidu i krzyknął do członka z zespołu: co robię jeszcze źle? Jego kolega z teamu odpowiedział, że musi później hamować. Senna zmierzył go wzrokiem i uśmiechając się ironicznie powiedział, że hamował później od niego, a miał tylko tylne hamulce. Analiza wykazała, iż wykorzystane w jego bolidzie hamulce firmy [[Shimano]] zostały uszkodzone, przez kamienie, które znalazły się na torze po wypadku na starcie. Już w tedy wiadome było, że Ayrton Senna będzie wielką gwiazdą [[Formuła 1|F1]], gdy jeszcze ścigał się w [[Europa|europejskich]] formułkach.

== Berger i Senna ==

Na początku lat 90. po tym jak rozwcieczony [[Alain Prost]] przeszedł do [[Ferrari]], zamienił się miejscem z [[Gerhard Berger|Bergerem]]. Wszyscy spodziewali się, że walka obu bardzo dobrych kierowców sprawi, że [[McLaren]] będzie nadal silny, a kierowcy nie będą się kłócić ze sobą, jak to miało miejsce wcześniej. Jak [[Ron Denis|Ron Penis]] się mylił, można się było szybko przekonać. Bez [[Alain Prost|Prosta]], [[McLaren]] sobie nie radził i budował słabe bolidy. Forma zespołu znacząco spadła, kiedy [[Ferrari]] rosło w siłę, ale na krótko. Kierowcy nie mając odpowiedniego samochodu do walki, dużo testowali i z nudów w trakcie przerw pomiędzy nimi, robili sobie [[Psikus|psikusy]].

Podczas podróży na [[Monza|Monzę]] w [[Helikoper|helikopterze]] Senna wyciągną teczkę i pokazując [[Gerhard Berger|Bergerowi]] powiedział, że jest wykonana z kompozytu i włókna węglowego, co sprawia, że jest ona praktycznie niezniszczalna. [[Gerhard Berger|Berger]] zadrwił z Senny i powiedział, że jest to nie możliwe. Senna jednak stanowczo twierdził, że ma rację. Po krótkiej kłótni kierowcy założyli się o [[piwo]], po czym Senna otworzył okno i wyrzucił teczkę z [[helikopter]]a. Później ją znaleźli i [[Gerhard Berger|Berger]] przegrał zakład.

Podczas Grand Prix Brazylii, [[Gerhard Berger]] nazbierał egzotycznych żab, i pod nieobecność Senny, powrzucał mu je do łóżka. Gdy Senna wrócił do [[Hotel|hotelu]] i chciał odpocząć przed kolejnym ciężkim dniem, nie mógł zasnąć. Po jakimś czasie, do pokoju [[Gerhard Berger|Bergera]] wszedł wściekły Senna i mówi, że od godziny w swoim pokoju znalazł 12 żab. Zgromadzeni przyjaciele [[Gerhard Berger|Bergera]] popatrzyli się na Sennę, po czym [[Austria|Austriak]] odpowiedział "A znalazłeś węża?".

== [[Grand Prix San Marino Formuły 1|GP San Marino 1994]] ==
Grand Prix San Marino nie należało do najszczęśliwszych. Już w piątek podczas pierwszej sesji kwalifikacyjnej [[Rubens Barrichello]] na szybkiej szykanie Variante Bassa najechał na skórkę od [[banan|banana]] i wpadł w poślizg, uderzył w zewnętrzny krawężnik i bolid wystrzelił w górę, po czym wpadł na stalową siatkę, której zadaniem było jedynie chronienie kibiców przed latającymi odłamkami. Rubens złamał rękę i doznał wstrząsu mózgu a kibice przeżyli "trudne chwile". Senna był wstrząśnięty wypadkiem swojego podopiecznego.

W sobotę [[Roland Ratzenberger]] nie miał tyle szczęścia. Na szykanie Aqua Mineralii zaczytał się w reklamę [[Staropolanka|Staropolanki]] i uderzy lekko w krawężnik. To lekkie uderzenie spowodowało, iż przedni spoiler pękł. Nieświadomy "Roland Rat" kontynuował kwalifikacje "wykręcając" kolejne szybkie okrążenie, jednak na ostrym zakręcie "[[Gilles Villeneuve|Villeneuve]]" pokonywanym przy pełnej prędkości "ile fabryka dała" na wskutek przeciążeń spoiler odłamał się i pofrunął, zaś waleczny Roland, wzór średniowiecznego rycerza, stracił kontrolę nad boledem i całym impetem uderzył niemal frontalnie w betonową ścianę. Pomimo szybkiej pomocy Austriak zmarł w szpitalu.

=== Wypadek Senny ===
Podczas siódmego okrążenia, na szybkim lewym zakręcie "Tamburyn", Senna pojechał na wprost i uderzył w ścianę. Ściana była z betonu, dlatego Ayrton nie miał szans na przeżycie. Tym bardziej, że jechał z prędkością 210km/h, cóż.

=== Teorie dotyczące wypadku ===
* Pierwsza teoria głosi, że opony w bolidzie Senny miały niską temperaturę, spowodowaną jazdą za ''[[Safety Car|Sejfti Karem]]'', wprowadzonym na tor po wypadku na starcie wyścigu. Niestety, kierowcą ''Sejfti Kara'' był największy wróg Ayrtona – Wally, który dorabiał w Formule 1. Ta teoria jest jednak nieprawdziwa. Gdyby Wally chciał, Senna wypadłby już na szóstym okrążeniu, jednak przejechał je normalnie. Przez ten czas opony mogłyby się tylko zagrzac, i siódme okrążenie jechał na oponach bardziej rozgrzanych niż szóste.

* Druga głosi, że Ayrtonowi zachciało się pilnie do toalety, i musiał zatrzymac się na poboczu. Niestety, nie wytrzymał i obsikał przewód hamulcowy, który pod wpływem moczu pękł. Gdy skręcił w stronę pobocza, było już za późno...

* Trzecia mówi, że Ayrton wjechał w plamę. Wpadł w poślizg i było po sprawie.

* Czwarta, uznana przez [[Komisja Kontroli Gier i Zakładów|Komisję Kontroli Gier i Zakładów]], mówi, że w bolidzie Senny pękł drążek. Ten od kierownicy, jakby co. Ponoć był zrobiony z dwóch części – jedna była z Biedronki, druga z [[Lidl|Lidla]]. Podczas zakrętu Ayrton nie miał szans na skręcenie.

* Piąta zwraca uwagę na dziwne zachowanie Ayrtona podczas całego weekendu. Najpierw bardzo się przejął wypadkiem Barrichello, potem zrezygnował z bezalkoholowego w sobotę po wypadku Ratzenbergera. W niedzielę coś go zmusiło, żeby odezwac się do [[Alain Prost|Alaina Prosta]], co jest wielkim osiągnięciem Ayrtona. Przed wyścigiem nie siedział półtorej godziny w kasku w samochodzie, tylko podziwiał widoki. Według tej teorii Ayrton sam wjechał w ścianę, żeby zwrócic uwagę na bezpieczeństwo.

[[Kategoria:Kierowcy Formuły 1|Senna, Ayrton]]

[[es:Ayrton Senna]]
[[fi:Ayrton Senna]]
[[fr:Ayrton Senna]]
[[pt:Ayrton Senna]]

Wersja z 20:23, 23 sty 2009