Histereza: Różnice pomiędzy wersjami
(Ale ze mnie lama, wandalizuję Nonsensopedię...) |
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Nini. Autor wycofanej wersji to 83.26.55.76.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Histereza''' – zjawisko z [[fizyka|fizyki]], określające zapóźnienie układu względem układu. Przykładowo: układ biznesowy jest zapóźniony wobec [[koalicja|układu koalicyjnego]], [[układ mięśniowy]] w stosunku do [[układ oddechowy|układu oddechowego]], a [[układ nerwowy]] względem [[układ słoneczny|układu słonecznego]]. Prawdziwość tego zjawiska można tłumaczyć choćby tym, że nawet w stosunkowo dynamicznej [[reakcja łańcuchowa|reakcji łańcuchowej]], [[energia]] nie jest wyzwalana jednocześnie we wszystkich miejscach układu, a więc zapóźnienie tym bardziej istnieje tam, gdzie jest kilka [[kompatybilność|niekompatybilnych]] [[układ|układów]]. |
|||
Pozdrowienia dla moderatorów :) |
|||
Histereza ma też pozytywne skutki. Przykładowo [[lokomotywa]]: [[układ napędowy]] [[pociąg]]u, długo się rozpędza, ale jak już się rozpędzi, to uruchomionego z opóźnieniem układu transportowego nie sposób zatrzymać, nie hamując wpierw lokomotywy. [[Wagon]]y mogą też popychać lokomotywę jakiś czas, choćby się bardzo chciała zatrzymać. |
|||
~~ACzemu? |
|||
{{stubfiz}} |
|||
[[Kategoria:Fizyka]] |
Wersja z 19:34, 10 lut 2009
Histereza – zjawisko z fizyki, określające zapóźnienie układu względem układu. Przykładowo: układ biznesowy jest zapóźniony wobec układu koalicyjnego, układ mięśniowy w stosunku do układu oddechowego, a układ nerwowy względem układu słonecznego. Prawdziwość tego zjawiska można tłumaczyć choćby tym, że nawet w stosunkowo dynamicznej reakcji łańcuchowej, energia nie jest wyzwalana jednocześnie we wszystkich miejscach układu, a więc zapóźnienie tym bardziej istnieje tam, gdzie jest kilka niekompatybilnych układów.
Histereza ma też pozytywne skutki. Przykładowo lokomotywa: układ napędowy pociągu, długo się rozpędza, ale jak już się rozpędzi, to uruchomionego z opóźnieniem układu transportowego nie sposób zatrzymać, nie hamując wpierw lokomotywy. Wagony mogą też popychać lokomotywę jakiś czas, choćby się bardzo chciała zatrzymać.