Premetro: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 14: | Linia 14: | ||
* [[szybka kolej miejska]] |
* [[szybka kolej miejska]] |
||
<br clear="all /> |
<br clear="all /> |
||
{{ |
{{stub|trans}} |
||
{{komunikacja}} |
{{komunikacja}} |
||
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
Wersja z 09:33, 30 wrz 2012
Premetro – tramwaj, który w centrum miasta chowa się do tunelu, by swą urodą i wydawanymi dźwiękami nie odstraszać turystów, zwłaszcza dzieci i młodzieży.
Etymologia
Końcówka „-metro” nawiązuje do podobieństwa premetra do tradycyjnego metra, które to swymi monstrualnymi pociągami w ogóle nie wyjeżdża na ulice, by także nie budzić postrachu wśród dzieci i młodzieży, zaś początek „pre” oznacza prehistoryczny instynkt chowania się, by nie płoszyć zwierzyny łownej (tu: turystów).
Premetro w Polsce
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest Poznański Szybki Tramwaj (PST), jednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów Webasto zadziałało w sposób oczywisty). Trwają prace nad przedłużeniem PTS w taki sposób, aby linia zapadła się aż do głównego dworca PKP.
Drugim systemem premetra jest Pół Metra Metra, czyli tzw. Krakowski Szybki Tramwaj, lecz w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, jedzie on prawidłowo w tunelu.
Zobacz też
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym. Szablon:Komunikacja