Znak drogowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Ale ze mnie lama, blankuję Nonsensopedię...)
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Milya0. Autor wycofanej wersji to 79.184.95.50.)
Linia 1: Linia 1:
{{popr}}


Naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach dróg publicznych. Co ciekawe jednak, nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.

'''Funkcje znaków drogowych'''

Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego w jaki sposób powinni zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcję:

- '''funkcję wizualną''' - ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę kierowców od złego stanu nawierzchni

- '''funkcję sportowo-artystyczną''' - już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne, przydatne w sportach siłowych oraz piłce nożnej (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne poprzez malowanie na nich małych dzieł sztuki wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach.

'''Typy znaków drogowych'''

Rozróżniamy ponadto kilka rodzajów znaków drogowych:

-żółte z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami
-niebieskie z białymi paseczkami i białymi szlaczkami
-białe z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami,

jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji.

'''Historia'''

Znaki drogowe stosowano od wielu setek lat. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały drogę na dalekich szlakach handlowych. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem tworzyć znaków drogowych o ich kształcie. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w XIX w. znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla odejścia od kwadratowych kół podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezieniem lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.

'''Przyszłość'''

Zarówno amerykańscy, jak i europejscy naukowcy twierdzą, iż znaki w Polsce niedługo znikną z naszych dróg. Przyczyną tej rewolucyjnej zmiany ma być wielka impreza sportowa, przepowiedziana przez Nostradamusa na rok 2012 o groźnie brzmiącej nazwie "Euro 2012".

[[Kategoria:Symbole]]

Wersja z 20:42, 16 lis 2009


Naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach dróg publicznych. Co ciekawe jednak, nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.

Funkcje znaków drogowych

Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego w jaki sposób powinni zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcję:

- funkcję wizualną - ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę kierowców od złego stanu nawierzchni

- funkcję sportowo-artystyczną - już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne, przydatne w sportach siłowych oraz piłce nożnej (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne poprzez malowanie na nich małych dzieł sztuki wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach.

Typy znaków drogowych

Rozróżniamy ponadto kilka rodzajów znaków drogowych:

-żółte z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami -niebieskie z białymi paseczkami i białymi szlaczkami -białe z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami,

jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji.

Historia

Znaki drogowe stosowano od wielu setek lat. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały drogę na dalekich szlakach handlowych. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem tworzyć znaków drogowych o ich kształcie. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w XIX w. znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla odejścia od kwadratowych kół podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezieniem lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.

Przyszłość

Zarówno amerykańscy, jak i europejscy naukowcy twierdzą, iż znaki w Polsce niedługo znikną z naszych dróg. Przyczyną tej rewolucyjnej zmiany ma być wielka impreza sportowa, przepowiedziana przez Nostradamusa na rok 2012 o groźnie brzmiącej nazwie "Euro 2012".