Pomoc:Jak stworzyć stronę Drogówki: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Szablonowe szaleństwo: Szablony) |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (→Szablonowe szaleństwo: ded) |
||
Linia 64: | Linia 64: | ||
|{{s|Drogówka/E2a}} do stosowania zamiast kierunkowskazu. |
|{{s|Drogówka/E2a}} do stosowania zamiast kierunkowskazu. |
||
|{{Drogówka/E2a|n1={{Drogówka/DroKraj|1|11,5}}|n2=Małachowo|n4=Złych Miejsc|l1={{Drogówka/DroKraj|23|8}}|l2=Smyraki|l3={{Drogówka/DroWoje|456|11,5}}|l4=Ulica|p1={{Drogówka/DroWoje|798|10}}|p2=Wódki|p3={{Drogówka/DroWoje|123|8}}|p4=Nienachlany}} |
|{{Drogówka/E2a|n1={{Drogówka/DroKraj|1|11,5}}|n2=Małachowo|n4=Złych Miejsc|l1={{Drogówka/DroKraj|23|8}}|l2=Smyraki|l3={{Drogówka/DroWoje|456|11,5}}|l4=Ulica|p1={{Drogówka/DroWoje|798|10}}|p2=Wódki|p3={{Drogówka/DroWoje|123|8}}|p4=Nienachlany}} |
||
|- |
|||
|{{s|Drogówka/KierunkowskazMarzenia}} zamiast kierunkowskazu na pierwszej stronie gry w danym mieście lub tam, gdzie można zawracać |
|||
|{{Drogówka/KierunkowskazMarzenia|Prosto|Lewo|Prawo|Wstecz}} |
|||
|- |
|- |
||
|{{s|Drogówka/Ulica}} do opisywania nazw ulic |
|{{s|Drogówka/Ulica}} do opisywania nazw ulic |
Wersja z 14:52, 24 maj 2019
– Dzięki tej instrukcji krok po kroku nawet idiota zrobi swoją stronę Gry!
– Dokładnie tego mi trzeba
- Averell Dalton
Witaj!
Jeżeli to czytasz, to prawdopodobnie przemknęła ci myśl o rozbudowie Drogówki. Nie bój żaby! To prostsze niż myślisz. Zostaw ten walec. Do wylewania asfaltu wystarczy ci łopata, a i drzew z jezdni nie musisz tak zaraz usuwać. Po tych i innych technikach budowy i utrzymania dróg krajowych i gruntowych ten poradnik poprowadzi cię lepiej niż szyna tramwajowa Bohdana Łazukę.
Ogólne założenia
Ogólne założenia są wielce górnolotne. Przede wszystkim Gra to cały czas część Nonsensopedii, więc nie kopiujemy tu żywcem z innych stron. Podobnie staraj się unikać pisania o osobach prywatnych. Zdajemy sobie sprawę z tego, że Goździkowa z trzeciego ostatnio zaszła ci za skórę, ale proszę, nie rozjeżdżaj jej na pasach. Zdecydowana większość graczy jej nie zna i nie będzie to w żaden sposób dla nich zabawne. A poza tym skąd wiesz, czy Goździkowa też nie gra w Grę? Może dojedzie cię za to w realnym świecie? Dużo jest graczy, ale także dużo jest też twórców Gry, dlatego staraj się trzymać jednolite konwencje przy tworzeniu kolejnych stron, a ułatwisz życie sobie i innym[1]. Oprócz tego Gra skierowana jest do konkretnego odbiorcy – gracza i ma wciągać go lepiej niźli odkurzacz, dlatego trzeba stosować chwyty, które poprawią grywalność. Do licha! Toż to encyklopedia humoru. Wymyśl coś śmiesznego. Dodaj irracjonalne przygody, zainspiruj się własnymi doświadczeniami z jazdy po mieście lub absurdami drogowymi, przy których kontemplacji prędzej wpadniesz na to, co projektant zjadł lub wypił niż co miał na myśli. Nie każda strona musi być szara! Dodaj zdjęcia[2]. I koniecznie dużo znaków drogowych[3]. Zabaluj sobie. Stać Cię!
Standaryzacja jest w dechę
Aby wszystko działało i pasowało do siebie należy trzymać się określonych norm, których przestrzeganie pozwoli na łatwiejszą rozbudowę Gry. Do Twojej strony powinno dać się dotrzeć inaczej niż grzebiąc we wkładach użytkowników. Najłatwiej taki efekt osiągnąć klikając w puste linki. Masz już wtedy pewność, że co najmniej jedna strona linkuje do twojej. Nowo utworzona strona jest pusta. Dodaj jakąś treść tak jakby. W Drogówce obowiązkowo trzeba stosować szablon {{Drogówka}}
. Wygląda on tak:
{{{1}}} | Wynik: 0 | Wróć do strony głównej | |
{{{2}}} |
Jak zapewne zauważyłeś tworzy on okienko i pozwala na zliczanie punktów gry. Te cyferki w klamerkach to parametry szablonu. Wpisując
{{Drogówka|abc|xyz}}
otrzymasz:
abc | Wynik: 0 | Wróć do strony głównej | |
xyz |
Rzecz Jasna zamiast „abc” i „xyz” wpiszesz jakieś treści wywrotowe. Taka strona może na przykład wyglądać tak:
ul. Baltazara Gąbki | Wynik: 0 | Wróć do strony głównej | |
Jedziesz se ałtem, a tu Ci nagle odpada kołpak. |
Pierwszy parametr określa nazwę ulicy lub ewentualnie miejscowość, a w drugim będzie cała reszta odpowiedzialna za przebieg Gry. W pierwszym parametrze można też dodać numer drogi krajowej, wojewódzkiej lub szlaku europejskiego. Koniecznie trzeba najpierw dawać szablony[4]dróg, a potem nazwę ulicy. Jeżeli droga ma kilka numerów najpierw wstawia się numery dróg krajowych w kolejności rosnącej, a potem tak samo szlaków europejskich. Na koniec nazwę ulicy lub miejscowości. Nigdy na odwrót. Jest to związane z autentycznym oznakowaniem drogowym, oraz działaniem funkcji explode[5][6].
Którędy na Centralny?
Aby gracz mógł zorientować się, w którą stronę skręca możesz użyć szablonu {{Drogówka/Kierunkowskaz}}
. Wygląda on tak:
Używa się go w następujący sposób:
{{Drogówka/Kierunkowskaz|Centrum|WLewo|WPrawo}}
co daje:
Centrum | ||
WLewo | WPrawo |
Nie musisz używać go jednak koniecznie. Możesz dać znaki drogowe, które poinformują o tym, dokąd skręcasz.
Na imię dam Ci Stefan
Ważną rzeczą jest aby tworzyć linki. Dzięki temu gracz będzie miał możliwość decydowania o przebiegu rozgrywki[7]. Linki do kolejnych stron stron Drogówki należy tworzyć za pomocą szablonu {{dl}}
. Jest to konieczne, gdyż pozwala na liczenie punktów. Szablonu tego używa się w następujący sposób:
{{dl|ścieżka|operacja_matematyczna wartość|tekst}}
Na przykład:
{{dl|Gra:Drogówka/Warszawa/Armii Krajowej 14 W|+ 10|Jedziesz prosto}}
Da tekst o treści „Jedziesz prosto”, który po kliknięciu przeniesie nas na stronę Gra:Drogówka/Warszawa/Armii Krajowej 14 W i jak się tam znajdziemy dostaniemy 10 punktów. Linkuje się do istniejących stron Gry, które zgodne są z fabułą i geografią. Jeżeli chcesz zobaczyć listę stron wejdź w kategorię. Polecam także ustawić sobie widok na listę. Przede wszystkim linkuje się jednak do nieistniejących stron, które sami zaraz zrobimy lub, które kiedyś zrobi kto inny. Tworząc linki nazywasz te strony. Przyjęło się, że intuicyjne jest, gdy strona nazwana jest nazwą ulicy. Jeżeli jest kilka takich stron należy numerować przecznicę lub kilometry. Można też oznaczać, do którego kierunku jazdy dana strona się odnosi.
To Twoja kategoria
Dużo użytkowników często o tym zapomina, a jest to też przejaw pewnej standaryzacji, że strony kategoryzujemy. Robi się to w następujący sposób:
[[Kategoria:Gra – Drogówka Miasto|Nazwa strony]]
Tu musisz wiedzieć trzy rzeczy:
- ten znaczek między wyrazami „Gra”, a „Drogówka” to nie dywiz (-), tylko półpauza (–). Wstawisz ją za pomocą menu „więcej” na pasku edytora lub wpiszesz z klawiatury numerycznej za pomocą kombinacji alt+0150,
- zamiast Miasto wstawiasz nazwę miasta jak ono się tam nazywa,
- po „|” (znaku potoku) wstawiasz nazwę strony.
Pejzaż wertykalny
- Główny artykuł: Nonsensopedia:Formatowanie/grafiki
- Główny artykuł: Nonsensopedia:Grafiki
Aby gra była ciekawsza i bardziej różnorodna możesz dodać jakieś zdjęcia. Zdjęcia możesz dodać:
- nasze,
- z Commons,
- własne.
Na przykład:
[[Plik:Poznański znak.jpg|center|200px]]
Da:
Wszystkie tutejsze grafiki zobaczysz tu. Ale najbardziej przydatne mogą być:
- Kategoria:Grafiki – znaki drogowe,
- Kategoria:Grafiki – pojazdy,
- Kategoria:Grafiki – samochody,
- Kategoria:Grafiki – infrastruktura.
Stoi przy drodze i nie opada
Aby urozmaicić nieco Grę i ograniczyć ilość słów możesz dodawać znaki drogowe. Wszystkie są w Commons. Jeżeli Twój angielski jest bardziej Twój niż Anglików wejdź na stronę na Wikipedii o znakach drogowych. Wszystkie są z Commons. Wstawia się je tak jak pliki. Jeżeli na przykład Star jadący przed graczem rozjechał zaporę na przejeździe i obawiasz się, że kikutkiem nie zatrzymasz gracza przed nadjeżdżającym ET22 z czterdziestoma węglarkami możesz postawić znak o tak:
[[Plik:Znak_B-32b.svg|center|200px]]
Warto jednak pamiętać, aby dobrać odpowiednie rozmiary tak, aby znaki miały względem siebie odpowiednie proporcje. Będzie ładniej wyglądać.
Szablonowe szaleństwo
Oprócz znaków drogowych stosowane są różnego rodzaju tabliczki mające wskazywać miejscowości, numery dróg i inne strategiczne miejsca. Niektóre z nich prezentujemy poniżej, a niektórsze są pożyczone z Wikipedii[8]. Poniższa tabela przedstawia przykłady takich szablonów. Dokładne opisy ich działania znajdziesz na stronach poszczególnych szablonów.
Nazwa szablonu i krótki opis | Przykładowy wygląd | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
{{Drogówka/DroWoje}} służy do wstawiania tabliczki z numerem drogi wojewódzkiej. Do stosowania w pierwszym parametrze szablonu {{Drogówka}} i tablicach kierunku i miejscowości
|
123 | |||||||||||||||||||
{{Drogówka/DroKraj}} służy do wstawiania numeru dróg krajowych i ekspresowych. Zastosowanie jak wyżej
|
7 | |||||||||||||||||||
{{Drogówka/DroEks}} służy do wstawiania symboli dróg ekspresowych. Do stosowania na drogowskazach tablicowych
|
||||||||||||||||||||
{{Drogówka/Autostrada}} służy do wstawiania symboli autostrad. Do stosowania na drogowskazach tablicowych
|
||||||||||||||||||||
{{Drogówka/DroMieNar}} służy do wstawiania numeru szlaków europejskich. Zastosowanie jak w przypadku dróg krajowych i wojewódzkich, lecz po szablonie drogi krajowej
|
E 77
| |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Ramka}} do stosowania na tablicach kierunku i miejscowości
|
426 Strzelce Op. | |||||||||||||||||||
{{Drogówka/E2a}} do stosowania zamiast kierunkowskazu.
|
| |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Ulica}} do opisywania nazw ulic
|
Kubusia Puchatka | |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Ulica BB}} do oznaczania ulic w Bielsku-Białej
|
| |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Ulica Łódź}}
|
| |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Ulica Poznań}} do oznaczania ulic w Poznaniu
|
| |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Ulica Warszawa}} do oznaczania ulic w Warszawie
|
| |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Miasto}} do oznaczania miejscowości
|
Żabokliki | |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Miastogmina}} do oznaczania gmin i powiatów
|
Powiat | |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Wojmiastogmina}} przy zmianie województwa
|
Województwo | |||||||||||||||||||
{{Drogówka/Węzeł zapowiedź}} do informowania o zbliżającym się węźle
|
|
Zrealizuj 200% planu
Jeżeli rozbudowujesz Drogówkę regularnie[9] zrób sobie jakiś plan w głowie, na kartce, czy użyj prawdziwego planu miasta, aby wszystko było ze sobą ładnie powiązane. Planując staraj się unikać zmuszania gracza do kręcenia się w kółko.
Kto pyta nie błądzi
Jeżeli masz jakieś pytania pisz w dyskusji tej strony, albo pytaj się na IRCu. Może ktoś odpowie o tej trzeciej w nocy w sylwestra. Może Fiodorr.
Przypisy
- ↑ więcej w dziale „#Standaryzacja jest w dechę”
- ↑ więcej w „#Pejzaż wertykalny”
- ↑ więcej w „#Stoi przy drodze i nie opada”
- ↑ więcej o szablonach znajdziesz w dziale „#Szablonowe szaleństwo”
- ↑ wstęp do funkcji parsera znajdziesz tutaj
- ↑ a o funkcji explode i jej bombowej działalności tu
- ↑ czy będzie to przebieg prostokątny, czy piłokształtny i takie tam
- ↑ nie, oni tam nie mają Drogówki
- ↑ dajmy na to co trzy lata