Przejście dla pieszych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→‎Geneza: Dodałem zakładkę wady i zalety, i dopisałem zdanie do definicji)
Znaczniki: mobilna mobilna www
M
Linia 1: Linia 1:
[[File:Wyniesione przejście dla pieszych 01.JPG|thumb|250px|Typowe przejście dla pieszych]]
[[Plik:Wyniesione przejście dla pieszych 01.JPG|thumb|250px|Typowe przejście dla pieszych]]
[[File:Zielone światło.jpg|thumb|250px|Zielone światło, czyli nie spełnione Marzenie każdego pieszego]]
[[Plik:Zielone światło.jpg|thumb|250px|Zielone światło, czyli nie spełnione Marzenie każdego pieszego]]
'''Przejście dla pieszych''' (zwane także '''pasami''') – miejsce na [[Droga|drodze]] w którym <del>przejechano</del> namalowano zebrę<ref>No, może nie dosłownie…</ref>. Zastosowanie jest, wydawałoby się, proste: ludzie w takim miejscu przechodzą przez ulice. Przy takim przejściu dla pieszych (jeśli miasto da na to pieniądze) odnaleźć można często słupy z sygnalizacją świetlną, na których zielony ludzik każe stać, a czerwony iść. Przejście dla pieszych powstało po to, by utrudniać przemieszczanie się po mieście, jak i wsi. Od dawna trwa dyskusja w czy zebra na przejściu dla pieszych jest w biało-czarne pasy czy na odwrót.
'''Przejście dla pieszych''' (zwane także '''pasami''') – miejsce na [[Droga|drodze]], w którym <del>przejechano</del> namalowano zebrę<ref>No, może nie dosłownie…</ref>. Zastosowanie jest, wydawałoby się, proste: ludzie w takim miejscu przechodzą przez ulice. Przy takim przejściu dla pieszych (jeśli miasto da na to pieniądze) odnaleźć można często słupy z sygnalizacją świetlną, na których zielony ludzik każe stać, a czerwony iść. Przejście dla pieszych powstało po to, by utrudniać przemieszczanie się po mieście, jak i wsi. Od dawna trwa dyskusja, czy zebra na przejściu dla pieszych jest w biało-czarne pasy, czy na odwrót.


== Geneza ==
== Geneza ==
Równocześnie z powstaniem pierwszych ulic powstał też pewien problem. Mianowicie ludzie zbyt łatwo przebiegali na drugą stronę. Postanowiono, że tak prosto być nie może, z racji, że gdyby zabroniliby przechodzić przez ulice to każdy i tak ten zakaz by łamał. Ostatecznie namalowano na jezdni poziome pasy, postawiono słup (łac. Axis Mundi) i nazwano powstały twór po prostu „Przejściem dla pieszych". Oczywiście projektanci wiedzieli, że powstała struktura mijałaby się z celem, dlatego rozpoczęto kampanie która miała rzekomo na celu zapobiec przejeżdżaniu ludzi przez pasy, gdy ktoś próbuje przejść. Miała ona na celu sprowokowanie kierowców, by właśnie tak robili. Dodatkowo nowocześniejsze pasy są wzbogacone o sygnalizacje świetlną która dawała i daje ludziom nadzieje, że kiedyś uda im się przejść na [[Śmierć|drugą stronę]].
Równocześnie z powstaniem pierwszych ulic powstał też pewien problem. Mianowicie ludzie zbyt łatwo przebiegali na drugą stronę. Postanowiono, że tak prosto być nie może, z racji, że gdyby zabroniliby przechodzić przez ulice, to każdy i tak ten zakaz by łamał. Ostatecznie namalowano na jezdni poziome pasy, postawiono słup (łac. Axis Mundi) i nazwano powstały twór po prostu „Przejściem dla pieszych”. Oczywiście projektanci wiedzieli, że powstała struktura mijałaby się z celem, dlatego rozpoczęto kampanie, która miała rzekomo na celu zapobiec przejeżdżaniu ludzi przez pasy, gdy ktoś próbuje przejść. Miała ona na celu sprowokowanie kierowców, by właśnie tak robili. Dodatkowo nowocześniejsze pasy są wzbogacone o sygnalizacje świetlną, która dawała i daje ludziom nadzieje, że kiedyś uda im się przejść na [[Śmierć|drugą stronę]].


== Rodzaje przejść dla pieszych ==
== Rodzaje przejść dla pieszych ==
Linia 13: Linia 13:
* '''Wycieczka''' – występuje w miastach na bardzo ruchliwych ulicach, takie przejście przebiega przez drogę dwupasmową jednokierunkową, trasę [[tramwaj|tramwajową]] oraz drogę krzyżową.
* '''Wycieczka''' – występuje w miastach na bardzo ruchliwych ulicach, takie przejście przebiega przez drogę dwupasmową jednokierunkową, trasę [[tramwaj|tramwajową]] oraz drogę krzyżową.


== Zalety<ref>Też jestem zdziwiony, ale są</ref> ==
* pozwalają przejść na drugą stronę;
* kierowcy zwalniają podnosząc bezpieczeństwo w mieście.


== Wady i zalety ==
== Wady ==
* podczas przechodzenia może cię potrącić samochód;
Zalety (też jestem zdziwiony, ale są)
* podczas przechodzenia może cię potrącić tramwaj;
* podczas przechodzenia może cię potrącić samolot;
* denerwują kierowców;
* a wspomniałem, że może cię coś potrącić?


- pozwalają przejść na drugą stronę

- kierowcy zwalniają podnosząc bezpieczeństwo w mieście


Wady:

- podczas przechodzenia może cię potrącić samochód

- podczas przechodzenia może cię potrącić tramwaj

- podczas przechodzenia może cię potrącić samolot

- Denerwują kierowców

a wspomniałem że może cię coś potrącić?
{{przypisy}}
{{przypisy}}
{{stub|trans}}
{{stub|trans}}

Wersja z 21:58, 27 paź 2019

Typowe przejście dla pieszych
Zielone światło, czyli nie spełnione Marzenie każdego pieszego

Przejście dla pieszych (zwane także pasami) – miejsce na drodze, w którym przejechano namalowano zebrę[1]. Zastosowanie jest, wydawałoby się, proste: ludzie w takim miejscu przechodzą przez ulice. Przy takim przejściu dla pieszych (jeśli miasto da na to pieniądze) odnaleźć można często słupy z sygnalizacją świetlną, na których zielony ludzik każe stać, a czerwony iść. Przejście dla pieszych powstało po to, by utrudniać przemieszczanie się po mieście, jak i wsi. Od dawna trwa dyskusja, czy zebra na przejściu dla pieszych jest w biało-czarne pasy, czy na odwrót.

Geneza

Równocześnie z powstaniem pierwszych ulic powstał też pewien problem. Mianowicie ludzie zbyt łatwo przebiegali na drugą stronę. Postanowiono, że tak prosto być nie może, z racji, że gdyby zabroniliby przechodzić przez ulice, to każdy i tak ten zakaz by łamał. Ostatecznie namalowano na jezdni poziome pasy, postawiono słup (łac. Axis Mundi) i nazwano powstały twór po prostu „Przejściem dla pieszych”. Oczywiście projektanci wiedzieli, że powstała struktura mijałaby się z celem, dlatego rozpoczęto kampanie, która miała rzekomo na celu zapobiec przejeżdżaniu ludzi przez pasy, gdy ktoś próbuje przejść. Miała ona na celu sprowokowanie kierowców, by właśnie tak robili. Dodatkowo nowocześniejsze pasy są wzbogacone o sygnalizacje świetlną, która dawała i daje ludziom nadzieje, że kiedyś uda im się przejść na drugą stronę.

Rodzaje przejść dla pieszych

  • Klasyczne – ni technologii, ni idei, tylko biała farba wymalowana w paski na betonie.
  • Ludzik – obok pasów stoi słup ze sygnalizacją świetlną ludzikiem.
  • Fenomen – na słupie znajduje się piękny przycisk, który należy nacisnąć, by przejść na drugą stronę.
  • Gazetagazeta występuje wtedy, gdy słup jest wzbogacony o ulotki.
  • Wycieczka – występuje w miastach na bardzo ruchliwych ulicach, takie przejście przebiega przez drogę dwupasmową jednokierunkową, trasę tramwajową oraz drogę krzyżową.

Zalety[2]

  • pozwalają przejść na drugą stronę;
  • kierowcy zwalniają podnosząc bezpieczeństwo w mieście.

Wady

  • podczas przechodzenia może cię potrącić samochód;
  • podczas przechodzenia może cię potrącić tramwaj;
  • podczas przechodzenia może cię potrącić samolot;
  • denerwują kierowców;
  • a wspomniałem, że może cię coś potrącić?

Przypisy

  1. No, może nie dosłownie…
  2. Też jestem zdziwiony, ale są


Znak A-34.svg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym.