Immanuel Kant: Różnice pomiędzy wersjami
(Anulowano wersję użytkownika Spurt) |
|||
(Nie pokazano 33 wersji utworzonych przez 27 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[ |
[[Plik:Immanuel Kant.jpg|thumb|180px|Immanuel Kant za młodu]] |
||
'''Immanuel Kant''' (ur. [[22 kwietnia]] [[1724]], zm. [[12 lutego]] [[1804]]) – niemiecki [[filozof]]. Z relacji mu współczesnych straszny hulaka, pijak, karciarz i kobieciarz. Do tego obieżyświat i niestrudzony naoczny badacz niezliczonych kultur i religii. Podobno w czasie swojego długiego i ciekawego życia odwiedził setki dzikich osad i miasteczek. Autor poczytnego ilustrowanego atlasu świata. Autor wielu trudnych słów, takich jak [[imperatyw kategoryczny]]. Jest na ustach wielu, głównie za sprawą przekleństw studentów filozofii, którzy nie mają pojęcia, o co właściwie geniuszowi chodziło. Podobno słowo [[immanencja]] pochodzi od jego imienia. |
|||
{{cytat|Niebo gwiaździste nade mną, a w środku same kanty.|'''Immanuel''' o sobie}} |
|||
{{stubfil}} |
|||
{{cytat|O kant dupy to rozbić!|Student w trakcie czytania dzieł '''Kanta'''}} |
|||
⚫ | |||
'''Immanuel Kant''' (ur. [[22 kwietnia]] [[1724]] w [[Kaliningrad|Królewcu]], zm. [[12 lutego]] [[1804]]) – niemiecki [[filozof]] najbardziej znany z faktu nieopuszczania swojej rodzinnej mieściny w trakcie swojego całego żywota. Typowy no-life tamtych czasów. Autor wielu trudnych słów, takich jak [[imperatyw kategoryczny]], które przychodziły mu do głowy, gdy całymi dniami grał w ówczesne odpowiedniki dzisiejszego Sapera. Jest na ustach wielu, głównie za sprawą przekleństw studentów filozofii, którzy nie mają pojęcia, o co właściwie geniuszowi chodziło. Typowy wyznawca myśli filozoficznej Kanta przejawia symptom całkowitego poddawania w wątpliwość każdego istniejącego zjawiska i odpowiada na każde pytanie pytaniem. Przykład: |
|||
[[Kategoria:Niemcy (ludzie)|Kant, Immanuel]] |
|||
:– Czy uważasz, że dzisiejszy obiad był dobry? |
|||
Odpowiada najpierw: |
|||
:– To zależy od tego, co rozumiesz przez dobry. |
|||
Zaś potem: |
|||
:– To zależy od tego, co rozumiesz przez obiad. |
|||
Często też podaje przykład [[krzesło|krzesła]], jako podmiotu, a nie przedmiotu i cytuje: „żeby opisać krzesło, należy wczuć się w krzesło i myśleć, że się jest krzesłem. Opisać się z tej perspektywy, a nie z perspektywy człowieka, który widzi krzesło”. A potem dodaje „A co rozumiesz przez widzi?”. |
|||
== Język twórczości Kanta == |
|||
Znawcy estetyki transcendentalnej i kantyzmu w ogóle, rzecz jasna za wyjątkiem krytyków owej doktryny filozoficznej (których na szczęście nie jest współcześnie wielu), nie powinni mieć zbyt wielu problemów z przyznaniem, iż najbardziej charakterystyczną cechą całej filozofii kantowskiej był bez wątpienia jej niezwykle prosty i przejrzysty język, którego stroniąca od zbyt skomplikowanych sformułowań struktura oparta była w głównej mierze na krótkich i łatwych do zrozumienia zdaniach, będących narzędziem wyrażania myśli odnoszących się zarówno do problematów filozofii transcendentalnej – chociażby krytycznego novum w refleksjach nad epistemologicznymi zagadnieniami prądów intelektualnych późnego niemieckiego oświecenia, jak i zagadnień koncentrujących się na analizie transcendentalnej jedności apercepcji, co najwyraźniej zarysowuje się w wydanej w Królewcu, rodzinnym mieście Kanta, bardzo ciepłą i słoneczną wiosną roku 1781 ''Krytyce czystego rozumu'', a więc dzieła, które w którym Kant jako pierwszy zdobył się na rozważania na temat wspomnianych uprzednio zagadnień, badając na przykład warunki i możliwości ludzkiego poznania, a które to dzieło po dziś dzień ze względu na swoją przejrzystość, jasność i prostotę uznawane jest za jedno z najbardziej przystępnych dzieł klasycznych literatury mieszczącej się w obrębie europejskiej późnonowożytności i wywarło niemały wpływ nie tylko na charakter późniejszej myśli filozoficznej, ale także na pokrewne dziedziny rozmaitych nauk, skupiających się na rozpatrywaniu przeróżnych problemów powiązanych z ludzkim (jako takim) poznaniem i innymi rzeczami. Tak. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Arthur Schopenhauer]] |
|||
* [[Fryderyk Nietzsche]] |
|||
{{stub|fil|kat|Kant, Immanuel}} |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
[[de:Immanuel Kant]] |
|||
[[en:Immanuel Kant]] |
[[en:Immanuel Kant]] |
||
[[es:Immanuel Kant]] |
[[es:Immanuel Kant]] |
||
[[fi:Immanuel Kant]] |
[[fi:Immanuel Kant]] |
||
[[fr:Emmanuel Kant]] |
|||
[[it:Immanuel Kant]] |
[[it:Immanuel Kant]] |
||
[[ja:イマヌエル・カント]] |
[[ja:イマヌエル・カント]] |
||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 22:58, 9 lut 2022
Niebo gwiaździste nade mną, a w środku same kanty.
- Immanuel o sobie
O kant dupy to rozbić!
- Student w trakcie czytania dzieł Kanta
Immanuel Kant (ur. 22 kwietnia 1724 w Królewcu, zm. 12 lutego 1804) – niemiecki filozof najbardziej znany z faktu nieopuszczania swojej rodzinnej mieściny w trakcie swojego całego żywota. Typowy no-life tamtych czasów. Autor wielu trudnych słów, takich jak imperatyw kategoryczny, które przychodziły mu do głowy, gdy całymi dniami grał w ówczesne odpowiedniki dzisiejszego Sapera. Jest na ustach wielu, głównie za sprawą przekleństw studentów filozofii, którzy nie mają pojęcia, o co właściwie geniuszowi chodziło. Typowy wyznawca myśli filozoficznej Kanta przejawia symptom całkowitego poddawania w wątpliwość każdego istniejącego zjawiska i odpowiada na każde pytanie pytaniem. Przykład:
- – Czy uważasz, że dzisiejszy obiad był dobry?
Odpowiada najpierw:
- – To zależy od tego, co rozumiesz przez dobry.
Zaś potem:
- – To zależy od tego, co rozumiesz przez obiad.
Często też podaje przykład krzesła, jako podmiotu, a nie przedmiotu i cytuje: „żeby opisać krzesło, należy wczuć się w krzesło i myśleć, że się jest krzesłem. Opisać się z tej perspektywy, a nie z perspektywy człowieka, który widzi krzesło”. A potem dodaje „A co rozumiesz przez widzi?”.
Język twórczości Kanta[edytuj • edytuj kod]
Znawcy estetyki transcendentalnej i kantyzmu w ogóle, rzecz jasna za wyjątkiem krytyków owej doktryny filozoficznej (których na szczęście nie jest współcześnie wielu), nie powinni mieć zbyt wielu problemów z przyznaniem, iż najbardziej charakterystyczną cechą całej filozofii kantowskiej był bez wątpienia jej niezwykle prosty i przejrzysty język, którego stroniąca od zbyt skomplikowanych sformułowań struktura oparta była w głównej mierze na krótkich i łatwych do zrozumienia zdaniach, będących narzędziem wyrażania myśli odnoszących się zarówno do problematów filozofii transcendentalnej – chociażby krytycznego novum w refleksjach nad epistemologicznymi zagadnieniami prądów intelektualnych późnego niemieckiego oświecenia, jak i zagadnień koncentrujących się na analizie transcendentalnej jedności apercepcji, co najwyraźniej zarysowuje się w wydanej w Królewcu, rodzinnym mieście Kanta, bardzo ciepłą i słoneczną wiosną roku 1781 Krytyce czystego rozumu, a więc dzieła, które w którym Kant jako pierwszy zdobył się na rozważania na temat wspomnianych uprzednio zagadnień, badając na przykład warunki i możliwości ludzkiego poznania, a które to dzieło po dziś dzień ze względu na swoją przejrzystość, jasność i prostotę uznawane jest za jedno z najbardziej przystępnych dzieł klasycznych literatury mieszczącej się w obrębie europejskiej późnonowożytności i wywarło niemały wpływ nie tylko na charakter późniejszej myśli filozoficznej, ale także na pokrewne dziedziny rozmaitych nauk, skupiających się na rozpatrywaniu przeróżnych problemów powiązanych z ludzkim (jako takim) poznaniem i innymi rzeczami. Tak.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny filozofii. Jeśli zastanawiasz się, czemu białe nie jest czarne – rozbuduj go.